Gå til innhold

Når får barna tv på rommet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har lest gjennom gamle innlegg i juleforumet nå, og i flere gavetråder skriver folk at ungene på 6-7 år skal få tv, dvd-spiller, playstation på rommet. Er ikke det veldig tidlig?

Nå tenker jeg ikke bare på at unger et ganske bortskjemte (som jeg må si jeg synes de er om søsken får spillmaskin på deling + spill + egen tv+ +), men at det virker litt ukoselig med en familie hvor alle sitter på hvert sitt rom med hver sin film.. :/

Er det bare jeg som tenker sånn?

Videoannonse
Annonse
Gjest ¤bella¤
Skrevet

Jeg har to brødre. 7 og 9 år.De har ikke tv på rommet, og kommer nok ikke til å få det før de eventuelt kjøper det selv..

Jeg og søstra mi hadde det heller ikke. Ser ikke vitsen.'

Syns det er greit å kunne følge med på hva barna ser på på tv.

Skrevet

Jeg skulle til å svare at ingen her har tv på rommet, men det stemmer jo ikke. 17- og 12-åringen har gamle, avlagte tv-er på rommet, men de brukes kun til spill og filmer. De er svært lite i bruk, tv ser vi på stua.

Skrevet

Jeg synes TV på rommet er en uting uansett alder. Terskelen for å se mer på TV blir enda lavere. Her er planen heller å praktisere to TV rom, hvorav et kan stenges av slik at det kan bli et eget område for barn som har med venner hjem.

Skrevet

Ser ikke poenget med det, det kan de få når de har råd til å kjøpe det selv. ;)

Skrevet

Jeg og søsteren min hadde tv på rommet fra vi var veldig små (2 og 4 år). Det var ingen kanaler på den, men mamma og pappa satte på film der som vi så på når de holdt på med middag eller andre ting.

Så var det et opphold fra vi var 6 og 8 år uten tv, til søstra mi kjøpte seg tv for konfirmasjonspengene sine. Da jeg ble 14 hadde vi en tvstue oppe på loftet som var for meg og søstra når vi hadde besøk og sånt. Og da jeg ble 15 fikk jeg min egen tv på rommet.

Nå har jeg ikke tv på rommet, og er veldig glad for at soverommet mitt har blitt soverom igjen og ikke stue/kjøkken/gang/soverom.

Skrevet

her har vi alle tv på rommet. Minstemann har en tv på 13 tommer som sjeldent er i bruk, men den står jo der tilfelle han vil se en film eller noe.

Skrevet (endret)

Ikke før de er gamle nok til at jeg ikke trenger å kontrollere hva de skal se. Jeg fikk tv på rommet da jeg var 16.

Edit: Jeg kan godt sette inn en tv på et barnerom uten å ha TVkabel plugga i. Da kan barna se film der, og jeg bestemmer over hovedTVn ;) Vet flere som har gjort det, og det er jo ok.

Endret av Trampe
Skrevet

Når jeg var liten hadde vi en TV stue i andre etasje, det eneste andre rommet i andre etasje var mitt rom så den TV-stua ble en forlengelse av rommet mitt... Da var jeg vel 8. Så flyttet vi til leilighet, og da hadde lillebror og jeg først en TV på deling et år, som var til å se film på (bitteliten reiseTV), da var han seks. Så fikk jeg en egen en jula etterpå. Jeg var jo i midten av tenåra. Lillebror fikk ikke sin kobla opp til kabelen før han var rundt 9, så han brukte den til film og play-station.

Jeg satt nå som regel i stua uansett jeg da, var som regel bare på lørdag og søndag at jeg brukte litt tid med play station eller TV på rommet mitt.

Skrevet

Hos oss fikk han en liten tv med integrert DVD spiller inn på rommet hans da han var 5. Da slapp vi å bytte over fra det vi så på fordi han ville se på DVD.. var ikke noe vanskelig valg hos oss ettersom han omtrent aldri vil se på tv, og vi hadde tven stående fra før.

Hadde han vært av typen som alltid vil se på tv, og som kan sitte i timesvis så tror jeg nok kanskje vi ikke hadde satt den inn på rommet hans.. da mister vi litt kontrollen på hva han ser på og når.

Nå bruker han tven kun når han har besøk som vil se på film.

Skrevet

Mine barn får aldri tv på rommet. Det kommer rett og slett ikke til å skje. Det er like utenkelig at jeg og mannen får tv på vårt soverom. Der har jeg lagt ned veto.

Vi har tv i begge stuene og det er nok. Hadde det vært opp til meg så hadde vi ikke hatt tv i hus. For min del stjeler tv tid som familien kunne brukt sammen. Det er passiviserende. Men jeg er foreløbig nedstemt av min tv-elskende mann....

Skrevet

Hos oss fikk barna små tv'er på rommet i år, de er 10 og 15 år.

15-åringen bruker tv'n mye når h*n er hjemme. Det synes jeg er greit. På den alderen vil man jo gjerne ha en hule for seg selv der man gjør litt som man selv vil. Er ikke bekymret over for mye tv-titting, da h*n er mye ute uansett.

10-åringen bruker nesten aldri tv'n på rommet sitt. H*n foretrekker å være sammen med oss voksne når h*n er hjemme. Det hender tv'n blir brukt litt tidlig på morgenen i helgene før vi voksne står opp. Og iblant på kvelden i helgene etter leggetid, fordi h*n blant annet liker sånt som Senkveld med Thomas og Harald, og h*n synes det er fint å se på det fra senga så h*n nesten sovner til programmet. Her er vi heller ikke bekymret for at tv på rommet betyr mer tv-titting. Forskjellen består bare i om det er rommet eller tv-stua som brukes, og akkurat det spiller mindre rolle. H*n er selv veldig klar over sine egne grenser på hva som er lurt å se på tv eller ikke. H*n vet at enkelte typer programmer er skremmende, og de velger h*n selv å ikke se for å slippe å bli redd. Det går i tegnefilmer og Senkveld, Vil du bli millionær og andre typer spørreprogrammer. Og h*n har (etter sitt eget ønske) alltid døra til rommet vid åpen, så vi har ingen problemer med å følge med på hva som blir sett.

Skrevet
Mine barn får aldri tv på rommet. Det kommer rett og slett ikke til å skje. Det er like utenkelig at jeg og mannen får tv på vårt soverom. Der har jeg lagt ned veto.

Vi har tv i begge stuene og det er nok. Hadde det vært opp til meg så hadde vi ikke hatt tv i hus. For min del stjeler tv tid som familien kunne brukt sammen. Det er passiviserende. Men jeg er foreløbig nedstemt av min tv-elskende mann....

Jeg er enig med deg. Vi har to tv'er stående, men ser på tv maks en gang i uken. Som regel bare når vi er syke. Det er helt latterlig at de i det hele tatt står her.
Skrevet (endret)
Hos oss fikk han en liten tv med integrert DVD spiller inn på rommet hans da han var 5. Da slapp vi å bytte over fra det vi så på fordi han ville se på DVD.. var ikke noe vanskelig valg hos oss ettersom han omtrent aldri vil se på tv, og vi hadde tven stående fra før.

Hadde han vært av typen som alltid vil se på tv, og som kan sitte i timesvis så tror jeg nok kanskje vi ikke hadde satt den inn på rommet hans.. da mister vi litt kontrollen på hva han ser på og når.

Nå bruker han tven kun når han har besøk som vil se på film.

Det er akkurat det jeg synes er rart. Burde ikke femåringer gjøre andre ting enn å se på film på rommet?

Kan ikke huske at jeg dro på besøk til venner for å se film før jeg ble tenåring. Jeg ville heller skrudd av tven (unntatt barnetv), og gjort noe hyggelig sammen med familien.. (men så har jeg jo ingen barn selv, kommer kanskje til å tenke annerledes da)

En annen ting er selvfølgelig når de blir tenåringer, og kan kjøpe tv med sine egne penger. Selv om jeg fortsatt ville valgt tv-stue i et annet rom for tenåringene. Skjønner det ikke er så kult å se film med gjengen og mamma når man er 16..

Endret av thapara
Skrevet (endret)

På RiksTV boksene har foreldrestyringsfunksjon slik at man kan velge hvilke kanaler barna får tilgang til... Her har snart-tenåringen nettopp fått en liten flat TV på rommet. Får egen RiksTV boks men den skal være foreldrestyrt..

Edit: Har hatt avlagte TV på rommet siden ca. 6-7 års alderen. Brukt til film og spilling. ser ikke problemet. Man kan foreldrestyre hvor mye film og spilling det blir. Greit om jeg ønsket å se nyheter eller andre dokumentarer som ikke var bra for små øyne og ører....

Endret av CeeCee
Skrevet

Aldri!

Vi har flere tv-er og flere pc-er og her skal det være underholdning nok for alle - men det er i fellesrom. (den ene tv-en er på vårt rom)

Men det er av flere grunner: vi skal ha kontroll (så godt det lar seg gjøre) - vi skal være sammen som familie og dele det vi ser og opplever. Og har man behov for å være for seg selv, så kan man gå på rommet sitt, men ta med seg en bok, høre på musikk eller gjøre andre ting.

Gjest AnneShirley
Skrevet

Aldri.

Vi har allerede to TVer i huset og mener det holder.

Skrevet

Aldri her også, mener at to tv'er i huset er mer enn nok.

Skrevet

Jeg er veldig for at når de er gamle nok til å finansiere den selv så skal de få lov. Utenfor dette syns jeg det er greit med en tv i tillegg til den på stua for jeg hadde ikke gidda å høre på at ungene ser tegnefilm når de har besøk og jeg evt må jobbe med skolearbeid eller jobbe.

Ellers kommer jeg og sambo til å ha tv på soverommet så om barna vil se film(når de ikke har besøk og vi vil se nyheter eller noe slikt) kan de få se den der. Husker jeg og søsteren min brukte å ligge i senga til mamma og pappa å se film eller detektimen. Kunne ikke lese så fort at jeg fikk med meg all teksten, men spennende var det likevel. Da var jeg vel rundt 10 år regner jeg med.

Skrevet

Hverken jeg eller datteren har tv på rommet. Skal innrede ei tv-stue i kjelleren som hun kan bruke, men å ha tv på rommet syns jeg er noe tull - både for voksne og barn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...