Gå til innhold

Holde tilbake feriepenger, kan arbeidsgiver gjøre dette?

Gjest Gjest_Catzy_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Catzy_*

I sommer skulle min samboer ha fått utbetalt sine feriepenger av sin forrige arbeidsgiver.

Pengene kom ikke inn på konto da de skulle, så han tenkte at dette var en forglemmelse, og ringte dem.

Min samboer har tidligere vært ansatt som daglig leder på en bensinstasjon.

Da han ringte dem, så fikk han vite at pengene ble holdt tilbake pga. et manglende oppgjør, eller en manglende kvittering av noe slag, som min samboer ikke kunne gjøre rede for/ lå der det skulle da han sluttet.

Kan tidligere arbeidsgiver holde tilbake feriepengene på denne måten?

Jeg kan også nevne det at tidligere arbeidsgiver er sur på min samboer fordi at han i oppsigelsestiden sin valgte å ta ut de 4 ukene med ferie han hadde tilgode. Det var enten dette valget eller sykemelding det stod mellom, siden min samboer var lei og utbrent. Siden han hadde ferie tilgode, så valgte han å ta ut ferien sin da, og satte arbeidsgiveren i en litt kinkig situasjon.

Dette virker derfor som en slags hevn fra arbeidsgiveren sin side.

Det at han ikke får utbetalt disse feriepengene veler hele vår økonomi, siden vi i vår bestilte og betalte vår sydentur for lånte penger (ja, det var dumt) som vi regnet med å kunne tilbakebetale da han fikk feriepengene sine inn på konto.

Hvilke rettigheter har min samboer, og hvem skal han ta kontakt med for å løse dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg glemte å få med meg at hvem som helst av de ansatte har hatt tilgang til penger og kvitteringer, så det kan likesågodt være en av de ansatte som har rotet dette bort.

Kan man som daglig leder stilles ansvarlig for noe slikt, så lenge ingenting er skrevet i arbeidskontrakten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mangler det penger fra kassaoppgjøret er det ikke uvanlig at den med det øverste ansvaret blir holdt ansvarlig for dette og trukket i lønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mangler det penger fra kassaoppgjøret er det ikke uvanlig at den med det øverste ansvaret blir holdt ansvarlig for dette og trukket i lønn.

Å bli trukket i lønn kan skje, men å holde tilbake alle feriepengene i så lang tid tviler jeg på at er lov, og hvis det var et så stort oppgjør som for alle feripengene så tror jeg heller at sjefen burde anmelde det enn å holde tilbake penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjeste Blondie65

Dersom det står angitt i ansettelskontrakten at man kan trekke i lønn pga tidligere feil kan man gjøre det. I tillegg kan man trekke i lønn/feriepenger dersom man blir holdt personlig ansvarlig for en kasse, men dette skal da også være oppgitt i arbeidsavtalen.

Man kan ikke trekkes i lønn for noe som man ikke på forhånd er avtalt er greit. Det er ulovlig.

Arbeidsmiljøloven § 14-15. Utbetaling av lønn og feriepenger

(1) Hvis ikke annet er avtalt skal det foretas lønnsutbetaling minst to ganger i måneden. Utbetalingstiden for feriepenger reguleres av ferieloven.

(2) Trekk i lønn og feriepenger kan ikke gjøres unntatt:

a) når det er hjemlet i lov,

b) for reglementerte innskudd i pensjons- eller sykekasser,

c) når det på forhånd er fastsatt ved skriftlig avtale,

d) når det ved tariffavtale er fastsatt regler om lønnstrekk for fagforeningskontingent, herunder premie til kollektiv forsikring som er knyttet til medlemskap i fagforening, eller avgift til opplysnings- og utviklingsfond, eller til lavtlønnsfond,

e) når det gjelder erstatning for skade eller tap som arbeidstaker i forbindelse med arbeidet forsettlig eller ved grov uaktsomhet har påført virksomheten, og arbeidstaker skriftlig erkjenner erstatningsansvar, eller dette er fastslått ved dom, eller arbeidstaker rettsstridig fratrer sin stilling,

f) når det på grunn av gjeldende rutiner for beregning og utbetaling av lønn ikke har vært praktisk mulig å ta hensyn til fravær på grunn av arbeidsnedleggelse eller arbeidsstengning i avregningsperioden.

(3) Trekk i lønn eller feriepenger etter andre ledd bokstavene e og f skal begrenses til den del av kravet som overstiger det arbeidstaker med rimelighet trenger til underhold for seg og sin husstand.

(4) Før trekk etter andre ledd bokstav e foretas, skal arbeidsgiver drøfte grunnlaget for trekket og beløpets størrelse med arbeidstaker og med arbeidstakers tillitsvalgte med mindre arbeidstaker selv ikke ønsker det.

(5) Ved utbetalingen eller straks etter denne skal arbeidstaker ha skriftlig oppgave over beregningsmåten for lønn, beregningsgrunnlaget for feriepenger og trekk som er foretatt.

Ferieloven, arbeidstaker sier opp:

§ 8. Ferieavvikling i oppsigelsestid

(...)

(2) (Oppsigelse fra arbeidstaker)

På de vilkår som følger av §§ 6 og 7 kan ferie fastsettes og avvikles i tiden etter arbeidstakers oppsigelse.

