Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har testet posititv på EL-test denne perioden, og mener også fikk tydelige tegn på EL. Jeg er over 30 år, og lurer på hvor ofte jeg faktisk har EL. Jeg lurer på hvor sikker denne testen er.. det står jo på sider om EL at det ikke alltid kommer egg i hver syklus, og at det kan bli skjeldnere når man blir over 30 osv.. Jeg lurer på om jeg burde sjekke med legen om jeg fortsatt er fruktbar hvis vi ikke lykkes denne gangen. Vi har bare forsøkt siden beg. av august, men jeg føler vi ikke har kjempelang tid på oss, så hvis noe må sjekkes vil jeg heller gjøre det nå enn om et år..

Eller er det slik at EL-testene bare slår ut dersom man faktisk får en EL med egg og ergo er fruktbar..? Kanskje dumt spørsmål.. men jeg er ikke så dreven på dette..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

EL testene slår kun ut hvis du faktisk har EL.

Jeg brukte først EL testen til Clearblue de to første periodene vi forsøkte. Den første klarte ikke å påvise EL, men andre periode klarte å påvise EL. Senere gikk jeg over til billigere tester kjøpt på en nettside, men de klarte aldri å påvise El til meg, og da tenkte jeg at enten er disse testene bare elendige eller så er det noe galt her. Gikk så over til Clearblue ferilitetsmonitor og det klarte heller aldri å vise EL. Jeg hadde enten lav ferilitet eller høy ferilitet, men den viste aldri MAx ferilitet som indikerer EL.

Gynekologen min syntes det ikke var rart at jeg ikke fikk MAx ferilitet fordi jeg hadde trolig PCO og det bekreftet også en rekke prøver.

Med en gang jeg fikk Pergokur, klarte monitoren å vise EL. Vi ble gravide, men vi mistet i uke 10.

Skrevet

Det var trist å høre at dere mistet. Håper dere lykkes neste gang! :klemmer:

EL-testen var slik billig-test, den var litt vanskelig å bruke syns jeg, men den slo helt klart ut, så da regner jeg med at jeg faktisk hadde EL.. :)

Skrevet

Hei! Jeg lurer også litt på hvordan disse EL testene virker..

Måler man temperaturen på seg selv med disse?

På hvilken måte gjør man det?

Må man teste seg selv hver dag i syklusen, eller kun når man tror man har EL?

Og hva er en pergokur?

Det blei mange spørsmål her, og jeg regner med mye står i bruksanvisningen, men håper noen vil svare, før jeg kjøper en EL test..;)

Skrevet

Det stemmer ikke at el-tester kun slår ut hvis du faktisk har eggløsning. Testen viser at kroppen forbereder eggløsning, og i noen tilfeller blir det ikke noe av. Så jeg vil absolutt anbefale å supplere med temping. Da blir man godt kjent med kroppen sin, og slipper å ta negative graviditetstester bare fordi en syklus varer litt lenge. Lykke til!

Gjest AnneShirley
Skrevet

Jeg stiller meg relativt tvilende til el-tester. Jeg testet og testet, men fikk aldri positivt utslag. Blodprøver tatt hos gynekolog derimot viste at jeg trolig hadde eggløsning (og nå har jeg blitt gravid, så jeg vil tro det er noe i det).

Skrevet

EL-tester indikerer bare, som en gjest sa over meg, at kroppen forbereder seg paa eggloesning, ikke at man faktisk HAR eggloesning. Noe jeg feilaktig trodde lenge :hakeslepp:

Legen min og fertilitetsklinikken som utreder oss, sa at jeg bare skulle hive disse i soepla og heller tempe hvis jeg ville eller ta bloedproever. Det er bare sistnevnte som 100% kan si om du har hatt EL eller ikke. Tar de paa dag 21 av syklusen hvis jeg ikke husker feil.

Skrevet

Ok, da var det ikke så enkelt likevel.. jeg tror den stemte siden jeg fikk tydelig utslag, og dette stemmer overens med når jeg skulle ha hatt, og andre tegn på EL, men det er jo så mye rart som skjer med kroppen, at man vet jo aldri helt sikkert..

Hei! Jeg lurer også litt på hvordan disse EL testene virker..

Måler man temperaturen på seg selv med disse?

På hvilken måte gjør man det?

Må man teste seg selv hver dag i syklusen, eller kun når man tror man har EL?

Og hva er en pergokur?

Det blei mange spørsmål her, og jeg regner med mye står i bruksanvisningen, men håper noen vil svare, før jeg kjøper en EL test..;)

Til deg gjest: det finnes mange forskjellige typer tester, bla. annet strips som man bruker på samme måte som graviditetstester (tester urinen), men også spytttester, temperaturmåling, eller blodprøve hos legen.

Slik jeg har lest det ser det ut til at hvilken test som er greiest å bruke avhenger litt av hvor stabil syklus man har (om man må teste hver dag, eller om man tester i den delen av syklusen man forventer å få EL, dette er det greie bruksanvisninger på i pakkene). Det kan jo også sikkert spille en rolle om man tester en kortere periode, eller om man holder på med dette over lengre tid, og hva man syns er mest lettvint.

Men, det virker jo som folk har litt ulike erfaringer med testene, så jeg vet ikke helt hvor bra det funker for alle..

Skrevet

Jeg vil bare slenge meg på flere over og anbefale temping, enten i kombinasjon med eggløsningstester eller istedenfor. Hvis du ikke skal insemineres, og dere ikke har noen sædkvalitetsproblemer, er det bare å ha samleie annenhver dag i den perioden du kan regne med å få eggløsning (da er det egentlig ikke noe å vinne på å ta el-tester). Etter en tydelig temperaturstigning (dette lærer du fort å tolke) vet du at du har hatt eggløsning og når den var. Dermed vet du også når mensen vil komme og dermed når du kan få et troverdig svar på en test. Hvis man prøver over lang tid, kan man slippe unna både utgifter og frustrasjon ved at man slipper å ta negative graviditetstester.

Lykke til!

Skrevet

Jeg temper og har gjort det i godt over et år. Hver måned viser tempen at jeg har el, men de syklusene jeg har tatt blodprøver har de vært negative. Så temping er ikke akkurat 100%.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...