Gjest Portis Skrevet 21. september 2008 #21 Skrevet 21. september 2008 Så kvinner som har blitt voldtatt får ikke ta abort, da de utförer et mord (eller rettere sagt legene gjör det) Eller kvinner (og menn) som bruker prevensjon, men likevel blir gravide burde heller ikke ta abort? Nei - min mening er at verden er overbefolket nok som det er, og de barna som settes til verden skal väre av de som virkelig vil ha barn.
Ciara Skrevet 21. september 2008 #22 Skrevet 21. september 2008 TS, jeg synes denne videoen er grusom, og ja, den er også tankevekkende. Det kan vi være enige om. Det jeg derimot ikke forstår, er at ikke man kan innse at vi er forskjellige og har forskjellige grunner til å gjøre som vi gjør. Javisst, jeg hadde hatt store problemer med å gjennomføre en abort, men jeg har heller ikke vært i den situasjonen at jeg har blitt gravid ufrivillig. Derfor ville det ikke falle meg inn å dømme kvinner som tar abort, fordi jeg tror veldig få av dem gjør det med et lett hjerte. Hvorfor skulle jeg - eller du, for den saks skyld - tvile på at de gjør det som er riktig for dem?
Gjest Gjest_Laila_* Skrevet 22. september 2008 #23 Skrevet 22. september 2008 For en grusom video! Glad jeg aldri har tatt abort! Denne videoen burde alle som vil ta abort se. Sier ikke at jeg er imot abort, men mange bruker abort som et prevensjonsmiddel uten å tenke på hva som egentlig skjer. Grusomme bilder alle burde se før de bestemmer seg!
mysan Skrevet 22. september 2008 #24 Skrevet 22. september 2008 (endret) Man kan ikke se på fostre som babyer. Et 12 uker gammelt foster har ingen bevissthet, ingen smertefølelse fordi nervebanene ikke er godt nok utviklet, så vidt man vet, og dessuten tar de fleste abort langt før den tid. Gjerne i 4-8 uke, faktisk. De ser ut som mennesker, de har begynt å få armer og ben og indre organer, men de er på et stadie hvor de kan bli mennesker om de får utvikle seg. Slike filmer er laget av morbide mennesker som liker å plage andre ved stå og pirke i ødelagte fostre for å kunne filme og vise verden. Det er ikke friskt. Og det siste fosteret på filmen var 24 uker gammelt. Altså 5-6mdr. Det skal vel særdeles gode grunner til for å få innvilget abort så sent i svangerskapet, og da er det ikke selvbestemt lenger heller. Svangerskapskalender Mer detaljert utviklingskalender for fosteret. Endret 22. september 2008 av mysan
mysan Skrevet 22. september 2008 #25 Skrevet 22. september 2008 Dette fant jeg i en tidligere tråd her på KG angående abort. Tråden i sin helhet ligger her På denne siden: http://www.plannedparenthood.org/pp2/porta...lent-scream.xml Står det endel om en tidligere anti-abortfilm som heter "The silent scream". De har fått endel medisinsk fagpersonell til å vurdere de fakta som presenteres, og de uttaler seg om ting som gjelder fosterets bevissthet, følelser etc. Anti-abortfilmer vil ofte spille på følelser, og presentere informasjon som får stå uimotsagt. De aller fleste aborter som utføres i Norge i dag skjer så tidlig i svangerskapet at det medfører veldig liten helserisiko for den gravide, og fosteret er så uutviklet at det ikke kan føle smerte, det er ikke bevisst og har knapt hjerne og indre organer. Det er snakk om noen få centimeter, en kime til et barn, men ikke noe mere.
Gjest Elfrida Skrevet 22. september 2008 #26 Skrevet 22. september 2008 Sier ikke at jeg er imot abort, men mange bruker abort som et prevensjonsmiddel uten å tenke på hva som egentlig skjer.Der tror jeg du tar helt feil. TS: Når man tar abort så avslutter man det som kunne ha blitt et menneske. Hvis man mener at livet starter ved unnfangelsen, så er det så klart at å ta abort er å ta et liv. Nå er det ikke slik at alle er enige i det - noen mener faktisk at et embryo ikke er et liv, men noe som har potensiale til å bli et menneske. Og så er det noen som mener at det er et liv, men at det mennesket (som allerede er født) som skal bære fram barnet er viktigere, og derfor kan velge abort dersom hun mener det er det beste for seg og fosteret.
Gjest Portis Skrevet 22. september 2008 #27 Skrevet 22. september 2008 Gjest_Laila tar nok ikke feil. Det finnes en del som faktisk bruker abort som om det skulle värt angrepille. Jeg kjenner noen av dem...desverre...
Gjest Elfrida Skrevet 22. september 2008 #28 Skrevet 22. september 2008 Det finnes en del som faktisk bruker abort som om det skulle värt angrepille. Jeg kjenner noen av dem...desverre...Ja, men av de som tar abort tror jeg det er veldig få som gjør det flere ganger, og veldig få som tar lett på det, selv om du kjenner noen. Jeg kjenner ingen. De som tar abort som om det skulle vært angrepille...tror du de egentlig bør sette barn til verden? Jeg tenker at det kanskje er folk som har endel problemer i livet sitt.
Gjest Portis Skrevet 22. september 2008 #29 Skrevet 22. september 2008 Sier ikke at de bör sette barn til verden, men syns kanskje de burde brukt prevensjon. Disse jeg kjenner til har tatt abort opp til flere ganger (hun ene faktisk 12 ganger), og hun sier selv at hun ikke bruker prevensjon. Men dette har jeg diskutert i en annen abort tråd, gidder ikke igjen
Alice Ayres Skrevet 22. september 2008 #30 Skrevet 22. september 2008 "Injustice of this magnitude must be seen to be understood, so until you're willing to see what abortion does, you will never truly understand what abortion is". Dette er kopiert fra den nettsiden du refererer til. Og jeg retter utsagnet direkte tilbake til dere som er i mot abort: Før dere vet hvor viktig retten til selvbestemt abort kan være for en kvinne, først da kan dere virkelig forstå den ekte betydningen av selvbestemt abort. Valgfrihet er en av grunnstenene for vår menneskelige eksistens. Eller rettere sagt: en av grunnstenene i betydningen av vår menneskelige eksistens. Valgfrihet handler nemlig ikke nødvendigvis om å aktivt velge mellom det rette og det gale. Det kan like mye handle om å velge mellom to onder. For mange vil det å sette et barn til verden være en av to onder (dersom abort er andre alternativet), ettersom barn trenger trygge rammer og stabile omgivelser og det absolutt ikke er sikkert at man har mulighet til å tilby noe i nærheten av dette. Å si at man heller bør være føre var, er et godt argument. Men et svakt et. Fordi etterpåklokskap er noe som vil følge oss mennesker til verdens ende. De som er kristne kan vel relatere dette til historien om Adam og Eva. Å være dum, uforsiktig, umoralsk etc., slik man er dersom man misbruker retten til selvbestemt abort, det er noe helt annet. Dere som er i mot abort bør lære dere denne forskjellen. Man kan ikke se på fostre som babyer. Et 12 uker gammelt foster har ingen bevissthet, ingen smertefølelse fordi nervebanene ikke er godt nok utviklet, så vidt man vet, og dessuten tar de fleste abort langt før den tid. Gjerne i 4-8 uke, faktisk. (...) Jeg tror ikke det er dette som er kjernen i debatten - men hva folk føler rundt temaet abort. Et 12 uker gammelt foster har kanskje ingen bevissthet eller smertefølelse, men det har folk som har strevd med å bli gravide eller er gravide med en høyst etterlengtet baby, eller folk hvis som av religiøse årsaker ser på abort som mord. Det er følelsene til disse menneskene som gjør at temaet abort er så vanskelig og betent. Det er en suppe av følelser og religion og politisk agenda, og da kan man jo argumentere så man blir blå i trynet om i hvor stor grad et foster er tilstedeværende. Man føler det man føler.
Gjest Elastica Skrevet 22. september 2008 #31 Skrevet 22. september 2008 Jeg tror ikke det er dette som er kjernen i debatten - men hva folk føler rundt temaet abort. Et 12 uker gammelt foster har kanskje ingen bevissthet eller smertefølelse, men det har folk som har strevd med å bli gravide eller er gravide med en høyst etterlengtet baby, eller folk hvis som av religiøse årsaker ser på abort som mord. Det er følelsene til disse menneskene som gjør at temaet abort er så vanskelig og betent. Det er en suppe av følelser og religion og politisk agenda, og da kan man jo argumentere så man blir blå i trynet om i hvor stor grad et foster er tilstedeværende. Man føler det man føler. Temaet abort er også vanskelig fordi ikke alle er enige i premissene i debatten. Lenge har fri-abort-synet vært tuftet på tanken om at et foster som er mindre enn tolv uker ikke er liv, men en celle-klump. Det er ikke alle som føler seg komfortable med den definisjonen, meg selv inkuldert. For meg er det et liv uansett om det er elleve eller tyve uker.
Gjest lillelinn Skrevet 22. september 2008 #32 Skrevet 22. september 2008 sier man ikke at de har hjertaslag fra uke 6? jeg lurer på hvor mye man vet om hvilken smerte de kjenner... har ikke satt meg noe særlig inn i dette... noen som vet?
mysan Skrevet 22. september 2008 #33 Skrevet 22. september 2008 Jeg tror ikke det er dette som er kjernen i debatten - men hva folk føler rundt temaet abort. Et 12 uker gammelt foster har kanskje ingen bevissthet eller smertefølelse, men det har folk som har strevd med å bli gravide eller er gravide med en høyst etterlengtet baby, eller folk hvis som av religiøse årsaker ser på abort som mord. Det er følelsene til disse menneskene som gjør at temaet abort er så vanskelig og betent. Det er en suppe av følelser og religion og politisk agenda, og da kan man jo argumentere så man blir blå i trynet om i hvor stor grad et foster er tilstedeværende. Man føler det man føler. Ja, man føler det man føler, men jeg har en tendens til å mene at man bør tenke med fornuften og ikke følelsene, og da kan det være greit å få noen fakta på bordet så man vet hva man faktisk har å forholde seg til. Et befruktet egg er starten på noe som kan bli et liv, men det har ikke noe eget liv eller bevissthet før ganske langt uti svangerskapet, ganske enkelt fordi nervebanene som styrer dette ikke er ferdig utviklet før så sent. I mellomtiden kan man med rette anse fosteret som en klump med celler, selv om det ser ut som en baby i miniatyr. Jeg ville også ha problemer med å ta en abort pga følelser, fordi jeg vil ha bilder av baby i hodet fra jeg vet jeg er gravid, men det er jo bare føleri og sånt kan man ikke la styre. (Håper jeg ikke høres krass, slem og kynisk ut, for det er ikke sånn ment)
mysan Skrevet 22. september 2008 #34 Skrevet 22. september 2008 sier man ikke at de har hjertaslag fra uke 6? jeg lurer på hvor mye man vet om hvilken smerte de kjenner... har ikke satt meg noe særlig inn i dette... noen som vet? Allerede i uke 4 tror jeg, men sånt er elektriske impulser. Fosteret begynner også tidlig å røre på seg, beveger armer og ben, men dette er på impuls fra en hjerne under utvikling for å "få ting på plass". En menneskekropp er jo ganske kompleks.
Lurvina Skrevet 22. september 2008 #35 Skrevet 22. september 2008 Synes denne videoen sier mer om de som er mot abort enn de som er for. Prøvde forresten å lese litt om det som stod på denne siden, men ble bare kvalm over meningene deres. Bare les det som de har skrevet om voldtekt For et syn de har på kvinnen.
Gjest Bolledeig Skrevet 22. september 2008 #36 Skrevet 22. september 2008 Tråden er ryddet Bolledeig (mod)
KR-øst Skrevet 22. september 2008 #37 Skrevet 22. september 2008 Så kvinner som har blitt voldtatt får ikke ta abort, da de utförer et mord (eller rettere sagt legene gjör det) Eller kvinner (og menn) som bruker prevensjon, men likevel blir gravide burde heller ikke ta abort? Nei - min mening er at verden er overbefolket nok som det er, og de barna som settes til verden skal väre av de som virkelig vil ha barn. Hvis det er slik at Norge er overbefolket, da lurer jeg på hvorfor vi trenger stor innvandring her i landet, for at alt skal gå på skinner. Faktum er at vi her i landet mangler et antall mennesker tilsvarende antallet som er abortert. Uansett hva som er årsaken til gjerningen, så vil en selvforskyldt abort være et drap. Alt liv som en med makt får til å opphøre, uansett dyr eller menneske, og uansett årsak, er drap. Forsvarere av en som har drept et menneske, vil alltid prøve å finne formildende omstendigheter for dette, men det er like fullt et drap.
Alice Ayres Skrevet 23. september 2008 #38 Skrevet 23. september 2008 Nå har jeg sett den videoen, og jeg er faktisk overrasket over min egen reaksjon. Hadde trodd den skulle gjøre mye større innvirkning enn den gjorde. Er faktisk verken kvalm eller særlig oppført. Det hele var så overdrevet spekulativt at det ikke virket virkelig i det hele tatt. Kikket litt ellers på siden, og må si at jeg stusset litt over bildene de har av fosterutvikling. De bildene de har er helt annerledes enn de man finner på seriøse svangerskapssider. For det første var fostrene dobbelt så store som de egentlig er på de forskjellige stadiene av svangerskapet - hadde man skulle fulgt fosterutviklingen i følge denne siden, ville man ha vært gravid helt opp til hårfestet før de 40 ukene var omme. Det er mye som kan sier både for og imot abort, men sider som disse ler jeg bare av. Kan man ikke bruke vanlige diskusjonsteknikker istedenfor skremselspropaganda, får man heller la vær. Det er nå min mening.
Gjest min mening Skrevet 23. september 2008 #39 Skrevet 23. september 2008 Filmen burde i grunn vært oblegatorisk skolefilm i 10. klasse. Så hadde man fått servert fakta av en abort. Sannsynligvis hadde dette resultert i at folk hadde vært mer påpasselig med prevansjon og tilfeldig sex.
Gjest ¤bella¤ Skrevet 23. september 2008 #40 Skrevet 23. september 2008 (endret) Filmen burde i grunn vært oblegatorisk skolefilm i 10. klasse. Så hadde man fått servert fakta av en abort. Sannsynligvis hadde dette resultert i at folk hadde vært mer påpasselig med prevansjon og tilfeldig sex. Den filmen er ikke mye fakta om abort. Det siste fosteret som ble pakket inn, var 23 uker. I norge redder vi slike barn som fødes. Og da skal veldig tungtveiende grunner, som ikke forenlig med liv, for at noen skal kunne få ta "abort" så seint. Får bare sagt en ting: PROPAGANDA Endret 23. september 2008 av ¤bella¤
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå