Gå til innhold

Rask hverdags middag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når vi kommer hjem fra jobb og bhg trenger vi å lage mat som er ferdig på 1-2-3!

Noen som vil dele noen raske hverdags oppskrifter med meg?

De skal helst være litt sunne også.....

Vi lager ofte fullkorn makaroni/ spagetti med denne sausen:

1 boks grovhakkede tomater,

1 gul paprika

1 rød paprika

Kjøres i en blender til jevn masse.

Steker 1 rødløk og 3 sopp i pannen. Haes i blenderen og moses...

Steker en pakke svinekjøttdeig, heller over sausen. Har i 4-5 frosne spinat puter.

Serveres med pasta....

Barna elsker den, men jeg begynner å bli litt lei....... Trenger flere oppskrifter som er klare til servering på 15-20 min...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

takk for fine tips..

blir suppe og wok denne uka...

kom gjerne med flere innspill :)

Skrevet

Til to personer:

Skreller og skjærer to store poteter i halvmåner, steker disse akkurat mør i olje i stekepanne. På slutten av steketiden tilsetter jeg en halv squash i terninger, en halv rød og en halv grønn paprika i strimler og en halv finhakket løk. I mellomtiden freser jeg ca 350 gr kvernet elgkjøtt (fordi vi har haugevis av det i fryseren. Går like bra med f eks karbonadedeig) til det er godt stekt, har dette i samme panne som grønnsakene. Salter og peprer etter smak, serverer med en liten klatt matyoghurt og bladpersille.

Enkelt og godt!

Skrevet

Hender vi lager pita-pizza:

Smører ferdig pasta-saus/pizza-saus på pita-brødene. Har på oppkuttet skinke/kalkunpølse/kylling el. annet kjøtt, event. mais/champignon eller andre grønnsaker. Ost på toppen. Steker til osten er gylden.

Gjest Gjest_Mie_*
Skrevet

rask og god middag; stek kjøttdeig, kok grønnsaksblanding, lag potetmos. Bland alt i hop og middagen er ferdig. Evt kan alt legges lagvis i en form med ost på toppen, og settes i stekovnen til osten har smeltet.

Skrevet
Til to personer:

Skreller og skjærer to store poteter i halvmåner, steker disse akkurat mør i olje i stekepanne. På slutten av steketiden tilsetter jeg en halv squash i terninger, en halv rød og en halv grønn paprika i strimler og en halv finhakket løk. I mellomtiden freser jeg ca 350 gr kvernet elgkjøtt (fordi vi har haugevis av det i fryseren. Går like bra med f eks karbonadedeig) til det er godt stekt, har dette i samme panne som grønnsakene. Salter og peprer etter smak, serverer med en liten klatt matyoghurt og bladpersille.

Enkelt og godt!

Bor du på bygda?

Skrevet (endret)
Bor du på bygda?

:ler:

Nei, jeg bor i byen, gitt.

Noe av poenget mitt med bruk av elgkjøtt er også at middagen skulle være noenlunde sunn og mager - kjøttdeig ville vært feil, karbonadedeig funker så lenge den ikke er full av salt og vann. Elg er vel noe av det magreste kjøttet man kan spise, samtidig som det er utrolig smaksrikt...

Endret av Frk. Stella
Skrevet (endret)

Jeg får slå et slag for fisken, jeg da :)

Lagde denne enkle fiske"gryta" i dag, og jeg syns det var kjempegodt!

Til 2 personer:

Sett poteter på kok

Skrell, skyll og del opp 2-3 gulerøtter og en purre.

Stek grønnsakene lett i litt olje i en kasserolle. Stek bare litt de skal kun bli blanke.

Legg torskefileter oppå grønnsakene (jeg brukte 400 gram til 2 personer)

Skvis over sitron, ha på salt og pepper.

Tøm matfløte på (trenger ikke dekke fisken, ha på så mye dere spiser)

Kok opp og la fisken trekke under lokk til den er ferdig (tilpass tid alt etter størrelse og om du brukte fersk eller frosen filet - jeg hadde små frosene fileter, det tok vel ca 20 min før den var ferdig)

Man kan fint erstatte litt av matfløten med vann tilsatt f.eks grønnsaksbuljong, da blir det mindre mektig.

Det er sikkert godt å ha på noen friske krydderurter, men det trengs ikke. Blir godt uten også.

Endret av Skyfri
  • 1 måned senere...
Skrevet

Pitabrød med innhold, fx: Kald/varm kylling, tomater, agurk, paprika, kokt skinke/kalkunpålegg, hvitost. Kan jo ha i omtrent hva som helst. Pitabrødet varmes i stekeovnen før du fyller det. Veldig godt og ganske mettende. Jeg spiser som regel 2 stk.

Skrevet

Femminuttersgrøt. Det hadde vi i dag. Utrolig enkelt og greit, egentlig.

Ellers: wok, omelett, pølse og potetstappe, kyllingfilet med ris, saus og salat, kyllingsalat (evt annen salat), pannekaker, ovnspannekake, stek-noe-kjøtt-og-grønnsaker-og-pakk-inn-i-pita-med-salat-og-noe-dressing-ting, osv. De jeg kom på nå. Noe har kanskje litt hybelpreg (pølse og potetmos), men er allikevel godt og enkelt.

Skrevet
Pitabrød med innhold, fx: Kald/varm kylling, tomater, agurk, paprika, kokt skinke/kalkunpålegg, hvitost. Kan jo ha i omtrent hva som helst. Pitabrødet varmes i stekeovnen før du fyller det. Veldig godt og ganske mettende. Jeg spiser som regel 2 stk.

Du var før meg! Juks. :tristbla:

:fnise:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...