Gå til innhold

Er dette litt sært gjort?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei.

I dag tidlig startet jeg bilen min fem minutter før jeg skulle på jobb utenfor blokka her jeg bor, gikk inn, hentet veska mi og i det jeg var på vei ut døra, ringte en dame, og presenterte seg slik: Hei har bilen din stått og gått i en time eller??!! Jeg våkner av at motoren står og går, kan du fløtte den eller, det er lørdag??!!" i et rimelig nedlatende tonefall. Ble litt paff og sa bare, "ja, jeg skal flytte den nå" og la på... Jeg var jo på vei ut uansett, så jeg bare dro og flytte så klart bilen i slengen, hehe :)

Det "store" paradokset er jo at hun, eller vi da, bor på byens mest bråkete plass. Ikke at jeg skal bråke mer av den grunn, men trikker, busser og alt kjører forbi vinduet hennes hver dag fra klokka før jeg sto opp i dag i allefall.

Ville dere sagt noe til henne hvis dette gjentok seg?

Jeg liker å varme bilen min nå litt før jeg drar, så det ikke blir så kaldt, og ja, motoren bråker litt, men ikke så mye at den rekker opp til 6. etg. Da vil jeg tro trikker/busser overdøver den lett.

Ble litt irritert assa. Skjønner at man vil ha fred og ro en lørdagskveld og alt det, men da bor hun ikke akkurat på idealstedet av hva det angår :danser:

Angrer nå på at jeg ikke svarte at jeg må få fem minutter til å få varme en bil på, uten at man skal klage. Hun har aldri nevnt det før. Syns også man kan klage på en helt annen måte... Kunne ringt på og sagt det på en høfflig måte altså. :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Kornelia_*
Skrevet

Jeg klarte ikke helt å holde fokus på det du egentlig spør om, for det var noe helt annet jeg reagerte på i det du skrev.

Du varmer opp bilen din i september???? Hvor bor du egentlig? Nordpolen? Selv bor jeg langt nord i landet, og kan virkelig ikke se en eneste grunn til å varme bilen på denne årstida, selv om det kan være nattefrost.

Men i allefall. Det er så veldig unødvendig å la bilen stå på tomgang på den måten. Har du tenkt på hvor mye ekstra du foruerenser bare for at du skal ha det litt mer behagelig når du setter deg i bilen? Vi forurenser altfor mye allerede bare ved å kjøre bilen, men for mange er det nødvendig å kjøre bil, så den kan jeg skjønne. Men å la bilen stå på tomgang er rett og slett egoistisk.

Gleder meg til vi i Norge følger etter svenskenes eksempel. Der har mange kommuner en regel om at det ikke er lov å la bilen stå på tomgang i mer enn et minutt. Heia Sverige!!!

Skrevet

Synes naboen din har rett og at det du gjør er en uting.

Det forurenser miljøet, samt at det er plagsomt og unødvendig.

Skrevet

Jeg trodde det ikke var lov å la blilen stå på tomgang?

Synes uansett du skal slutte med det. Mest av hensyn til miljøet

Skrevet

Selv om man ikke har mer enn en fungerende hjernecelle, så lar man ikke bilen gå på tomgang, og iallefall ikke i september!!

Jeg forstår naboen din godt. Det er helt normalt å ta hensyn til andre menensker. Selv om du er våken, så er ikke alle det.

Gjest ¤bella¤
Skrevet

Jeg hadde blitt irritert om noen hadde satt bilen på tomgang utenfor soveromsviduet mitt tidlig lørdags morgen.

Kankje du burde koste på den en kupèvarmer?

Skrevet

Forstår godt hu dama jeg! Biler som står og går på tomgang er en uting!

Hva vil du gjøre til vinteren, når det virkelig blir kaldt? La den gå hele natta?

Anbefaler du skaffer deg motorvarmer eller vebastovarmer!

Skrevet

Enig med naboen din.

Å la bilen gå på tomgang forurenser, bråker og er fullstendig unødvendig.

Skrevet

Helt enig med Kornelia! Det er da ikke nødvendig å varme bilen nå, personlig synes jeg folk bør tåle å sette seg inn i kald bil selv midt på vinteren - hvis ikke så finnes det elektriske coupèvarmere som ikke gir slike utslipp (eller bråker så naboene våkner). Tomgang er sjelden greit (med mindre du har små barn som skal være med, men også da bør det være en nødløsning).

Sannsynlig vis var det ikke bråket naboen din egentlig reagerte på, men det faktum at du lot bilen stå å gå- vi vet bedre i dag. Men jeg synes ikke hun sa fra på en ålreit måte - man kan da være høflig likevel.

Skrevet (endret)
Hei.

I dag tidlig startet jeg bilen min fem minutter før jeg skulle på jobb utenfor blokka her jeg bor, gikk inn, hentet veska mi og i det jeg var på vei ut døra, ringte en dame, og presenterte seg slik: Hei har bilen din stått og gått i en time eller??!! Jeg våkner av at motoren står og går, kan du fløtte den eller, det er lørdag??!!" i et rimelig nedlatende tonefall. Ble litt paff og sa bare, "ja, jeg skal flytte den nå" og la på... Jeg var jo på vei ut uansett, så jeg bare dro og flytte så klart bilen i slengen, hehe :)

Det "store" paradokset er jo at hun, eller vi da, bor på byens mest bråkete plass. Ikke at jeg skal bråke mer av den grunn, men trikker, busser og alt kjører forbi vinduet hennes hver dag fra klokka før jeg sto opp i dag i allefall.

Jeg liker å varme bilen min nå litt før jeg drar, så det ikke blir så kaldt, og ja, motoren bråker litt, men ikke så mye at den rekker opp til 6. etg. Da vil jeg tro trikker/busser overdøver den lett.

Ble litt irritert assa. Skjønner at man vil ha fred og ro en lørdagskveld og alt det, men da bor hun ikke akkurat på idealstedet av hva det angår :danser:

Angrer nå på at jeg ikke svarte at jeg må få fem minutter til å få varme en bil på, uten at man skal klage. Hun har aldri nevnt det før. Syns også man kan klage på en helt annen måte... Kunne ringt på og sagt det på en høfflig måte altså. :)

Vil du ha varm bil, så skaff deg motorvarmer. Jævlig irriterende med mennesker som driter i andre og lar bilen sin stå på tomgang om morgenen. Skjerp deg! DU lurer på om DU skal si noe til naboen neste gang? Ja, det skal du: Du skal si UNNSKYLD!

Endret av Bolledeig
Skrevet

Enig i alle andre i denne tråden. Egoistisk ovenfor miljøet. Egoistisk ovenfor naboene. Og totalt unødvendig.

Skrevet

Jeg blir til stadighet plaget av støy og eksosutslipp fra biler på tomgang pga egoistiske bileiere som ikke vil fryse (eller som feilparkerer ved Parkering forbudt-skiltet rett utenfor der jeg bor, og øyensynlig tror de står mindre feilparkert fordi bilen står på tomgang :roll:). Står de der over tid, går jeg ofte ut og ber dem skru av tenningen.

Biler på tomgang holder meg våken om natten, og fyller huset mitt med eksos når jeg prøver å lufte. Og for å svare på spørsmålet ditt: Nei, det er ikke lovlig å la bilen stå på tomgang. Det er faktisk rett og slett forbudt.

Skrevet

Nei, men jeg ville ha hatt en god del å si deg hvis jeg var naboen din og dette gjentok seg!

Jeg kunne kanskje ha utvist en smule forståelse hvis det var 25 kuldegrader og du skulle ha med deg noen/noe som overhodet ikke tåler kulde, men foreløpig skriver vi september og de fleste steder i landet har knapt nok frostnettene meldt seg.

Som de andre her sier, er dette hensynsløst både overfor naboene og miljøet.

Skrevet

Jeg bor også i et trafikkert område med mye trikkestøy og busser/biler og bjeffing fra hunder som blir lufta. Sover som en baby med vinduet åpent for jeg er så vant til disse lydene.

Men hvis det kommer lyder som ikke er der til vanlig, f. eks folk som prater høyt, noen som spiller fotball, eller biler som starter og står på tomgang våkner jeg fort pga at det er så uvant.

Og hvis noen blir stående med bilen sin på tomgang lenge blir jeg skikkelig irritert, særlig hvis det er lørdag morgen. Folk må jo skjønne at noen ligger og sover og ta hensyn til det?

Lyd og eksoslukt fra bil som står stille er helt annerledes enn trafikk som kjører. Så jeg må si at jeg skjønner naboen din bedre enn jeg skjønner deg.

Skrevet

Enig med alle andre her, å la bilen gå på tomgang er en forbanna uting. Vi bor også relativt midt i byen, det er likevel mye mer bråkete når det står en bil rett utenfor, i tillegg til at det kommer eksos inn vinduet. Det er også veldig forurensende, og helt utrolig unødvendig siden det er september, og fordi du kan kjøpe deg en kupévarmer.

