Gå til innhold

Galskap?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_hannah_*
Skrevet

Samlet inntekt: utbetalt 47000,-

Samlet utgifter: ALLE utg, 36000,-

Til mat, klær, ferie,

sparing, pils, jul, ting og tang: 11000,-

Vi er mann, kone, lillesøster og storebror.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_hannah_*
Skrevet
Forstår ikke helt spørsmålet jeg...

Er det galskap å sette seg i en slik økonomisk situasjon??

Skrevet
Samlet inntekt: utbetalt 47000,-

Samlet utgifter: ALLE utg, 36000,-

Til mat, klær, ferie,

sparing, pils, jul, ting og tang: 11000,-

Vi er mann, kone, lillesøster og storebror.

Jeg vil si 11.000 er lite pr mnd for to voksne og to barn. Men det går hvis man er flink til å snu på kronestykkene.

Man må være veldig streng med hva penger kan brukes til. Matinnkjøp må planlegges godt fra uke til uke. Se etter gode tilbud i butikkene. Ikke handle på impuls. Lag handleliste og ikke vik fra denne.

Se på hva dere kan klare dere uten i hverdagen. F.eks. drikker mange brus hver dag. At det er usunt er en ting, men i tillegg kan man spare ganske mye på å velge vann framfor brus.

Hver måned må man sette av penger på sparekonto. Ha gjerne fast trekk fra lønnskonto.

Vær "gjerrige" med julegaver o.l. Planlegg julegavene i god tid. Ikke kjøp over evne. Bli enig med venner om at dere kun kjøper gaver til barn opptil en viss alder. Voksne venner trenger ikke gi hverandre julegaver. Og føler man at man MÅ gi gaver så pass på at det er snakk om små symbolske gaver istedet for dyre ting.

Oppsummert: Skal man klare seg på 11.000 kroner i mnd så må man stramme inn livreima kraftig. Man må kutte ut alt unødvendig, og kan ikke forvente å reise på ferie hvert år. Husk da at det kun er de siste årene det har blitt en selvfølge for mange familier å alltid dra på ferie. Man er ikke fattige selv om man må være hjemme en sommer. Det er mye fint man kan finne på sammen som familie likevel.

Skrevet
Jeg vil si 11.000 er lite pr mnd for to voksne og to barn. Men det går hvis man er flink til å snu på kronestykkene.

Det var jeg som skrev dette, og vil tillegge etter å ha lest spørsmålet om det er galskap å sette seg i så stor gjeld: Ja!

Mitt svar tok utgangspunkt i en situasjon man allerede var oppe i og ikke kunne komme seg ut av. Jeg ville aldri satt meg i den situasjonen frivillig.

Gjest ¤bella¤
Skrevet

ER det bare jeg som ikke ser hvor mye gjeld de har?

Skrevet

Jeg vet ikke hvor mye gjeld det snakk om, men jeg personlig ville ha tenkt meg godt om før jeg valgte å sette meg i en situasjon hvor jeg visste at jeg måtte dekke alle de utgiftene TS nevner for en familie på fire på et budsjett på 11.000 kroner måneden. Selvfølgelig kan det gå helt fint, men det burde ikke være nødvendig når inntekten i utgangspunktet er på 47.000 kroner måneden. TS og familien bør m.a.o. ta en gjennomgang når det gjelder ugiftene.

Nå forsto imidlertid ikke jeg heller spørsmået, så jeg måtte ta noen forutsetninger og kanskje tok jeg feil...

Skrevet (endret)

Med 36000,- i utgifter så vil jeg tro at det er en god del gjeld inne i bildet? et jeg lurer veldig på da er; hvordan i alle dager skal dere klare dere hvis renten går opp enda mer nå? Hvis dere har igjen 11000,- i mnd nå, blir det ikke rare greiene igjen hvis renten skulle gå opp 1-2-3 %. Jeg mener derfor at det er galskap den situasjonen dere har satt dere i.

Endret av Alison
Gjest Gjest_hannah_*
Skrevet
Nå forsto imidlertid ikke jeg heller spørsmået, så jeg måtte ta noen forutsetninger og kanskje tok jeg feil...

