Gå til innhold

Engelsk Cocker Spaniel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hatt to hunder tidliger, en flat i 14 år og en schafer i 12 år. Nå ønsker jeg å anskaffe en Engelsk cocker tispe. Problemet mitt er at jeg ikke har mulighet til å ta meg fri fra jobb lenge nok til å ha en valp. Jeg tenker da på lufting og hjemme alene trening, foring og alt annet. Jeg kan ikke ta 5 uker ferie i strekk, og uansett mener jeg det er for tidlig å la valpen være hjemme alene hele dagen når jeg er på jobb fra den bare er 14-16 uker. Jeg kan ikke ta hunden med på jobb. Jeg lurer derfor på om jeg skal forsøke å skaffe en hun på 6 mnd til 1 år, men, da går man jo glipp av mye viktig i valpetiden... Har noen erfaring med oppdrettere som har hunden til de er såpass store? Har lett og lett etter cockere for omplassering, men de er jo en litt skjør rase (kan vel være litt usikre og bjeffe en del om de ikke får rett trening) så jeg er litt usikker på det også. Noen som har noen erfaringer eller tips?

• 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_trudy_*
Skrevet

Vi har bl.a. amerikanske cockers, og har stilt ut mye. Gjennom det har vi flere bekjente som driver med engelske cockers. Mitt råd til deg er at du ikke bør anskaffe deg denne type hund hvis du har lange dager på jobben. Dette er ingen alenehund. Få hunder er jo det, men som du sier er cockerne litt over på den nervøse siden, og alenetilværelse kan forsterke dette. Kanskje du kunne tenke på om du kunne fått deg et søskenpar/to valper på nogenlunde samme alder, eller fått deg katt samtidig, sånn at hunden ikke er alene. Uansett bør jo ikke hunder være lenge alene av gangen hvis de ikke er utrolig stabile og trent til at dette er trygt.

Lykke til!

Skrevet
Vi har bl.a. amerikanske cockers, og har stilt ut mye. Gjennom det har vi flere bekjente som driver med engelske cockers. Mitt råd til deg er at du ikke bør anskaffe deg denne type hund hvis du har lange dager på jobben. Dette er ingen alenehund. Få hunder er jo det, men som du sier er cockerne litt over på den nervøse siden, og alenetilværelse kan forsterke dette. Kanskje du kunne tenke på om du kunne fått deg et søskenpar/to valper på nogenlunde samme alder, eller fått deg katt samtidig, sånn at hunden ikke er alene. Uansett bør jo ikke hunder være lenge alene av gangen hvis de ikke er utrolig stabile og trent til at dette er trygt.

Lykke til!

Jeg har ikke god greie på engelsk cocker, men å anbefale to valper fra samme kull/ samme alder/ samtidig er litt pussig. Langt fra ideelt!

Av den kontakten jeg har hatt med ec eiere har jeg fått med meg at man virkelig må velge oppdretter med omhu, og at de ikke nødvendigvis smelter inn i en hver livssituasjon. Men bruker du god tid på å finne den rette hunden så går det nok bra. Kontakt raseklubben så får du sikkert noen tips.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...