(...)

(4)

(Rett til å kreve ferie lagt til oppsigelsestid)

Arbeidstaker kan kreve at ferie avvikles før oppsigelsesfristens utløp, hvis det etter dette tidspunkt ikke er tid til å avvikle ferie innenfor hovedferieperioden eller ferieåret, jf § 7 nr. 1 og 2. Arbeidstaker som selv sier opp sin stilling etter 15 august, kan likevel ikke kreve at ferie legges til tiden før 30 september.

(5) (Fravikelighet)

Reglene i denne paragraf kan ikke ved avtale fravikes til skade for arbeidstaker før oppsigelse har funnet sted.

Ferieloven, angående utbetaling av feriepenger:

§ 11. Utbetaling av feriepenger

(...)

(3) (Utbetaling ved opphør av arbeidsforhold)

Opphører arbeidsforholdet, skal alle opptjente feriepenger utbetales siste vanlige lønningsdag før fratreden. Den del av feriepengene som ikke lar seg beregne innen dette tidspunkt, kan utbetales i forbindelse med det avsluttende lønnsoppgjør.

I utbetalingen kan det gjøres fradrag med et beløp som utgjør 1,4 prosent av det feriepengegrunnlag som er opptjent hos vedkommende arbeidsgiver i det forkortede opptjeningsår 1 mai - 31 desember 1988.

(...)

(6) (Utbetalingsmåte, trekk i feriepenger mv)

Utbetalingsmåten, adgangen til å foreta trekk i feriepenger og plikten til å gi opplysninger om hvordan feriepengene er regnet ut, reguleres av arbeidsmiljøloven § 14-15.

(...)

Reglene i nr. 1 - 5 kan fravikes ved tariffavtale.

Merk at adgangen til trekk i lønn og feriepenger KAN være regulert i tariffavtale. Men den vanlige regelen er at trekk ikke kan gjøres gjeldende for den enkelte med mindre vedkommende er gjort personlig ansvarlig for beløpet det trekkes for - som nevnt før ved personlig kasse som vedkommende er den eneste med tilgang til.

Det er uansett ikke lov å holde tilbake ALLE feriepengene som betaling/sikkerhet for en kvittering som er mindre enn feriepengene. Dvs. at dersom vedkommende skylder kr 1.500 og det er gjort avtale om trekk så er det kr 1.500 som skal holdes tilbake, ikke mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blondie kom meg litt i forkjøpet her. Men som du ser av utdraget fra Arbeidsmiljøloven, så er det ikke lov å holde tilbake feriepengene på den måten.

Din samboer må henvende seg til Arbeidstilsynet. De vil da gi råd og hjelp om hva som bør gjøres. Ofte er det nok til at en arbeidsgiver bøyer av.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bli trukket i lønn kan skje, men å holde tilbake alle feriepengene i så lang tid tviler jeg på at er lov, og hvis det var et så stort oppgjør som for alle feripengene så tror jeg heller at sjefen burde anmelde det enn å holde tilbake penger.

Et dagsoppgjør kan være på et mye større beløp enn en persons feriepenger.

Hvem skal sjefen anmelde da? Sin egen ansatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et dagsoppgjør kan være på et mye større beløp enn en persons feriepenger.

Hvem skal sjefen anmelde da? Sin egen ansatt?

Hvis det er et så stort beløp burde det anmeldes ja. Evt gjøres opp for det, gjerne med advokat om det er så ille som det virker som.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tidligere jobbet på advokatkontor, og det er pussig hvor fort ting ordner seg når en advokat sender et brev... Forretningsadvokater er ofte flinke til å "true" folk på en intelligent og spissfindig måte når de ikke har rent mel i posen, og så lenge dette er penger som din samboer har krav på vil de til syvende og sist måtte betale det til ham. Ved å vente må de betale både renter og evt. utgifter til juridisk bistand, så de gjør det bare verre for seg selv... Umodent å furte sånn som de gjør. :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ansatte stjeler ofte hele dagsoppgjør, og da er det ufornuftig av arbeidsgiveren å holde tilbake pengene?

Det var virkelig dagens.

Jeg har opplevd dette mange ganger i bedrifter jeg fører regnskap for og vanlig praksis er å holde den ansatte ansvarlig for dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg syntes fortsatt arbeidsgiver burde tatt kontakt med han før. Ikke vente fram til feriepengene skulle vært utebetalt og arbeidstaker tar kontakt for å få de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Ansatte har heller ikke lov til å putte dagsoppgjørene i egen lomme.

Nei, det er sant, men man skal være forsiktig med å blande snørr og bart her, noe denne arbeidsgiver tydeligvis gjør.

Dersom arbiedsgiver mistenker utro arbeidstakere, må arbeidsgiver anmelde etter å ha tatt opp mistankene med arbeidstaker. Arbeidsgiver har under ingen omstendighet lov til å holde tilbake feriepenger og kun etter avtale lov til å holde tilbake lønn.

Har den dette gjelder tatt kontakt med Arbeidstilsynet? Regner med at bensinstasjonen er en del av en kjede. Ta kontakt med kjeden sentralt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...