Chiquita Skrevet 8. juni 2003 #1 Skrevet 8. juni 2003 Hjelp! Svigermor ringte nå og sa at hun kommer på besøk. Hun kommer for å "feire" Bannamannens bursdag som er om litt over en uke, og derfor trenger jeg oppskrift på en rask og enkel kake som kal lages av ting en vanligvis har i hus en søndag... Det må ikke være all verden, men dere forstår sikkert.
Gjest care Skrevet 8. juni 2003 #2 Skrevet 8. juni 2003 Vel,fort og fort fru banan. Det aller beste er å ha slik 1-2-3 kakeblandinger i skapet, det har jeg. Da vet du at du alltid har noe du kan bare på en time. Men sjokoladekake er vel den kaken som er lettest å lage, tror jeg . Her får du en oppskrift som jeg har lagret fra kg. Sjokoladekake Bunn: 120g smør 180g sukker 2 egg 1.5 dl melk 290g mel 2 ts (toppede) bakepulver 2ss bakekakao Smør og sukker røres hvitt. Smøret bør være litt mykt. Bruk meierismør. Egg vispes inn ett ogg ett(ellers kan det skille seg). Bakepulveret blandes i melet. Rør sammen. Smør rund kakeform, eller bruk bakepapir. Stekes på 175 grader på nederste ribbe i ovnen. Stekes ca. 45 min.(se det an) Fyll/Glasur: (det som gjør hele kaken) 125g smør 500g melis 3ss kakao 2ts vaniljesukker 9ss sterk kald kaffe Smelt smøret. Ha deretter i kaffen (Jeg heller det i en kjøkkenmaskin, for ellers tar det veldig lang tid). Ha i melisen litt etter litt, og så kakao og vaniljesukker.(om du ikke har kjøkkenmaskin bruk sikt ellers blir det så mye klumper.) La det stivne i kjøleskapet mens bunnen stekes. Fyllet smøres i midten av bunnen, og oppa og rundt. Pynt med f.eks non stop.
Piglet Skrevet 8. juni 2003 #3 Skrevet 8. juni 2003 Hva med en helt vanlig sjokoladekake? 2 egg 2 kopper sukker 1 kopp melk 2 kopper mel 2 ts vaniljesukker 1 ts bakepulver 4 ss kakaopulver ca 100 g smeltet smør/margarine Lag eggedosis og bland inn det andre. Stek i ovnen på 200 grader, i 20-30 min. Serveres den nybakt, er den god som den er, eller kanskje med litt is til. Kan tilsettes hakket skjokolade og nøtter, hvis det ønskes. 1 kopp er sånne små, runde tekopper, hvis du forstår. Piglet
Piglet Skrevet 8. juni 2003 #4 Skrevet 8. juni 2003 Hva med en helt vanlig sjokoladekake? 2 egg 2 kopper sukker 1 kopp melk 2 kopper mel 2 ts vaniljesukker 1 ts bakepulver 4 ss kakaopulver ca 100 g smeltet smør/margarine Lag eggedosis og bland inn det andre. Stek i ovnen på 200 grader, i 20-30 min. Serveres den nybakt, er den god som den er, eller kanskje med litt is til. Kan tilsettes hakket skjokolade og nøtter, hvis det ønskes. 1 kopp er sånne små, runde tekopper, hvis du forstår. Piglet Glemte å si at den stekes i en rund, smørt springform. Piglet
Chiquita Skrevet 8. juni 2003 Forfatter #5 Skrevet 8. juni 2003 Takk for det. Desverre så hadde jeg ikke 1-2-3 kaker hjemme nå, som jeg vanligvis bruker å ha.. Vel, jeg ringte til en veninne og fikk en oppskrift på en "lynkake" som jeg satte igang med. I det jeg står med alle ingrediensene i bollen, og driver og mikser, så stikker Bananmannen hodet inn på kjøkkenet og sier: "Glemte jeg å si at mamma har med kake?" *grrrr* han kunne ikke si det når jeg spurte han om vi hadde noe vi kunne servere til kaffen, nei.... Og ikke kunne han si det når han klatret opp i øverste hylle for å hente ned miksmasteren til meg heller... Vel vel, nå står kaka i ovnen i allefall Takk alikevell *klem*
Gjest care Skrevet 8. juni 2003 #8 Skrevet 8. juni 2003 Har du fortalt han hvor mange du har satt i sving her på kg
'Lilly' Skrevet 9. juni 2003 #10 Skrevet 9. juni 2003 Takk for det. Desverre så hadde jeg ikke 1-2-3 kaker hjemme nå, som jeg vanligvis bruker å ha.. Vel, jeg ringte til en veninne og fikk en oppskrift på en "lynkake" som jeg satte igang med. I det jeg står med alle ingrediensene i bollen, og driver og mikser, så stikker Bananmannen hodet inn på kjøkkenet og sier: "Glemte jeg å si at mamma har med kake?" *grrrr* han kunne ikke si det når jeg spurte han om vi hadde noe vi kunne servere til kaffen, nei.... Og ikke kunne han si det når han klatret opp i øverste hylle for å hente ned miksmasteren til meg heller... Vel vel, nå står kaka i ovnen i allefall Takk alikevell *klem* hehe Jeg ville gjerne vite hvordan du lager den "lynkaka" jeg.......
Usikker Skrevet 9. juni 2003 #11 Skrevet 9. juni 2003 Åsså jeg som hadde tenkt å gi deg oppskrift på luft-boller! Ja - ja........regner med at lynkaka ble like god
Englepusen Skrevet 9. juni 2003 #12 Skrevet 9. juni 2003 Litt i seineste laget men...rullekake er jo noe av det enkleste og raskeste man kan lage! Og den kan fylles med det meste.
Chiquita Skrevet 9. juni 2003 Forfatter #13 Skrevet 9. juni 2003 Oppskriften på "lynkaka" er sånn: 3 dl mel 3 dl sukker 4 egg 1 ts bakepulver 150 g margarin (IKKE smeltet) Dette piskes i 5 minutter, og strø på enten hakkede mandler, eller en sukker/kanel-blanding. Stekes på 170*C i 45-60 min (45 min er nok for min ovn, så dette må du sjekke)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå