Gjest Gjest Skrevet 19. september 2008 #1 Skrevet 19. september 2008 Jeg har vondt rundt den ene visdomstanna mi. Litt av tannkjøttet har hovnet opp bak der. Endel av "kinnkjøttet" har også hovnet opp, så jeg biter meg litt der når jeg biter sammen. Ikke så det blir vondt/blør, men det er ikke akkurat behagelig heller... Når jeg trykker på huden under kjeven, der tanna sitter så gjør det vondt. Har hatt lignende smerte før. Jeg hadde tannlegetime uansett en dag etter at jeg fikk vondt, så tannlegen gjorde et eller annet for å fikse det. Tror det var en betennelse der. Kan sånt gå over av seg selv og hvor lang tid tar det? Har ikke lyst til å gå til tannlegen...
Gjest Gjest Skrevet 19. september 2008 #2 Skrevet 19. september 2008 Sikker på at du ikkje vil trekke? Ellers er et alternativ å spyle vekk bakterier og det som har lagd infeksjon/betennelse.. Det skal eg snart. Noen som vet hvor lang tid det tar..?
Gjest Gjest Skrevet 19. september 2008 #3 Skrevet 19. september 2008 Vil tippe du har perikoronitt. Jeg får det innimellom på grunn av en delvis frambrutt visdomstann. For meg hjelper det faktisk å tygge tyggegummi med den vonde tanna. Aner ikke hvorfor, men betennelsen forsvinner i løpet av et døgn.
AnetteR Skrevet 19. september 2008 #4 Skrevet 19. september 2008 Høres ut som betennelse i tannkjøttet, ja. Dette er vanlig rundt visdommstenner. Jeg sleit med det gjentatte ganger, som regel gikk det over av seg selv. Men en uke ble det bare værre og værre, og jeg krøp til slutt til korset (tannlegen). Her var resultatet "operativt" inngrep, der hun skar opp tannkjøttet og la inn tampong for drenering, deretter antibiotika. Gikk totalt 2-3 uker der jeg hadde problemer med å spise, vondt i munnen, og dårlig konsentrasjon. Etter dette valgte jeg å trekke tanna, for å slippe å gå gjennom det en gang til. Det gikk veldig raskt og greit, var mindre vondt en selve inngrepet for å fjerne betennelsen, og jeg spiste normalt etter få dager. Så svaret mitt er, du har nok en betennelse, som regel går det over av seg selv men du må følge med, og det beste er bare å få ut tanna først som sist eller så er sannsynligheten stor for at det kommer tilbake og er mye værre.
Gjest Gjest Skrevet 19. september 2008 #5 Skrevet 19. september 2008 Velkommen i klubben. Jeg har gått slik den siste uken pga. en visdomstann i underkjeven på venstre side som trøbler seg. Jeg kan se pittelitt av den, siden det er gått "hull" på tannkjøttet, men den har ikke kommet frem, så det regnes vel som komplisert. Jeg har vondt når jeg drikker, svelger og tygger. Det sistnevnte er nærmest håpløst. I tillegg til en dundrende hodepine. Jeg må nok krype til korset ganske snart. Jeg vil ikke spise smertestillende 24/7 heller. Skyller daglig med Corsodyl. God bedring.
Cowgirl22 Skrevet 22. september 2008 #6 Skrevet 22. september 2008 Jeg har en slik betennelsen som blusser opp nå og da. Det jeg synes hjelper er Vademekum som en kan få kjøpt i dagligvarebutikker. Tar noen dråper på en q-tips og gnir det rundt tanna morgen og kveld. Smaker dritt men dreper bakterier.
Gjest Emera Skrevet 22. september 2008 #7 Skrevet 22. september 2008 Jeg har også en sånn visdomstann, som ikke har kommet helt opp. Den har aktive faser, og da er det vondt. Jeg bruker Corsodyl gel og dytter denne ned i tannkjøttlommen med en tannstikker. Dette hjelper godt.
Gjest Gjest_karro_* Skrevet 11. februar 2010 #8 Skrevet 11. februar 2010 ja, jeg har også sånn tann, men den er ferdig utvokst. tannkjøttet har hovnet opp å jeg har fått sår på kinner (innsiden) . det gjør vondt når jeg svelger å tygger, så orker ikke vanlig mat. var hos legen i dag og tok blodprøver for kyssesyke, så jeg har kanskje det i tillegg, så hele hode gjør jo vondt. Er livredd for alt som har med nåler å gjøre, så trekking av tanna kan bli et vanskelig valg.. O.o
Gjest Tykjen Skrevet 10. desember 2012 #9 Skrevet 10. desember 2012 Nå kan jeg offisielt melde meg på sammen med dere andre. Jeg er opphoven og det gjør vondt. På en annen side så går det ellers fint med meg. Ingen smerter som pågår. Mat og drikke går ned normalt. Ser det er kommet råd om å bruke Corsodyr og Vademekum. Dette er prøvd i 2 dager uten at hovelsen har gått noe mer betraktelig. Føles hvert fall bedre selv om jeg ikke ser store resultatet hittil. Hvor lang tid kan jeg forvente det tar før jeg ser resultater for dere som har erfaring med dette tidligere? Har som alle andre tannlege skrekk og går veldig langt for å unngå det. Er også 20 år. God jul!
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2012 #10 Skrevet 10. desember 2012 Fikk akkurat det samme for ca to uker siden. Har hatt masse problemer med å spise og har hatt vondt i halsen. Nå ser det imidlertid ut til at det roer seg. Gjør fortsatt vondt, men har blitt mye bedre. Har ikke brukt noen medisiner, men det skal jeg gjøre neste gang det kommer. Anonym poster: e55d5e4f8b917fe39baafd9a2f74d508
Gjest Anna Skrevet 11. desember 2012 #11 Skrevet 11. desember 2012 Jeg gikk fire dager med slike smerter rundt min halveis-oppe vidsomstann nede i kjeven, før jeg dro på apoteket og kjøpte corsodyl. Tok en skikkelig tannrens den kvelden med tanntråd, tannpirker, liten tannbørste, vanlig tannbørste og til slutt skylte jeg med corsodylen. Dagen etterpå var det borte. Ganske ovverasket over at det bare skulle en tannskyll til før det ble borte. Litt redd for at det skal komme tilbake igjen nå før jul, men skal til tannlege neste uke uansett så håper han kan rense ut litt bakterier. Det blir ikke aktuelt å trekke eller operere ut noen tann før jul, hehe.
Maneo Skrevet 11. desember 2012 #12 Skrevet 11. desember 2012 Jeg skjønner at du ikke vil til tannlegen, men det kan bli verre hvis du venter. Jeg tenkte å vente til den kom helt opp, men endte opp med betennelse opp til øret og ned til halsen. Inn til tannlegen og opererte den ut, det gjorde mindre vondt enn hele den forbanna betennelsen. Var en befrielse å få den vekk!
Minya Skrevet 11. desember 2012 #13 Skrevet 11. desember 2012 Trekk skiten, det blir tusen ganger bedre når visdomstanna ikke lenger ligger der og gnikker og herjer mot tannkjøttet!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå