Rioja Skrevet 22. september 2008 #1 Skrevet 22. september 2008 Hei. Jeg har store problemer med å få familien min fornøyd når vi feirer jul. Mannens familie (mor, far og to søsken) bor 4-timers biltur unna oss. Min familie bor i samme by som oss. Mamma (som er alener) og jeg (enebarn) har alltid feiret jul sammen, annet hvert år alene, annet hvert år sammen min onkel og tante og deres barn. Jeg og mannen har nå to barn 4 år og 1 år, og vi bestemte oss for at vi skulle feire jul annet hvert år hos min onkel og tante og så skulle vi invitere både mamma og hans familie hjemme hos oss annet hvert år. Altså starte vår egen tradisjon, noe jeg satte stor pris på! Men hans familie vil ikke feire jul hos oss, de mener vi bør komme til dem annet hvert år, og mannen min er enig. Jeg synes de koseligste julene er de vi feirer hos min onkel og tante, vi har mye med dem og gjøre, og jeg har ikke samvittighet til å la mamma sitte alene på juleaften. Og hvis vi først reiser til svigers, blir det jo for noen dager, og da blir mamma mye alene i jula... Jeg synes også det er "skummelt" og kjøre 4 timer på vinterføre med to barn. og i tillegg er det all pakking og organisering i forkant. JEG VIL IKKE! Gjør meg trist dette. Er jeg som er urimelig her? Eller er svigers litt urimelige som ikke vil komme til oss? (Vi er mer på besøk der i løpet av året ellers, enn de er hos oss.) Jeg aner ikke hvordan jeg kan løse dette...
Gjest Piper Skrevet 22. september 2008 #2 Skrevet 22. september 2008 Jeg hadde ikke latt noen i familien være alene i julen, og hadde prioritert den som var alene fremfor de som var mange. Forstår godt at hans familie vil ha dere på besøk også, men ikke på bekostning av at din mor da blir alene i julen. Derfor syns jeg den løsningen emd å invitere de hjem tild ere er god, og ønsker de da ikke å komme så er det deres valg. Vi inviterer alle i familien til oss, og de som vil komme kommer og de som ikke vil komme velger dette helt selv. Jeg har vært steil på dette i alle år, og svigermor var litt snurt i begynnelsen men har akseptert at slik er det. Jeg er sta, og nekter å flytte på meg på julaften.
Gjest Gjest Skrevet 22. september 2008 #3 Skrevet 22. september 2008 Ikke lett dette.... Da jeg og min bror var små reiste familien enten til min mormor/morfar (4 timer unna), eller så var vi hjemme eller hos farmor/farfar (20 min unna, så vekslet på om vi var hjemme eller hos de). Etterhvert sa mamma i fra om at heretter kom vi til å være hjemme HVERT år, og at alle var invitert (liten familie). Det har fungert veldig bra! Nå har min bror etablert seg ca 2 timer unna, i nærheten av svigerfamilien. Og de har gitt beskjed om at de vil starte sine egne tradisjoner, ikke reise så mye til andre etc. "Problemet" er at mine besteforeldre er gamle (mormor og morfar har flyttet dit mine foreldre bor, så de 4 timene er ikke reelle lenger), og ikke særlig mobile. Derfor er det klart at det blir jul hjemme hos mine foreldre så lenge mine besteforeldre lever (når de ikke er mer, er mamma veldig klar for å feire jul hos barn etc, kunne være gjest og kose seg!), for at de skal få det så greit som mulig. Og mamma/pappa har ikke samvittighet til å dra noe sted i julen og la de gamle sitte alene (ingen annen familie i nærheten). Jeg skjønner det veldig godt, og forventer ikke at de skal komme hit til jul etc. Men litt mer usikker på min bror og hans familie... Så hvor mange vi blir til jul i år er det ingen som vet, sannsynligvis 5 (meg, foreldrene mine og ett sett besteforeldre). Litt stusselig, men helt sikkert veldig koselig! Ikke lett å skulle tilfredsstille alle... Så lenge det ikke er noen helt spesiell grunn som gjør at dine svigerforeldre ikke vil/kan ta turen, Rioja så synes jeg ikke du er urimelig. Men kanskje du kan forsøke å forklare for de hvorfor det er viktig for deg at folk samles hos dere (så din mor slipper å sitte helt alene i jula etc). Er rart med det, men man koser seg ofte mest hjemme hos seg selv, selv om det er mye jobb. Kanskje derfor din svigerfamilie ikke ønsker å komme? Eller har de andre familiemedlemmer de må ta hensyn til? Kan dere dra dit ett år? For å blidgjøre litt (ett år dere kanskje normalt skulle vært hos din onkel og tante, slik at din mor ikke blir sittende alene), og forklare hvor viktig det er for dere at ingen sitter alene i jula... Men supervanskelig tema dette, og garantert diskusjon i mange hjem...
Gjest Nope Skrevet 22. september 2008 #4 Skrevet 22. september 2008 Har alltid feiret jula heme hos meg selv etter at jeg fikk unger.Orket ikke å fylle bil med gaver og unger.Og stresse senere om kvelden hem med trette og sure unger og pakkestyr. Feir jula heme du,stå på ditt og si at de er velkommen til deg på julaften.
Fomle Skrevet 22. september 2008 #5 Skrevet 22. september 2008 Jeg sliter selv jeg, når det kommer til hvor vi skal feire jul i år. Jeg har et barn, og min samboer har tre. Han har barna sine annenhver jul og annenhver nyttår. I år har han ikke barna i jula, men han har dem på nyttårsaften. Jeg derimot har barnet mitt hos meg vær jul og vær nyttårsaften. Vi har bestemt oss for å feire jula hjemme når vi har alle ungene og invitere hans mor og min far, eller dra til søsteren hans og feire jul der. Men dette er jo neste år. I år har jeg lyst til å dra til en av søstrene mine og feire med dem, i og med at mitt barn er hos meg, men han har ikke lyst til å feire jula sammen med noen av søskene mine, fordi han ikke kan fordra svogerene mine. Istedet foreslår han og feire sammen med søsteren hans og hennes familie...som jeg egentlig ikke kjenner så godt. Jeg synes dette er rett og slett urettferdig, da jeg har barn i år, men ikke han. Burde vi da ikke ta hensyn til barnet mitt, slik at mitt barn kan få feiret sammen med sin familie? Eller er jeg bare vanskelig nå? Jeg vurderer rett og slett og dra til søsteren min å feire jul i år uten ham jeg.. men kan jo ikke gjøre det heller, vi skal jo fungere som en familie nå vi, og jeg kan jo ikke gjøre det mot ham... Uff... kan vi ikke bare spole forbi jula, hadde gjort alt så mye enklere... Sukk...
Humleblomst Skrevet 22. september 2008 #6 Skrevet 22. september 2008 Dette er vanskelig, og jeg mener selvfølgelig at alle burde få velge selv hvordan de selv ønsker å feire jul. MEN, det er alltid ett men... Hvis alle skulle få velge helt selv, ville ikke puslespillet gått opp! Det er tydelig at dere må inngå kompromiss her. For mannen ønsker jo å feire jul hjemme hos sin familie av og til, og det burde du respektere. Er det virkelig slik at din mor blir sittende alene på julaften om du reiser vekk et år? Hun kan ikke dra til sin søster/bror flere år på rad? Eller feire hos venner? Og du skylder på vinterføre og barn i bil. Hadde du sagt det samme om det var din mor som bodde den kjøreturen unna? Det virker på meg som om en annenhver-løsning ikke nødvendigvis er det beste. Hva med f.eks. å feire hver tredje jul? Eller å ta det som det kommer? Du må nok ofre noen julefeiringer hos din tante og onkel i dette puslespillet for at ting skal bli rettferdig. For er det virkelig riktig at din mann skal ofre alle de feiringene som han liker og har vokst opp med, fordi du vil ha annenhver jul slik din tradisjon er og annenhver jul sammen med din mor? Jeg synes det er ganske mye å forlange at foreldre skal gå inn i en "reise vekk annehver jul"-tradisjon. Jeg synes egentlig det er mye å forlange av noen og enhver, ha i bakhodet at det nok er like krevende for dem å reise vekk som det er for dere. De har ikke små barn lengre, men det betyr ikke nødvendigvis at de har mer krefter til å bruke på å reise. Slikt er veldig individuelt, og ikke nødvenigvis synlig for andre enn dem selv. Det kan jo være de synes det er lettere å gå med på en jul hos dere, hvis det ikke automatisk betyr at de må gjøre det annenhvert år fram igjennom? Så kan jeg legge til at jeg egentlig er motstander av for strenge juletradisjoner, enten det er slik eller sånn. For livet går videre og ting endrer seg, og da er det ikke alltid like lett å oppfylle opp de forventningene slike tradisjon gir. Og man burde jo få lov til å kose seg i julen, ikke bare hangle etter og oppfylle forventninger!
