Gjest Gjest Skrevet 21. september 2008 #1 Skrevet 21. september 2008 Vi vurderer å kjøpe nytt hus, men er litt usikker pga boligprisene. Vi har et greit hus i dag, må dermed sagt ikke kjøpe pr nå. Hva tenker dere? Ville dere har ventet for å se om den store nedgangen kommer?
Gjest Ingeniøren Skrevet 21. september 2008 #2 Skrevet 21. september 2008 Selv om man har ett greit hus så kan det jo være kjedelig å "gå på vent" i lang tid. Skal man bo lenge lenge i det nye huset har det jo også litt mindre betydning hvordan verdien utvikler seg. Så er jo spørsmålet, har dere funnet noe bra? Litt kjipt å miste drømmehuset fordi man ville spekulere i at prisen skulle falle. Hva dere får huset for betyr jo også noe. Boligprisene er jo ikke veldig lett å spå. Vi kan få enn brå nedgang, men vi kan også få ett boligmarked som utvikler seg ganske treigt over lengre tid (da kan de færreste vente) eller vi kan få en kurant utvikling. Jeg er generelt av den oppfatning av at vil man flytte og har funnet noe bra, flytt!
Gjest Gjest Skrevet 21. september 2008 #3 Skrevet 21. september 2008 Vi har funnet et hus nå som vi begge liker, og det ligger veldig sentralt i forhold til skolen for barna. Vi har også vurdert å leie ut det huset vi bor i nå, kanskje dumt å gjøre nå?
Gjest Piper Skrevet 21. september 2008 #4 Skrevet 21. september 2008 Om dere skal vente på nedgangen, så må dere også ta med i betraktningen at det blir jo like stor nedgang på huset dere har i dag. Jeg ville ikke ventet, for en vet aldri hva som skjer i fremtiden. Det kan gå ned, men det kan like godt stå stille.
Gjest Gjest_Mie_* Skrevet 21. september 2008 #5 Skrevet 21. september 2008 Om dere venter på en eventuell nedgang er huset dere eier i dag også mindre verdt. En annen sak er at folk snakker om nedgang som om prisene blir på et 80 - 90 tals nivå. Dette skjer aldri. Jeg tror at renten kommer til å stige med ett prosentpoeng til. (ett helt) for deretter å gå ned igjen og tilslutt stabilisere seg på 6 %. Dette er reelt. Så den "store" nedgangen betyr nok bare at hus pr i dag og en stund fremover ikke går for mange hundretusen over takst, men at takst eller noe under er reelt.
Gjest Eiendomsmegler Skrevet 21. september 2008 #6 Skrevet 21. september 2008 Prisene skal videre nedover. Mitt råd er at dere selger nå, setter pengene i banken og leier en stund, og ser markedet an. Det er fortsatt svært kaotisk og usikkert, det vil trolig lønne seg for deg å vente med å kjøpe ny bolig. Men selg den du har, og se an ting. Vi har fortsatt ikke sett rekkevidden av finanskrisen vi er oppe i.
Gjest Gjest Skrevet 21. september 2008 #7 Skrevet 21. september 2008 Prisene skal videre nedover. Mitt råd er at dere selger nå, setter pengene i banken og leier en stund, og ser markedet an. Det er fortsatt svært kaotisk og usikkert, det vil trolig lønne seg for deg å vente med å kjøpe ny bolig. Men selg den du har, og se an ting. Vi har fortsatt ikke sett rekkevidden av finanskrisen vi er oppe i. Selvutnevnt eiendomsmegler?
Gjest Eiendomsmegler Skrevet 21. september 2008 #8 Skrevet 21. september 2008 Selvutnevnt eiendomsmegler? Nei, faktisk ikke. Jeg har årelang erfaring innen eiendom og finans, jeg tror ts bør lytte på mine råd framfor en del tilfeldige råd.
Gjest Gjest Skrevet 21. september 2008 #9 Skrevet 21. september 2008 Husk også på at dersom dere selger med gevinst etter å ha leid ut noen år, og ikke selv har bodd der 1 av de siste to årene, så må dere skatte av overskuddet. Har markedet tatt seg opp i mellomtiden kan det spise opp det dere har vunnet på å vente. Sammenlagt med at deres bolig også kan gå ned i verdi lønner det seg ikke nødvendigvis å vente, selv om markedet skulle gå enda litt ned. Er da mer enig i gjest som mener dere evt. bør selge nå og sette overskuddet (forutsatt at dere får et overskudd) på bok. Det kommer jo litt an på om boligen dere nå har er attraktiv, selv i et synkende marked. Det kan være greit å ha muligheten til å vente på den rette kjøperen. Dersom dere har en bolig på hånden nå, kan det bli kostbart å kjøpe den, for så å finne ut at det tar tid å selge den gamle boligen. Det ser ut til at tips numero uno nå er å selge FØR man kjøper. Jeg solgte rett før markedet begynte å bli tregt, og får nå en grei rente på pengene. Jeg leier såpass billig at jeg faktisk ikke taper på å leie per dato, så klarer man å ha en lavere standard en kort periode mens man leter etter drømmeboligen trenger det ikke bli så mye penger ut vinduet.
Gjest Gjest_Mie_* Skrevet 21. september 2008 #10 Skrevet 21. september 2008 Jeg er ikke helt borte i markedet og vurderinger jeg heller. Er utdannet til å arbeide som økonomsk rådgiver... Men det er med finans som med politikk, man må finne ut selv hva som vil lønne seg og hvem som snakker mest "lurt" Lykke til med boligkjøp, salg eller ikke...
Gjest Miley Skrevet 21. september 2008 #11 Skrevet 21. september 2008 Nei, faktisk ikke. Jeg har årelang erfaring innen eiendom og finans, jeg tror ts bør lytte på mine råd framfor en del tilfeldige råd. Og hva gjør ditt råd mindre tilfeldig?
covergrl Skrevet 21. september 2008 #12 Skrevet 21. september 2008 hvis dere har funnet drømmehuset synes jeg at dere skal slå til.. dere har jo eet hus som dere også vil selge, se dere om etter et sted å leie, selg huset og se det an (som sagt: om dere ikke har funnet drømmehuset).. selv leier jeg fremdeles, vi vil helst kjøpe hus innen et år slik at vi har noe eget når vi gifter oss, men vi vil ikke kjøpe hva som helst til hvilken som helst pris.. derfor venter vi.. husk: den som venter på noe godt, venter ikke forjeves!! et hus skal man gjerne ha i flere år, kanskje til og med resten av livet så ikke kjøp et hus som er "helt greit"..
Gjest Gjest Skrevet 22. september 2008 #13 Skrevet 22. september 2008 Så er jo spørsmålet, har dere funnet noe bra? Litt kjipt å miste drømmehuset fordi man ville spekulere i at prisen skulle falle. Hva dere får huset for betyr jo også noe. Jeg er generelt av den oppfatning av at vil man flytte og har funnet noe bra, flytt! Det ser ut til at tips numero uno nå er å selge FØR man kjøper. Jeg solgte rett før markedet begynte å bli tregt, og får nå en grei rente på pengene. Jeg leier såpass billig at jeg faktisk ikke taper på å leie per dato, så klarer man å ha en lavere standard en kort periode mens man leter etter drømmeboligen trenger det ikke bli så mye penger ut vinduet. Riktig Og hva gjør ditt råd mindre tilfeldig? Fordi det er kvalitetssikret og gitt av en som har faglig bakgrunn hvis dere har funnet drømmehuset synes jeg at dere skal slå til.. dere har jo eet hus som dere også vil selge, se dere om etter et sted å leie, selg huset og se det an (som sagt: om dere ikke har funnet drømmehuset).. selv leier jeg fremdeles, vi vil helst kjøpe hus innen et år slik at vi har noe eget når vi gifter oss, men vi vil ikke kjøpe hva som helst til hvilken som helst pris.. derfor venter vi.. husk: den som venter på noe godt, venter ikke forjeves!! et hus skal man gjerne ha i flere år, kanskje til og med resten av livet så ikke kjøp et hus som er "helt greit".. Dette rådet ville jeg absolutt tatt til meg, ts
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå