Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal bygge oss hus, og jeg lurer på det som overskriften sier.

MÅ vi bo der 1 år før vi kan selge? Jeg vil virkelig ikke bo der. Hva skjer da?

Kan vi ikke leie ut huset første året?

Håper noen her inne vet noe om dette, og hvis ikke, hvor kan jeg evt. henvende meg for å finne ut av dette??

Ikke spør om hvorfor vi skal bygge ett sted hvor jeg ikke vil bo, bare la oss si at det er en økonomisk investering ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Ikke spør om hvorfor vi skal bygge ett sted hvor jeg ikke vil bo, bare la oss si at det er en økonomisk investering ;)

??? Investering?! I disse nedgangstider? Ja, særlig :ler:

Det handler vel heller om å begrense tapet, og da trenger dere ikke å bo der i det hele tatt ;)

Lykke til!

Skrevet (endret)

Gjest, kan du være så vennlig å ikke le av meg? Jeg spør bare om råd, fordi jeg er oppriktig redd :tristbla:

Jeg er redd vi gjør noe veldig dumt. Planen var å bake inn en del gjeld i byggelånet, og selge det etterhvert.

Kan du ikke gi råd hvis du kan noe om dette istedet for å komme med nedsettende kommentarer?

Takk?

Endret av Regndråpe
Skrevet

Dere må ha bodd i huset selv, for å slippe å skatte av gevinsten. Og har dere ikke planer på å bo i huset, må dere skatte 28 % av gevinsten.

Skrevet

Ok.Ingen smutthull? Vi kan ikke leie ut huset eller noe? Jeg er så usikker på hva vi kan gjøre. Og jeg føler virkelig at jeg trenger noen å snakke med. Noen som har ordentlig peiling på lover, eiendomsmegling, økonomi og gjeld...

:sukk:

Skrevet

Dere kan ikke leie det ut nei.

Dere må ha registrert bostedsadresse i boligen i minimum ett år for å slippe å betale skatt av fortjenesten.

Skjønner det slik at du ikke ønsker å bo der, men at dere bygger for å få unna litt gjeld? Det kan sikkert gå det, selv i nedgangstider. Det kommer jo bare an på hvor dere bygger g hva dere bygger.

jeg ville aldri bygd et hus jeg ikke kunne tenke meg å bo i selv da. For hvorfor skulle da noen andre ønske å bo der?

Skrevet

Det er ett helt ok sted for andre å bo. Jeg har mine personlige grunner til å ikke orke å bo her.

Vi hadde tenkt til å bygge stor enebolig ett stykke utenfor Oslo.

Men går det ann å finne ett lite smutthull på akkurat den biten da? At man har bostedsaddresse her, men bor ett annet sted..?

Bare lurer jeg.

Kan så lite om dette.

Skrevet
Gjest, kan du være så vennlig å ikke le av meg? Jeg spør bare om råd, fordi jeg er oppriktig redd :tristbla:

Jeg er redd vi gjør noe veldig dumt. Planen var å bake inn en del gjeld i byggelånet, og selge det etterhvert.

Kan du ikke gi råd hvis du kan noe om dette istedet for å komme med nedsettende kommentarer?

Takk?

Beklager at du ble lei deg, men det var vanskelig å unngå å le da du skrev:

"bare la oss si at det er en økonomisk investering "

Met et lurt glimt i øyet. For da har du kanskje feilberegnet litt...

Uansett: Håper du ikke taper for mye!

:klem:

Skrevet

Dere kan vel teknisk sett melde flytting til huset så snart det er lov å bo der, og så leie ut litt under halvparten (her går det på verdi, ikke areal) når det er helt ferdig, men da vil dere jo tape penger uansett siden dere får kun halv leieinntekt, tar dere mer i leie enn den delen dere selv sier dere bor i er verdt er fortsatt hele inntekten skattbar. Leier dere ut hele vil dere også måtte skatte av inntekten og i tillegg ikke ha bodd der selv det påkrevde året.

Hva med å flytte inn/melde flytting så snart det er forsvarlig, slik at dere har lengst mulig botid der før dere faktisk flytter inn, og så bruke resten av tiden til å gjøre så mye som mulig selv mens dere bor der? Da kan dere hvertfall flytte videre litt raskere, ett år er lite av et helt liv, selv om det ikke virker sånn akkurat nå.

Skrevet

Hjemmelen er skattelovens § 9-3

Og du må ha bodd i huset selv ja. Eventuelle "smutthull" vil være skatteunndragelse siden det vil stride mot hensikten med loven.

Men dere bør ta stilling til om dere tror det blir gevinst eller tap ved salget av boligen.

Hvis det blir gevinst: Da bør dere oppfylle bobetingelsen for å få gevinsten skattefri.

Hvis det blir tap ved salget: da bør dere så absolutt ikke flytte inn der, siden tapet da vil være fradragsberettiget.

Hvis det blir gevinst og dere ikke har oppfylt bobetingelsene vil gevinsten være skattepliktig (28%). Men da vil dere også få fradrag for kostnader, feks meglerkostnadene og alle andre kostnader direkte knyttet til salget.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

jeg bygde hus selv for ett halvt års tid siden.pratet da en del med snekkerne ang litt av hvert.jeg kom jo på tanken om at snekkera kan jo tjene fett med penger.bygge selv,selge og ha en god fortjeneste på det.han sa at man måtte bo 2...altså to år i huset for og slippe skatten og avgiftene....??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...