Gå til innhold

Etternavn

Gjest Gjest_Gifteklar_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Gifteklar_*
Skrevet

Jeg sliter litt med hva jeg skal gjøre i forbindelse med navn når vi gifter oss.

For meg er det veldig viktig at vi har samme etternavn, spesielt når vi får barn. Forloveden bryr seg ikke så mye om det, selv om han syns det er koselig at jeg vil det.

Jeg har i dag to navn, ene har ca 30 stk andre er det litt over 100 som har. Det som ca 100 har, er veldig fint og enkelt og får mange kommentarer for at det er så fint.

Forloveden derimot har ett mer vanlig navn som ca 1000 andre har.

4 andre som da heter det samme som jeg vil komme til å hete.

Forloveden vil ikke bytte navn. Jeg klarer ikke å overtale han til å bytte navn, noe som heller ikke blir riktig, selv om det ikker er noe annet jeg heller ønsker. .

Han vet også hvor mye jeg gjerne skulle beholdt mitt eget navn, så han syns det blir feil at jeg skal bytte bare fordi vi gifter oss.

Vet ikke hva jeg egentlig lurer på, men blir det feil av meg å bytte til hans navn?

Gjerne andre kommentarer også ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om det blir feil av deg å bytte etternavn?...........

................ Jeg tror ikke det vil bli feil å bytte til mannen din sitt etternavn når dere blir gift, men jeg tror vel heller spm du kanskje kan stille deg : Ønsker jeg å bytte etternavn? Slik jeg har forstått det så har du et mer sjeldent etternavn enn din mann, og da hadde jeg personlig heller ønsket å beholde det navnet.

Hva om dere kan ta hverandres etternavn da? Han tar ditt etternavn i tillegg til sitt eget og du beholder ditt og tar hans i tillegg?

For min del var valget enkelt. Jeg har frem til jeg giftet meg brukt navnet mitt og pikenavnet mitt, og ved å gifte meg så skulle ikke pikenavnet mitt forsvinne. Så jeg valgte å beholde mitt pikenavn samtidig som jeg tok min manns navn. Jeg hadde jo et veldig vanlig etternavn og heldigvis med bare en stavelse. Så da ble det enkelt å kunne matche mitt pikenavn med hans etternavn med to stavelser.

Uansett, så må du vel egentlig bare gjøre det magefølelsen din forteller deg.

Det er jo også mange måter å gi barn etternavn på da. Har ei venninne som har et meget sjeldent etternavn, og sønnen hennes fikk hennes etternavn og faren sitt etternavn som mellomnavn.

Skrevet

Jeg synes absolutt han burde ta ditt, da det er et skjeldnere etternavn. Jeg forstår bare ikke gutter som nekter å bytte. Det er ingen grunn overhodet til at du ikke skal synes det er riktig, som du skriver.

Mannen min tilbød seg å bytte men ville helst beholde sitt eget, personlig synes jeg navnebytter er unødvendig og vi valgte derfor å beholde vært vårt uten videre diskusjoner. Barna våre får dermed mitt navn, og har ikke felles navn med faren. Jeg ser virkelig ikke det store problemet i dette heller.

Det at man absolutt skal hete det samme føler jeg i dag er forbeholdt de som gifter seg alt for ungt, og har en veldig romantisk ide av hva et ekteskap er.

Skrevet

Sukk, jeg irriterer meg grønn over gutter som ikke vil bytte navn bare fordi det mest vanlige er at jenta skifter navn (er i samme situasjon som deg, med en kommende mann som heller ikke vil bytte).

Dere kan jo vurdere å sette sammen til et nytt etternavn med bindestrek. Eller du og barna kan ha ditt navn som mellomnavn og hans som etternavn (dersom han rett og slett ikke vil bytte / ha ditt navn i det heletatt er dette hvertfall et alternativ...)

Skrevet

Kjenner noen der de tok pikenavnet til hans mor. De bestemte seg for aa bruke det navnet fra de naermeste slektene som de syntes var finest.

Min sin har uttalt at han vil ha begge vaare etternavn naar/hvis den dagen kommer. Det eneste vi ikke er sikre paa enda er rekkefoelgen.

Hva mener han om aa bruke dobbelt etternavn? Det er jo ganske vanlig naa, og er ogsaa noen som mikser etternavnene og lager et nytt. Saa i en eller annen avis at et eksempel var Bjelland og Hansen satt sammen til Bjellhansen, eller noe slikt.

Skrevet
Jeg synes absolutt han burde ta ditt, da det er et skjeldnere etternavn. Jeg forstår bare ikke gutter som nekter å bytte. Det er ingen grunn overhodet til at du ikke skal synes det er riktig, som du skriver.

Man er ikke noe mindre knyttet til etternavnet sitt bare fordi det ikke er sjeldent, vet du.

Skrevet

Jeg skjønner heller ikke den greia med uvanlige/vanlige etternavn. Jeg har et etternavn som jeg deler med rundt 2500 mennesker - men det er jo like fullt mitt etternavn. Pappaen min het det, farfaren min het det, oldefaren min het det osv. Hvorfor er et mer uvanlig etternavn mer "verdt" enn et vanlig?

Gjest Fru Mæla
Skrevet

Jeg hadde to navn før jeg giftet meg (det ene var veldig skjeldent, kun min familie) og det andre et typisk norsk etternavn som slutter med "sen" (Johansen).

Min mann hadde et etternavn som og kun er innen hans familie.

Jeg ville ikke gi slipp på mitt skjeldene etternavn og ikke han på sitt heller. Pluss at begge var enige om at vi ville hete det samme.

Så vi ble hetene først mitt navn og deretter hans navn :) Veldig koselig.

Skrevet

Jeg beholder mitt uvanlige mellom-etternavn og tar hans etternavn slik at vi begge har forskjellig mellom-etternavn og samme etternavn. Barna våre skal kun ha et etternavn, og kan evt. velge å ta et av mellom-etternavnene når de blir voksne. Begge mellom-etternavnene er veldig uvanlige, og etternavnet er veldig vanlig (begge er -sen navn).

Skrevet

Jeg har to veldig sjeldne, han har ett veldig vanlig. Tar jeg hans vil jeg hete det samme som mange, mange andre.

Han vil foreløpig ikke bytte, jeg kommer ikke til å bytte. Så foreløpig heter vi det samme som før vi giftet oss. Får vi barn skal de få mine etternavn har han sagt.

Får vi barn kunne jeg tenke meg at alle hadde samme etternavn, men jeg bytter ikke bare av den grunn.

Gjest Pupsilure
Skrevet

Her skal han ta mitt og jeg ta hans, i tillegg til det vi har fra før. Begge to er sjeldne navn. Hans etternavn heter ca 7 stk, og mitt heter ca 60 stk. Mitt er egentlig finere enn hans, hadde det ikke vært for det, tror jeg at jeg ville at vi kun skulle hete hans. Det blir litt langt, men vi vil ha med begge :) Syntes det er en fin løsning.

Ellers liker jeg veldig godt ideen med å ta et nytt etternavn :Nikke:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...