Gjest Talula Skrevet 21. september 2008 #1 Skrevet 21. september 2008 Håper noen har noen gode oppskrifter/ideer Jeg ser så mye fin billig hodekål i matbutikken om dagen, og det er jo veldig sunt, så jeg vil gjerne lage noe av det. Men, jeg vet ikke helt hva..det eneste jeg pleier å gjøre er å koke den som tilbehør til mat, eller lage kålstuing med melk. Hva annet spennende kan jeg gjøre med hodekål? Kan den f.eks stekes, spises rå i salater, eller passer den spesielt godt sammen med noe? Takknemlig for alle tips
Gjest Gjest Skrevet 21. september 2008 #2 Skrevet 21. september 2008 Den kan: * skjæres i strimler og wokes/stekes fort. Passer med det meste av annet woktilbehør * strimles og blandes i all slags salat eller råkost med gulrot og eple f eks. * smørstek til den klapper sammen, ha over litt rømme og stek litt til. Godt til spekemat (ok, passer bedre med nykål om sommeren) * i strimler eller biter i grønnaks- og kjøttsupper * får-i-kål, selvsagt (og flere internasjonale retter med lam og kål, selv liker jeg godt denne: http://www.matogdrikke.no/content/view/2251/10058/ ) *brukes i kålrulader.
Gjest Talula Skrevet 22. september 2008 #3 Skrevet 22. september 2008 (endret) Tusen takk for tips I dag har jeg forsøkt kål i wok; det ble ganske godt Endret 22. september 2008 av Talula
Arkana Skrevet 22. september 2008 #4 Skrevet 22. september 2008 - får-i-kål - kålstuing til kjøttkaker - kålruletter - coleslaw - i supper som f.eks. betasuppe - hjemmelaget surkål
Arkana Skrevet 23. september 2008 #6 Skrevet 23. september 2008 Hvordan lager man kålruletter? Man koker kålbladene til de blir myke og fyller med ønsket fyll (tradisjonelt sett bruker man kjøttfarse, men du kan selvsagt bruke akkurat det du vil) og ruller sammen. Så skal de trekke i kraft/buljong en halvtimes tid.
sannamor Skrevet 23. september 2008 #7 Skrevet 23. september 2008 kålstuing!! nam det er godt det! passer som tilbehør til både kjøtt og fisk:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå