morticia Skrevet 21. september 2008 #1 Skrevet 21. september 2008 (endret) Hei.. Vi har en kattunge på ca 3 månd som NEKTER å spise tørfor. Han rører det ikke i det hele tatt. Mens søsteren hans spiser tørfor som bare det. Vi har prøvd å bløte tørforet, men det hjelper jo ikke. Og det er jo uansett ikke det samme, vil jo at han skal spise knuppene.. Har prøvd masse forskjellig slag med tørfor, men han bare snuser, og setter seg ned og "venter" på noe annet. Vi har nå prøvd alle slags mulige måter til å få han til å spise tørfor, men er tomme for ideer. Han er jo så søt når han setter seg ned å "furter", og vi har prøvd å ikke gi han noe bløtfor o.l men han da spiser han ikke noe i det hele tatt. Og kan jo ikke la han gå sulten heller.. Og vil jo heller ikke tvinge det i han.. Han vil ikke ha sånn "kattegodt" heller. Så kan han være kresen? Men hvis noen har noen tips, gode råd til hvordan jeg skal få i han tørfor så kom med det Har også tenkt på at han ikke har sterke nok tenner, men han biter jo nokså hardt.. Endret 21. september 2008 av morticia
SlowMotion Skrevet 21. september 2008 #2 Skrevet 21. september 2008 Hva spiser han, da? Kan du forsøke å blande litt tørrfor inn i det han spiser til vanlig, også gradvis øke mengden til han bare spiser tørrfor?
Ciara Skrevet 21. september 2008 #3 Skrevet 21. september 2008 Tror rett og slett han må lære at han ikke får noe annet. Ingen dyr sulter i hjel, så det er bare et spørsmål om tid før han spiser. Jeg har en katt som helst skulle spist våtfôr hele tiden, men hun spiser mye tørrfôr fordi hun har skjønt at det er det som gis. I blant får hun våtfôr, og da er hun i himmelen
morticia Skrevet 21. september 2008 Forfatter #4 Skrevet 21. september 2008 Hva spiser han, da? Kan du forsøke å blande litt tørrfor inn i det han spiser til vanlig, også gradvis øke mengden til han bare spiser tørrfor? Han spiser egentlig ALT han får utenom tørfor. Men det var ett godt tips, skal teste det ut, så håper det funker. Tror rett og slett han må lære at han ikke får noe annet. Ingen dyr sulter i hjel, så det er bare et spørsmål om tid før han spiser. Jeg har en katt som helst skulle spist våtfôr hele tiden, men hun spiser mye tørrfôr fordi hun har skjønt at det er det som gis. I blant får hun våtfôr, og da er hun i himmelen Ja, han må vell bare lære seg det, men vi har prøvd å la være å ikke gi han noe utenom tørfor. Men etter noen dager så syntes jeg så synd på han der han gikk rundt å skrek. Men må nok bare bite tennene sammen å være tøff og ikke bli sjarmert av dådyrøynene hans.. Hihi
SlowMotion Skrevet 21. september 2008 #5 Skrevet 21. september 2008 (endret) Men det er da ikke bra for katten med for brått fôrskifte uansett? Om han til nå bare har spist bløtfôr, bør du ikke plutselig nekte ham det og bare gi tørrfôr. Det blir ihvertfall feil. Katter er sære dyr. Min katt spiser kun tørrfôr, han, og litt ost i ny og ne som snacks. Nekter til og med å spise våtfôr! Edit: en gang jeg gikk tom for fôret han vanligvis får kjøpte jeg vanlig butikkfôr som kriseløsning. Resultat: han gikk uten mat i to dager, til jeg fikk kjøpt den vanlige typen... Så katter er flinke til å nekte å spise! Endret 21. september 2008 av SlowMotion
Ciara Skrevet 21. september 2008 #6 Skrevet 21. september 2008 Å motstå søte kattungeøyne er definitivt det verste. Sjarmerende små
morticia Skrevet 21. september 2008 Forfatter #7 Skrevet 21. september 2008 Men det er da ikke bra for katten med for brått fôrskifte uansett? Om han til nå bare har spist bløtfôr, bør du ikke plutselig nekte ham det og bare gi tørrfôr. Det blir ihvertfall feil. Katter er sære dyr. Min katt spiser kun tørrfôr, han, og litt ost i ny og ne og snacks. Nekter til og med å spise våtfôr! Edit: en gang jeg gikk tom for fôret han vanligvis får kjøpte jeg vanlig butikkfôr som kriseløsning. Resultat: han gikk uten mat i to dager, til jeg fikk kjøpt den vanlige typen... Så katter er flinke til å nekte å spise! Nei Nei, skal ikke la det gå for brått, men har jo prøvd en god stund nå. Men må prøve på en eller annen måte å få sneket i han tørfor så for å få han til spise det til vanlig Den andre hannkatten min har foresten funnet ut at SALAT av alle ting er veldig godt.