Skrevet

Jeg bor også i et trafikkert område med mye trikkestøy og busser/biler og bjeffing fra hunder som blir lufta. Sover som en baby med vinduet åpent for jeg er så vant til disse lydene.

Men hvis det kommer lyder som ikke er der til vanlig, f. eks folk som prater høyt, noen som spiller fotball, eller biler som starter og står på tomgang våkner jeg fort pga at det er så uvant.

Og hvis noen blir stående med bilen sin på tomgang lenge blir jeg skikkelig irritert, særlig hvis det er lørdag morgen. Folk må jo skjønne at noen ligger og sover og ta hensyn til det?

Lyd og eksoslukt fra bil som står stille er helt annerledes enn trafikk som kjører. Så jeg må si at jeg skjønner naboen din bedre enn jeg skjønner deg.

Skrevet

Jeg synes godt at naboen kunne sagt fra på en mer ordentlig måte. Særlig hvis dette var et engangstilfelle, og det bare var noen få minutter det var snakk om.

Skrevet (endret)
Jeg synes godt at naboen kunne sagt fra på en mer ordentlig måte. Særlig hvis dette var et engangstilfelle, og det bare var noen få minutter det var snakk om.

Folk er sære. Jeg syns og man kan si fra på an ordenlig måte.

Altså...forstår litt at noen reagerer på det, men fem minutter? Og i det området her?

Jeg har knust ruta på bilen. Derfor varmer jeg den opp. Knuste den i går, så dette er ikke akkurat en vansak. Sikkert derfor jeg ble irritert. Uansett så har ikke det så mye med saken å gjøre. om hvorfor jeg varmer bilen. Det skal da folk drite i. ;)

Sier hun noe, hvis jeg mot formodning en gang må varme bilen i vinter etter den har vært på verkstedet i morgen, ja da ber jeg henne passe sine egne saker.

Syns hun var udannet. Hadde hun sagt det på en annen måte hadde jeg ikke reagert like ille. Man får inntrykk av at enkelte ikke eier manerer. Blir flau på dems vegne som ikke kan kontrollere seg.

Ja, du våknet "tidlig" èn morgen kjære nabo. Kriiiise :fnise:

Merk folkens. dette har jeg gjort EN (joda, sikkert to og) gang, haha. Folk har fritids....problemer.Er for det enig i at den ikke skal stå og gå på tomgang. Har aldri sagt det ;)

Syns man trekker konklusjoner ut av det blå her?

Vær gjerne uenige. Det er poenget også!

De parkerer jo forresten bilen utenfor vinduet mitt i 1. etg med motoren på, når de løper inn og ut. Hva er forskjellen?

Skrev ikke dette i det første innlegget, så det har jo noe å si for min del.

Endret av BrunetteBarbie
Skrevet (endret)
Jeg klarte ikke helt å holde fokus på det du egentlig spør om, for det var noe helt annet jeg reagerte på i det du skrev.

Du varmer opp bilen din i september???? Hvor bor du egentlig? Nordpolen?

da ser jeg ingen grunn til at du skal svare her?

gadd ikke å lese resten av innlegget ditt, sorry. Så ikke vitsen. :)

Endret av BrunetteBarbie
Skrevet (endret)
Helt enig med Kornelia! Det er da ikke nødvendig å varme bilen nå, personlig synes jeg folk bør tåle å sette seg inn i kald bil selv midt på vinteren - hvis ikke så finnes det elektriske coupèvarmere som ikke gir slike utslipp (eller bråker så naboene våkner). Tomgang er sjelden greit (med mindre du har små barn som skal være med, men også da bør det være en nødløsning).

Sannsynlig vis var det ikke bråket naboen din egentlig reagerte på, men det faktum at du lot bilen stå å gå- vi vet bedre i dag. Men jeg synes ikke hun sa fra på en ålreit måte - man kan da være høflig likevel.

Hun reagerte IKKE på bråket? Hva vet du? Det var jo akkurat det hun påpekte. Hun våknet av bilen visstnok. Fra 6. etg.

Hva med alle byggningarbeiderne som jobber døgnet rundt i området?

om det jeg har uthevet: jo det er nødvendig for meg nå. jeg knuste ruten og har en plastpose til å dekke over. er også forkjøla. vil holde meg frisk også. kall meg gjerne ego for det, men i dag valgte jeg faktisk å la den varme seg opp litt.

har ikke hatt mye behov for det i grunn. sjeldent jeg har gjort det her og, siden jeg har bodd her når det har vært forholdsvis varmt.

Endret av BrunetteBarbie
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...