*Vi driver å bygger hus. av div grunner vi ikke kunne gjøre noe med ble det omlag 200000 dyere enn anntatt.

Vi skal til våren selge nåværende bolig, og er redd vi får mindre enn anntatt for den,siden boligmarkedet synker.

Worst case senario:

Vi sitter igjen med 3.300000 i gjeld, og renta stiger og vi får en effektiv rente på 9,5 %, DA sitter vi igjen med 11000 kroner.

Er dette galskap, eller har vi tatt oss vann over hodet, har vi gapet for høyt?

Egentlig ser jeg sånn på det, at siden vi ETTER alle, (og da mener jeg ALLE utgifter er betalt, nrk lisens, forsikringer, strøm, avisa, internett, alarm, telefon, mobil, veiavgift, komunale avgiter, barnahage osv) er betalt, når jeg DA sitter igjen med 11000, i verste fall, er det galskap, eller vl det gå fint?

Her er det jo ikke snakk om å ikke ha tilå betale regningene sine, men spørsmålet er HVOR mange tusenlapper man har til klær, fritid, bensin, tannlegen, osv.

Jeg ser jo med uro på verdens situasjonen........

Skrevet

Selv om man tar høyde for at alle utgifter er betalt, er 11.000 pr. mnd. lite for en familie på fire. (Dette er ikke bare synsing fra min side. Jeg forholder meg bl.a. til tall fra SIFO...). For en periode kan det gå helt fint, men over tid viser det seg gjerne at det dukker opp uforutsette ugifter i forbindelse med helse, bilhold etc. som gjør at budsjettet sprekker. Evt. langvarig sykdom eller arbeidsledighet vil få det til å kollapse fullstendig.

At dere frykter en effektiv rente på 9,5% tyder dessuten på at dere kanskje har litt dårlig sikkerhet for lånet...

Jeg ville også ha sovet litt dårlig om natten hvis jeg var deg, men på den annen side går det som regel bra. Verdensøkonomien går i bølgedaler slik den alltid har gjort og Norge er nok ikke det landet som blir hardest rammet denne gangen. Det er forresten ingen som har dødd av å leve litt sparsomt et par - tre år slik dere sannsynligvis må gjøre nå.

Ser dere at det ikke går, må dere imidlertid ta grep før inkassokravene begynner å komme.

Lykke til!

Skrevet
*Vi driver å bygger hus. av div grunner vi ikke kunne gjøre noe med ble det omlag 200000 dyere enn anntatt.

Vi skal til våren selge nåværende bolig, og er redd vi får mindre enn anntatt for den,siden boligmarkedet synker.

Worst case senario:

Vi sitter igjen med 3.300000 i gjeld, og renta stiger og vi får en effektiv rente på 9,5 %, DA sitter vi igjen med 11000 kroner.

Er dette galskap, eller har vi tatt oss vann over hodet, har vi gapet for høyt?

Egentlig ser jeg sånn på det, at siden vi ETTER alle, (og da mener jeg ALLE utgifter er betalt, nrk lisens, forsikringer, strøm, avisa, internett, alarm, telefon, mobil, veiavgift, komunale avgiter, barnahage osv) er betalt, når jeg DA sitter igjen med 11000, i verste fall, er det galskap, eller vl det gå fint?

Her er det jo ikke snakk om å ikke ha tilå betale regningene sine, men spørsmålet er HVOR mange tusenlapper man har til klær, fritid, bensin, tannlegen, osv.

Jeg ser jo med uro på verdens situasjonen........

Det kommer helt an på hvor mye dere pleier å bruke. Har dere satt opp regnskap? Dessuten kan det hende at det er noe å spare - trenger dere f.eks. avisen i papirutgave når dere har internett? Trenger dere fasttelefon? Kan dere kutte ned på bruken av bil og telefon, kan dere shoppe mindre? Når dere prioriterer å bygge en bolig, kanskje dere må prioritere å være hjemme? Klarer dere i dag å leve for 11.000,- i mnd. pluss spare litt av det? Hvis ikke er det galskap å prøve og leve for det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...