Gå til innhold

Abort

Gjest anti abort

Fremhevede innlegg

Gjest min mening
Skrevet
Den filmen er ikke mye fakta om abort.

Det siste fosteret som ble pakket inn, var 23 uker. I norge redder vi slike barn som fødes. Og da skal veldig tungtveiende grunner, som ikke forenlig med liv, for at noen skal kunne få ta "abort" så seint.

Får bare sagt en ting: PROPAGANDA

Ja, de kunne føyd til at fostret var 23 uker. Men det var vel ingen som trodde at fostret her var 12 uker? Man får vel forresten ta abort til 18 uke her i landet, dersom man søker og har spesielle grunner.

Ellers syns jeg det er helt i orden at folk får se hva en abort er. Så får de selv avgjøre om dette er noe de vil være med på. Hvorfor skal vi lures til å tro at abort i uke 12 bare er å fjerne en "klump"? Man har vel blitt nok hjernevasket i alle åra.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Den filmen er ikke mye fakta om abort.

Det siste fosteret som ble pakket inn, var 23 uker. I norge redder vi slike barn som fødes. Og da skal veldig tungtveiende grunner, som ikke forenlig med liv, for at noen skal kunne få ta "abort" så seint.

Får bare sagt en ting: PROPAGANDA

Tror det sto at fosteret var 24 uker, og man redder babyer på 24 uker. Anyway, filmen inneholdt ikke mye fakta og var vrøvl fra ende til annen.

Skrevet

Jeg synes også det er greit at folk får se hva en abort er.

En annen ting som jeg synes er snodig, er også ideen om at det er greit å ta abort en gang, men ikke flere ganger. Dessuten hyles det jo alltid opp om at man synes det er forkastelig at enkelte bruker abort som prevensjon. Hvorfor det egentlig? Hvis man først er tilhenger av fri abort, og har adoptert synspunktet om at fosteret opp til tolv uker er en celleklump, hvorfor er det da så forkastelig at man gjør det av grunner de fleste ikke synes er moralsk holdbare?

Skrevet (endret)

Jeg synes ikke abort skal brukes som prevansjonsmiddel, først og fremst fordi det er et inngrep som må skje på sykehuset og det tar dermed opp helsepersonell sine ressurser. En ting er å ta abort hvis prevansjonen svikter, men å bruke helsepersonell som prevansjon blir bare helt feil.

Det gjorde meg i grunn ingenting fra eller til å se den filmen, og denne og lignende filmer kommer neppe noensinne til å endre mitt syn på selvbestemt abort.

Edit: Glemte å si det, hvis man skal vise noen hva abort er så bør man kanskje velge en film som faktisk viser virkeligheten, ikke propaganda slik som denne.

Endret av Wolfmoon
Skrevet

Jeg synes IKKE det er greit at "folk får se hva en abort er". Et valg om abort eller ikke er høyst privat og i de fleste tilfeller vanskelig nok - uten at man skal tvangsvises en slik spekulativ film som ikke forholder seg i nærheten av virkeligheten.

Skrevet
Hvis man først er tilhenger av fri abort, og har adoptert synspunktet om at fosteret opp til tolv uker er en celleklump, hvorfor er det da så forkastelig at man gjør det av grunner de fleste ikke synes er moralsk holdbare?
Det går an å være tilhenger av selvbestemt abort, og på samme tid ikke se på et foster som en celleklump.

Jeg mener at vi skal ha selvbestemt abort fordi alternativet er et jævla helvete for kvinner som er uønsket gravide. Den situasjonen at alle graviditeter blir fullbyrdet får vi aldri, uønsket gravide kvinner kommer til å bruke masse penger på å få abort i utlandet, kjøpe abortpiller illegalt, skade seg selv, og masse andre ille ting. Alternativet er rett og slett utenkelig for meg.

Jeg mener at fosteret har en verdi, men at den gravide er verdt mer. Derfor skal hun bestemme om hun ønsker å gå gjennom en graviditet og sette et barn til verden. Hennes grunner blander jeg meg ikke oppi. Men en kvinne som har gjentatte aborter - jeg tviler vel på at det er fordi hun har lyst til å bli gravid og ta abort hele tiden. Da har det kanskje med mangel på å sette egne grenser og mangel på kontroll i sitt eget liv å gjøre. Muligens en person som trenger hjelp - men ikke en person som bør tvinges til å sette barn til verden.

Skrevet
Edit: Glemte å si det, hvis man skal vise noen hva abort er så bør man kanskje velge en film som faktisk viser virkeligheten, ikke propaganda slik som denne.

Det er jeg veldig enig i.

Skrevet

Vel, de koster vel en del disse inngrepene? De tar en viss tid og kapasitet også, og hvis alle og en hver skulle brukt det som prevensjon så ville køene på andre ting blitt lengre.

Ellers er jo inngrepet i seg selv alltid en risiko, det utføres under narkose, og man skal helst ikke være under narkose så altfor mange ganger, det er en risiko forbundet ved det.

Videre vitner det vel om en viss form for uansvarlighet å ikke heller sørge for prevensjon slik at man unngår å bli gravid, fremfor å legge seg inn for et operativt inngrep i hytt og vær.

Personlig er jeg for fri abort, men jeg selv ville kun valgt den utveien om alle andre muligheter var ikke-eksisterende. Abort er ikke noen hyggelig prosedyre akkurat og de aller fleste ser det nok som å ta livet av en mulig baby selv om man vet at fosteret ikke har noe eget liv når det er så ungt pga dette jeg tidligere nevnte om nervebaner og slikt. Det kan bli et barn, men er det ikke i 4., 8. eller 12.uke.

Skrevet
Jeg mener at vi skal ha selvbestemt abort fordi alternativet er et jævla helvete for kvinner som er uønsket gravide. Den situasjonen at alle graviditeter blir fullbyrdet får vi aldri, uønsket gravide kvinner kommer til å bruke masse penger på å få abort i utlandet, kjøpe abortpiller illegalt, skade seg selv, og masse andre ille ting. Alternativet er rett og slett utenkelig for meg.

Dette er jeg forsåvidt enig i, etter at jeg har gått mange runder med meg selv. Det er nettopp dette som gjør tematikken så vanskelig for meg - fordi jeg ser at den praktiske delen nesten er umulig å gjennomføre med et kompromissløst syn. Jeg skulle ønske jeg klarte å være kompromissløs - men det er jeg altså ikke. Dermed blir jeg også inkonsekvent. Dessverre. :(

Jeg mener at fosteret har en verdi, men at den gravide er verdt mer. Derfor skal hun bestemme om hun ønsker å gå gjennom en graviditet og sette et barn til verden. Hennes grunner blander jeg meg ikke oppi. Men en kvinne som har gjentatte aborter - jeg tviler vel på at det er fordi hun har lyst til å bli gravid og ta abort hele tiden. Da har det kanskje med mangel på å sette egne grenser og mangel på kontroll i sitt eget liv å gjøre. Muligens en person som trenger hjelp - men ikke en person som bør tvinges til å sette barn til verden.

Du sier selv at du ikke blander deg opp i hennes grunner, men likevel mener du at grunnen "mangel på prevensjon" ikke er god nok? :klø:

Dette er ikke for å kverulere, jeg synes bare at det understreker at det virker som vi har en innebygget samvittighet som forteller oss at dette ikke er greit - og det synes jeg tross alt er positivt. :)

Skrevet
Du sier selv at du ikke blander deg opp i hennes grunner, men likevel mener du at grunnen "mangel på prevensjon" ikke er god nok? :klø:
Har jeg skrevet noe om det?
Skrevet
Jeg skulle ønske jeg klarte å være kompromissløs - men det er jeg altså ikke. Dermed blir jeg også inkonsekvent. Dessverre. :(
Hvis man er kompromissløs er man ikke gjennomtenkt, man må faktisk veie ondene mot hverandre og finne ut hva som er verst. Det er en gjennomtenkt etisk veiing slik jeg ser det.
Skrevet
Har jeg skrevet noe om det?

Nei, beklager, jeg var for kjapp der. Og for sliten i hodet. :)

Skrevet
Hvis man er kompromissløs er man ikke gjennomtenkt, man må faktisk veie ondene mot hverandre og finne ut hva som er verst. Det er en gjennomtenkt etisk veiing slik jeg ser det.

De som ser på abort som drap er jo kompromissløse. For meg er abort avslutning av liv, men jeg ser også at dette er et område det ikke er lett å være kompromissløs på, siden det i tillegg impliserer kvinnens liv.

• 1 måned senere...
Skrevet

Hvis dere skal ha en debatt om dette kan dere iallefall prøve og være saklige. Du som startet denne debatten,hva er poenget?Vis du vil at folk skal mene det samme som deg må du argumentere for det og ikke dra inn tekster som er fordømmende og lite saklige. Man kommer INGEN vei med å være usaklig,det er noe av det verste,og når det gjelder en så alvorlig sak som abort burde du faen meg klare og slenge ifra deg barehagefaktene og slutte å være fordømmende og buse ut med utsagn som du tydligvis ikke har noen argumenter for!

Skrevet
Jeg synes ikke abort skal brukes som prevansjonsmiddel, først og fremst fordi det er et inngrep som må skje på sykehuset og det tar dermed opp helsepersonell sine ressurser. En ting er å ta abort hvis prevansjonen svikter, men å bruke helsepersonell som prevansjon blir bare helt feil.

Mange sier dette, at de ikke synes abort skal brukes som prevensjonsmiddel. Det er jeg helt enig i. Men jeg lurer nå på hvor mange som egentlig bruker abort som prevensjon? Tror det er forsvinnende få. Selv om man ikke har betenkeligheter med å fjerne et foster, så ville nok de fleste ikke bruke abort som prevensjonsmiddel av rent egoistiske hensyn. Det er tross alt ubehagelig å gjennomføre en abort, og de fleste vil nok ikke utsette seg selv for det unødig. En annen sak er selvsagt at enkelte kan ha dårlig kontroll over de andre prevensjonsmidlene de bruker, og dermed komme til å ta abort flere ganger.

Ellers synes jeg Elastica stiller mange interessante spørsmål, og jeg er langt på vei enig i synspunktene. Det skulle svært, svært mye til før jeg hadde tatt abort selv. Den eneste situasjonen hvor jeg med sikkerhet vet at jeg ville tatt abort, er hvis jeg hadde blitt gravid etter voldtekt. Barnet er fortsatt uskyldig, selvsagt, men prisen hadde rett og slett blitt for høy.

Gjest FOR abort :)
Skrevet
Poenget er et abort er mord, og alle burde gjøre seg kjent med dette før de begår en forbrytelse.

Det er viktig å sette fokus på slike forkastelige handlinger.

Å så mosjomt det er å prøve å provosere.

Abort er ikke mord. Jeg får meg ikke til å tro at det finnes mennesker som virkelig tror det.

Jeg er sjeleglad for at abort er et valg man har om man blir gravid ved et uhell. Det er mye bedre enn om alternativet er å ikke klare å ta seg av barnet.

For jeg antar at dere som påstår at dere mener abort er mord også mener at å adoptere bort er en synd?

Jeg har tatt abort og det er alt annet enn et lett valg, men det er det vanskeligste valget som gjør det lettere på sikt. Fordi jeg ikke er klar for barn.

Tror ikke noen som er for abort kommer til å la seg avskremme av propaganda eller groteske videoer.

Gjest min mening
Skrevet
Å så mosjomt det er å prøve å provosere.

Abort er ikke mord. Jeg får meg ikke til å tro at det finnes mennesker som virkelig tror det.

Jeg er sjeleglad for at abort er et valg man har om man blir gravid ved et uhell. Det er mye bedre enn om alternativet er å ikke klare å ta seg av barnet.

For jeg antar at dere som påstår at dere mener abort er mord også mener at å adoptere bort er en synd?

Jeg har tatt abort og det er alt annet enn et lett valg, men det er det vanskeligste valget som gjør det lettere på sikt. Fordi jeg ikke er klar for barn.

Tror ikke noen som er for abort kommer til å la seg avskremme av propaganda eller groteske videoer.

Hvorfor er det så vanskelig å forholde seg til fakta om abort som videoen viser? Tør man ikke forholde seg til virkeligheten og innse hva man egentlig gjør?

En abort er kanskje noen ganger det rette valget, men spar meg for å pakke det inn i silkepapir.

Skrevet

Slike videoer er kun laget for folk som tenker med hjertet istedet for hodet, og folk uten kunnskap om de forskjellige utviklingsnivåene i et foster. Det største fosteret på videoen ser jeg bort i fra, da det var langt over det som er øvre grense for abort her i landet.

Ved 12 uker er fosteret fremdeles ikke mer enn 3cm langt (om jeg ikke husker helt feil i farten, har ikke tid til å lete akkurat nå), det lever ikke på egen hånd, har ingen egen bevissthet da hjernen ikke har nådd dette nivået ennå. Ja, det ser ut som en baby, men er på dette stadiet ikke en bevisst skapning med et eget liv. At fosteret rører på seg er kun nevroimpulser som er med på gjøre fosteret mer og mer levedyktig. Det er ikke bevisste handlinger, det er en del av "programmeringen" av en fremtidig baby, om dere skjønner.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...