Gå til innhold

løpetid

Gjest Gjest_lissy_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_lissy_*
Skrevet

hvor lenge har hundene løpetid? tenker på hele prosessen.

hvor lenge varer blødningen. er hun "Sikker" etter blødningen har avtat?

takker for svar:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det varierer fra hund til hund, men det mest vanlige er fölgende.

Blödninger i 2-3 uker, så et opphold hvor hunden ikke blör (ca en uke), men kan få noe utflod - det er denne perioden som kalles stå-perioden og det er da hun kan bli gravid så vär forsiktig. Noen hunder blör i noen få dager etter ståperioden igjen.

Skrevet

Vær oppmerksom på at det kan være store individuelle forskjeller. Min eldste tispe blør i knapt en uke og står i to, mens min yngste faktisk hadde løpetid i en og en halv måned.

Skrevet

Uff, 2 mnd er ikke kult :(

Heldigvis har hu min 1 uke löpetid og 1 stå uke - og hun har löpetid bare en gang i året :)

Skrevet

Nei, det er skikkelig ikke kult. Jeg bare krysser fingre for at det er hold i påstanden kraftig løpetid = mange valper siden planen er at hun skal gå i avl :P

Gjest Gjest_lissy_*
Skrevet

takker for svarene:)

men lurer på en ting ting :sjenert:

iogmed at jeg går på hunde kurs en gang i uka, når kan jeg vite om vi kan begynne igjen? jeg og bikkja har fått ferie periode nå).

hvordan finner jeg ut hvor lenge hun har såkaldt stå periode?

Skrevet

Kan ikke gi deg et svar egentlig, da det er forskjell fra hund til hund.

Noen hunder, det sies å väre mest vanlig, blör littegranne noen dager etter ståperioden også.

Men om du lar vär å väre på kurset 1 mnd fra förste gang du ser blod komme, så vil jeg tro at du er sikret.

Skrevet
hvor lenge har hundene løpetid? tenker på hele prosessen.

hvor lenge varer blødningen. er hun "Sikker" etter blødningen har avtat?

takker for svar:)

Tiden for første løpetid varierer fra rase til rase.

I gjennomsnitt løper tispen første gangen rundt 7-9 måneders alder, og siden rundt 2 ganger/ år, oftest livet ut.

Den normale løpetidslengden er rundt 3 uker.

Skrevet
Den normale løpetidslengden er rundt 3 uker.

Det har jeg hørt også, og det stemmer med de jeg har hatt.

Det jeg har hørt er at de står fra ca 13. dag.

Skrevet
takker for svarene:)

men lurer på en ting ting :sjenert:

iogmed at jeg går på hunde kurs en gang i uka, når kan jeg vite om vi kan begynne igjen? jeg og bikkja har fått ferie periode nå).

hvordan finner jeg ut hvor lenge hun har såkaldt stå periode?

Begynne igjen? Dere skal da ikke ta pause i kurset selv om hunden har løpetid. Men du kan ta hensyn og vaske henne godt før dere drar og holde henne unna de andre hundene.

Ståperioden er vanligvis i en ukes tid etter at blødningen begynner å gi seg.

Skrevet
Begynne igjen? Dere skal da ikke ta pause i kurset selv om hunden har løpetid.

Enig!

Jeg var på kurs med min, selv om hun hadde løpetid. "Bare kom! Blir bare en ekstra utfordring for de som har hannhund" sa instruktøren.

Man kan også delta på utstilling, selv om hunden har løpetid.

Skrevet

Eg ser ikkje noken blødning i det heile når hunden min har løpetid, har ikkje gjort det sidan første gang.

Så bare lurer på korleis oppfører hundene deres seg når dei har løpetid?

Skrevet

Betyr nok bare at hun er flink til å vaske seg. Jeg ser det på "musa", den hovner skikkelig opp. Men så har jeg dobermann og da syns jo ALT veldig godt hehe. Ellers så blør hun relativt mye i tillegg til at hun ikke er den flinkeste til å vaske seg.

Også blir hun mye mer pipete. Følger etter meg overalt og småpiper litt for å få oppmerksomhet. Slik er hun da vanligvis ikke.

Skrevet
Betyr nok bare at hun er flink til å vaske seg. Jeg ser det på "musa", den hovner skikkelig opp. Men så har jeg dobermann og da syns jo ALT veldig godt hehe. Ellers så blør hun relativt mye i tillegg til at hun ikke er den flinkeste til å vaske seg.

Også blir hun mye mer pipete. Følger etter meg overalt og småpiper litt for å få oppmerksomhet. Slik er hun da vanligvis ikke.

Eg trur at ho har løpetid no, ho vasker seg heile tida, intenst, er veldig urolig og piper.. Lurte nesten på om ho hadde vondt, pleier aldri å pipe til vanlig. I tillegg så "jokker" ho på alt ho finner, men aller helst beina til samboer :fnise: Blir alltid litt urolig når ho piper for ingen synlig grunn.. :sjenert: Men siden din hund piper også, så er det nok bare løpetid.

Skrevet

Tror ikke jeg ville tillatt jokking uansett pokker iallefall

Skrevet

Nei, tillatt er det ikkje, men det betyr jo ikkje at ho ikkje prøver seg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...