Gå til innhold

"Starte på nytt"...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og typen tenker at vi skal prøve å bli sunnere snart, men akkurat i dag (søndag) er det helg. Hvis vi ikke har spist opp alt godteriet før i morgen, så spiser vi det da. Ingen grunn til at det skal ligge her og bli uspiselig..?

Tirsdag tenker vi at en flaske brus går da vel greit, hvorfor ikke en sjokolade og, siden vi skal leie film og kose oss?

Onsdag spiser vi gjerne middag med masse grønnsaker eller salat, mens vi drikker vann og nærmest går på veggen av søtsug.

Torsdag er det snart helg, hva gjør det om vi starter litt tidligere? Vi kjøper potetgull, brus og smågodt og satser på å spare det meste til lørdag. Det som ikke forsvinner da, går ned på høykant når fredagen kommer. Lørdag er det helg, sjokkis og lakris igjen.

Litt satt på spisen, men...

Vi er håpløse! Jeg har prøvd et eller annet kosttilskudd som skal gi stopp på søtsuget... Funker ikke...

Vi har perioder med mange gåturer, jogging, sykling, salat, grønnsaker, vann og grønn te. Ingen godterier og brus...

Men det varer ikke lenge.

Til middag spiser vi mye ris og endel pasta. Ved siden av wokede grønnsaker, kjøttdeig, eggerøre m.m. Spiser også pizza, kjøper kebab på den lokale sjappa...

Ellers spiser vi lite. Kanskje litt knekkebrød eller et par brødskiver på formiddagen. Mellommåltidene består av potetgull og godteri... Vi blir aldri veldig sultne pga det. På kvelden tar vi pasta, frossenpizza eller knekkebrød hvis vi ikke er mette pga snop.

Skal lage en meny nå. For en god stund fremover... Og en plan for fysisk aktivitet.

Noen som har råd å gi?

Hva er det største feilen mange som skal legge om livsstilen gjør? Hva er det beste man kan gjøre?

Typen mener vi bør trappe ned på drittmat, mens jeg mener vi bør kutte ut med en gang. Jeg mener vi bør få mer og mer kondis og trappe opp med aktivitet, mens han ivrer etter å løpe og jogge langt og lenge fra starten.

Hvordan holder vi på det vi starter? Hva kan vi spise når søtsuget dukker opp? Har prøvd tørket frukt og nøtter. Det var ikke godt...

Frukt er forresten lite fristende. Er vi for en gangs skyld i fruktavdelingen istedet for å være ved godterihyllene, kan du banne på at vi ser råtne fersken, mugne druer, bløte kiwier eller brune bananer...

Når kan man se resultater? Og hvilke resultater får man?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Noen som har råd å gi?

Hva er det største feilen mange som skal legge om livsstilen gjør? Hva er det beste man kan gjøre?

Den største feilen er å ikke ha bestemt seg. Det går ikke an å endre vaner man liker hvis man ikke jobber for det og takler litt motgang. Det virker som om dere vet dere bør gjøre noe med matvanene, men ikke har det minste lyst. Da kommer ingenting til å skje, tro meg!

1. Det går an å kose seg uten å spise godteri. Hvorfor hører godteriet til når dere allerede ser en bra film som er "kos" i seg selv?

2. Bestem dere for hvor mange dager i uka dere skal spise godteri, og bestem dere for når det skal være. Hjemme hos meg har vi fredag og lørdag. Er det godteri til overs på søndag, kastes det. Enkelt og greit. Man fortjener ikke å spise godteri, det er en luksus man unner seg. Fokuser på at det er lov til å fråtse i godteri på f.eks. lørdag, da blir det mye lettere å holde fokus resten av dagene, og dessuten smaker det ekstra godt når man ikke stapper det i seg hver dag. :)

3. Siden dere tenker ulike fremgangsmåter når det gjelder fysisk aktivitet, kan dere gjøre en mellomting (hvis det er viktig å gjøre det sammen). Er dere ute og løper blir du med f.eks. halve runden, og snur for å dra hjem. Så kan han få løpe så langt og lenge han føler for, hvis det er det som må til for å motivere ham.

