Gå til innhold

Kan noen hjelpe meg med å sette opp regnskap

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Anne_*
Skrevet

Etter maaange år som samboer blir jeg nå alene, med alle utgifter som følger. Tror kanskje jeg har et litt naivt syn på hvor mye dette egentlig kommer til å bli. Kommer til å ha et lån på 1.000.000,- og en nedbetalt bil verdt ca 100.000,-

Ca 7.000,- i måneden i lån

ca 1500,- i husleie

ca 500,- telefon

ca 4000,- mat

? forsikring på bil og innbo

? hvor mye betaler man i strøm pr år (leilighet på ca 80 kvm)

??? hva annet har jeg glemt??

Som dere ser trenger jeg seriøst hjelp, er ikke interessert i å gå på en skikkelig smell her

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Budsjett setter du opp før utgiftene kommer, regnskap er en oversikt over de faktiske utgiftene. Jeg anbefaler å ha begge deler. ;)

Synes både mat og tlf-utgftene dine virker realistiske, selv om jeg ville satt opp 1000,- kr mer til mat. Just in case. Det kommer veldig anpå hva du er vant med å spise. Da jeg var alene brukte jeg alt mellom 2000,- og 6000,- i mnd på mat.

Vi har en ca 80 kvadrat stor leilighet og har strømregning på omtrentlig 1900,- for tre mndr. Men det varierer jo veldig; hvor mye strøm du bruker til feks. oppvarming, varmtvann, diverse ting som tv, datamaskin, vannkoker osv. Vi er jo to voksne, så jeg ville regnet i ca 500,- i mnd på strøm, men lagt på litt ekstra, f.eks. 800,- bare for å være sikker. Vi bruker selvsgt mer strøm i vintermnd enn om sommeren.

Vi betaler 7000,- i året for bilforsikring, og jeg aner ikke hva vi betaler i innbo-forsikring, for det er det samboeren min som gjør. Ellers bør man kanskje ha reiseforsikring og livsforsikring?

Det smarteste er å ha tre kontoer. En til forbruk hvor du også ha kort, og en annen til regninger. Så trekker du en fast sum hver mnd til strøm, tv-lisens, forsikring og andre utgifter som kommer med ujevne mellomrom, så gjør de ikke et enormt innhugg i økonomien din når de kommer.

En sparekonto er også lurt å ha. For andre utgifter, som f.eks. tannlege - det kan fort bli dyrt. Reperasjoner på bilen også.

Andre utgifter du bør regne med er f.eks. internett, tv (alle må ha digital-tv snart), klær og sånn, fritidsaktiviteter.

Lykke til, synes det er flott at du tenker over dette. :)

Endret av Noli
Skrevet

Du kan f.eks. starte med å legge inn data i denne kalkulatoren for å få opp SIFOs budsjettall. Vil du prøve deg på et regnskap kan du f.eks. bruke det du finner her.

Forsikring på bil og innbo varierer - ta utg.pkt. i 500,- - 1000,- kr. mnd.

Strøm - vet ikke hva det ligger på for en leilighet som din, men vil anta du kan gå ut fra en 1000-lapp i mnd.

Videre må du ta med utgifter til klær, sko, hygiene, møbler, hvitevarer, inventar, ferier, bensin, årsavgift til bil, service/reparasjon på bil, tv-lisens og evt. kabel tv/abbonement på kanaler, kommunale avgifter, gaver. I tillegg er det sikkert hyggelig å kunne bruke noen kroner på kafè, kino etc.

Skrevet
Etter maaange år som samboer blir jeg nå alene, med alle utgifter som følger. Tror kanskje jeg har et litt naivt syn på hvor mye dette egentlig kommer til å bli. Kommer til å ha et lån på 1.000.000,- og en nedbetalt bil verdt ca 100.000,-

Ca 7.000,- i måneden i lån

ca 1500,- i husleie

ca 500,- telefon

ca 4000,- mat

? forsikring på bil og innbo

? hvor mye betaler man i strøm pr år (leilighet på ca 80 kvm)

??? hva annet har jeg glemt??

Som dere ser trenger jeg seriøst hjelp, er ikke interessert i å gå på en skikkelig smell her

Forsikringer og strøm bør du ha papirer på fra før. Hvis ikke, ta kontakt med forsikringsselskapet og spør. Strømutgifter kommer an på så mangt, hvor mye du fyrer og hvor gamle ovner du har, har du peis/vedovn som du kan varme opp boligen med, gamle eller store varmtvannsberedere trekker mer strøm enn nye, hvor ofte støvsuger du, lager du mye varm mat, har du varmekabler, hvor godt isolert er boligen din, hvor i landet bor du, har du på TV, datamaskin og elektrisk lys mye, har du spoter trekker de mer strøm enn vanlige lyspærer, sparepærer trekker mindre strøm enn det igjen... Det kommer også an på hvilken strømleverandør du velger, det er store prisforskjeller i strømmarkedet. Det er også mye å spare på å velge den rette leverandøren av forsikringer, du kan noen steder få rabatt ved å samle alle forsikringene dine på ett sted.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...