Gå til innhold

HJELP! SFO tillater Nitendospill !

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en diskusjon på skolen vår. Barna våre får ha med seg Nitendo på SFO. Jeg lurer på hvor skadelig det kan være for barna - når jeg opplever at de sitter opptil 4-5 timer med nitendoen .Dette er spesiellt et problem når skolen er steng (i ferier), for da kan de ha med seg nitendo hver dag!!! Vi har tatt dette opp med SFO - men de sier at barna sitter så fint sammen og i ro - at de ønsker at barna tar med seg nitendoen!!! ?? Jeg tenker på at ungene ikke må komme i en dårlig rutinge og få belastningsskader. Hører at barn må gå til fysio fordi de har sittet for mye - og fått belastningsskader. Hva skal jeg gjøre ?? Trenger virkelig råd. Noen som vet om forskningsrapporter etc!! HJELP!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det jeg tenker først og fremst på når jeg leser dette, er vel heller passivitetsaspektet.

Mine barn hadde ikke fått lov til å sitte 4-5 timer verken hjemme eller på SFO eller noe annet sted på en dag.

Ut å leke!

Skrevet
Vi har en diskusjon på skolen vår. Barna våre får ha med seg Nitendo på SFO. Jeg lurer på hvor skadelig det kan være for barna - når jeg opplever at de sitter opptil 4-5 timer med nitendoen .Dette er spesiellt et problem når skolen er steng (i ferier), for da kan de ha med seg nitendo hver dag!!! Vi har tatt dette opp med SFO - men de sier at barna sitter så fint sammen og i ro - at de ønsker at barna tar med seg nitendoen!!! ?? Jeg tenker på at ungene ikke må komme i en dårlig rutinge og få belastningsskader. Hører at barn må gå til fysio fordi de har sittet for mye - og fått belastningsskader. Hva skal jeg gjøre ?? Trenger virkelig råd. Noen som vet om forskningsrapporter etc!! HJELP!

Jeg tror ikke barn får belastningsskader av å spille nintendo på sfo i skoleferier. Det er jo det man gjør daglig som skaper problemer. Hvor mye spiller barnet ditt på hjemmebane? Hvor mye tv ser barnet? Osv.

Jeg har dessuten aldri sett barn som orker å sitte i 4-5 timer med nintendo el.l. når de har masse andre barn rundt seg. De spiller litt, og så skjer det noe spennende rundt dem som gjør at de glemmer bort spillet. Når leken så er over tar de frem spillet igjen, inntil noe nytt spennende skjer. Derfor oppfatter jeg nintendoen mer som et "pausespill" når barna enten har behov for å sitte ned og ta en pause (ikke alle barn klarer å drive med puslespill, brettspill, tegning og slikt) eller de kjeder seg litt.

Ville ikke bekymret meg om nintendospilling på sfo dersom barnet har en aktiv hverdag ellers.

Skrevet

Jeg synes det er for dårlig av en SFO å ønske seg at barna tar med Nintendo fordi barna sitter stille av det. Jeg ønsker at barna skal være aktive og sammen med andre når de er på SFO.

Skrevet

"Problemet" for SFO er at det er en skoleFRITIDSordning, og derfor er det vanskelig å styre i for stor grad hva barna skal gjøre. På ene siden sitter en gruppe foreldre og roper "FYYYY, nintendospilling burde forbys", og på den andre siden sitter en annen gruppe foreldre og roper "Barna mine må lov lov til å velge selv hva de vil leke".

SFO skal ha et variert tilbud, men lite tvang.

Skrevet

På skolen der guttungen min går hadde de ett lite forsøk. De lot noen barn over en periode spille nintdendo ds før skolen, imens andre ikke.. De merket faktisk stor forskjell på yteevnen til disse barna, de som hadde spilt nintendo hele morgenen var mye mere ukonsentrerte.. Dette var selvfølgelig en helt intern test og ikke noe å slå i bordet med, men jeg syntes det var interresant. Derfor har barna forbud der føre skoletid å spille. Men etter og i ferier er det lov.

Jeg har ikke noe imot at mitt barn får spille litt nintendo på sfo etter skoletid eller i ferier.. Det er jo begrenset med tid de er der liksom. Det er kun i ferier de har mulighet til å eventuellt sitte i 4-5 timer sammenhengende å spille (noe jeg tviler sterkt på at noen barn gjør) og vil nok derfor ikke utgjøre en stor nok helserisiko med belastningsskader ol..

Skrevet (endret)

I en tid hvor både passivisering og overvekt hos barn er hete temaer, synes jeg det er mer enn betenkelig at SFO tillater ubegrenset bruk av Nintendo. Jeg synes det er merkelig at foreldrene ikke setter mer pris på, og ønsker å utnytte fullt ut, den muligheten SFO byr på når det gjelder aktivitet og lek sammen med andre barn.

Det er sikkert behagelig at barna sitter mye stille, men jeg ville virkelig stilt spørsmål ved et SFO-personale som mener det er noe å trakte etter.

Endret av Page
Gjest Gjest_liv_*
Skrevet

Synes dette høres helt urimelig ut! Jeg har hatt barn på to skoler med to ulike sfo tilbud, men ingen steder var det lov å ha med leker på sfo! Og nintendo er en leke! Tenkt på de som ikke har, men har lyst... og ikke minst de som heller spiller enn å skaffe seg venner. Nei, jeg hadde protestert vilt om det hadde vært lov her! På Sfo møte her sist uke poengterte personalet at deres oppgave var sosial uvikling av barnet, og det får de ikke med nesa ned i en liten maskin!

Skrevet

Jeg fikk lov til å ha med bøker den gang jeg var såpass ung...

Det var ingen som løftet et øye engang. Og en bok er om mulig enda mer passivt enn ett videospill.

Nytter ikke å klage til folk her, hvis du har problemer med det ta det opp med de som setter reglene.

Skrevet

Det var ingen som løftet et øye engang. Og en bok er om mulig enda mer passivt enn ett videospill.

Nytter ikke å klage til folk her, hvis du har problemer med det ta det opp med de som setter reglene.

Men nytteverdien ved lesing av bøker er muligens større...? For min del blir dette en snodig sammenligning.

Skrevet
Og en bok er om mulig enda mer passivt enn ett videospill.

Det er faktisk sant, da sitter man jo ofte helt i rod.

Uansett hvor du er så kan man sette seg ned å lese en bok og ingen vil klage. Man vil vel heller få tilbake, "å så fint at du leser".

Litt rart.

Men så lærer man kanskje ofte mer av en bok, selv om man kan lære av spill og da, men ikke helt på samme måten.

Men er det ikke det "gale" at ungene er passive da? Hva som gjør dem passiv skulle vel ikke ha noe å si?

Skrevet

Har ikke FAU en viss instruksjonsmyndighet over SFO?

Sånn er det på vår skole, og vi ble oppfordret av personalet til å ta opp bruk av Nintendo/Game Boy og bestemme dette blandt foreldrene. Det var så godt som full enighet om at barn kunne få ha med seg leker osv. på "Ha med-dagen" (fredag), men at elektroniske spill og leker ikke var tillatt. Tror ikke det var noen foreldre som var fryktelig lei seg over den beslutningen :ler:

Så prøv å ta det op den veien?

Å lese bok er kanskje like passiviserende, og det samme kan kanskje sies om tegning etc. Men målet med SFO er vel ikke nødvendigvis at de løper rundt og bråker mest mulig- jeg synes i alle fall det er helt uproblematisk at barn av og til ønsker å sitte i fred med sitt. Men disse spillene har en tendens til å ta over alt, og utkonkurrere alle andre leker- i tillegg til at mange barn spiller mer enn nok hjemme- så jeg synes det er flott at SFO ikke tillatter slike.

Skrevet
Men nytteverdien ved lesing av bøker er muligens større...? For min del blir dette en snodig sammenligning.

Det kommer vel an på om boka er god litteratur eller ikke? Finnes mye søppellitteratur som rettes mot barn.

Forskere har jo funnet ut at data/tv-spill ikke er så skadelige og unyttige som mange vil ha det til. Barn kan lære mye av dem. Jeg er ikke imot at barn leser bøker, tvert imot. Men jeg ser også at sånt som nintendo kan være positivt. Barna samler seg gjerne i en klynge rundt en eller to som spiller, de kommuniserer om det som skjer på spillet, gir hverandre verbale tilbakemeldinger. Det er mye læring i det. Kanskje særlig for gutter som helst kommuniserer fysisk til vanlig.

Skrevet

Det er faktisk et problem at barn går ut av grunnskolen uten å kunne lese ordentlig. Så om de har med seg en bok er det glimrende at de får lesetrening.

Nintendo i timesvis er heller ikke bra for øynene.

Da jeg var liten kalte vi sfo lekse-leke-lære-klubben. Vi måtte alltid gjøre leksene rett etter skolen, og så fikk vi leke. Vi hadde lov til å ha med oss leker - så fremt det var leker vi kunne leke med andre, og vi lot alle som ville få være med.

Skrevet
Jeg synes det er for dårlig av en SFO å ønske seg at barna tar med Nintendo fordi barna sitter stille av det. Jeg ønsker at barna skal være aktive og sammen med andre når de er på SFO.

Jeg er enig i dette. Særlig hvis de aktivt ønsker seg at barna har med Nintendo. Hos oss vet jeg at det er lov til å ta med, men det er poengtert at det er på eget ansvar, siden det har forekommet tyveri. Jeg vet at mange har det med fordi de skal fra mor til far eller omvendt.

For oss er problemet løst på en grei måte. Mine barn får ikke lov til å ta med seg ds på skolen, og ferdig med det.

Gjest Satans sakfører
Skrevet

Det er jo barnas fritid det er snakk om. Jeg kan love dere at jeg hadde blitt jævlig forbanna hvis noen snusfornuftige ludditter prøvde å hindre meg i å slappe av med litt spilling etter jobb.

Skrevet
Det er jo barnas fritid det er snakk om. Jeg kan love dere at jeg hadde blitt jævlig forbanna hvis noen snusfornuftige ludditter prøvde å hindre meg i å slappe av med litt spilling etter jobb.

Det er bare det at barns fritid varer i mange timer pr. dag. Jeg vil ikke at ungene mine skal sitte inne i timevis og spille.

Men "jævlig forbanna", ja det hender det at de blir når jeg regulerer spilletiden deres. Grensesetting er nå en av oppgavene vi foreldre har.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...