Du spør hvordan dere holder på de vanene dere endrer, og spør du meg er svaret ren viljestyrke. Folk klarer å slutte med heroin, da klarer dere å begrense godterispisingen til en eller to ganger i uka. ;) Sett litt ære i det hele, la det gå en faen i deg og bestem deg for at du skal klare det. Vær bevisst at det er en VANE, ikke et livsviktig behov. Ja, man får søtsug og ja det er kjipt, men det er fullt ut til å leve med. Etterhvert reduserer suget, og det går bedre og bedre. Tenk over hva du gjør før du velger å putte i deg godteriet når du ikke skal. Avhengig av mål, kan du se for deg hvordan du vil det skal være, og samtidig tenke over at du setter deg selv ett hakk tilbake for hvert må-ha-øyeblikk.

Sørg for å være mett på skikkelig mat, og ikke handle mat på tom mage. Tørket frukt smaker gamp, spør du meg, jeg for min del liker å spise ordentlig mat, eller tar et glass Pepsi Max. En annen ting, som jeg synes er kjempegodt, er mager kesam med eplebiter og fun light. Ser utrolig spesielt ut, men er magert, sunt og smaker søtt.

Husk at etterhvert som du venner deg av med "godterismaken", smaker det bedre med vanlig mat.

Lykke til.

Gjest Mea Culpa
Skrevet

Spis tre sunne måltider og to mellommåltider hver dag!

Når det gjelder søtsaker så tror jeg det er bedre å tillate seg det når man har lyst på det. Bestemmer man seg for å kutte ut fullstending får man bare enda mer lyst på det. Det er visstnok vitenskapelig bevist også ...

Funker bra for meg i det minste. Hvis jeg tillater meg selv å spise en sjokolade eller en pose chips når jeg har lyst på det er det faktisk veldig sjelden jeg ar lyst på noe. :)

Sier ikke at det er sånn for alle da.

Skrevet

Først og fremst må dere være villige til å endre på matvane deres, ellers går det ikke. Og så er det lurt å spare godteri spisingen til en gang i uka. Og når du skal kose deg den ene dagen så kjøp så mye som du klarer å spise opp da, slik at det ikke blir liggende og friste resten av uka. Dette har funket veldig bra for meg og spiser kun litt snop på fredag eller lørdag:)

Skrevet

Eg støttar Maggie (kan du PMe meg den oppskrifta på kesam og fun light?) i det meste.

I tillegg vil eg seie at dersom de er utrente så kan du rekne det som heilt visst at de før belastningsskadar dersom de skal springe lenge og snøgt med ei gong, og då er det attende i sofaen er eg redd. Trappe opp sakte er løysinga.

Skrevet

Mitt beste tips er å sette seg realistiske mål!

Hva med å avtale å gå en tur hver dag, eller annenhver. Da får dere kvalitetstid sammen, samtidig som dere får frisk luft og trim.

Ang. mat er det beste å spise mat som ser godt ut, og som samtidig er sunt! Wok med grønnsaker og kylling/svinekjøtt er sunt og godt. Prøv å begrense mengden ris, evt. bruk brun ris. Sunn mat ser ofte mer fristende ut pga. farger fra grønnsakene, så det er bare å kose seg med maten!

Lykke til og bon apetit!

Skrevet
Hva er det største feilen mange som skal legge om livsstilen gjør?

1. Å begynne for ekstremt

2. Mangel på kunnskap om velsmakende sunn mat, tilbereding og ulike råvarer

Angående første punkt, hvis du ikke liker grønn te så skal du ikke tvinge det i deg! Og hvis du for eksempel er sjokoholiker skal du ikke nekte deg sjokolade i en hel måned, men for eksempel rasjonere til et par ruter mørk sjokolade hver lørdag. Som Mea Culpa sa, hvis du prøver å holde deg helt unna noe så får du innmari lyst på. Da er det bedre å sette viljestyrken på prøve og klare å unne seg litt.

Skrevet

Enig med de andre her. Dere må redefinere hva som er kos. Vi storkoser oss i helgene - med en lang søndagstur, en god fiskemiddag på søndag, leie film, gå ut og spise, dele en flaske rødvin. Det er mye god mat som er sunn. Vi drikker for eksempel aldir brus, vi kjøper heller inn Bris og gode juicer i helgene. Chips kjøper vi kanskje en pose av annenhver uke, og sjokolade 1-2 kvelder i uka. Aldri annet godteri. Men dette er enkelt for oss, da jeg ikke er noen stor fan av chps og han ikke spiser sjokolade, og ingen liker annet godteri. Da begrenser vi hverandre litt...

Hva med å handle inn for flere dager om gangen, og si at det ikke er lov å handle med seg ting daglig. Handle med handleliste, og alltid på full mage.

Søtsuget kan man kun bli kvitt ved å kutte ned på mengden søtt man spiser. Jeg måtte lenge ha noe søtt etter middag. Det som stoppet denne vanen var totalstopp av søtinntak. Var jeg ekstremt søtsugen lagde jeg meg en kopp te. Etter to-tre uker forsvant sjokoladesuget, og nå spiser jeg søtt veldig skjeldent.

Ris kan byttes ut med upolert ris. Pasta med fullkornspasta. Lag egne woksauser i stedet for å kjøpe fra butikken. Lær dere noen gode fiskemåltider. En av mine favoritter er ørret med pesto og parmasan. ikke slankemat, men veldig godt og sunt.

Skrevet

Tigress, det er veldig enkelt.

1 boks mager kesam.

Skjær opp eplebiter og putt oppi.

Tøm oppi Fun Light, og eventuelt litt kanel.

Ferdig. ;)

Skrevet
Tigress, det er veldig enkelt.

1 boks mager kesam.

Skjær opp eplebiter og putt oppi.

Tøm oppi Fun Light, og eventuelt litt kanel.

Ferdig. ;)

Ok, takk. Eg lurte eigentleg berre på om du blanda ut Fun Light'en eller om du berre helte han oppi. Eg klarar ikkje heilt å bli superentusiast over å ete uutblanda syntetisk kliss, men eg skal absolutt prøve.

Skrevet

Enig med de andre her, det er ikke sikkert det er lurt å legge om alle vanene tvert, da det kan bli vanskelig å gjennomføre. Men dere kan bestemme dere for noen endringer som er overkommerlige:

Vær mer bevisst på hva dere spiser til middag, kutt ned på raske karbohydrater som hvit ris, fint mel (pizza) og vanlig pasta da dette er med å gjøre blodsukkeret ustabilt. Unngå å spise potetgull o.l som mellommåltider og før middag, spis heller (litt grovt) brød eller knekkebrød, eller frukt (det bør gå an å finne noe frukt som ser ok ut og smaker godt). Spis minst ett skikkelig måltid til i løpet av dagen også, så dere ikke går og er småsultne og godtesugne hele tiden.

Det kan være lurt å kutte ut alt av godteri og sånt fra starten for å "kvele" søtsuget, men om dere ikke klarer det, tror jeg likevel forbruket vil gå ned om dere klarer å spise bedre "hovedmat/måltider".

Når det gjelder trening tror jeg også det er lurt å starte forsiktig, og helst med noe dere synes er litt gøy å drive med og ikke et ork å gjennomføre. Jeg ville f eks hatt svært vanskelig for å motivere meg til helsestudiotrening, mens gå- og sykkelturer i skogen, eller svømming, er gøy. Og det er ikke sikkert dere trenger å starte med både kostholdsendringer OG trening samtidig, det er greit å gå inn nye vaner litt etter litt synes jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...