Far til 2 Skrevet 18. september 2008 #1 Skrevet 18. september 2008 Finnes det tilfeller der "Barnevernet" ikke bryr seg om barnet ? Jeg mener utvilsomt JA, ettersom jeg selv har opplevd at "barnevernet" ikke ønsket å se bevis på vold mot mine egne barn. Jeg sitter fortsatt på videoen men har ikke mast noe mer på "barnevernet" for at de skal se den. Jeg ser imidlertid at det nå kommer opp nye tilfeller der det fremstilles som om "barnevernet" snur seg bort når barn mishandles. I dette tilfellet er det påstand om politivold mot ei 15 år gammel jente i en politibil.. I dette tilfellet mener retten at "barnevernet" har satt seg inn i en politibil sammen med en politimann og jenta (alle 3 bak i bilen). Når jenta kommer frem til en barnevernsinstittusjon har hun blodutredelser og skader i ansiktet. Retten kan ikke bevise om det er politiet eller "barnevernet" som har mishandlet jenta. Det synes imidlertid som om "barnevernet" aldri er blitt spurt om hva som skjedde (de dekker seg vel bak taushetsplikten). Bør vi ikke kunne forvente noe mer av en etatat som er satt til å ivareta barn ?
Brunhilde Skrevet 19. september 2008 #2 Skrevet 19. september 2008 Hvorfor angriper du barnevernet når det helt tydelig er politiet som overtrådt grensene? Kjenner svartmalingen og stigmatiseringen din av en konkret yrkesgruppe ingen grenser? Ser du ikke hvor lite troverdig og patetisk du virker når du hele tiden, og uten videre nyanser, angriper barnevernet?
Gjest Gjest Skrevet 19. september 2008 #3 Skrevet 19. september 2008 Jeg kan forstå han, det skjer mye mer enn hva vi tror.
thapara Skrevet 19. september 2008 #4 Skrevet 19. september 2008 Nå er jeg ikke i utgangspunktet negativ til barnevernet, men at det skjer mye rart, og at det jobber en del mennesker rundt i landet som heller skulle gjort noe HELT annet, det tror jeg! (grunnet ting jeg ikke skal legge ut om her, men min skepsis går mest på at de gjør for lite, og henter barna for sent - selv når foreldre, slektninger ,bhg tigger om hjelp..)
Gjest Gjest Skrevet 19. september 2008 #5 Skrevet 19. september 2008 Brunhilde; "Hvorfor angriper du barnevernet når det helt tydelig er politiet som overtrådt grensene? Kjenner svartmalingen og stigmatiseringen din av en konkret yrkesgruppe ingen grenser? Ser du ikke hvor lite troverdig og patetisk du virker når du hele tiden, og uten videre nyanser, angriper barnevernet?" Signerer denne!!!
Gjest Piper Skrevet 19. september 2008 #6 Skrevet 19. september 2008 Finnes det tilfeller der "Barnevernet" ikke bryr seg om barnet ? Jeg mener utvilsomt JA, ettersom jeg selv har opplevd at "barnevernet" ikke ønsket å se bevis på vold mot mine egne barn. Jeg sitter fortsatt på videoen men har ikke mast noe mer på "barnevernet" for at de skal se den. Jeg ser imidlertid at det nå kommer opp nye tilfeller der det fremstilles som om "barnevernet" snur seg bort når barn mishandles. I dette tilfellet er det påstand om politivold mot ei 15 år gammel jente i en politibil.. I dette tilfellet mener retten at "barnevernet" har satt seg inn i en politibil sammen med en politimann og jenta (alle 3 bak i bilen). Når jenta kommer frem til en barnevernsinstittusjon har hun blodutredelser og skader i ansiktet. Retten kan ikke bevise om det er politiet eller "barnevernet" som har mishandlet jenta. Det synes imidlertid som om "barnevernet" aldri er blitt spurt om hva som skjedde (de dekker seg vel bak taushetsplikten). Bør vi ikke kunne forvente noe mer av en etatat som er satt til å ivareta barn ? Hva vil du at barnevernet skal gjøre i din sak? Og burde ikek du heller ta med den videoen til politiet, for jeg syns nå det høres mer ut som en politisak enn en barnevernssak. Anmeld moren til dine barn, få en stopp på alt det som skjer. Dine barn er såpass store nå at de kan vitne, og en slik person som du har beksrevet henne som, burde ikke få være i nærheten av barna sine. Og det mener jeg. Men jeg forstår ikke helt hva du vil at barnevernet skal gjøre, for dine barn bor jo nå hos deg, og ønsker du å stoppe henne vil jeg tro at den beste løsningen er å anmelde henne for vold mot barna. Barnevernet er ikke eprfekte, som ingen andre er, men vi får bare høre den ene siden i dette. Jeg regner med at barnevernet på på banen, og de må helt sikkert vitne i denne saken. Men de har ikke gjort det til nå, men det er ikke dermed sagt at de ikke må gjøre noe som helst. Men akkurat i denne saken ville jeg nå heller ha kritisert politiet, for de skal da virkelig beskytte barna de også. og man behandler ikke noen på en slik måte, og derfor håper jeg at politibetjenten får en velfortjent straff. De skal være tryggheten i vårt samfunn, og da kan de ikke miste grepet på en slik måte, og spesielt ikke mot en 15 åring.
Far til 2 Skrevet 19. september 2008 Forfatter #7 Skrevet 19. september 2008 (endret) Hvorfor angriper du barnevernet når det helt tydelig er politiet som overtrådt grensene? Kjenner svartmalingen og stigmatiseringen din av en konkret yrkesgruppe ingen grenser? Ser du ikke hvor lite troverdig og patetisk du virker når du hele tiden, og uten videre nyanser, angriper barnevernet? Fordi "barnevernet" er opprettet for å sikre barns rettigheter. Om de har "snudd seg bort" når politimannen har utøvet vold mener jeg de ikke har gjort sin plikt i å forhindre det. De har heller ikke anmeldt det eller gjort andre tiltak for å forhindre det om vi tar utgangspunkt i artikkelen. Jeg tror det er like mange udugelige i "barnevernet" som det er i enhver annen etat eller bedrift. Men vi må forvente mer av disse (på lik linje med at vi må forvente mer av politiet) for å unngå misshandling/misbruk av barn. Barn er utsatt for overgrep og om de som er ansatt for å forhindre dette lukker øynene, bør hele etaten reorganiseres med nye mennesker og nye arbeidsmetoder. "Barnevernet" er ikke i noen særstilling som skal slippe kritikk når kritikk er riktig. Slik saken fremstilles i denne avisartikkelen mener jeg kritikk er riktig. Altfor ofte dekker etaten seg bak "taushetsplikten" som om dette er en rettighet som skal ivareta barnevernet (og ikke barnet slik det var tiltenkt). Tillegg: Når det gjelder etterlysningen din av nyanser, vil jeg henvise til andre tråder der jeg anbefaller folk å kontakte barnevernet. Det er med andre ord ikke bare negativt, men de fortjener kritikk når de ikke har gjort jobben sin. "Barnevernet" er det eneste vi har pr idag, og inntil det kommer på plass en ny organisasjon og mennesker med en annen bakgrunn, må vi gjøre det beste ut av det. Men det er ikke ensbetydende med at etaten ikke skal ha kritikk om de ikke gjør det de skal. Endret 19. september 2008 av Far til 2
Gjest Gjest Skrevet 19. september 2008 #8 Skrevet 19. september 2008 Jeg tror at folk har alt for stor tillit til barnevern, politi og rettsvesen. Vi som har erfaring fra de instansene vet at det skjer mye kritikkverdig. Mye av årsakene til det er at vi har et lover som hovedsakelig beskytter overgriperen.
Far til 2 Skrevet 19. september 2008 Forfatter #9 Skrevet 19. september 2008 ... Barnevernet er ikke eprfekte, som ingen andre er, men vi får bare høre den ene siden i dette. Jeg regner med at barnevernet på på banen, og de må helt sikkert vitne i denne saken. Men de har ikke gjort det til nå, men det er ikke dermed sagt at de ikke må gjøre noe som helst. Men akkurat i denne saken ville jeg nå heller ha kritisert politiet, for de skal da virkelig beskytte barna de også. og man behandler ikke noen på en slik måte, og derfor håper jeg at politibetjenten får en velfortjent straff. De skal være tryggheten i vårt samfunn, og da kan de ikke miste grepet på en slik måte, og spesielt ikke mot en 15 åring. Politiet har også taushetsplikt, men jeg har aldri sett denne bli misbrukt på den måten "barnevernet" misbruker den på. Dessuten synes jeg barnevernet slipper for lett når de gjør noe feil. I dette tilfellet synes det som om de har sluppet å vitne, og ingen har gjort noe vitneavhør av "barnevernet" som satt i samme rom som mishandlingen skjedde. Politiet har fått sterk kritikk i denne saken slik jeg oppfatter referatet fra rettsforhandlingene. "Barnevernet" er bare nevnt i en bisetning fordi "de ikke var tilgjengelig for avhør" i denne saken. Ansatte i "barnevernet" slipper tydligvis fri mens politiet og andre involverte blir avhørt.
Far til 2 Skrevet 19. september 2008 Forfatter #10 Skrevet 19. september 2008 Jeg tror at folk har alt for stor tillit til barnevern, politi og rettsvesen. Vi som har erfaring fra de instansene vet at det skjer mye kritikkverdig. Mye av årsakene til det er at vi har et lover som hovedsakelig beskytter overgriperen. Jeg er langt på vei enig. Og det gjelder desverre ikke bare i saker som dette. At "barnevernet" slipper unna i saker der de utifra det jeg forstår har sittet ved jenta som er mishandlet og dermed indirekte vært med på mishandlingen er tragisk. Barnevernet gjør mye bra, på lik linje med politi, helsevesen, etc. Men når de gjør noe galt bør det komme frem slik at problemene for de det gjelder ikke oppstår igjen. Desverre er "barnevernet" beskyttet for enhver form for kritikk i motsetning til når politi, leger, brannvesen, NAV, sykepleiere, psykologer, psykiatrikere, etc, etc.
Vera Vinge Skrevet 19. september 2008 #11 Skrevet 19. september 2008 Ut fra denne artikkelen, framstår det for meg som høyst uklart om Barnevernet kan klandres i denne saken. Jeg forstår derfor ikke overskriften din. Hvorfor ikke heller diskutere hvorfor en 15 år gammel jente som bor på barnevernsinstitusjon blir lagt i jern og behandlet så brutalt. Det er jo det som er det sjokkerende. Har politiet god nok opplæring i hvordan håndtere personer som må innhentes av politiet fordi de har rømt fra ulike institusjoner eller fordi de skal tvangsinnegges? Jeg forstår faktisk heller ikke hvordan det skal komme barnet til gode at Barnevernet plaprer om det ene og det andre. Ofte vil taushetsplikt av hensyn til barnet sammenfalle med en form for beskyttelse av Barnevernet. Men jeg mener likevel at det er nødvendig, selv om jeg ser problemene med det. Hvis du er noenlunde opplyst, vet du også at barnevernssaker ofte er svært komplekse og det er unge mennesker involvert, så det er ikke bare-bare å skulle gå offentlig ut med slike opplysninger.
Far til 2 Skrevet 19. september 2008 Forfatter #13 Skrevet 19. september 2008 ... Jeg forstår faktisk heller ikke hvordan det skal komme barnet til gode at Barnevernet plaprer om det ene og det andre. Ofte vil taushetsplikt av hensyn til barnet sammenfalle med en form for beskyttelse av Barnevernet. Men jeg mener likevel at det er nødvendig, selv om jeg ser problemene med det. Hvis du er noenlunde opplyst, vet du også at barnevernssaker ofte er svært komplekse og det er unge mennesker involvert, så det er ikke bare-bare å skulle gå offentlig ut med slike opplysninger. Joda, men jeg mener "barnevernet" burde stått først i køen for å anmelde volden mot denne jenta. Det synes som om de isteden har lukket øynene og dratt på ferie. Etter det har ingen forhørt dem om saken.
Gjest Gjest Skrevet 19. september 2008 #14 Skrevet 19. september 2008 Far til to: jeg kunne lest med mer åpne øyner om du ikke skrev "barnevernet" hele tiden. Hva med å skrive "politi", "leger", "brannvesen", "NAV", "sykepleiere", "psykologer", "psykiatrikere", etc, etc.
Brunhilde Skrevet 19. september 2008 #15 Skrevet 19. september 2008 Far til to: jeg kunne lest med mer åpne øyner om du ikke skrev "barnevernet" hele tiden. Hva med å skrive "politi", "leger", "brannvesen", "NAV", "sykepleiere", "psykologer", "psykiatrikere", etc, etc. Hadde tenkt å skrive det samme, jeg klarer ikke å ta "Far" til to helt seriøst, så lenge "han" velger å omtale barnevernet på den måten "han" gjør.
iss Skrevet 19. september 2008 #16 Skrevet 19. september 2008 Trodde du hadde sluttet å skrive barnevernet i hermetegn (" " ) jeg, Far til 2! Etter en tid her på forumet så bestemte jeg meg en gang for å ikke lese eller debattere innlegg fra deg når du er så snerversynt og låst i dine tanker. *borte*
*Blomst* Skrevet 19. september 2008 #17 Skrevet 19. september 2008 Kan nok kanskje tenkte meg at det ligger mer i saken enn det som står i artikkelen, ikke alltid de får med hva som virkelig har skjedd!
Gjest Gjest Skrevet 19. september 2008 #18 Skrevet 19. september 2008 Barnevernet er et symptom. Sykdommen heter dårlige foreldre. Det er ganske flere av de enn det er av dårlige barnevernet-ansatte. Bør vi ikke kunne forvente noe mer av folk som frivillig har satt liv til denne verden?
Far til 2 Skrevet 19. september 2008 Forfatter #19 Skrevet 19. september 2008 Jeg er enig med dere som mener at HOVEDproblemet er mødre og fedre som ikke klarer ? å håndtere problemene på riktig måte (men det finnes nok også eksempler der foreldrene fakrisk gjør en flott jobb og hvor det likevel går galt). Problemet eskalerer imidlertid når de som skal ivareta barn med div problemer snur hodet bort når det skjer overgrep. Rent juridisk er kanske ikke fok som er tilstede og ser vold mot andre rettslig ansvarlig. Trafikkloven sier at en er pålagt å stoppe å hjelpe om noen blir skadet. Barnevernet er tydligvis ikke pålagt å hjelpe barn som blir utsatt for vold, selv om de sitter 1 meter fra barnet når det skjer. I tilfeller som dette der barnevernet sitter i samme bilen og ser på volden bør det være mulig å melde fra om problemet. Tilliten til etaten synker hver gang det kommer frem nye eksempler på hvordan barnevernet ser bort fra de overgrepene som skjer. Barnevernet har opparbeidet et problem mht tillit blandt mange mennesker. De bedrer ikke sitt rykte når det kommer frem at de aksepterer vold mot barn.
Gjest NiChia Skrevet 19. september 2008 #20 Skrevet 19. september 2008 Ikke at det har så mye med denne saken å gjøre. Men jeg er veldig fornøyd med barnevernet mitt. Eller det som er her jeg bor. De har alltid stilt opp og alltid hjulpet til i mitt tilfelle. Selv om jeg til tider har vært veldig frustrert over måtene dem arbeider på har det alltid vist seg å fungere til slutt. Kanskje til og med det har vært den beste løsningen. Synes barnevernet gjør en god jobb jeg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå