Gå til innhold

Firmabil - hvor mye skatt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber i et privat firma hvor mange av de ansatte har firmabil. De har to seters biler. Det jeg lurer på er hvor mye vil det koste for meg å ha en 5 seters firmabil?

Noen som vet hvordan dette skattes??

Skrevet

http://lovdata.no/all/tl-19990326-014-018.html#5-13

http://lovdata.no/for/sf/fd/td-19991122-1160-008.html#5-13-1

Fordelen legges til personinntekten, så du kan jo risikere å havne over toppskattgrensen innslag 1/2 (hvis du ikke allerede er over øverste grense).

Det er samme hvor mye du bruker bilen privat eller om du betaler deler av kostnadene selv. Du blir skattlagt for samme beløp uansett så lenge du har tilgang til bilen privat.

Skrevet
http://lovdata.no/all/tl-19990326-014-018.html#5-13

http://lovdata.no/for/sf/fd/td-19991122-1160-008.html#5-13-1

Fordelen legges til personinntekten, så du kan jo risikere å havne over toppskattgrensen innslag 1/2 (hvis du ikke allerede er over øverste grense).

Det er samme hvor mye du bruker bilen privat eller om du betaler deler av kostnadene selv. Du blir skattlagt for samme beløp uansett så lenge du har tilgang til bilen privat.

Ok, så hvis bilen koster 250 000 ny, så må jeg betale 30% av dette pr år?

75 000 pr år det da.. hmm 6250 kr i mnd.. er jo en del det da... det er vel kanskje meningen at det skal koste ca det samme å ha firmabil som å kjøpe en ny selv.....

aarh.. litt urettferdig system dette... de single på jobb kan ha firmabil og slippe unna med 1000 kr mnd i skatt for å disponere ny bil 24-7, mens jeg som har behov for å ha mer enn to seter må betale 6 ganger så mye...

jaja.. takk for svar i alle fall..

Skrevet
Ok, så hvis bilen koster 250 000 ny, så må jeg betale 30% av dette pr år?

75 000 pr år det da.. hmm 6250 kr i mnd.. er jo en del det da... det er vel kanskje meningen at det skal koste ca det samme å ha firmabil som å kjøpe en ny selv.....

aarh.. litt urettferdig system dette... de single på jobb kan ha firmabil og slippe unna med 1000 kr mnd i skatt for å disponere ny bil 24-7, mens jeg som har behov for å ha mer enn to seter må betale 6 ganger så mye...

jaja.. takk for svar i alle fall..

Skatten er jo ikke 30% av listeprisen. Det er skattegrunnlaget som er 30% av listeprisen. Dvs at 75 000 legges til din personlige inntekt. Nå vet jeg ikke hvor høy inntekt du har, men hvis du feks har 420 000 i inntekt fra før vil du pga bilen få toppskatt og marginalskatten din blir da 44,8%. Dvs at skattekostnaden din blir 33 600 pr år.

Om det lønnser seg kommer jo an på fordeling av privatkjøring og yrkeskjøring. Alternativet er jo å få bilgodtgjørelse for antall km kjørt, da kan du få betalt 3,5 kr/km (2,9 over 9000 km) skattefritt tjenestereise (dvs arbeidsreiser, ikke reisevei fra hjem til jobb).

Mange synes jo det er en fordel at jobben står for alt av vedlikehold av bilen osv når man har firmabil da.

Skrevet (endret)
Skatten er jo ikke 30% av listeprisen. Det er skattegrunnlaget som er 30% av listeprisen. Dvs at 75 000 legges til din personlige inntekt. Nå vet jeg ikke hvor høy inntekt du har, men hvis du feks har 420 000 i inntekt fra før vil du pga bilen få toppskatt og marginalskatten din blir da 44,8%. Dvs at skattekostnaden din blir 33 600 pr år.

Om det lønnser seg kommer jo an på fordeling av privatkjøring og yrkeskjøring. Alternativet er jo å få bilgodtgjørelse for antall km kjørt, da kan du få betalt 3,5 kr/km (2,9 over 9000 km) skattefritt tjenestereise (dvs arbeidsreiser, ikke reisevei fra hjem til jobb).

Mange synes jo det er en fordel at jobben står for alt av vedlikehold av bilen osv når man har firmabil da.

ehm, er litt treig på dette skjønner jeg.... har aldri satt meg inn i skattereglene.. men jeg har 360 000 i lønn nå.. hvor går grensa på toppskatt?

betaler 36% skatt nå (som egentlig er for mye i forhold til gjeld.. har ikke endret på skattekortet ettersom vi kjøpte hus midt i året.. ) hvis jeg ikke går over toppskattgrensen, vil det da si at jeg skal betale 36% skatt av 435 000 kr dersom jeg har firmabil til 250 000.

det jeg prøver å finne ut av er om det vil lønne seg for meg å oppgradere til en større bil privat, eller gå inn på firmabil ordning i stedet for å gå opp i lønn ved neste "opprykk"... er jo økt billån,forsikring, bompenger, bensin, vedlikehold, årsavgift etc og ta hensyn til her...

Ok. regnestykket blir som følger:

årslønn: 360 000 Skatt: 129 000

årslønn + bil: 435 000 Skatt: 159 000

Utbetalt med bil: 204 000 pr år (360 00- 159 000)

Utebetalt uten bil: 231 000 pr år (360 000 - 129 000)

altså er forskjell på ca 2000 kr i mnd? Stemmer dette, eller er jeg helt på jordet nå?

Endret av thumbalina
Gjest tidligere gjest
Skrevet

Som jeg nevnte før er det IKKE listeprisen som bli tillagt inntekten din, og det er heller ikke sjablongen som blir kostnaden for deg.

I stedet for at jeg skal prøve å forklare deg regler du ikke skjønner foreslår jeg følgende:

Gå inn på skatteetatens skatteberegning og tast selv inn alle tallene for deg så skjer du forskjellen i skattekostnad:

Hvis du sier ja til firmabil vil personinntekten din(lønna) være 435 000 (økning av personinnteken på 75 000). Du vil da gå over grensa for toppskatt.

Hvis du ikke sier ja til firmabilen vil personlønna di være uforandret, dvs 360 000.

Så får du bare sammenlikne skattekostnaden som kommer opp. Så får du ta en vurdering sett opp mot de kostnadene du har til bil idag.

Skrevet
Som jeg nevnte før er det IKKE listeprisen som bli tillagt inntekten din, og det er heller ikke sjablongen som blir kostnaden for deg.

I stedet for at jeg skal prøve å forklare deg regler du ikke skjønner foreslår jeg følgende:

Gå inn på skatteetatens skatteberegning og tast selv inn alle tallene for deg så skjer du forskjellen i skattekostnad:

Hvis du sier ja til firmabil vil personinntekten din(lønna) være 435 000 (økning av personinnteken på 75 000). Du vil da gå over grensa for toppskatt.

Hvis du ikke sier ja til firmabilen vil personlønna di være uforandret, dvs 360 000.

Så får du bare sammenlikne skattekostnaden som kommer opp. Så får du ta en vurdering sett opp mot de kostnadene du har til bil idag.

Hehe ok da er vi faktisk enige da... det var det jeg forsøkte å forklare meg frem til... men visste bare ikke hvor grensa på toppskatt lå... (og tydeligvis litt dårlig til å formidle tankene mine... )men da er det greit =) Takk!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...