Gå til innhold

Hvor begraves de som ikke er kristne?

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Leser på nettet i dag at presten nektet en sang som ikke var salme i begravelse.

Hva er egentlig alternativet for de som ikke er kristne, eventuelt de som har en annen tro?

Hva skjer med muslimene, ateistene, jehovas vitner m.m etter døden her i landet?

Er kirkegården kun for de som er meldt inn i statskirken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kirkegården er for alle. Den er kommunal og eies ikke av kirken så vidt jeg vet.

Jeg hadde begravelse for min sønn i fjor sommer, og begravelsesbyrået vi valgte hadde alternative seremonier for de som ikke er kristne, så vi valgte selv sanger utifra den dødes egne og våre ønsker som pårørende. Det ble veldig vakker og veldig personlig, og det var en verdig avskjed med min sønn.

Jeg fikk høre at dersom man ønsker prest, må man ha minst én salme - jeg tror ikke prester kan nekte en sang som ikke er salme.

Jeg tror jeg har lest at muslimer også begraves på kirkegård, men at de foretar egne velsignelser av stedet først?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det gjør det nok, og de er like kommunale som andre kirkegårder. Da må kisten med den døde fraktes fra kapell eller kirke hvor seremonien foregår og til gravplassen.

På gravplassen der min sønn ligger er det ingen kirke, men et kapell hvor vi holdt bisettelsen. Hans far ligger på samme sted, og han ble fraktet fra kapellet på Ahus hvor hans bisettelse ble forrettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste gravlegges på kirkegårder. Det har ingenting med religion å gjøre. Men seremonien på forhånd kan man bestemme over selv. Velger man en prest til å lede seremonien må det nok bli salmer og et kristent budskap. Men man trenger ikke prest. Jeg var i en begravelse som riktignok fant sted i et kapell (av mangel på andre egnede lokaler?), men ble ledet av en fra humanetisk forbund. Ingen prest til stedet. I allefall ikke en som sa noe. Det kristne budskapet ble ikke nevnt med et ord. Det handlet om han som var død, om hvem han var, om alt han hadde gjort, om savnet folk ville føle. Musikken var sånn som han selv likte å høre på.

Jeg regner med at selve seremonien kan gjøres akkurat slik man selv ønsker, uansett hvilken religion/livssyn man tilhører. Men kirkegården er vel fortsatt stedet der de aller fleste gravlegges. Det er ikke lov å gravlegge folk hvorsomhelst. Men det har visst blitt mer åpent for å spre aske etter kremasjoner i naturen nå, tror jeg. Det kan jo være et alternativ for noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Många kapell kan också vara ekumeniska (så de "passar" flera trosinriktningar) eller symbollösa och kan smyckas efter tron - eller inte.

Begravningskapellet på "min" begravningsplats (ej kyrkogård, begravningsplats) är symbollöst, fönstrena är av "kyrkoglastyp" men utan symboler och kapellet saknar kors på utsidan. Insidan smyckas med kors om man vill ha en religiös begravningscermoni.

Begravningsplatsen har både gravar och en minneslund där alla är välkomna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...