Gå til innhold

Eurasier eller mops?

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg har planer om å få meg hund.. og hadde valgt ut rase og alt. Jeg skulle få meg en eurasier!!

men så fikk jeg høre at de er veldig bjeffete, og det er ikke noe å ha når jeg jobber på dagtid og hunden må være hjemme alene.

har snakket med oppdretter, å de sier at den type hund IKKE er bjeffete!!!

Så hvem har rett?? noen innpå her som har peiling?? akkurat nå står valget mellom eurasier og mops! skal bruke hunden til kos, tur og lydighet!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Erurasieren er ikke holdt for å være bjeffete. Men den har tre raser i seg som alle har hatt en opprinnlig funksjon som bla. vokterere. (samojed, keeshound og chowchow.) Dersom du vil vite hva eurasier handler om bør du lese om de tre, eurasieren er nemlig veldig diversibel og kan arve trekk fra alle.

Men generelt er eurasiere holdt for å være relativt stille, og dersom den bjeffer er det for å varsle. Den holder ikke på lenge. Jeg har erfart at hunden min varsler når jeg er hjemme. Men har jeg lagt meg i etasjen over eller han tror jeg ikke kan høre han så er han stille som ei mus. Og når jeg kommer hjem etter å ha vært ute sitter det en liten vofs innenfor døra som ikke lager en lyd. Ligger jeg derimot og sover på sofaen passer han på meg og kan være ganske morsk i målet dersom det kommer folk på døra.

Men bjeffing har ikke bare med rase å gjøre. Det viktigste er å sørge for at hunden føler seg helt trygg hjemme alene.

Det er tusen ting å fortelle om eurasieren egentlig, så det gjlder å lese mye om rasen for den som er interessert i den. Hva er det forresten som gjør at du vil ha en eurasier? Mops er jo en heeeelt annen rase. :)

Gjest Gjest_lissy_*
Skrevet

hei til den nye eurasier eieren?:)

har selv ei nydelig eursier. har aldr sett makan til rolig og behagelig hund. bjeffing er noe vi ALDRI hører. så det er det minste problemet:) bor selv i leilighet/blokk, og det er ypperlig og ha denne rasen her. Eneste du kan være obs på er den sosiale biten med denne rasen. De er veldig skeptiske på andre enn "flokken"(oss).. det kan være både posetivt og negativt. men jeg har hatt mange episoder hvor det har vært nesten pinlig, pga hun er så skeptisk på fremmede.

de trenger mye sosialisering!!!

Skrevet

takk for svar!!

Har lest masse om eurasieren og hatt kontakt med oppdretter.

Grunnen til at det står mellom disse to er vel fordi selv om jeg har erfaring med hunder, kommer dette til å bli den første som er min egen. og da må jeg vel ha en førstegangshund :)

bor i leilighet, ikke stor. men jeg tror det at så lenge hunden får den mosjonen den skal ha og får brukt energien sin hver dag, så har ikke plassen så veldig mye å si.

når jeg får hund, har jeg tenkt å ta noen uker ferie, så den lærer å være alene hjemme og blir stueren. har lest om eurasieren at den ikke er så lett å dressere fordi den fort blir lei gjentakelser.

Skrevet
takk for svar!!

Har lest masse om eurasieren og hatt kontakt med oppdretter.

Grunnen til at det står mellom disse to er vel fordi selv om jeg har erfaring med hunder, kommer dette til å bli den første som er min egen. og da må jeg vel ha en førstegangshund :)

Førstegangshund ja.

"Dette her er hunder som har stor egenvilje, og kan kreve en fast hånd. De er ikke for hvem som helst altså" var omtrent ordene fra dommeren da vi var på ustilling i dag. (etter at lillegull hadde hatt en oppvisning i hvordan eurasiere ter seg når de vil noe ennet enn det eieren vil :fnise: ) De er lynkjappe til å lære og veldig hengiven overfor eieren sin, men egenrådige. Så det finnes nok raser som fortjener tittelen "førstegangshunder" mye mer.

Men er du ute etter en hund til kos, moro (agility?) og turer, som du ikke forventer skal kunne bli lydig til fingerspissene, så kan absolutt eurasier være hunden for deg. Jeg fant rasen og oppdretteren min for 8 år siden, selv om det tok mange år før valpen kom i hus. Men jeg har ikke angret en dag på valget. Innendørs merkens han nesten ikke, elsker å ligge og kose i fanget, han er vennlig mot folk og dyr, smart som en minigris og eksplosiv utendørs. Og ikke minst den vakreste hunden jeg noen gang har sett, helt nydelig! :rødme:

Skrevet

ja,er tur og kos jeg ønsker hunden til!

syns de er helt nydelige. men har kun sett på bilder...ikke noen i levende live!! :)

Gjest Lancelotte
Skrevet

Heihei!

Etter min erfaring er eurasieren IKKE bjeffete.

Har hatt en selv, og vert borti en del andre, og jeg må si de er en av de minst bråkete hundene jeg har vært borti.

Derimot er jeg litt skeptisk til Eurasieren ettersom det er en meget følsom hund.

Vår var livredd alt, og ble agresiv. Det endte med at vi måtte gi ham tilbake til oppdretteren :tristbla: Men ellers var han en nydelig hund, og jeg tror at hvis du finner en seriøs oppdretter, og får besøkt valpene en del i oppveksten så kan du få en utrolig flott hund :)

Mopsene er jo uutrolig søte da! men har desverre ingen erfaring med dem.

Lykke til uansett!

Skrevet
ja,er tur og kos jeg ønsker hunden til!

syns de er helt nydelige. men har kun sett på bilder...ikke noen i levende live!! :)

Vil bare slenge på at å jobbe med kontakt er veldig viktig med en eurasier. Ellers risikerer du å få en hund som gir f i deg i alle andre situasjoner enn hjemme i stua. Så lydighetstrening, lek med kontakt og samarbeid med hunden på påreknes. Den må også få bruke hodet sitt for å trives og utvikle seg riktig, gå spor for eksempel. For dette er som sagt en veldig smart rase. En bekjent av meg har hatt flere ulike raser, og han pleier å si at eurasieren hans er 50% smartere enn de andre hundene han har hatt.

Skrevet

HALLO!

Du må jo velge Mops.

Jeg har ikke angret et sekund etter at jeg fikk min for netsen 8mnd siden. Han er verdens betse.

De er så omgjengelige med både menneseker og dyr at det ike er noe problem å ha han med seg overalt. Han elsker lange turer i skogen på opptil 4 timer, men klarre seg med 20 min hvis man har dårlig tid en dag og.Mops er vir

Skrevet

takk for svar!!!

Har nå begynt å interessere meg for finsk lapphund!

Noen som har erfaringer med denne rasen?

blir nok en av disse tre rasene!

• 1 måned senere...
Gjest Gjest_pingu_*
Skrevet
takk for svar!!!

Har nå begynt å interessere meg for finsk lapphund!

Noen som har erfaringer med denne rasen?

blir nok en av disse tre rasene!

Hehe... hvis det var en stille hund du var ute etter, og ikke en som bjeffer.... da tror jeg ikke lapphund er helt tingen....

• 1 måned senere...
Gjest Gjest_Ingunn_*
Skrevet

Blir eurasier "smittet" dersom eieren er nervøs/engstelig? jeg kan bli det av og til, og det er derfor viktig for meg å ha en hund som ikke blir smittet, men forholder seg rolig og ikke blir aggresiv..

Gjest Gjest_hm_*
Skrevet
Blir eurasier "smittet" dersom eieren er nervøs/engstelig? jeg kan bli det av og til, og det er derfor viktig for meg å ha en hund som ikke blir smittet, men forholder seg rolig og ikke blir aggresiv..

Alle hunder påvirkes av humøret til eieren sin. Men eurasiere og lignende spisshunder, samt store hunder, reagerer vel som oftest ikke så kraftig. Hunden vil merke at du er nervøs, og bli litt mer forsiktig selv. Det skal nok mye til før du får en hund som utagerer kraftig, men uansett hvilken rase du velger må du iallefall prøve å forholde deg så rolig som mulig til hunden er voksen.

Les en bok om hundespråket (=kroppsspråk) og lær deg signalene som for hunden betyr ingen fare, alt er normalt, og bruk disse når du merker at du blir nervøs. Om du ikke klarer å lure hunden helt så vil du iallefall dempe faresignalene du sender ut. Det skal nok gå helt fint :)

Eurasier kan være sta, og gjør ikke hva som helst for eieren sin bare eieren sier det, men med god motivasjon (ordentlig gode godbiter og lignende) og variasjon kommer du langt!

Jeg har Chow Chow, en av de tre rasene Eurasier er blanding av, og våre valper har alle vært husrene allerede da de kom til oss 8 uker gamle. Hvis Eurasier er vanskelig å få husren synes jeg det er veldig rart, det tror jeg er et rykte uten rot i virkeligheten. Bare husk å ta hvalpen ut hver gang den har sovet, lekt og spist, så har du en husren hund på null komma niks.

Chow Chow er en lite bjeffete rase, de kan varsle når det ringer på eller biler kjører inn på eiendommen, men det varer ikke lenge, og de er stort sett stille når de er alene hjemme. la Flacas beskrivelser og råd høres veldig riktige ut, jeg henger meg på dem =)

Synes du skal finne en oppdretter og besøke hundene, du kan ikke bestemme deg før du har fått brukt litt tid sammen med dem og snakket face to face med mennesker som lever med Eurasieren til daglig. Lykke til :)

Gjest Gjest_hm_*
Skrevet

Pingu har for øvrig helt rett i at du bør styre langt unna alt som minner om lapphund hvis du vil ha en hund som er stille. Og for guds skyld, hva du enn gjør, ikke kjøp noe som er blanding av border collie eller lapphund - ikke som førstegangshundeeier.

Skrevet (endret)

jeg har nå logget inn.

Jeg formulerte meg litt dumt i sted. Jeg er fullstending klar over at hunder alltid reagerer på eierens kroppsspråk, det jeg egentlig lurte på var om eurasier blir veldig lett smittet/er overømfintlig og om den reagerer med aggresjon når den blir redd/nervøs-

Endret av plingo

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...