Gå til innhold

Selge inventaret til kafeen men ikke inngått kontrakt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trenger litt hjelp her. Jeg driver en liten kafe som jeg nå skal avslutte. Jeg har levert oppsigelsesbrev til gårdeier. Nå er det slik at det er en annen som er interessert i lokalet. De skal kjøpe inventaret mitt. De har skrevet en ny kontrakt med gårdeier og betalt depositum. Jeg har lagd en kontrakt om kjøp av inventaret mitt. Men de har ikke dukket opp og jeg har ringt. Har jeg blitt lurt? Hva skal rettigheter har jeg nå? Slik jeg har forstått det så må jeg forlate kafeen innen den overtakelsesdatoen som står på kontrakten. Fordi uten en kontrakt mellom meg og de nye så har jeg ingen rettigheter. For de er jo nå de nye leietakerne. For en røre!! :tristbla:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt? Nye leietakere har vel ikke noe med salg av inventaret og gjøre?

Skrevet
Jeg skjønner ikke helt? Nye leietakere har vel ikke noe med salg av inventaret og gjøre?

Altså, jeg skal selge inventaret mitt til de. Jeg hadde et møte med de om hva det skulle selges for og mye det var. De skulle betale meg på neste møte og skrive under på kontrakt.

Skrevet

Etter avtaleloven er en muntelig avtale like bindene som en skriftelig, så de er forpliktet til å følge opp den avtalen de har inngått med deg.

I praksis går slike saker svært skjeldent igjennom, på grunn av bevisets tilstand. Det blir en ord mot ord diskusjon, som ikke holder i retten.

Jeg ville nok gjort et realt forsøk på å få tak i dem, eventuelt gjennom utleier. Hører du ingenting før du skal ut, ville jeg tatt med meg inventaret og forsøkt å selge det på annet hold.

Skrevet

Ja det var det jeg tenkte. Vi hadde jo "vitner". Men disse var familimedlemmer. Så teller ikke så mye. Vi hadde avtalt møte forrige uke. Ringte de for å minne de på det. Men de møtte ikke opp. Ringte de på nytt og avtalt møte denne uka som kommer. Får se om de dukker opp. Ja jeg har tenkt å dra med meg inventaret, men problemet er at jeg har ingen steder å legge. Masse border, stoler, vaskemaskin...komfyr osv... :tristbla: Nei jeg føler meg virkelig dum denne gangen. Skulle ha vært mer forsiktig. Det eneste jeg har er en kontrakt som vi utarbeidet sammen og som jeg skulle finpusse og printe ut.

Skrevet
Ja det var det jeg tenkte. Vi hadde jo "vitner". Men disse var familimedlemmer. Så teller ikke så mye. Vi hadde avtalt møte forrige uke. Ringte de for å minne de på det. Men de møtte ikke opp. Ringte de på nytt og avtalt møte denne uka som kommer. Får se om de dukker opp. Ja jeg har tenkt å dra med meg inventaret, men problemet er at jeg har ingen steder å legge. Masse border, stoler, vaskemaskin...komfyr osv... :tristbla: Nei jeg føler meg virkelig dum denne gangen. Skulle ha vært mer forsiktig. Det eneste jeg har er en kontrakt som vi utarbeidet sammen og som jeg skulle finpusse og printe ut.

Det finnes leiemuligheter i form av små rom i et lager, pris fra noen hundrelapper i måneden avhengig av størrelsen. Du får google litt og forhøre deg rundt omkring.

Men vi får virkelig håpe du slipper det. Jeg synes ikke det høres ut som du har gjort noe dumt, det er jo vanlig med to møter. Et for å bli enige om kontraktvilkårene og et for å signere. Forsøk å få gitt kjøper beskjed om at du straks begynner utflyttingen av inventaret, mulig de får ut fingeren når de forstår at de potensielt blir stående uten inventar .

Gjest Gjeste Blondie65
Skrevet

Nøkkelen her er tidsfrister trådstarter: Kontakt dem og fortell dem at du må ha signert kontrakt på kjøpet av inventaret (og muligens en del sum) på tirsdag ellers blir du nødt å begynne å pakke og flytte inventaret på onsdag. Noe mer tid synes jeg ikke du skal gi dem (hvis din flytte frist er 1. oktober). Hvis de kommer med noe motforslag på tidsfrist, sørg for at det er innenfor uken som kommer slik at du i verste fall fremdeles har mulighet til å fjerne inventaret innen utgangen av din leiekontrakt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...