Rioja Skrevet 22. september 2008 Forfatter #7 Skrevet 22. september 2008 (endret) Som svar på Humleblomst sitt innlegg! "Dette er vanskelig, og jeg mener selvfølgelig at alle burde få velge selv hvordan de selv ønsker å feire jul. MEN, det er alltid ett men... Hvis alle skulle få velge helt selv, ville ikke puslespillet gått opp! Det er tydelig at dere må inngå kompromiss her. For mannen ønsker jo å feire jul hjemme hos sin familie av og til, og det burde du respektere. Er det virkelig slik at din mor blir sittende alene på julaften om du reiser vekk et år? Hun kan ikke dra til sin søster/bror flere år på rad? Eller feire hos venner? Hun blir sittende alene, da min tante og onkel (eneste slekt) feirer annet hvert år hos tantes familie. Som vi forrøvrig ikke kjenner noe særlig. Mammas venner har egne familier, og jeg kjenner mamma, hun vil ikke trenge seg på hos noen... Og du skylder på vinterføre og barn i bil. Hadde du sagt det samme om det var din mor som bodde den kjøreturen unna? Jeg vet at min mor hadde kommet til oss... Det virker på meg som om en annenhver-løsning ikke nødvendigvis er det beste. Hva med f.eks. å feire hver tredje jul? Eller å ta det som det kommer? Du må nok ofre noen julefeiringer hos din tante og onkel i dette puslespillet for at ting skal bli rettferdig. For er det virkelig riktig at din mann skal ofre alle de feiringene som han liker og har vokst opp med, fordi du vil ha annenhver jul slik din tradisjon er og annenhver jul sammen med din mor? Jeg fortår veldig godt at min mann synes det hadde vært koselig og feire med sin familie. Men de er uansett 4-6 stykker. Mannens foreldre og voksne søsken hvorav en er samboer. De blir uansett ikke sittende alene! Og alle er invitert til oss, og jeg vet at hans søsken synes det hadde vært koselig. Det har de sagt. Jeg synes det er ganske mye å forlange at foreldre skal gå inn i en "reise vekk annehver jul"-tradisjon. Jeg synes egentlig det er mye å forlange av noen og enhver, ha i bakhodet at det nok er like krevende for dem å reise vekk som det er for dere. De har ikke små barn lengre, men det betyr ikke nødvendigvis at de har mer krefter til å bruke på å reise. Slikt er veldig individuelt, og ikke nødvenigvis synlig for andre enn dem selv. Det kan jo være de synes det er lettere å gå med på en jul hos dere, hvis det ikke automatisk betyr at de må gjøre det annenhvert år fram igjennom? Det som i tillegg gjør dette litt "feil" i mine øyne er at de i mellomjula kjører opp på hytta si som ligger 1- times kjøring unna oss! Så jeg tror strengt talt ikke det er "kjøreturen" som avgjør for deres del... Så kan jeg legge til at jeg egentlig er motstander av for strenge juletradisjoner, enten det er slik eller sånn. For livet går videre og ting endrer seg, og da er det ikke alltid like lett å oppfylle opp de forventningene slike tradisjon gir. Og man burde jo få lov til å kose seg i julen, ikke bare hangle etter og oppfylle forventninger!" Endret 22. september 2008 av Rioja
Gjest AnneShirley Skrevet 22. september 2008 #8 Skrevet 22. september 2008 [Hun blir sittende alene, da min tante og onkel (eneste slekt) feirer annet hvert år hos tantes familie. Hvorfor ikke feire med din mor de årene hun ikke kan feire med din tante og onkel (dvs de årene de er hos din tantes familie) og feire med din manns foreldre de årene moren din feirer med din tante og onkel? Senere vil dere kanskje velge å feire jul hos dere selv og invitere de som evt har lyst til å komme.
Rioja Skrevet 22. september 2008 Forfatter #9 Skrevet 22. september 2008 Hvorfor ikke feire med din mor de årene hun ikke kan feire med din tante og onkel (dvs de årene de er hos din tantes familie) og feire med din manns foreldre de årene moren din feirer med din tante og onkel? Senere vil dere kanskje velge å feire jul hos dere selv og invitere de som evt har lyst til å komme. Fordi mine barn og onkel og tantes barn er ca. samme alder, og det er stooor stas og feire jul sammen de. Jeg tror mine barn sette mer pris på de juleaftene enn de juleaftene vi feirer hjemme (kun voksne) og evt. med mannens familie (også bare voksne). Kan hende dette er feil og "smålig" tenkt av meg. Dessuten jobber både jeg og mannen noen dager i mellomjula (vi deler oss, en av oss er uansett hjemme med barna), mens mine svigerforeldre har fri! Og da kan det kan bli veldig tungvindt å ta turen. Og slitsomt ikke minst for barna når de er så små. Jeg ville helst hatt alle hos meg på juleaften, men når de ikke vil så... Setter pris på alle tilbakemeldinger. Greit og se andres "syn" på saken, og også få litt støtte for at mitt syn ikke er helt urimelig.
Tabris Skrevet 22. september 2008 #10 Skrevet 22. september 2008 Hva om din mor blir med dere til din samboers familie?
flysnuse Skrevet 22. september 2008 #11 Skrevet 22. september 2008 etter vi fikk barn har vi tatt anevært år med mine foreldre å søsken,å det andre året med hans foreldre ,søsken å besteforeldre. snart vil vi nok ha det her hjemme ,nå har begge sine søsken begynnt å få barn også så de blir nok aldri alene.vi tenker vel at de kommer til oss nå anehvert år istedet.
Rioja Skrevet 22. september 2008 Forfatter #12 Skrevet 22. september 2008 (endret) Hva om din mor blir med dere til din samboers familie? Tror ingen av dem vil dessverre! Dvs. mamma vil ikke til svigers, og jeg tror de helst ikke vil mamma skal komme heller. Vi er meget ulike, og passer ikke så godt inn hos svigers, mamma og jeg... Har ingenting til felles, og absolutt ikke samme humor, litt slitsomt det der også. Mamma er hardtarbeidende alenemor, men full av liv og humor. Svigers er "50-talls ekteparet der far forsørger og mor steller for mann og barn og det er lite fleip og moro hos de... Endret 22. september 2008 av Rioja
Lissi Skrevet 22. september 2008 #13 Skrevet 22. september 2008 Gjør som oss, vi stikker av til fjells og feirer jul der alene!
¤flicka¤ Skrevet 22. september 2008 #14 Skrevet 22. september 2008 Jeg forstår at du ikke har mye til overs for dem, men de er familien til mannen din. Han vil sannsynligvis feire med sin familie like mye som du vil feire med din. Faktisk tenker han sikkert det samme som deg, at jul med svigers ikke er så koselig og avslappende som jul med sine egne foreldre.
sandra82 Skrevet 22. september 2008 #15 Skrevet 22. september 2008 Julen er en av tidene på året hvor noen garantert blir skuffa fornærmet.. vi feirer annen hver jul med svigers, som bor 5 min herfra.. og annenhvert år hjemme.. da inviterer vi mor og far og søsken... det i seg selv er vanskelig ettersom mine foreldre hater hverandre! Men den ordningen med annenhvert år hos foreldrene våre blir vanskelig og noen blir alene.. så jeg ba dem vokse opp og enten feire sammen eller sitte hjemme å furte i fred..
Rioja Skrevet 22. september 2008 Forfatter #16 Skrevet 22. september 2008 Jeg forstår at du ikke har mye til overs for dem, men de er familien til mannen din. Han vil sannsynligvis feire med sin familie like mye som du vil feire med din. Faktisk tenker han sikkert det samme som deg, at jul med svigers ikke er så koselig og avslappende som jul med sine egne foreldre. Dette blir litt feil... Jeg synes svigers er helt ok, har et ok forhold til dem, og prøver det jeg kan! Det er JEG som er pådriver for å besøke dem mest mulig, fordi jeg har aldri hatt besteforeldre på farsida selv! Og jeg vil ikke at mine barn ikke skal ha god kontakt med alle sine besteforeldre. Mannen synes jo også det hadde vært det beste og feire jul hjemme hos oss selv og invitere alle, men i og med at hans foreldre ikke vil komme, mener han at vi skal dra dit...
¤flicka¤ Skrevet 22. september 2008 #17 Skrevet 22. september 2008 Mannen synes jo også det hadde vært det beste og feire jul hjemme hos oss selv og invitere alle, men i og med at hans foreldre ikke vil komme, mener han at vi skal dra dit... Ja, og det er han vel i sin fulle rett til å mene? Han vil jo feire jul med familien sin! Skal han ofre julefeiring med sine foreldre fordi du synes det er for slitsomt å kjøre til svigers annethvert år?
Furstina Skrevet 22. september 2008 #18 Skrevet 22. september 2008 Det är inte lätt med familjer, traditioner och önskningar. Jag förstår gott om ni inte vill resa med små barn. Vi har själva gjort det flera år och även om vi har trevligt och det är härligt att träffa alla så tar det otroligt mycket på krafterna att resa (för oss 100 mil i bil eller 1 dygn med tåg och båt). Nu kommer vi vara hemma många år, njuta av lugnet och leka med gaverna. Långväga familj är välkomna men oavsett hur lite eller stor plats vi har tror jag inte att vi kommer få något besök. Alls. Det är för långt och det är "vårt val" att bo så långt bort från alla. Jag tror att våra barn skulle ha älskat att ha besteföräldrar på övernattning i några dagar, eller tante, onkel med barn också för den delen... men jag tror dessvärre inte att det kommer ske. Det är för långt för dem. Kan ni inte fira med hans familj i någon av juldagarna? Göra det till tradition att mötas på hytta för koltbord eller liknande? Föreslå en alternativ dag för firande tillsammans. Det är besvärligt att resa med små barn, kanske kan ni säga att ni gärna tar resan när barnen är något större, när de är äldre eller liknande
Arkana Skrevet 22. september 2008 #19 Skrevet 22. september 2008 Jeg er enig med Piper i at jeg ville prioritert de som er alene. At din svigerfamilie ikke ønsker å reise til deg ser jeg på som deres problem, og ikke ditt. Det er ikke som om de blir utelatt. Mener de virkelig at hvis dere vil feire med dem så må dere alltid kjøre dit, og de skal aldri flytte på seg? Vi har litt av samme "problem". Svigerfar er nemlig lite villig til å feire noe annet sted enn hos seg selv (skal sies at han har to av sine tre barn i samme by, så han er aldri helt alene). Men, det får faktisk bare være opp til ham selv. Han er hjertelig velkommen til oss hvilken jul som helst, men vi synes faktisk at det må være mulig for ham å komme til oss også og at ikke alle treff skal bero på om VI drar eller ikke (og dette gjelder ikke bare julen, 99% av gangene vi ser ham og svigerfamilien generelt er det vi som reiser til dem, på andre siden av landet, og de kommer svært sjelden til oss). Så, vi feirer jul hos oss selv, og de som vil kan komme, så enkelt er det.
Rioja Skrevet 22. september 2008 Forfatter #20 Skrevet 22. september 2008 Ja, og det er han vel i sin fulle rett til å mene? Han vil jo feire jul med familien sin! Skal han ofre julefeiring med sine foreldre fordi du synes det er for slitsomt å kjøre til svigers annethvert år? Selvfølgelig får han mene det, det er jo det hele diskusjonen vår går på. Hadde det ikke vært for mamma'n min hadde det ikke vært noe problem i det hele tatt. Da hadde vi nok feiret annethvert år der. Men jeg kommer ikke til å ha noen ok jul, hvis jeg vet at hun sitter alene... Hun vil, som tidligere nevnt, ikke trenge seg på hos noen! Og ja jeg synes det er slitsomt å kjøre. For ikke å snakke om all organisering i den forbindelse. Ta årets jul: Både mannen og jeg jobber til og med lillejuleaften, skal stelle i stand hjemme, pakke og organisere turen. Hente barna i barnehagen 16:15, for så å legge avgårde på 4 1/2 timers biltur uansett vær og føre. Slitne og grinete barn når vi kommer fram (snakker av erfaring), utpakking og få dem i seng. Juleaften og 1-ste juledag er sikkert koselig. Men deretter samme opplegget med pakking, kjøring, og grinete barn når vi kommer hjem. For 2-juledag er svigers i selskap til en hytte-nabo. Jeg har ikke noe i mot og dra til svigers, men jeg hadde håpet de innså at så lenge vi jobber og barna er små, hadde det gått an for dem og ta turen, når de likevel har fri og skal på hytta rett etterpå... Kan ni inte fira med hans familj i någon av juldagarna? Göra det till tradition att mötas på hytta för koltbord eller liknande? Föreslå en alternativ dag för firande tillsammans. Joda, jeg har foreslått det, og vi har gjennomført det tidligere år, "men det er jo ikke det samme som selve juleaften"!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå