Gjest Grafica Skrevet 21. september 2008 #1 Skrevet 21. september 2008 De fleste (om ikke alle) utleiere nekter innerøyking i leiligheter. Jeg har et spørsmål til dere som leier ut ang. dette etter en diskusjon med sambo. Mener dere da at det er TOTALforbud? Ville dere vurdert å be noen flytte ut om det ble oppdaget at leieboerne hadde røyka inne? Hvor stor "sak" er det? Jeg er nemlig bekymret pga innflyttningsfesten vår. Vi var mesteparten røykere, og satt ute store deler av kvelden. Når det ble for kjølig trakk vi inn, men det ble presisert at man måtte ut for å røyke. Likevel var det selvfølgelig noen som greide å røyke inne. Jeg er redd for å arrangere mer her nå, i tilfelle det skjer igjen. I tilegg har det skjedd en gang at vi tok en røyk under kjøkkenvifta med vinduene på fullt gap. Og jeg har alle planer om at det holder seg med den ene gangen, fordi jeg mener at det skal ikke skje når huseier har presisert ikke-røyk leilighet. Sambo derimot mener at en gang innimellom ved spesielle anledninger ikke er så farlig. Jeg vet at han som leier hybelen ved siden av leiligheten vår røyker inne til tider, selv om han har samme avtalen. Så, det store endelige spørsmålet: Når det er avtalt ikke-røyk i leiligheten, hva innebærer det for deg om utleier? Nulltoleranse, en glipp innimellom er greit, eller "så lenge det ikke lukter eller setter spor er det okey av og til"? Hva ville konsekvensen vært for din leieboer om du oppdaget at det var blitt røyka inne?
Gjest Gjest Skrevet 21. september 2008 #2 Skrevet 21. september 2008 For meg er det nulltoleranse, og dette er kontraktsbrudd. Jeg ville nok sagt dere opp
Gjest Faerie Skrevet 21. september 2008 #3 Skrevet 21. september 2008 Hadde jeg vært utleier og oppdaget at leietaker røyka inne i leiligheten når det var presisert i kontrakten at det ikke skulle gjøres ville jeg gitt skriftlig advarsel om utkastelse hvis det gjentar seg.
Motebamsen Skrevet 21. september 2008 #4 Skrevet 21. september 2008 Noen utleiere er kan jo selfølgelig være idioter. Men tror utleiere med normal aktivitet mellom øra hadde forstått om det var snakk om et eller annet engangtilfelle. Jeg mener det er forskjell på å røyke litt inne på en innflyttingsfest. Det som ikke er ok er den daglige røykingen inne som skikkelig setter seg i veggene. Men som sakt noen er jo bare idioter så kommer vel en hel del ann på din huseier.
Gjest Gjest Skrevet 21. september 2008 #5 Skrevet 21. september 2008 Jeg hadde kastet dere ut, og unnskyldning på unnskyldning høres bare patetisk ut.
Gjest Gjest Skrevet 21. september 2008 #6 Skrevet 21. september 2008 Noen utleiere er kan jo selfølgelig være idioter. Men tror utleiere med normal aktivitet mellom øra hadde forstått om det var snakk om et eller annet engangtilfelle. Jeg mener det er forskjell på å røyke litt inne på en innflyttingsfest. Det som ikke er ok er den daglige røykingen inne som skikkelig setter seg i veggene. Men som sakt noen er jo bare idioter så kommer vel en hel del ann på din huseier. Jeg fatter ikke at du mener du kan kalle meg idiot bare fordi jeg faktisk forlanger at leietakeren oppfyller kontraktsforpliktelsene? Jeg må si jeg håper du aldri leier en av mine leiligheter, for jeg skjønner jo at jeg blir nødt til å kaste deg ut
Gjest Grafica Skrevet 21. september 2008 #7 Skrevet 21. september 2008 Jeg hadde kastet dere ut, og unnskyldning på unnskyldning høres bare patetisk ut. Kom jeg med unnskyldninger noe sted? Fint å se meninger fra dere som er huseiere, å hente meninger fra jevnaldrende venner fungerer liksom ikke i denne diskusjonen... Sambo mente jeg var paranoid når jeg var redd for at vi kunne bli bedt om å flytte ut, noe det viser seg at jeg hadde all grunn til å frykte Det står ikke presisert i kontrakten, men det stod ikke-røyk i annonsen når vi leide og huseier sa at han ikke ville at vi skulle røyke inne (dvs det han sa var "det bør helst ikke lukte røyk inne når dere flytter ut igjen, bare så det er sagt..." Han er veldig spøkefull og sier ting litt for lite rett frem, etter min mening.)
Utleier Skrevet 21. september 2008 #8 Skrevet 21. september 2008 Så, det store endelige spørsmålet: Når det er avtalt ikke-røyk i leiligheten, hva innebærer det for deg om utleier? Nulltoleranse, en glipp innimellom er greit, eller "så lenge det ikke lukter eller setter spor er det okey av og til"? Hva ville konsekvensen vært for din leieboer om du oppdaget at det var blitt røyka inne? Når man har avtalt ikke-røyk i leiligheten, så er ethvert trekk av en sigarett mislighold av leieavtalen. Men det er svært langt mellom mislighold og vesentlig mislighold. Og vesentlig mislighold er det eneste du trenger bekymre deg for i dette tilfelle. Vesentlig mislighold betyr først og fremst at det enten er til sjenanse for andre beboere eller til skade for boligen. Men også risiko for sjenanse for andre eller for skade på boligen vil kunne være vesentlig mislighold. Det er bare rettspraksis som kan avgjøre hvor mange sigaretter innendørs som vil kunne få konsekvenser for en leier. Om det røykes et par sigaretter hver helg OG dette siver inn til naboen OG denne naboen har klaget OG det ikke opphører tross gjentatte advarsler, så vil jeg tro det er vesentlig mislighold som kan føre til utkastelse. Mindre røyking enn dette (inkludert ditt tilfelle) ville bare en privat hushai trekke inn for rettsapparatet om det var det eneste misligholdet.
Gjest lillelinn Skrevet 21. september 2008 #9 Skrevet 21. september 2008 min nabo ble kastet ut på dagen pga grovt mislighold av kontrakt... de røyket inne :S
L@dy Skrevet 21. september 2008 #10 Skrevet 21. september 2008 Nå er ikke jeg utleier, men jeg tenker dersom jeg var det, så hadde jeg absolutt ville hatt med i kontrakten at det ikke skulle røykes inne. Jeg har selv røykt og når jeg og sambo flyttet ut fra en leilighet der vi hadde røykt mye inni, så tenkte jeg at aldri mer skal vi gjøre det. Men, når det er sagt, jeg hadde ikke brydd meg om det hadde skjedd en eller kanskje to ganger. Tviler på at lukten setter seg i veggene pga noe som har skjedd få ganger, men det er jo snakk om de daglige 20 sigarettene pr, dag som ødlegger og er en to som røyker mye, så blir det jo gjerne enda mer.
Utleier Skrevet 21. september 2008 #11 Skrevet 21. september 2008 Det står ikke presisert i kontrakten, men det stod ikke-røyk i annonsen når vi leide og huseier sa at han ikke ville at vi skulle røyke inne (dvs det han sa var "det bør helst ikke lukte røyk inne når dere flytter ut igjen, bare så det er sagt..." Han er veldig spøkefull og sier ting litt for lite rett frem, etter min mening.) Så lenge det ikke står spesifisert i kontrakten kan dere røyke så mye dere vil inne. Men når dere flytter ut, må lukten være fullstendig vekk. Det vil si at dere må vaske ned leiligheten ekstremt godt, f. eks. med dampvasker, et par ukers gjennomlufting eller rett og slett male den.
Darkannie Skrevet 21. september 2008 #12 Skrevet 21. september 2008 (endret) En royk eller 2 paa innflyttningsfest, samt en under vifta paa kjoekkenet, jeg tror du kan ta det med ro. Saa lenge du ikke royker flere for dag inne, saa tror jeg det er faa utleiere som gidder styret med aa kaste dere ut og finne nye leieboere. Det er vel lukta som setter seg i veggene de vil unngaa, saa lenge det ikke skjer er det vel greit mener naa jeg. Men ikke royk mere inne da...super grunn for aa proeve aa slutte!! Endret 21. september 2008 av Darkannie
Motebamsen Skrevet 21. september 2008 #13 Skrevet 21. september 2008 Jeg fatter ikke at du mener du kan kalle meg idiot bare fordi jeg faktisk forlanger at leietakeren oppfyller kontraktsforpliktelsene? Jeg må si jeg håper du aldri leier en av mine leiligheter, for jeg skjønner jo at jeg blir nødt til å kaste deg ut Trenger nok ikke leie noe av deg eller noen andre Ellers så var det ikke deg jeg mente, men generelt! Det er heller ikke lov å kaste ut folk etter kun en overtredelse. Det kan være måte på å være smålig! Hadde nok ikke tengt noe serlig på det om mine leietakere hadde tatt seg en røyk inne nu og da. Det er det daglige som betyr noe. Om det for eksempel står at husdyr ikke er tillatt betyr det jo ikke at man ikke kan ha besøk av noen som tar med seg hunden sin. Så ting er ikke svart eller hvit ifølge meg da. Kan hende jeg er litt rund i kantene, men jeg bryr meg mye mer om at leia er betalt til tiden. Men har aldri hatt problemer med det heller da.
Gjest Grafica Skrevet 21. september 2008 #14 Skrevet 21. september 2008 Darkannie vi har en ALT for fin uteplass til å kunne greie å bruke det som argument til å slutte dessverre. Denne uteplassen er superluksus i forholdet til forrige bostedet vårt Inntrykket mitt er også at det er lukta mange ikke vil ha (og påfølgende misfarging av tak av vegger). Så konklusjonen jeg leser fra det dere sier, er at vi kan ikke bli kastet ut pga det siden det ikke står spesifisert i kontrakten. Da kan jeg trekke et lite lettelses sukk hvertfall. Utleier: Jeg er ikke interessert i å røyke inne hele dagen av flere grunner. Man røyker mye mer, klær, sengetøy osv lukter konstant røyk, og det misfarger veggene og setter lukt. Så vi kommer nok aldri til å røyke inne fast! Selv om vi hadde fått lov, har vi uteplass til rådighet foretrekekr jeg det. Men jeg vet at sambo tenker mye på kalde vintermorgener, og muligheten for å "bare ta en under vifta med vinduet på gløtt når det er superkaldt ute".
Gjest Gjest Skrevet 22. september 2008 #15 Skrevet 22. september 2008 De fleste (om ikke alle) utleiere nekter innerøyking i leiligheter. Jeg har et spørsmål til dere som leier ut ang. dette etter en diskusjon med sambo. Mener dere da at det er TOTALforbud? Ville dere vurdert å be noen flytte ut om det ble oppdaget at leieboerne hadde røyka inne? Hvor stor "sak" er det? Jeg er nemlig bekymret pga innflyttningsfesten vår. Vi var mesteparten røykere, og satt ute store deler av kvelden. Når det ble for kjølig trakk vi inn, men det ble presisert at man måtte ut for å røyke. Likevel var det selvfølgelig noen som greide å røyke inne. Jeg er redd for å arrangere mer her nå, i tilfelle det skjer igjen. I tilegg har det skjedd en gang at vi tok en røyk under kjøkkenvifta med vinduene på fullt gap. Og jeg har alle planer om at det holder seg med den ene gangen, fordi jeg mener at det skal ikke skje når huseier har presisert ikke-røyk leilighet. Sambo derimot mener at en gang innimellom ved spesielle anledninger ikke er så farlig. Jeg vet at han som leier hybelen ved siden av leiligheten vår røyker inne til tider, selv om han har samme avtalen. Så, det store endelige spørsmålet: Når det er avtalt ikke-røyk i leiligheten, hva innebærer det for deg om utleier? Nulltoleranse, en glipp innimellom er greit, eller "så lenge det ikke lukter eller setter spor er det okey av og til"? Hva ville konsekvensen vært for din leieboer om du oppdaget at det var blitt røyka inne? Du har skrevet under på kontrakten. Ingen røyking! Hadde jeg oppdaget som utleier at du byter en kontrakt, så var det ut. Det er en grunn til at jeg ikke vil ha røyking i huset. Og det er ikke noe av og til.hjelper ikke. Du viste før du flyttet inn hva du skrev under på. Har dine gjester så liten respekt for deg at de røyker i ditt hjem, selv om du har sagt de ikke kan...
Gjest Grafica Skrevet 22. september 2008 #16 Skrevet 22. september 2008 Gjest: Det står ikke i kontrakten, utleier nevnte det muntlig, som jeg har nevnt tidligere. Folk stod ved verandadøra og tenkte nok ikke at det var noen big deal, det var langt på natt og alle var gode i farta. Jeg oppdaget det ikke før dagen etterpå da jeg så det lå sneiper i en flaske inne.
Gjest Gjest Skrevet 22. september 2008 #17 Skrevet 22. september 2008 Inntrykket mitt er også at det er lukta mange ikke vil ha (og påfølgende misfarging av tak av vegger). Jeg tenker ikke på røyklukta først og fremst, men brannfaren. Vi leier ut til skoleelever, og da hender det at det er mye fest og fyll. Så jeg er faktisk redd det starter en brann, og de kanskje sover.
Gjest Elastica Skrevet 22. september 2008 #18 Skrevet 22. september 2008 Jeg leier ut selv og har avtalt røykeforbud med leietaker. Grunnen til at dette er avtalt er at vi kjenner røykelukt i vår del av huset dersom det røykes i leiligheten, og dette synes jeg ikke noe om. Nå er ikke røyking noe problem hos oss, siden leietaker ikke røyker selv, og stort sender folk ut dersom det er fest. Dersom det likevel hadde blitt røyket ved enkelte veldig få anledninger uten at dette ble et mønster, ville jeg nok ikke vurdert utkastelse. Dette henger sammen med at vi er veldig fornøyd med leietakeren vår. At han har fest av og til og at vi hører musikk og lyd er selvfølgelig greit. Jeg tror likevel at jeg hadde minnet ham på røykeforbudet dersom jeg merket at det stadig var røyking der. Jeg ville ikke blitt så fornøyd dersom jeg merket at det etterhvert ble mer og mer røyking inne, under vifta, i vinduet osv. Konklusjon: ingen utkastelse etter en engangsforeteelse fordi vi er så fornøyd med ham på alle mulige andre områder.
Gjest Grafica Skrevet 22. september 2008 #19 Skrevet 22. september 2008 Jeg tenker ikke på røyklukta først og fremst, men brannfaren. Vi leier ut til skoleelever, og da hender det at det er mye fest og fyll. Så jeg er faktisk redd det starter en brann, og de kanskje sover. Dette tror jeg faktisk er et veldig lite problem nå lenger. På de festene jeg har vært på i min tid som det har vært tillatt røyking inne har det alltid vært satt opp askebeger, og det er støtt og stadig noen som heller en ølskvett oppi der for å holde det kjølig. Elastica: Ja det er det jo fortståelig at dere ikke ønsker det i eget hus. Her driver som sagt han i naboleiligheten og røyker inne til tider, og jeg tror ikke huseiern er klar over det eller lukter det. Nå er naboen sånt merkelig menneske som ALLTID har vinduet på gløtt da, døgnet rundt, året rundt... Hehe. Tror vi er generelt veldig gode leieboere ellers, har sjeldent fest (men det er huseiern vandt til, naboen har fest minst en gang i helga Men de bråker ikke altså, sjelden mer enn ti mennesker der), ikke høy musikk (igjen, i forhold til naboen), vi passer våre egne saker og holder oss ganske for oss selv
Gjest Glør Skrevet 22. september 2008 #20 Skrevet 22. september 2008 Utleier har ikke lov å nekte røyking i leiligheten. Når man leier betaler man for å disponere boenheten som om den var sin egen, og det er heller ikke lov å avtale dårligere vilkår enn det husleieloven gir, og dermed kan man i utgangspunktet ikke kastes ut pga husdyr eller røyking.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå