Gå til innhold

Svin indrefilet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en svin indrefilet i kjøleskapet som jeg tenkte jeg skulle ha til middag idag. Jeg har kun skjært den opp i skiver og gitt den en rask stek på hver side i stekepanna. Men lurer nå på om det finnes andre metoder??? Har ikke steketermometer :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Har en svin indrefilet i kjøleskapet som jeg tenkte jeg skulle ha til middag idag. Jeg har kun skjært den opp i skiver og gitt den en rask stek på hver side i stekepanna. Men lurer nå på om det finnes andre metoder??? Har ikke steketermometer :(

Jeg hakker basilikum, hvitløk og litt chili som jeg gnur skikkelig inn i skivene, sammen med gourmetsalt og peppermix. Så steker jeg dem litt i smør.

Du kan selvsagt gjøre det samme og steke den hel i ovnen. Er jo bare å passe på at den er gjennomstekt. Er bare å skjære i den å sjekke etter 20 minutter på 180 grader.

Jeg syns den er best å stekes med forskjellige krydder og urter.

Gjest Gjest_rakianne_*
Skrevet

Jeg pleier å lage den på denne måten:

Skjærer gulrot i tynne skiver og hakker hvitløk. Legger dette i en ildfast form sammen med knust buljongterning. Steker fileten raskt brun på alle sider i stekepannen og legger den så oppå gulrøttene. Har godt med kryddersmør oppå filet og putter den i ovnen i ca 20-25 minutt på 220 grader. Serverer med fløtepoteter og salat.

Skrevet

Jeg synes helstekt indrefile av svin er best. Da gir jeg den et kort fres i jerngryta på hver side, så setter jeg den inn i ovnen med steketermometer på lav varme (ca 125-175 grader). Svin blir så raskt tørt, derfor bruker jeg alltid steketermometer.

Hvis du har gassgrill: Ellers er dette noe som er veldig godt på grillen. Fres den på hver side, skru ned varmen og legg den på indirekte varme, og stek under lokk med steketermometer.

Gjest Deception
Skrevet
Denne har jeg laget engang - ganske godt. :)

Normalt sett har jeg et ganske lunkent forhold til svinekjøtt, men den retten så ikke så ille ut, så den skal noteres. :)

Skrevet
Normalt sett har jeg et ganske lunkent forhold til svinekjøtt, men den retten så ikke så ille ut, så den skal noteres. :)

Særlig noe å tenke på nå når det er masse syrlige norske epler å få tak i! :)

Jeg fulgte ellers rådene i "reviews" og laget mer epleblanding enn det som står i oppskriften.

Gjest Deception
Skrevet
Særlig noe å tenke på nå når det er masse syrlige norske epler å få tak i! :)

Jeg fulgte ellers rådene i "reviews" og laget mer epleblanding enn det som står i oppskriften.

Jeg har en stor skål med summerred på kjøkkenet, og venter utålmodig på at gravenstein skal dukke opp. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...