jamie Skrevet 8. juni 2003 #1 Skrevet 8. juni 2003 Har oppdaget de siste dagene at jeg har fått en kvise- lignende sak ja, hm, der nede.... :oops: Den gjør vondt, og stikker endel ut fra huden slik at det ser ut som jeg har en bylle i huden. Den er gul oppå, og resten er rød... Jeg aner ikke hva dette kan være! Tror egentlig ikke det er en kvise heller, for de føles ikke sånn. Har bare en, og håper for guds skyld det ikke kommer flere! :-? Det er ganske stygt, og jeg har ikke våget å barbere meg nedentil heller etter at den kom, fordi jeg er redd jeg skal "barbere den vekk" og begynne å blø og det som verre er. Føler meg ekkel med den der byllen der, så jeg håper noen vet hva dette kan være! Vil ha den bort!! Har forresten prøvd å klemme på den for å se om noe kom ut, men det kom ingenting...
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 8. juni 2003 #2 Skrevet 8. juni 2003 Det høres ut som noe som blir kalt for "Kong", det er nesten som en kvise bortsett fra at den er fylt med blod og materie og vokser seg større og større inntil den sprekker og den kan begynne å svi skikkelig mens den vokser og trykket blir større. Kontakt legen din, han vil punktere den ved hjelp av en kanyle, suge ut materien og desinfisere. Nå dette er gjort skrumper den inn og forsvinner i løpet av få dager. Det er ikke farlig og få en slik men den er vond, stygg og ubehagelig. Hvis du ikke får en lege til å se på den og den sprekker kan du få en infeksjon i såret og det sier seg selv at ikke er bra. Særlig ikke på ett såpass delikat sted som underlivet. Minnie
Gjest Liten Skrevet 8. juni 2003 #3 Skrevet 8. juni 2003 Høres ut som en betent hårsekk, de ser ut som kviser. Enten må du bare la det gå sin gang (den skrumper inn og forsvinner igjen etter hvert) eller så kan du gjøre som jeg har gjort en gang og to: vaske godt med pyrisept, stikk så et lite hull på den med en ren nål og klem så forsiktig før du vasker over med pyrispet igjen. Hvis der er et inngrodd hår som forårsaker det, må du fiske det ut også, ellers vil klumpen komme tilbake. Mulig Starie kommer og arresterer meg nå, men iblant må en bare fjerne slike uhumskheter! F.eks når de dukker opp et par dager før en får herrebesøk av den etterlengtede sorten....
Gjest Liten Skrevet 8. juni 2003 #4 Skrevet 8. juni 2003 (og der ble jeg jammen meg superaktiv også gitt! )
jamie Skrevet 8. juni 2003 Forfatter #5 Skrevet 8. juni 2003 Usj, så ekkelt.... :x Hvorfor må jeg få sånne ekle ting da??!! Urk... Men takk for svar, Minnie og Liten! Fint at noen vet hva det kan være og ikke er så uvitende som meg :oops: Gratulerer som superaktiv, Liten
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 8. juni 2003 #6 Skrevet 8. juni 2003 Jeg kan ikke forklare hvorfor de oppstår men de kan vokse seg veldig store hvis du ikke får punktert dem så jeg ville kontaktet lege. Minnie
Gjest Anonymous Skrevet 8. juni 2003 #7 Skrevet 8. juni 2003 Har nettopp hatt en slik byll. Jeg klemte hull på den og renset med pyrisept. Den ble jo ikke helt tømt men den ble i allefall ikke større. Den forsvant av seg selv etter litt over en uke. Den første dagen gikk det ikke ann å klemme noe ut, men andre dagen gikk det fint (men det gjorde sinnsykt vondt). Ikke noe særlig det å få en slik byll nei, vondt og stygt er det jo også. Hvis det blir veldig ubehagelig og vondt og den ikke forsvinner av seg selv etter en stund og bare blir større er det nok lurt å dra til legen som noen andre her har sagt.
Miew Skrevet 8. juni 2003 #8 Skrevet 8. juni 2003 Slikt er vondt og irriterende... Gjør som Minnie, snakk med legen din om å få den punktert. Ville ikke prøvd på det selv pga infeksjonsfare og lignende. Det går nok over, og du får ingen arr. Lykke til!
starie Skrevet 8. juni 2003 #9 Skrevet 8. juni 2003 Hehhe Liten :D Skal ikke arrestere noen jeg :D Er dette en kong skal man ikke stikke hull på den. En kong er en infeksjon forårsaket av gule stafylokokker i hårfolikkelen, og sprekker av seg selv når den er moden. Mange som har en kong får nedsatt almenntilstand og høy feber og man må behandles med antibiotika. En kong kan være veldig alvorlig, og kan føre til at huden rundt den dør. En kong kommer av at stafylokokker kommer inn i en hårfolikkel. I de fleste tilfeller får man dem der klær er stramme eller gnager på huden. Menn foreksempel er veldig utsatt der skjortekragen gnisser mot huden. Er det "bare" en kvise du har kan du gjøre som Liten har beskrevet, men du må være VELDIG nøye med hygienen, det er fort å få en sekundærinfeksjon.
Petruska Skrevet 8. juni 2003 #10 Skrevet 8. juni 2003 Hei Jamie! Vi jenter har kjertler på hver side av skjedeåpningen bak mot anus, disse heter de Bartholinske kjertler og har som oppgave å produsere sekret. Av og til blir disse kjertlene betente, omtrent som en stor kvise eller en byll. Dette er faktisk ganske vanlig. Jeg har hatt det flere ganger og har ikke behøvd behandling. Jeg har bare holdt området rent og tørt og det har gått bort av seg selv i løpet av 4-5 dager. En venninne av meg har det litt verre, hun har vært på legevakta et par ganger og fått åpnet og tømt byllen for puss. Legen forklarte at det av og til var nødvendig å operere bort hele kjertelen hvis man var hardt angrepet. Men det er visst et enkelt poliklinisk inngrep. Hvis betennelsen ikke føles verre enn en stor kvise og ikke sprenger fryktelig mye ville jeg tatt det med ro, holdt det rent og smørt med bakteriedrepende salve. Bliir det ikke bedre i løpet av en dag eller to ville jeg tatt en tur til legen var jeg deg. Her er en link til lommelegens omtale av tilstanden: http://www.lommelegen.no/kap093_06.html Lykke til!
jamie Skrevet 8. juni 2003 Forfatter #11 Skrevet 8. juni 2003 Takk for mange gode svar! Petruska: Det sprenger ikke eller noe, det er bare vondt hvis jeg er borti det. Ser faktisk at det ikke ser så galt ut som i dag morges, så jeg tror nok det går rette veien, HELDIGVIS!! :D Håper det forsvinner av seg selv. Takk, alle som har svart
Gjest nybakt mor Skrevet 20. oktober 2011 #13 Skrevet 20. oktober 2011 Slikt er vondt og irriterende... Gjør som Minnie, snakk med legen din om å få den punktert. Ville ikke prøvd på det selv pga infeksjonsfare og lignende. Det går nok over, og du får ingen arr. Lykke til!
Gjest nybakt mor Skrevet 20. oktober 2011 #14 Skrevet 20. oktober 2011 har fått en datter for to mnd siden og en stund etter fikk jeg en stor bylllignende ting på innsiden av skinken,ikke spesielt godt kan man si.er vondt og sitte, stå ,ligge og gå...den er oxo gulaktig men rød rundt,nesten lyst til og gråte av og til.noen som har et tips på hva jeg kan gjøre.flaut og gå til legen,føler meg skitten og ekkel pga dette
Sugerøret Skrevet 20. oktober 2011 #15 Skrevet 20. oktober 2011 Det er da ikke flaut! Men om du på liv og død ikke vil til lege,kjøp medisinsk grønnsåpe på apotek.Sitt i lunket vann med en skikkelig dærsj grønnsåpe i 2-3 ganger dagen.Du kan også bruke litt bomull og dyppe i grønnsåpen,så teipe dette på byllen. Men det beste hadde vært en time hos legen,da du sier du er rød,hoven som kan bety en skikkelig betennelse som muligens må ha litt tømmehjelp + antibiotika. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå