Gå til innhold

Rask og enkel kake. Fort!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hjelp!

Svigermor ringte nå og sa at hun kommer på besøk.

Hun kommer for å "feire" Bannamannens bursdag som er om litt over en uke, og derfor trenger jeg oppskrift på en rask og enkel kake som kal lages av ting en vanligvis har i hus en søndag...

Det må ikke være all verden, men dere forstår sikkert.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vel,fort og fort fru banan. Det aller beste er å ha slik 1-2-3 kakeblandinger i skapet, det har jeg. Da vet du at du alltid har noe du kan bare på en time. Men sjokoladekake er vel den kaken som er lettest å lage, tror jeg :roll: .

Her får du en oppskrift som jeg har lagret fra kg.

Sjokoladekake

Bunn: 120g smør

180g sukker

2 egg

1.5 dl melk

290g mel

2 ts (toppede) bakepulver

2ss bakekakao

Smør og sukker røres hvitt. Smøret bør være litt mykt. Bruk meierismør. Egg vispes inn ett ogg ett(ellers kan det skille seg). Bakepulveret blandes i melet. Rør sammen.

Smør rund kakeform, eller bruk bakepapir. Stekes på 175 grader på nederste ribbe i ovnen. Stekes ca. 45 min.(se det an)

Fyll/Glasur: (det som gjør hele kaken)

125g smør

500g melis

3ss kakao

2ts vaniljesukker

9ss sterk kald kaffe

Smelt smøret. Ha deretter i kaffen (Jeg heller det i en kjøkkenmaskin, for ellers tar det veldig lang tid). Ha i melisen litt etter litt, og så kakao og vaniljesukker.(om du ikke har kjøkkenmaskin bruk sikt ellers blir det så mye klumper.) La det stivne i kjøleskapet mens bunnen stekes. Fyllet smøres i midten av bunnen, og oppa og rundt. Pynt med f.eks non stop.

Skrevet

Hva med en helt vanlig sjokoladekake?

2 egg

2 kopper sukker

1 kopp melk

2 kopper mel

2 ts vaniljesukker

1 ts bakepulver

4 ss kakaopulver

ca 100 g smeltet smør/margarine

Lag eggedosis og bland inn det andre. Stek i ovnen på 200 grader, i 20-30 min. Serveres den nybakt, er den god som den er, eller kanskje med litt is til. Kan tilsettes hakket skjokolade og nøtter, hvis det ønskes.

1 kopp er sånne små, runde tekopper, hvis du forstår.

Piglet

Skrevet
Hva med en helt vanlig sjokoladekake?

2 egg

2 kopper sukker

1 kopp melk

2 kopper mel

2 ts vaniljesukker

1 ts bakepulver

4 ss kakaopulver

ca 100 g smeltet smør/margarine

Lag eggedosis og bland inn det andre. Stek i ovnen på 200 grader, i 20-30 min. Serveres den nybakt, er den god som den er, eller kanskje med litt is til. Kan tilsettes hakket skjokolade og nøtter, hvis det ønskes.

1 kopp er sånne små, runde tekopper, hvis du forstår.

Piglet

Glemte å si at den stekes i en rund, smørt springform.

Piglet

Skrevet

Takk for det.

Desverre så hadde jeg ikke 1-2-3 kaker hjemme nå, som jeg vanligvis bruker å ha..

Vel, jeg ringte til en veninne og fikk en oppskrift på en "lynkake" som jeg satte igang med.

I det jeg står med alle ingrediensene i bollen, og driver og mikser, så stikker Bananmannen hodet inn på kjøkkenet og sier: "Glemte jeg å si at mamma har med kake?"

*grrrr*

han kunne ikke si det når jeg spurte han om vi hadde noe vi kunne servere til kaffen, nei....

Og ikke kunne han si det når han klatret opp i øverste hylle for å hente ned miksmasteren til meg heller...

Vel vel, nå står kaka i ovnen i allefall

Takk alikevell

*klem*

Skrevet
:ler:
Har du fortalt han hvor mange du har satt i sving her på kg
Skrevet
Takk for det.

Desverre så hadde jeg ikke 1-2-3 kaker hjemme nå, som jeg vanligvis bruker å ha..

Vel, jeg ringte til en veninne og fikk en oppskrift på en "lynkake" som jeg satte igang med.

I det jeg står med alle ingrediensene i bollen, og driver og mikser, så stikker Bananmannen hodet inn på kjøkkenet og sier: "Glemte jeg å si at mamma har med kake?"

*grrrr*

han kunne ikke si det når jeg spurte han om vi hadde noe vi kunne servere til kaffen, nei....

Og ikke kunne han si det når han klatret opp i øverste hylle for å hente ned miksmasteren til meg heller...

Vel vel, nå står kaka i ovnen i allefall

Takk alikevell

*klem*

hehe :ler:

Jeg ville gjerne vite hvordan du lager den "lynkaka" jeg.......

Skrevet

Åsså jeg som hadde tenkt å gi deg oppskrift på luft-boller! :roll:

Ja - ja........regner med at lynkaka ble like god :ler:

Skrevet

Litt i seineste laget men...rullekake er jo noe av det enkleste og raskeste man kan lage! Og den kan fylles med det meste.

Skrevet

Oppskriften på "lynkaka" er sånn:

3 dl mel

3 dl sukker

4 egg

1 ts bakepulver

150 g margarin (IKKE smeltet)

Dette piskes i 5 minutter, og strø på enten hakkede mandler, eller en sukker/kanel-blanding.

Stekes på 170*C i 45-60 min (45 min er nok for min ovn, så dette må du sjekke)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...