Gå til innhold

Jeg elsker jula!

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_karin_*
Skrevet

Jeg elsker jula! Det er så koselig når huset pyntes med granbar, lys, røde duker og lys, søte hjemmelagede nisser og lukten av pepperkaker fyller huset.

Men så er det jo en del da som finner det nødvendig å poengtere at "du som ikke er kristen burde da ikke feire jul". Jeg har nemlig meldt meg ut av statskirka, og går aldri i kirka utenom begravelser, konfirmasjoner og slikt.

Når jeg og min familie feirer jul så handler det ikke om Jesus. Det handler om at familien kommer sammen og koser seg med god mat, samvær og takknemlighet for at vi har hverandre. Huset pyntes av fordi det har jeg vært vant til i min egen oppvekst. Jeg synes det er så koselig! Kan jeg ikke få lov til det uten å måtte forsvare at jeg feirer jul selv om jeg ikke er kristen?

Jula var jo opprinnelig en markering av at sola "snudde". En festlig markering midt på mørkeste vinteren. Jeg får iblant pes for at jeg har juletre med stjerne i toppen og at jeg har adventsstjerne i vinduet. For meg markerer ikke dette kristendommen /Jesus. Det er bare tradisjoner, hygge og kos.

Hvorfor er det noen som trenger å rakke ned på det? Kan man ikke få lov til å feire jul sånn som man selv vil?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjære vene. Julen er ikke på langt nær utelukkende noen kristen tradisjon. Folk som klager på at du feirer jul har for lite å bekymre seg over.

Skrevet

Jeg er kristen, men feirer ikke julen av kristne grunner. Jesus ble vitterlig ikke født den 24. desember, og julen var en hedensk tradisjon lenge før de kristne kom og stjal den.

Skrevet

Klart du kan feire jul som du ønsker fordi om du ikke er kristen. Julen er en feiring av Jesu fødsel, ja, men det er også en feiring av gode tradisjoner og samhold, og en ypperlig anledning til å lyse opp den mørke årstiden. Så kos deg med juletre med stjerne og alt du måtte ønske, og be alle andre passe sine egne saker.

Skrevet
Klart du kan feire jul som du ønsker fordi om du ikke er kristen. Julen er en feiring av Jesu fødsel, ja, men det er også en feiring av gode tradisjoner og samhold, og en ypperlig anledning til å lyse opp den mørke årstiden. Så kos deg med juletre med stjerne og alt du måtte ønske, og be alle andre passe sine egne saker.

Godt sagt!

Gjest Gjest_karin_*
Skrevet

Takk for støtten! :)

Synes det er så trist når noen føler behov for å kritisere min tradisjon som jo ikke skader noen. Jeg kritiserer for eksempel ikke venner når de velger å gifte seg i kirka til tross for at de er like lite kristne som meg, med unntak av at de fortsatt står som medlemmer i statskirka. Jeg synes folk må gjør som de selv vil. Og det at jeg feirer jul - en utelukkende positiv feiring i mine øyne - synes jeg at jeg burde få lov til uten å få pes for min manglende tro.

Godt å høre at flere er enige med meg. :nisse:

Skrevet

Nei, folk som påstår dette har ikke lest sin bibelhistorie. Julen har andre røtter, ved siden av at den er sammenfallende med en kristen merkedag. Vår adferd rundt jul er bygd opp gjennom tradisjoner, jeg har da aldri lest noe om advent, juletrær, nissen el i bibelen.

For meg er julen tradisjon. Kristene julesanger spilles ikke, vi har ingen julegrybbe, går ikke i kirka osv. Stjernen i viduet er vel eneste som kan linkes opp mot kristendommen=)

Gjest Gjest_karin_*
Skrevet
Nei, folk som påstår dette har ikke lest sin bibelhistorie. Julen har andre røtter, ved siden av at den er sammenfallende med en kristen merkedag. Vår adferd rundt jul er bygd opp gjennom tradisjoner, jeg har da aldri lest noe om advent, juletrær, nissen el i bibelen.

For meg er julen tradisjon. Kristene julesanger spilles ikke, vi har ingen julegrybbe, går ikke i kirka osv. Stjernen i viduet er vel eneste som kan linkes opp mot kristendommen=)

Sånn er det hos oss også. Med unntak av Alf Prøysens "Julekveldsvise". Den sangen har vært min julefavoritt siden barndommen. Men jeg har en velutviklet fantasi og ser slett ikke for meg jesusbarnet i krybben når jeg hører den sangen. Helt fra jeg var liten har jeg sett for meg en litt annen historie knyttet til den sangen, og den feiltolkningen har jeg tatt med meg inn i voksenlivet. :)

Gjest Gjest_karin_*
Skrevet
Jeg er kristen, men feirer ikke julen av kristne grunner. Jesus ble vitterlig ikke født den 24. desember, og julen var en hedensk tradisjon lenge før de kristne kom og stjal den.

Takk! Godt å høre en kristen si det der. Akkurat det du sier, pluss tradisjoner tatt med fra barndommen, er argumentet jeg ofte ender opp med når folk prøver å gjøre meg utilpass med at jeg feirer jul. Det er et paradoks at de som kritiserer meg for julefeiringen ikke er spesielt kristne selv heller, utover det at de ikke har tatt mitt valg om å melde meg ut av statskirka.

Folk må gjerne feire hvilke høytider de vil på hvilken måte de vil og utfra hvilken motivasjon de vil uten at jeg skal blande meg i det. Fint å se at flere ser det på samme måte. :)

Skrevet

Jeg er også kristen, men blander meg ikke i hvilken grunn andre har for å feire jul.

For meg er selvsagt julebudskapet sentralt. Men det er ikke noe som preger selve feiringen i familien. Jeg er den eneste i familien som er kristen. Og det kunne ikke falle meg inn å kritisere de andre for å ta vare på tradisjonene. De respekterer at jeg tror på Jesus. Og jeg respekterer at de ikke tror på Ham. Og sammen feirer vi en flott jul med både engler, nisser, stjerner, god mat og tradisjoner.

Jeg går heller ikke i kirken julaften. Jeg er på Gudstjenester gjennom hele året. Så akkurat den dagen velger jeg faktisk å være hjemme sammen med de ungene jeg er tante til.

Gjest Gjest_karin_*
Skrevet
De respekterer at jeg tror på Jesus. Og jeg respekterer at de ikke tror på Ham. Og sammen feirer vi en flott jul med både engler, nisser, stjerner, god mat og tradisjoner.

Dette synes jeg er en kjempeflott holdning. :)

Gjest Stjernedryss
Skrevet

Det kunne ikke falle meg inn å bry meg om at noen måtte kritisere min julefeiring. Jeg er ikke kristen, men hører jo likevel på julesanger som er kristne, og pynter med engler. Har aldri gått i kirken på julaften, men pleide jo å være med på skolegudstjeneste når jeg gikk på skolen.

Gjest AnneShirley
Skrevet

Julefeiring har vi jo hatt lenge før kristendommen. Så ble disse tradisjoenene vevd sammen. Og nå er de i ferd med å løsne litt fra hverandre igjen. Kristendommen har absolutt satt sitt preg på julefeirnigen, men den er ikke hele tradisjonen.

Å si at jule utelukket er en kristen feiring og kun for de kristne er relativt historieløst.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...