Junebug Skrevet 8. juni 2003 #1 Skrevet 8. juni 2003 Jeg vil nødig oppfattes som en hysterisk kommende brud og prøver å skjerpe meg og ikke mase på fotograf, prest, brudesalong osv. Prøver å ta ting litt med ro - det er forståelig nok andre ting som er viktigere for disse enn akkurat mitt bryllup. Men nå blir jeg litt oppgitt presten som skal vie oss. Jeg sendte papirene i posten ca to mnd før bryllupet. En måned før hadde jeg ikke hørt noe fra presten (jeg har bestilt tid for vielse i kirken 21. juni). Ringte ham, han ville ikke sette av tid for øvelse da, men sa han skulle ta kontakt i god tid før bryllupet. Jeg skal gifte meg på lørdag om tretten dager. På fredag for to dager siden hadde jeg ikke hørt noe fra presten og ringte til slutt selv for å avtale tid (dagene begynner å fylle seg opp de siste dagene før vielsen). Presten var ikke på menighetskontoret og skal ha fri neste uke! Når hadde han tenkt å ringe meg da? Den ansatte på menighetskontoret sa at han trodde at presten kunne ta samtalen og øvelsen på mandag før vielsen. Dette går helt sikkert bra (jeg og kjæresten min prioriterer selvfølgelig samtalen og øvelsen), men det er flere som skal være med på denne øvelsen, brudepike og forlovere blant annet. Synes det kunne vært greit å få spikret klokkeslett og dato nå slik at de kan få satt av tid til dette. Vi har ikke fått klokkeslett, men det vil være innenfor vanlig arbeidstid. Det er greit å ha øvelse og samtale tett opptil bryllupet (særlig øvelsen), men jeg vil gjerne sette av dato og klokkeslett i god tid i forveien. Jeg skjønner ikke hvorfor vi ikke bare kunne ha satt av en dato da jeg ringte en måned før vielsen. Hvordan gjorde dere det - når fikk dere bestilt samtale og øvelse?
Pip Skrevet 8. juni 2003 #2 Skrevet 8. juni 2003 Tror vi avtalte med presten på tlf. ca 5 uker før bryllupsdatoen, jeg... Er iallefall minst et år uker siden nå. Vi skal ha samtalen/øvelsen bare tre dager før vielsen, vi. Dette fordi presten gjerne ville ha det 'friskt i minne', dessuten sa han at mange brudepar også satte pris på dette, da blir det lettere å huske det hele... Er ikke engstelig i det hele tatt - kjenner presten en del fra før, og han er helt strålende. Har forresten også mailet kirkeprogrammet vårt til ham, så han kan komme med evt. tilbakemeldiger når det gjelder salmer etc. Så Junebug - enig i at det er veldig sent å få tidspunktet uka før... Men vi ringte selv og avtalte altså...
Junebug Skrevet 8. juni 2003 Forfatter #3 Skrevet 8. juni 2003 Så Junebug - enig i at det er veldig sent å få tidspunktet uka før... Men vi ringte selv og avtalte altså... Jeg prøvde å få bestilt time selv en måned før vielsen, men det gikk altså ikke. Jeg synes også det er bra å ha øvelsen friskt i minne og det er sikkert greit for presten å ha samtalen tett opptil vielsen, men det hadde vært så mye greiere å ha fått avtalt denne datoen tidligere.
Pip Skrevet 8. juni 2003 #4 Skrevet 8. juni 2003 det hadde vært så mye greiere å ha fått avtalt denne datoen tidligere. Skjønner deg kjempegodt! Man har jo nok å tenke på, så det er godt med alt man vet er i boks iallefall... Rar prest, må jeg si! De har jo avtalebok, så jeg skjønner ikke problemet...
Junebug Skrevet 8. juni 2003 Forfatter #5 Skrevet 8. juni 2003 Rar prest' date=' må jeg si! De har jo avtalebok, så jeg skjønner ikke problemet...[/quote'] Ikke jeg heller!
Solstrålen Skrevet 8. juni 2003 #6 Skrevet 8. juni 2003 Vi skal ha øving i kirken og møte med presten idag kl 16, 20 dager før. Møtet med presten skjer under middag hos svigers, da han er en venn av familien som er i Bergen denne helgen grunnet et annet bryllup. Så etter middag drar vi opp i kirken, hvor vi skal gå igjennom det som skal skje. Junebug: Synes det er lovlig sent å avtale noe! Dette burde presten ha ordnet opp i for lenge siden!!
Junebug Skrevet 8. juni 2003 Forfatter #7 Skrevet 8. juni 2003 Junebug: Synes det er lovlig sent å avtale noe! Dette burde presten ha ordnet opp i for lenge siden!! Godt å høre at det ikke bare er jeg som reagerer på dette.
