Gå til innhold

Er dette også trygdesvindel...nr 2...?

Anbefalte innlegg

Skrevet

DErsom man har fått dobbel barnetrygd urettmessig gjennom flere år, - er det også trygdesvindel?

Hva med urettmessig skatteklasse 2, fordi man oppga at man var enslig forsørger uten egentlig å være det.., er det også trygdesvindel?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja - dette er trygdesvindel og skatteunndragelse. Det er tydeligvis altfor enkelt å tilegne seg både urettmessig trygd/stønader og lavere skatt i dette landet så en innstramming av regelverket er snart på sin plass.

Det er relativt mange innlegg her hvor det fremkommer at man på papiret har ordnet seg familiemessig slik at det blir mest mulig trygd og stønader ut av det - gjerne urettmessig. Jeg kan jo på sett og vis forstå at folk vil utnytte systemet så lenge det finnes smutthull og muligheter for å gjøre det, men jeg er litt skremt over at det er i et slikt omfang det synes å være.

Bl.a. har jeg inntrykk av at det i dag er helt selvfølgelig at det oppgis at mor og far har ansvaret for hvert sitt barn ved samlivsbrudd - uavhengig av om alle ungene bor kun hos den ene parten.

Jeg tror vi har mange trygdede her i landet som virkelig kunne hatt behov for mer hjelp og egentlig må klare seg på altfor lite. Kanskje kunne det blitt litt mer til de som trengte det om NAV hadde vært litt mindre rundhåndet til de andre??

Muligens en liten brannfakkel dette her..... :sukk:

Skrevet

Det som skremme meg mest er at det er foreldre som skal oppdra ungene til god moral som driver med sånt. Det verste er at de skyver barna foran seg og mener det er til det beste for barna at de driver med sånt.

Skrevet
Det som skremme meg mest er at det er foreldre som skal oppdra ungene til god moral som driver med sånt. Det verste er at de skyver barna foran seg og mener det er til det beste for barna at de driver med sånt.

Barna kjenner jo ikke til slike detaljer.

Jeg kjenner en person som har millionlønn, og likevel dobbel barnetrygd og skatteklasse 2. Pga en avtale som bare finnes på papiret, fo den hensikt å gi partene økonomiske fordeler av bruddet.

Skrevet

Her presser far gjennom 50/50 fordi han skal få skattefordeler.

Jeg sitter med alle utgifter alene, han betaler ikke sfo, klær, fritidsaktiviteter o,l

skal han få barnetrygden og bidraget?

er jeg virkelig en svindler?

Gjest Gjeste Blonde65
Skrevet
Her presser far gjennom 50/50 fordi han skal få skattefordeler.

Jeg sitter med alle utgifter alene, han betaler ikke sfo, klær, fritidsaktiviteter o,l

skal han få barnetrygden og bidraget?

er jeg virkelig en svindler?

Hvilket bidrag er det far får? Det finnes ikke bidragsplikt ved 50/50 ordning. Barnetrygden betyr at dere begge får for et barn mer enn dere har, så denne fordelen har dere begge rett på.

Men hvis far ikke er med på å bidra økonomisk til barnet så opprettholder han ikke sin forsørgelsesplikt, og DET ville jeg ha gått til mekling på for å få han til å forstå, og om nødvendig endret samværsavtalen til større samvær til deg (som ris bak speilet). Han HAR forsørgelsesplikt overfor eget barn og det betyr at det SKAL betales lik andel for disse utgiftene for far og mor.

Skrevet
Hvilket bidrag er det far får? Det finnes ikke bidragsplikt ved 50/50 ordning. Barnetrygden betyr at dere begge får for et barn mer enn dere har, så denne fordelen har dere begge rett på.

Men hvis far ikke er med på å bidra økonomisk til barnet så opprettholder han ikke sin forsørgelsesplikt, og DET ville jeg ha gått til mekling på for å få han til å forstå, og om nødvendig endret samværsavtalen til større samvær til deg (som ris bak speilet). Han HAR forsørgelsesplikt overfor eget barn og det betyr at det SKAL betales lik andel for disse utgiftene for far og mor.

Jeg er helt enig med deg.

får minstebidraget fra NAV ( før hadde vi ikke 50/50 ) men han presset det

gjennom, han er flink med barnet og følger det opp men mot meg er han ikke snill.

han truer meg med at han ikke skal hjelpe til, derfor sitter jeg med alle utgifter alene, når jeg forsøker å forklare legger han på røret.

Gjest Gjeste Blondie65
Skrevet
Jeg er helt enig med deg.

får minstebidraget fra NAV ( før hadde vi ikke 50/50 ) men han presset det

gjennom, han er flink med barnet og følger det opp men mot meg er han ikke snill.

han truer meg med at han ikke skal hjelpe til, derfor sitter jeg med alle utgifter alene, når jeg forsøker å forklare legger han på røret.

Så du mottar bidrag i forhold til en privat bidragsavtale (ingen bidragsplikt ved 50/50 ordning) og forventer at far skal betale i tillegg for reelle utgifter?

Ikke rart han legger på ...

Hva med å ta hele samværsavtalen inn for ny mekling på meklingskontoret og få en rettferdig fordeling der man bidrar med faktiske kostnader istedenfor bidrag og med trussel om rettssak dersom far ikke er villig til å diskutere saken?

Skrevet
Så du mottar bidrag i forhold til en privat bidragsavtale (ingen bidragsplikt ved 50/50 ordning) og forventer at far skal betale i tillegg for reelle utgifter?

Ikke rart han legger på ...

Hva med å ta hele samværsavtalen inn for ny mekling på meklingskontoret og få en rettferdig fordeling der man bidrar med faktiske kostnader istedenfor bidrag og med trussel om rettssak dersom far ikke er villig til å diskutere saken?

Jeg forlot denne mannen fordi han mishandlet meg psykisk og fysisk, siste han gjorde da jeg sa at jeg ville bryte var og spenne meg ned på gulvet og true med og ødelegge livet mitt

jeg satt alene med alle utgifter, flytting, nedvasking av bolig . ALT har falt på meg i alle år ALENE, den ene tusen lappen jeg har fått i bidrag har blitt brukt til

barnet selvfølgelig.

Gjest Gjeste Blondie65
Skrevet
Jeg forlot denne mannen fordi han mishandlet meg psykisk og fysisk, siste han gjorde da jeg sa at jeg ville bryte var og spenne meg ned på gulvet og true med og ødelegge livet mitt

jeg satt alene med alle utgifter, flytting, nedvasking av bolig . ALT har falt på meg i alle år ALENE, den ene tusen lappen jeg har fått i bidrag har blitt brukt til

barnet selvfølgelig.

Lar du en mann som gjør slikt ha 50% ordning med barnet ditt samt at du blir sittende alene med utgiftene?

Jeg gjentar: Kall inn til ny mekling, gjør mannen oppmerksom på at han har økonomiske forpliktelser overfor barnet sitt og at du ikke ønsker å fortsette 50/50 ordningen med mindre han bidrar til barnets forsørging i form av halvparten av reelle utgifter. Enten går han med på det eller så blir det rettssak.

Hvis du ikke er villig til å ta de rettslige skritt eller ubehaget med ny mekling må du nok leve med situasjonen uten å klage ...

Skrevet

at det ikke er bidragsplikt ved 50/50 stemmer nok ikke helt... det er gjensidig bidragsplikt. dersom begge parter tjener likt og de skal betale like mange 6-deler så faller det i praksis bort.. men dersom den ene parten har mye høyere inntekt enn den andre så skal det betales bidrag ut fra hvor stor andel som partene skal dekke

Skrevet
at det ikke er bidragsplikt ved 50/50 stemmer nok ikke helt... det er gjensidig bidragsplikt. dersom begge parter tjener likt og de skal betale like mange 6-deler så faller det i praksis bort.. men dersom den ene parten har mye høyere inntekt enn den andre så skal det betales bidrag ut fra hvor stor andel som partene skal dekke

Signerer.

Og så lurer jeg på litt mer spesifikt rundt TS første innlegg. Ja det er trygdesvindel og motta enslige stønader, når man ikke er enslig. Samme med skatteunndragelse hvis man har skatteklasse to og ikke er enslig forsørger.

Regner med at det er snakk om et konkret tilfell TS tenker på. Enslige stønader mottar man så lenge man har over 50% av omsorgen for et eller flere barn. Når man blir samboer, mottar man disse stønadene i 12 mnd før man mister dem. Mister det på dagen hvis man flytter sammen med far til barnet.

Skatteklasse 2 kan man ha resten av livet selv om man blir samboer igjen HVIS

1. man ikke får barn med ny samboer

2. ikke gifter seg med ny samboer

Skrevet
Skatteklasse 2 kan man ha resten av livet selv om man blir samboer igjen HVIS

1. man ikke får barn med ny samboer

2. ikke gifter seg med ny samboer

Bare inntil yngste barn blir 18 år vel? (eller lenger dersom man faktisk forsørger barnet og barnet ikke har høyere inntekt enn innenfor en viss grense)

Skrevet
DErsom man har fått dobbel barnetrygd urettmessig gjennom flere år, - er det også trygdesvindel?

Hva med urettmessig skatteklasse 2, fordi man oppga at man var enslig forsørger uten egentlig å være det.., er det også trygdesvindel?

Selvfølgelig! Du sier det jo selv...urettmessig...uten å være det...

Regner du med at alle bare kan gjøre sånn, og så er det greit liksom?? Hallo!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...