Gå til innhold

Kaniner som bæsjer STORE bløte kladder

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Julia_*
Skrevet

Jeg har to jentekaniner som bor sammen, og HVER eneste natt så griser de ned buret med helt sinnsykt! store bløte bæsjekladder :spy:

Resten av døgnet har de helt vanlige små tørre lorte-kuler..

Det er ikke den vanlige drueklase-formet blindtarms lorten det er snakk om heller, så jeg skjønner ikke hva dette er, eller hva det kommer av..

Jeg vet ikke om det er en eller begge som står for grisingen, men det er såpass mye at jeg antar at det må være begge to.

Ellers har jeg også en guttekanin som spiser akkurat det samme som jentene, og han har ikke dette problemet...

Jeg er lei av dette griseriet, stinker gjør det også.. Ellers virker begge friske og opplagte. Tror ikke det er noe problemer dem imellom heller, de er veldig glade i hverandre, steller og pusser på hverandre hele tiden, og ligger inntil hverandre. Gutten min er kastrert, så tror ikke han kan være årsaken heller.. Også skjer det jo som sagtbare på natten, hmmm

Noen som har noen råd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hva forer du med? Og hvor mye?

Det virker som det er noe galt med magen.

Her er en artikkel om fôring.

Endret av Caya
Gjest Gjest_Julia_*
Skrevet

Takk for svar og link!

De spiser høy samt kalle kaninfor som kjøpes på felleskjøpet.. jeg har målt opp i forhold til dosering på posen, så tror de får i seg ca riktig mengde ..

Ellers så får de litt grønsaker innimellom...

Men kan det være sånn at hvis de har blitt feilærnert tidligere så kan fordøyelsessystemet være ødelagt? Hun eldste ble nemlig foret på vikingmelk da hun var baby fordi hun ikke fikk melk av moren...

Skrevet (endret)

Nei, jeg tviler på at fordøyelsessystemet er ødelagt. Det er helt vanlig for oppdrettere å fôre med viingmelk dersom det trengs, kaninen har ikke vondt av det.

Jeg hadde gått nøye gjennom fôringsrutinene, for det virker som de kanskje får noe de ikke skal ha. Pass på at høyet er godt og alltid tilgjengelig, det er det aller aller viktigste. Pelletsen fra Kalle er grei nok, men det finnes mye bedre typer som jeg ville prøvd dersom dette ikke bedrer seg. Oxbow er den aller beste, den får du kjøpt hos veterinær eller på nett. Pelletsmengden bør også være liten, veiledende mengde er 20 g per kilo kaninen veier. Gir du mer enn dette kan det hjelpe å justere ned litt.

Det kan også lønne seg å være mer kritisk til hvilke grønnsaker du gir. Gulrot er i motsetning til myten ikke spesielt bra for kaniner (mye sukker). Lys salat (f.eks. isberg) og agurk innholder for lite næring og kan fort gi løs mage. Potet, kål og løk er giftig for dem og bør ikke gis i det hele tatt. Noen fine grønnsakssorter er ruccolasalat, grønn paprika og selleri. Grønnsaker med mørke blader er som regel mye bedre enn salater med lyse blader fordi de inneholder mer fiber og næring.

Ellers så kan det faktisk være noe galt med dem. Så det kan være lurt med et veterinærbesøk hvis det vedvarer. Men jeg tror det kan være et tegn på ubalanse i bakteriefloraen i magen, og litt strengere og bedre fôring kan kanskje hjelpe.

Endret av Caya
Gjest Lamia Lenis
Skrevet (endret)

...

Endret av Lamia Lenis
Skrevet

Er de kastrerte? Ettersom du har to hukaniner gående sammen er det ikke usannsynlig at de er i tottene på hverandre om natta, selv om de er kompiser på dagtid. Det fremkaller stress som igjen gir dårlig mage. To hunner skal aldri gå sammen uten å være kastrert.

Du kan sette den ene i et annet bur om natta uten mulighet til å se den andre, og se om det bedrer seg etter ei stund? Uansett må du finne ut om det gjelder en eller begge, og gi zoolack for å bedre magen.

Ville også fjernet tørrfóret om natta og bare latt dem spise høy. Dersom det er sånn at de kjedespiser tørrfór natta lang så kan det gi dem diaré.

Skrevet
Ville også fjernet tørrfóret om natta og bare latt dem spise høy. Dersom det er sånn at de kjedespiser tørrfór natta lang så kan det gi dem diaré.

Men kaniner skal jo ikke ha pellets stående fremme uansett. De skal bare ha litt hver dag (20 g per kilo de veier).

Ellers så er jeg helt enig i at kaniner som bor sammen bør være kastrerte. De bør heller ikke bo i et vanlig dyrebutikkbur (vet ikke om ts sine gjør det) fordi når man har to sammen bør de ha plass til å ha hvert sitt territorie. Så stress pga dette kan sikkert bidra til løs mage.

Gjest Gjest_Julia_*
Skrevet

Heisann! Takk for svar alle sammen!

Begge er steriliserte og de har stor plass å bevege seg på,,, De bor i eget lite hus hvor jentene da har sitt område på ca 2x3 meter, i tillegg er det 2 meter under taket og der har jeg bygget hyller og trapper så de kan bevege seg i høyden også.

Maten har jeg faktisk stående fremme hele døgnet.. Jeg måler opp riktig mengde hver morgen, og siden de spiser av hverandres skåler så vet jeg ikke riktig hvem som har spist hva, og det er alltid pellets igjen på kvelden så da har jeg latt det stå fremme...

Jeg kan naturligvis forsøke å bytte pellets, men siden magene deres fungerer helt fint på dagtid så tror jeg kanskje ikke selve pellets merket er problemet.

Jeg ble litt overrasket dette med at grønn salat ikke er så bra for dem, det visste jeg faktisk ikke :sjenert: så da lærte jeg noe nytt :)

Jeg skal forsøke ulike ting i på nettene nå og se om det hjelper. I natt skal jeg ta bort maten,,, Jeg har vært inne på tanken før, men er redd de skal bli slutne, også er det jo fint for dem å ha noe å fnne på på natten også, men de kan jo alltids spise høy da...

Jeg håper det er maten som er problemet, før jeg ønsker egentlig ikke å stenge dem inne i mindre bur, men det kan jo være at de stresser hverandre selv om jeg aldri har sett noe tegn til kamp, skader eller løse pelsdotter.

Ellers kom jeg på nå at de kanskje kan være mørkredde? og at de kanskje foretrekker at jeg har lyset på...

Skrevet

Nei, kaniner er ikke mørkredde. De er huledyr.

Hvor mye pellets gir du? Jeg hadde nok justert ned mengden og fjernet maten dersom de ikke har spist det innen en time eller to. Det er høyet som er hovedmaten, og det skal være 80% av hva da spiser. Pellets er bare et bittelite tilskudd. Får de for mye pellets går det utover den kritisk viktige høyspisingen.

Jeg tviler sterkt på at der er stress når begge er kastrert, har OK plass og ikke ser ut til å krangle.

Gir du dem grønt på kvelden? Gjør du det er det meget sannsynlig årsaken, antageligvis kombinert med for mye pellets og for lite høy.

Gjest Lamia Lenis
Skrevet (endret)

...

Endret av Lamia Lenis
Skrevet

Det høres jo ut som om det er blindtarmslorten det er snakk om her? Når det så stor forskjell på avføringen, altså enten tørre kuler eller veldig bløt og grisete avføring, så tror jeg altså at det er snakk om blindtarmslort.

Blindtarmslorten skal spises av kaninen, og blir det lagt noe igjen som ikke spises kan det tyde på at de får for mye næring/evt proteiner.

Da jeg fikk kanin nummer to så spiste hun ikke blindtarmslorten sin. Hun smørte den utover i buret og fikk veldig skitten pels. Hun hadde normal avføring ellers. Det tok faktisk hele to måneder før hun hadde lært av den andre og litt eldre kaninen at blindtarmslorten skal spises. Nå glemmer hun det bare et par ganger i halvåret, og da er det fordi hun er litt for opptatt med andre ting som er spennende.

Kanskje pelletsmengden skal kuttes ytterligere ned på for en stund, for å se om det bedrer seg? :)

Skrevet
Det høres jo ut som om det er blindtarmslorten det er snakk om her? Når det så stor forskjell på avføringen, altså enten tørre kuler eller veldig bløt og grisete avføring, så tror jeg altså at det er snakk om blindtarmslort.

Ts sier jo selv at det er dette det ikke er:

Det er ikke den vanlige drueklase-formet blindtarms lorten det er snakk om heller, så jeg skjønner ikke hva dette er, eller hva det kommer av..

Og en kanin "glemmer" ikke å spise blindtarmslorten fordi det er mye spennende som skjer. Ser man blindtarmslort er det et tegn på at de har fått i seg for mye næring.

Skrevet
Jeg håper det er maten som er problemet, før jeg ønsker egentlig ikke å stenge dem inne i mindre bur, men det kan jo være at de stresser hverandre selv om jeg aldri har sett noe tegn til kamp, skader eller løse pelsdotter.

Det første man gjør, uansett når man merker forandring i kaninen s avføring er å gå overKUN høy & vann i noen døgn.

Ikke syns synd på dem og gi dem litt innimellom, men kun høy & tilgang på vann!

Har du tilgang til å gå i skogen og finne blåbær-lyng er dette også bra!

Gjest Gjest_Julia_*
Skrevet

Hei!

I natt hadde de ikke tilgang til pellets skålen, likevel hadde de hatt bløtbæsj- kalas i natt også... Jeg skal forsøke det samme i natt også.. Men så har jeg lett på nettet idag og funnet et fint bur som en av dem kan sitte i på natten.. Skal kjøpe det imorgen, og hjelper ikke det, så blir det å få tak i denne medisinen som noen her snakket om... Eller gå på vann og høy kur som også ble nevnt..

Selv om jeg egentlig føler at begge disse alternativene er mest naturlig for kaniner med diare som varer hele døgnet. Hos mine er det jo bare natten som er problemet, er det problemer med bakteriefloden i magen burde jo dette vist seg hele døgnet ville jeg tro.....

Nei, kaniner er ikke mørkredde. De er huledyr.

Hvor mye pellets gir du? Jeg hadde nok justert ned mengden og fjernet maten dersom de ikke har spist det innen en time eller to. Det er høyet som er hovedmaten, og det skal være 80% av hva da spiser. Pellets er bare et bittelite tilskudd. Får de for mye pellets går det utover den kritisk viktige høyspisingen.

Jeg tviler sterkt på at der er stress når begge er kastrert, har OK plass og ikke ser ut til å krangle.

Gir du dem grønt på kvelden? Gjør du det er det meget sannsynlig årsaken, antageligvis kombinert med for mye pellets og for lite høy.

Jeg måler opp 120g pellets om morningen (de er begge 3 kilos kaniner) men jeg lar altså maten stå fremme hele dagen... Ta bor maten sier du? Selv om det er mere igjen? da blir det jo bare som at de får ett måtid om dagen (bortsett fra høyet da) kanskje jeg heller bør gi de 20 gram hver 3 ganger om dagen for eksempel?

Grønsaker får de som oftest på ettermiddagen, svært sjeldent på kvelden...

De får ikke grønnsaker hver dag heller, og jeg ser ikke noe forskjell i mengde griseri de dagene de har fått grønsaker, og de dagene de ikke har fått.

Har de friske tenner? Hvis ikke, kan det også gå utover fordøyelsen. Men prøv å skaffe en slik medisin, var det Zoolac den het? Den stabiliserer magen.

Hmm, fortennene ser iallefall veldig pene ut, korte og helt hvite, tennene bak fikk jeg ikke sett, men om jeg skal ha denne medisinen så må jeg vel uansett til dyrlege og da kan kanskje de hjelpe meg å sjekke resten av tennene..

Det første man gjør, uansett når man merker forandring i kaninen s avføring er å gå overKUN høy & vann i noen døgn.

Ikke syns synd på dem og gi dem litt innimellom, men kun høy & tilgang på vann!

Har du tilgang til å gå i skogen og finne blåbær-lyng er dette også bra!

Jeg var og letet etter blåbær lyng idag, uten hell.. Men jeg skal prøve i en annen skog til uka!

Høy og vann ja, grunnen til at jeg ikke har endret i matvanene deres er fordi de jo er normale hele dagen.. Men selvfølgelig, verdt å prøve!

Skrevet

Høres mystisk ut. Det virker ikke som du gjør noe særlig feil. Pelletsmengden er jo riktig. Siden de er ganske store tror jeg at jeg hadde latt maten stå en stund, men kanskje fjernet den om natten. Og det kan være lurt å dele opp maten i to slik at du gir halvparten om dagen og halvparten om kvelden, men det er ingen garanti for at det hjelper.

Jeg tror jeg hadde latt dem kun få høy og vann noen dager, kjøpt en bedre pelletsype og tatt med kaninene til veterinær for sjekk.

Gjest Gjest_Julia_*
Skrevet

Okey! Vil jo så gjerne at jentene mine skal ha det bra, så tusen takk for tips og råd :)

• 2 måneder senere...
Skrevet

Hei! Har en han kanin som e kastrert, og det skjer akkurat det samme med han om nettene.

Gjest Tulletussa
Skrevet

Hmm...

Min kanin, som ble 9 år i år, og fortsatt lever i beste velgående (enn om noe dårlig syn, og nedsatt hørsel som han ikke er videre plaget av) får litt pellets om morgenen når han skal inn i buret + høy blir lagt inn om det trengs, og om kvelden etter at han har luftet seg får han gulrot eller eple eller noe til kveldsmat + mer høy om det trengs. Dette har fungert veldig fint hos oss. :)

Blindtarmbæsjen spiser han nærmest alltid, men kanskje en gang hver jubelår har han noen saftige bæsjeraider.

Jeg ville kanskje først og fremst tatt med dyrene til veterinær? Selvmedisinering av dyr er vel ikke alltid det beste?

• 1 måned senere...
Gjest Trenger tips :)
Skrevet

Hei :) Jeg har en kanin på 4 år som har dette problemet, han bæsjer bløt bæsj nesten hver dag og det henger seg fast bak. Men med han skjer det ikke bare om natten men om dagen også, han bor alene. Han er kastrert.

Tror kanskje han får litt mye pellets, han får to og en halv ss hver morning og det samme hver kveld, er det for mye? Bør jeg bare gi han høy og vann noen døgn? Dette problemet har holdt på i ca et år ! :tristbla:

Jeg har bare måtte fjerne det hver dag, men det er noen dager han ikke får det. Han går løs i huset flere timer om dagen, så tror ikke at det er fordi han beveger seg lite . Men har du noen tips? :)

Skrevet

Høres ut som om du har en kanin med følsom mage. Jeg hadde begynt å måle opp pelletsen til at den får 20 g per kilo den veier, og byttet til Oxbow Bunny Basics T. Mange kaniner som har problemer med fordøyelsen bli bedre når de får denne pelletstypen. Jeg hadde også lest artikkelen jeg linker til i begynnelsen av tråden og gått igjennom om det er noe han får for mye av. Hvis det ikke løser seg da ville jeg dratt til veterinær.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...