Tyren Skrevet 8. juni 2003 #8 Skrevet 8. juni 2003 Presten ringte ca 3.5 uke før vielsen og avtalte tid for samtale og øvelse. Datoen ble satt uken etter, da ca 2.5 uke før vielsen. Presten tok seg god tid til samtale, tror vi var der litt over 3 timer! Det var kun meg og min kjære som skulle komme, iflg "vår" prest var det ikke nødvendig at forlovere og foreldre var med på øvelsen. Alt gikk kjempebra når dagen endelig kom og presten holdt en flott personlig tale til oss. Må si at jeg synes det er altfor sent å ringe en uke før for å avtale, det hadde ikke gått for oss med en tett timeplan siste uken....
K. Skrevet 8. juni 2003 #9 Skrevet 8. juni 2003 Vi hadde samtale med presten 2 måneder før vi, men det var fordi vi bor langt ifra der vi skal gifte oss. Vi avtalte da øvelsestime i kirka kvelden før bryllupet. K.
Gjest Helenius Skrevet 8. juni 2003 #10 Skrevet 8. juni 2003 Dette synes jeg var lovlig seint, jeg tror jeg også ville fått hetta til tross for at jeg er avbalansert av meg... :o Vi skal ha samtale med presten om halvannen uke, men gifter oss ikke før 16. august. Tviler på om vi skal øve på noe som helst, siden vi har med "vår egen" prest som ikke hører til i den aktuelle kirken. Dessuten skal vi ikke være i kirken vi skal gifte oss i - av samme grunn. Dere skal som du sier ha brudepiker, men skal man ikke ha det, trenger man vel ikke øve så mye? Man skal jo bare svare "ja" to ganger hver, og veien fra kirkedøra til alteret finner man nokså enkelt i de fleste norske kirker. Dessuten sier jo presten hva som skal skje hele tiden: "NÅ skal vi synge salme XX" og "NÅ kan dere komme frem for forbønnshandling". Men jeg ser poenget med å ha øvd for å være mindre nervøs!
MIKKELBRUD Skrevet 8. juni 2003 #11 Skrevet 8. juni 2003 Vi skal gifte oss 30 august, og skal ha samtale/øvelse onsdagen før, dette ble bestemt da vi ringte menighetskontoret i begynnelsen av mai. Jeg er veldig glad for at vi fikk "spikret" dato og klokkeslett så god tid i forveien, vi må jo få byttet vakter/tatt fri og det er lettere jo bedre tid man har. Så jeg skjønner godt frustrasjonen din! Ønsker dere en strålende dag
Gjest Tex Skrevet 8. juni 2003 #12 Skrevet 8. juni 2003 Jeg hadde helt klart frika ut hvis jeg ikke hadde fått til en avtale på et tidligere tidspunkt, altså visst om hvilken dag det skulle skje. Har behov for å vite at ting er klart, og når det gjelder bryllup burde de fleste prester vite nå at bruder er en stresset rase...
14062003 Skrevet 8. juni 2003 #13 Skrevet 8. juni 2003 Vi har ordnet med egen, tilreisende prest at vi skal ha samtale og øvelse kvelden før bryllupet. Så slipper vi å betale for en ekstra reise for presten hit. Kirkekontoret ba oss ta kontakt et par uker før vielsen dersom vi ikke skulle ha egen prest. Selv ordnet vi "timen" for samtale og prøving en måneds tid før bryllupet. Kjekt å ha det så tett opptil. Da har vi alle "involverte" tilstede og vi pynter mest sannsynlig kirken samtidig som vi er der.
Gjest Madden Skrevet 9. juni 2003 #14 Skrevet 9. juni 2003 GiSp! :o Vi får ingen øvelse! presten påstår at det er så enkelt at vi kan bare gå igjennom ritualet muntlig!! jeg som trodde at slikt måtte prøves!!!! HJELP! Min manns forlover er helt på tuppa nå, han tror han kommer til å rote det til skikkelig og gifte seg med meg eller noe! Jeg er temmelig nervøs selv må jeg si! trodde virkelig at vi skulle få tørrtrene i kirka!!!! hørt på makan??? :o
Junebug Skrevet 9. juni 2003 Forfatter #15 Skrevet 9. juni 2003 GiSp! :o Vi får ingen øvelse! presten påstår at det er så enkelt at vi kan bare gå igjennom ritualet muntlig!! jeg som trodde at slikt måtte prøves!!!! HJELP! Presten tenker vel at dette har jeg gjort så mange ganger, det kan da umulig være noe problem? Han tenker ikke over at han er prest som yrke og selvfølgelig er dette vanlig for ham, mens brudeparet vanligvis ikke har gjort det før. Og at man gjerne er litt nervøs/sommerfugler i magen etc. Det er vel sikkert ikke så vanskelig, men bare for å roe nervene, synes jeg det er greit å ha vært gjennom det. Spesielt dette at man skal bytte plass med forlovere etter vielsesritualet. Om dere føler behov for å gå gjennom dette, bør han gå gjennom det! Det virker som om det er flere prester der ute som har litt problemer med å sette seg inn i brudeparets situasjon...
Amica Skrevet 9. juni 2003 #16 Skrevet 9. juni 2003 Høres ut som om dere har fått en travel prest! Tror ikke det var så veldig vanlig å trene før i tiden, men mange prester slår to fluer i en smekk og trener litt samtidig som man har samtalen. (Hvis de i en kirke har 6 vielser pr. helg hele sommeren, så kan man jo fylle en 100% stilling med bare trening...) Jeg skjønner at du er fortvilet, men det går helt sikkert kjempefint! Når vi giftet oss husket jeg ingen ting av det presten hadde sagt på forhånd (og det var heller ikke noe særlig konkret, og vi hadde ikke øvd). Det gikk likevel helt knirkefritt, bare følg med på blikk og håndbevegelser, så går resten av seg selv. Du er sikkert :evil: på den teite presten, men du kommer til å få en strålende dag likevel! Hvis det er en kirketjener du kan ringe til, så pleier de å ha veldig god kontroll på det praktiske som skjer under vielsen, hvem som står hvor og slikt (de kjenner ofte kirken sin vel så bra som presten, og har gjerne jobbet der lenge). Lykke til!!! :D
Junebug Skrevet 9. juni 2003 Forfatter #18 Skrevet 9. juni 2003 Høres ut som om dere har fått en travel prest! Tror ikke det var så veldig vanlig å trene før i tiden, men mange prester slår to fluer i en smekk og trener litt samtidig som man har samtalen. (Hvis de i en kirke har 6 vielser pr. helg hele sommeren, så kan man jo fylle en 100% stilling med bare trening...) Presten har selv sagt at de har få vielser, så han er vel ikke SÅ opptatt akkurat med det. Men for all del - han har sikkert mye å gjøre. Jeg tror også at alt kommer til å gå bra og jeg er ikke forbannet på presten, bare litt oppgitt... Takk for tips om kirketjener! Skal snakke litt med han og prøve å få salmene våre og inngangs- og utgangsmarsjene godkjent av ham eller organisten slik at vi kan begynne å lage programmene snart.
Solstrålen Skrevet 9. juni 2003 #19 Skrevet 9. juni 2003 Hei igjen! Når har vi hatt "øving" med presten og det var veldig ok! Vi brukte 1,5 time i kirken, men vi snakket endel løst og fast i tillegg.. kan tenke tiden vi brukte på selve vielsesrituale var ca 30min. Vi har på forhånd mailet salmetekster, solosanger, dikt og bibelversene som skal framføres i kirken, så han var kjent med dette, og det var godkjent. Vi satt stolene slik de skulle stå på dagen, og så satt vi oss på de, mens han sto inni alterringen (rett forran oss.. Liten plass der oppe i kirken vår) og snakket seg gjennom ritualet. Fortalte når vi skulle reise oss, hva vi skulle gjøre (når forloverne skulle reise seg osv). Om vi ville sette ringene på i kirken og om vi ville kysse. Hvilken side jeg skulle gå på opp og ned, hvordan vi skulle gjøre det med musikken, hvor tekstleserne skulle stå og at vi ikke måtte "henge" når vi sto og knelte osv Det var mye det! For meg var det ok å gå igjennom det såpass grundig, for jeg er ganske nervøs og stresset av meg , men en muntlig gjennomgang er mer enn godt nok.. Hvis du klarer å ikke bekymre deg for ting som kan gå galt osv.. Det presten vår sa var å huske på å bruke så god tid vi ville på å gå inn, sette oss ned, ta på ringer, knele under forbønnen, ordne kjoler osv osv.. God tid var cluet, for da så ting mer naturlig ut, det skapte mindre stress hos brudeparet og ting gikk sjeldnere galt da (miste ringen, snuble i trappen osv) Ellers god huskeregel for forloverne: Sitt under hele vielsen, bortsett fra under selve ekteskapsinngåelsen og når presten sier: "nå reiser vi alle oss" ganske mot slutten. Lag et kirkeprogram, få det godkjent av presten, og ha evt deres egne eksemplarer som brudgommens forlover tar med på dagen! Der kan dere skrive REIS DEG eller noe sånn.. Så slipper dere å tenke på det! For min del er jeg MYE roligere nå etter den gjennomgangen! Det var enkelt og greit, men det er alltid greit å ha vært gjennom det en gang! Det går helt fint å ha det kvelden før!!
Junebug Skrevet 9. juni 2003 Forfatter #20 Skrevet 9. juni 2003 Hei Solstrålen. Tusen takk for tips! Jeg skal huske på det du sa om å ta seg god tid. Når man får høre det så er det jo opplagt - men typisk ting jeg selv ikke tenker over. Det høres ut som om dere hadde en fin øvelse med presten. Jeg tror nok at vi også kommer til å få en fin samtale og øvelse med vår prest. En venninne døpte barnet sitt i samme kirke og hun syntes hun hadde fått en fin (og lang) samtale med presten i forkant.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå