Melonas Skrevet 20. september 2008 #1 Skrevet 20. september 2008 Hvor mye er det vanlig å betale for barnevakt nå for tiden? Det er snakk om en 16 år gammel jente som skal sitte barnevakt for to barn på 3 og 6 år, en gang i ny og ne. Vi kjenner både jenta og foreldrene fra før, så det er ingen fremmed det er snakk om heller. Jeg passet barn for 10 kr timen, husker jeg, men så var jo det for "100" år siden....
Fluffie Skrevet 20. september 2008 #2 Skrevet 20. september 2008 Jeg mener aa huske at jeg fikk ca 250-300 og da var jeg der sikkert fra saann i 9 tida til morgenen etter, men da fikk jeg ogsaa middag og snacks og slikt. Men det er noen aar siden naa, da.
Gjest Gjest Skrevet 20. september 2008 #3 Skrevet 20. september 2008 Det vil jo komme an på så mye. Hadde du for eksempel vært stinn av penger kunne du godt betalt en god timeslønn for å vise at du setter pris på hjelpa. Men de fleste av oss har vel ikke så mye å rutte med. Det du bør gjøre er å snakke litt med barnevakten om hva hun forventer. Om hun venter for mye penger må du jo bare si at dessverre har du ikke råd til det, så da må enten jenta senke kravene eller du må klare deg uten barnevakt. En slags lønnsforhandling. Jeg vil også mene at det bør være forskjell på om barnevakten bare skal sitte i sofaen og se tv/spise godteri mens barna sover, eller om barna skal passes på i våken tilstand, aktiviseres, mates, stelles og legges. 50 kr timen tenker jeg er passe om det er snakk om sovende barn. Det er jo likevel et ansvar og barna kan våkne, og så er det jo da snakk om "ubekvem arbeidstid". Litt mer om det er mens barna er våkne. Kanskje 70 kr timen.
Serenity88 Skrevet 20. september 2008 #4 Skrevet 20. september 2008 Jeg fikk (for ca 5 år siden) 200kr for en kveld (18-23) og 500 for natt (19-morgenen), pluss masse godteri og middag. Ble det senere fikk jeg mer, og evt taxi hjem
Gjest Gjest_Tulla_* Skrevet 20. september 2008 #5 Skrevet 20. september 2008 Jeg husker jeg satt barnevakt en kveld+natt for barna til et par som skulle gifte seg. Dette er noen få år siden, men jeg fikk 200 kr, jeg husker jeg følte meg veldig snytt! Men de hadde vel kanskje ikke råd til mer hvis de blåste av alle penga sine på bryllupet Men det var siste gang jeg ville sitte barnevakt for dem mer.
Glynis Skrevet 20. september 2008 #6 Skrevet 20. september 2008 Jeg synes det har veldig mye å si når på dagen det er og hva arbeidsoppgavene blir. De gangene jeg satt barnevakt som 16-åring og kom når ungen allerede lå og sov, følte jeg jo ikke at jeg jobbet. Jeg pleide å spise pizza som moren hadde kjøpt inn og lese til en prøve eller se på tv hvis jeg ikke hadde en prøve. Da kunne jeg sitte fire-fem timer og være veldig fornøyd med 150 kroner. Hvis jeg hadde hatt to unger i våken tilstand som skulle mates og stelles og underholdes konstant så hadde jeg følt meg underbetalt med f.eks 200 kroner for noen timer.
Gjest ¤bella¤ Skrevet 20. september 2008 #7 Skrevet 20. september 2008 Jeg vil også mene at det bør være forskjell på om barnevakten bare skal sitte i sofaen og se tv/spise godteri mens barna sover, eller om barna skal passes på i våken tilstand, aktiviseres, mates, stelles og legges. Er det noen garanti fro at barna ikke våkner? Syns det er avhengigg av hvor lenge det er snakk om. En lørdagskveld, fra 18:00 til 00:00-01:00 syns jeg 4-500kr.
Gjest Gjest Skrevet 20. september 2008 #8 Skrevet 20. september 2008 Er det noen garanti fro at barna ikke våkner? Syns det er avhengigg av hvor lenge det er snakk om. En lørdagskveld, fra 18:00 til 00:00-01:00 syns jeg 4-500kr. Hvis du leser hele innlegget så får du svar på det.
Gjest ¤bella¤ Skrevet 20. september 2008 #9 Skrevet 20. september 2008 Hvis du leser hele innlegget så får du svar på det. Så om barna våkner, skal man få mer da? For de timene? SYns det er et like stort ansvar uansett om de er våkne, eller sover jeg.
Gjest Gjest Skrevet 20. september 2008 #10 Skrevet 20. september 2008 Så om barna våkner, skal man få mer da? For de timene? SYns det er et like stort ansvar uansett om de er våkne, eller sover jeg. Klart barna kan våkne. Og det BLE faktisk skrevet at det var ansvar uansett. Men det er likevel ingen tvil om at det er mye mer arbeid å ha barn på dagtid/kvelden før de legger seg, enn om natta når de sover. Om barna våkner da trenger du ikke stelle istand måltider, finne på aktiviteter, slåss for å få dem til å pusse tenner osv. Våkner de på natta er det vanligvis ganske greit å få barn i seng igjen. Selvsagt finnes det unntak dersom det er snakk om spinnville barn som raserer huset dersom de våkner på natta, men det er vel ikke helt vanlig. Hadde det vært snakk om sånne barn ville jeg krevd risikotillegg, eller mest sannsynlig blånektet på å noensinne passe dem igjen.
Gjest ¤bella¤ Skrevet 20. september 2008 #11 Skrevet 20. september 2008 Klart barna kan våkne. Og det BLE faktisk skrevet at det var ansvar uansett. Men det er likevel ingen tvil om at det er mye mer arbeid å ha barn på dagtid/kvelden før de legger seg, enn om natta når de sover. Om barna våkner da trenger du ikke stelle istand måltider, finne på aktiviteter, slåss for å få dem til å pusse tenner osv. Våkner de på natta er det vanligvis ganske greit å få barn i seng igjen. Deg om det. Jeg kommer uansett til å betale min barnepike det samme om ungen er våken, eller om den sover
Fantomina Skrevet 20. september 2008 #12 Skrevet 20. september 2008 (endret) . Endret 29. oktober 2015 av Fantomina
Gjest Gjest Skrevet 20. september 2008 #13 Skrevet 20. september 2008 Deg om det. Jeg kommer uansett til å betale min barnepike det samme om ungen er våken, eller om den sover Ja, værsågod. Har ikke sagt noe om hva DU bør gjøre, bare om hva jeg mener på et generelt grunnlag. Skjønner ikke at folk skal ta andres meninger så personlig da...
krisfo Skrevet 21. september 2008 #14 Skrevet 21. september 2008 Jeg er selv 17år og har sittet barnevakt maange ganger. Det varierer veldig egentlig. Men for en lørdagskveld feks. 19 - midnatt eller litt senere enn det syntes jeg det holder med 300kr. Hadde blitt kjempefornøyd jeg da!! Liker godt og være med barn, og jeg sitter barnevakt fordi det er koslig Hvis barnevakta trenger skyss hjem som taxi elns syntes jeg hvertfall ikke hun skal få bedre betalt. men det er min mening Syntes ikke barnevakta skal få noe mere selv om barna er våkne en liten stund etter foreldrene har dratt, om barnevakta må ta kveldsstell o.l
Gjest Gjest_Molly_* Skrevet 27. september 2008 #15 Skrevet 27. september 2008 Jeg er 19 år, og satt barnevakt for ei veldig krevende jente på 7 år her om dagen. Hun må ha all oppmerksomhet HELE tiden, og jeg var der vel i 4 timer. Fikk 200 kr, noe jeg igrunn synes er lite... Kunne heller jobbet på jobben min å tjent 600 kr..
Mamma1 Skrevet 27. september 2008 #16 Skrevet 27. september 2008 Vi betaler en 15åring 300 kr fra kl 19- 0200.
Gjest NiChia Skrevet 28. september 2008 #17 Skrevet 28. september 2008 Venninna mi var 18 da hun satt barnevakt for tre barnehage/skolebarn (4, 6 og 9 år) og hun fikk 60 kr timen (altså 1 kr i minuttet). Altså, satt hun fra 15:45 til 00:55 fikk hun 550 kr (9 timer * 60 kr = 540 + 10 minutter = 10 kr = 550 kr.) Hvis du skjønner.
Sans Skrevet 28. september 2008 #18 Skrevet 28. september 2008 Pass bare på at du betaler nok, slik at hun kommer tilbake... Jeg var "nanny" for en liten gutt lenge, da fikk jeg over 100 kr timen, fordi mammaen mente jeg skulle ha godt betalt for å passe på guttungen. Det er vel ikke nødvendig for deg, vil jeg tro Men Jeg har også opplevd å få under 50 kr timen - satt ikke barnevakt der mer! Kommer som de sier helt an på når på dagen det er osv. Synes det serenity og krisfo sier virker fornuftig.
Umuriel Skrevet 28. september 2008 #19 Skrevet 28. september 2008 Wow, for noen priser! Jeg fikk 25-50 kroner for å sitte barnevakt i min tid. Og da kom jeg i 21-tida og dro hjem i 11-tida om formiddagen. Syklet til og fra.
liv Skrevet 28. september 2008 #20 Skrevet 28. september 2008 70kr i timen rundet opp til nærmeste 100lapp om det er over lenger tid. + taxi hjem om det er nødvendig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå