Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bor hjemme mens jeg studerer ( værtfall i år), og har en liten jobb utenom så jeg har ikke tatt opp noe studielån. Men føler nå at pengene fra jobben ikke strekker så godt til i og med at det er sjeldent jeg har tid til å jobbe. Lurer på om det går ant å velge beløpet på studielånet sitt selv, sånn at jeg feks får 2000 i studielån pr måned? er det slik at renta ekstra høy jo mindre man låner? å får man utbetalt hele beløpet for et halvår, å må fordele pengene selv...? noen som kan forklare litt om dette, har liten peil, var innom lånekassen sine nettsider, men ble ikke så mye klokere i og med de bare konsentrerte seg om fullt lån, men det er ikke jeg interessert i.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da jeg søkte studielån, for et par år siden, var det iallefall slik at du kunne velge størrelsen på lånebeløpet selv. Renta løper ikke under studietiden, og er den samme uansett beløp.

Ordningen med utbetaling for fullt lån er at man får en større sum ved semesterstart, og månedlige rater etter dette. Hvordan det blir når du har valgt et mindre lånebeløp må jeg innrømme at jeg er mer usikker på.

Gjest AnneShirley
Skrevet

Men å ta opp så mye du får i studielån, for så å sette de du ikke bruker på høyrentekonto er lurere. Lånet er jo rentefritt så lenge du studerer, så de renteinntektene går rett i lomma på deg.

Skrevet

Det mest lønnsomme man kan gjøre, om man klarer å styre økonomien fornuftig, er å ta opp fullt lån.

Dette er rente- og avdragsfritt så lenge du studerer. Fører du det bare videre til sparekonto hver måned, kan du bare betale inn hele beløpet igjen når du er ferdig studert. Og med dagens rente onnår du et solid overskudd.

I tillegg er renta på studielån nesten alltid mer gunstig en rente på boliglån, i tillegg til at det er ditt personlige lån som du kan få stoppet ved arbeidsledighet, sykdom, videre studier etc. Så om du etterhvert skal kjøpe bolig, vil det lønne seg å putte pengene inn i boliglånet i stedet for studielånet.

Skrevet

Lønner seg som sagt over her å ta opp fullt lån, og sette på høyrentekonto! Penger rett i lomma!

Skrevet

takk for svar! høyrentekonto..mener du å ta opp et studielån for så å sette de i en bsu-konto? eller er det andre høyrentekontoer som kan lønne seg? om jeg setter pengene i en bsu-konto, står jeg da fritt til å ta ut penger litt etter litt til annet forbruk slik jeg selv ønsker?

Skrevet
takk for svar! høyrentekonto..mener du å ta opp et studielån for så å sette de i en bsu-konto? eller er det andre høyrentekontoer som kan lønne seg? om jeg setter pengene i en bsu-konto, står jeg da fritt til å ta ut penger litt etter litt til annet forbruk slik jeg selv ønsker?

BSU konto gir høyest rente, men maks sparebeløp er 15 000 i året, og du kan kun disponere pengene til boligkjøp eller avdrag på bolig. Du kan altså ikke ta ut til forbruk som du ønsker. Men jeg synes absolutt du bør vurdere å putte en del av lånet inn her om du har råd, da det er gunstig skattemessig i og med at du jobber og har netto skattepliktig inntekt. De fleste kjøper jo bolig etterhvert.

En hvilken som helst sparekonto, egentlig. Det er ulikt hvem som gir best rente. De fleste har jo en sparekonto i samme bank som de har lønnskonto, så dette vil jo være det enkleste.

Skrevet

Du kan ta av de 15 000 du kan sette inn årlig til forbruk før 31.12.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...