morticia Skrevet 21. september 2008 Forfatter #8 Skrevet 21. september 2008 Å motstå søte kattungeøyne er definitivt det verste. Sjarmerende små Ikke sant, de er så vanskelige å motstå. Jeg har en annen katt som er godt voksen og det er enklere å motstå han.. :gjeiper:
Gjest TittTitt Skrevet 21. september 2008 #9 Skrevet 21. september 2008 Hvorfor kan ikke den bare få det den liker da? Jeg hadde en katt som også nektet å spise tørrfor, han likte det ikke i det hele tatt. Han fikk boksma, og jeg kokte fisk. Fikk fisk nesten hver dag!
SlowMotion Skrevet 21. september 2008 #10 Skrevet 21. september 2008 Å motstå søte kattungeøyne er definitivt det verste. Sjarmerende små Jeg syns tvert i mot det er blitt vanskeligere etter han ble voksen, jeg, for nå kjenner jeg jo pusen min så godt! Og når han setter de sårede øynene i meg når han er misfornøyd er det så vanskelig å være sterk...! Også når han hyler og skraper på døra mi fordi han ikke får lov å sove på rommet mitt om natta... Da vet gutten at matmor åpner døra om ti sekunder. I'm so whipped!
Kakee Skrevet 21. september 2008 #11 Skrevet 21. september 2008 Hvorfor kan ikke den bare få det den liker da? Jeg hadde en katt som også nektet å spise tørrfor, han likte det ikke i det hele tatt. Han fikk boksma, og jeg kokte fisk. Fikk fisk nesten hver dag! Er ikke så mye næring i boksemat da, er vel egentlig bare fyll for magen.
SlowMotion Skrevet 21. september 2008 #12 Skrevet 21. september 2008 Også er tørrfôr bra for tennene (Og lommeboka....)
Gjest TittTitt Skrevet 21. september 2008 #13 Skrevet 21. september 2008 Ånei, nei jeg vet ikke hva de inneholder jeg, men skal lese bakpå de. Er jo mange forskjellige, og tror ikke kattene går glipp av noe vis de ikke får tørrfor? Fisk er jo også kjempe sundt, og det spiste min nesten daglig! Men det med tennene, finnes jo sånn "nop" greier som er godt for tennene da. Sånn som hundene har. Det kjøpte jeg masse av Min katt levde godt da, kansje jeg skjemte den litt vekk. Men det er en individ det også med et dunkende hjerte! Og jeg spiser ikke noe jeg ikke liker - bare fordi det er sundt!
Kakee Skrevet 21. september 2008 #14 Skrevet 21. september 2008 Og tørrfor som friskies osv fra butikken er inneholder ikke mye næring. Kjøp fra dyrebutikk/veterinær. Hills og Royal Canin er mine veldig glade i hvertfall. Det koster en del, men om du kjøper en 10kg, så varer det lenge, og de spiser mindre av dette i og med at det er mye mer næring.
morticia Skrevet 21. september 2008 Forfatter #15 Skrevet 21. september 2008 Jeg vil at han skal spise tørfor fordi det er bra for tennene hans, samt mer næring. Vi hadde litt startvansker med den eldste hannen i begynnelsen, og spurte da vetrinær om det var noe vits i å gi han tørfor, men han sa bare at det var best om vi fikk han til å spise tørfor mest mulig. Men så var han ikke så vanskelig å gi etterhvert heller, siden han skjønte at det var det han fikk. Også får han våtfor nesten hver lørdag som lørdagsgodt.. Men han lillegutt er det litt verre. men så lenge han vokser så går det jo greit, og jeg er sikker på at han vil like det bare han får smakt det..
Gjest TittTitt Skrevet 21. september 2008 #16 Skrevet 21. september 2008 Jeg brukte å kjøpe Sei i frysedisken og trakk det til katten! Er ikke det sundt?
morticia Skrevet 21. september 2008 Forfatter #17 Skrevet 21. september 2008 Jeg brukte å kjøpe Sei i frysedisken og trakk det til katten! Er ikke det sundt? Etter det jeg har hørt så skal dem ikke BARE fisk, siden dette vil gi dem mangel på mange næringstoffer, og gi dem for mye av noe annet. Jeg kan ta feil? Men litt fisk i ny og ned skader vell ikke antar jeg :happy:
SlowMotion Skrevet 21. september 2008 #18 Skrevet 21. september 2008 Jeg brukte å kjøpe Sei i frysedisken og trakk det til katten! Er ikke det sundt? Det er ihverfall ikke usunt! Og de har slett ikke vondt av å få det som kosemat Fisk er jo også fullt av proteiner som katten trenger, så det er jo bra. Men om fisk blir eneste maten katten spiser, som ikke var tilfelle hos deg, kan den få næringsmangel. Variert kosthold er bra, både hos mennesker og dyr. Så selv om tørrfôret fra dyrebutikken skal være et fullgodt fôr, skulle jeg ønske katten min ville spise annet enn det og ost...
Gjest Gjest Skrevet 22. september 2008 #19 Skrevet 22. september 2008 Etter det jeg har hørt så skal dem ikke BARE fisk, siden dette vil gi dem mangel på mange næringstoffer, og gi dem for mye av noe annet. Jeg kan ta feil? Men litt fisk i ny og ned skader vell ikke antar jeg :happy: Det er riktig at fisk ikke er fullkostmat. Og i tillegg får katten i seg for mye salter som ikke er bra for urinveiene. Mange katter får tilstoppet urinrør som er fryktelig smertefullt og som kan være dødelig, og dette kan forebygges med riktig kosthold. For å lure i katten tørrfor kan jo du TS prøve å kjøpe frysetørket sei og smuldre over maten. Ølgjær er også noe mange katter liker å få over maten, så det kan også prøve. Prøv deg også fram med ulike tørrformerker. Men hold deg unna det fra dagligvarebutikken. Hills Nature er et for med mye smak som mange liker. Husk også lukt og smak henger tett sammen og at katter har veldig sterk luktesans. Ikke la tørrforet stå framme for lenge i skålen for lenge. Kattene skal alltid ha tilgang til tørrfor, men fyll på jevnlig i løpet av dagen. Og for katter gjør det ikke noe å lære dem å leke med maten: kast en og en tørrforbit ut på gulvet slik at han kan "fange" den før han spiser den. Jeg har klart å lure mange katter til å spise tørrfor på den måten
AnetteR Skrevet 22. september 2008 #20 Skrevet 22. september 2008 Det er viktig at hovedkostholdet består av tørrfor på sikt, da katten på best mulig måte får i seg de riktige næringsstoffene. Samt at tørrfor er mye bedre for tennene, sliper bort tannsten osv. Så det er bra du prøver å venne den til dette. En ide er å blande tørrforet i rå kjøttdeig eller annen mat den liker. For eksempel med boksmaten, for så gradvis å putte mer og mer tørrfor inni. Men det går også ann å se slik på det: Det finnes ikke en katt som har sultet ihjel over matfatet. Til tross for ung alder er den nok veldig klar over at du kommer løpende med bløtforet ganske raskt. Om du lar være å gi den bløtfor, går det nok ikke lang tid før den begynner å spise knotter. (men man må selvfølgelig følge godt med.)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå