Gå til innhold

Er katten min gravid eller hva skjer?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hele innlegget er fjernet, for det er jo ytterst få som klarer å gi meg svar på det jeg faktist ber om råd om. Det var ikke intensjon om å provosere flest mulig mennesker.

Endret av Alfakrøll
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Ser nå at du skrev hun har brukt p-piller i 3.5 år.

Du burde kanskje uansett tatt en tur til veterinæren for å sjekke henne for cyster på eggstokkene og i livmoren...

Endret av mrs_bond
Skrevet

Må nesten si meg enig med gjest :sjenert:

Men hun kan være gravid. Har hun oppført seg slik lenge?

Gjest TS_alfakrøll
Skrevet (endret)

Du kunne jo isåfall startet med å stille spørsmålet om jeg har tenkt på hva jeg gjør med de andre kattungene. Det er veldig mange av mine venner som ønsker seg kattunge fra min katt, så akkurat DET er det minste problemet. Jeg skrev heller ingenting om at vi skal beholde EN!

Og katten min har jevnlige sjekker hos vetrinær, og det er i samtaler med vetrinæren vi nå tar henne av pillen for så å sterilisere henne etter drektighet (som det også står)

Så vær så snill, skal du gi meg et svar, så kom med et konstruktivt ett, og ikke dine forutintatte meninger!!

Endret av mrs_bond
Gjest TS_alfakrøll
Skrevet
Men hun kan være gravid. Har hun oppført seg slik lenge?

Nei, det startet etter at vi flyttet. Så for 5 uker siden kanskje.

Skrevet
Og jeg blir oppgitt av å lese slike svar som dette. Ba jeg om din personlige mening i fht om vi vil ha flere katter eller ei? Nei!

Du kunne jo isåfall startet med å stille spørsmålet om jeg har tenkt på hva jeg gjør med de andre kattungene. Det er veldig mange av mine venner som ønsker seg kattunge fra min katt, så akkurat DET er det minste problemet. Jeg skrev heller ingenting om at vi skal beholde EN!

Og katten min har jevnlige sjekker hos vetrinær, og det er i samtaler med vetrinæren vi nå tar henne av pillen for så å sterilisere henne etter drektighet (som det også står)

Så vær så snill, skal du gi meg et svar, så kom med et konstruktivt ett, og ikke dine forutintatte meninger!!

Det som jeg nå uthevet med fet skrift har de fleste som er innom hos dyrebeskyttelsen for å bidra litt med stell av kattene hørt før...

Det sier de fleste som setter kattunger i pappesker utenfor veterinærkontoret også..."Vi hadde hjem til dem, men så meldte de avbud i siste liten. Nå vil ingen ha dem, så vi setter dem her i håp om at de får seg nye hjem"...

Jeg sier min ærlige mening om min oppfatning av folk som ønsker å sette kull på kattene sine, og følerselv jeg kom med et konstruktivt og informerende svar til deg.

Dette er et åpent forum, og når du legger ut slike tråder, så må du tåle å få slike svar tilbake.

Jeg håper du leste godt gjennom linken jeg ga deg lengre oppe i tråden, og håper du nå velger å kastrere katten istedenfor å la den gå gjennom en drektighetsperiode og fødsel.

...og JO, du skrev faktisk at du ønsket å beholde en av hennes egne.

Vi har lenge hatt lyst til at vår nydelige kattejente skulle få oppleve å få et kull før vi steriliserer. Vi har lyst på flere katter, og ønsker da en av hennes egne. Vi tok henne av p-piller for ca 7 uker siden, men det var akkurat samtidig som vi flyttet.
Skrevet
Eier av overstående innlegg her...

Ser nå at du skrev hun har brukt p-piller i 3.5 år.

Du burde kanskje uansett tatt en tur til veterinæren for å sjekke henne for cyster på eggstokkene og i livmoren...

...og nok en gang! Her virker du som du tar utgangspunkt i at jeg ikke sjekker katten min! Det at det virker som du bare tar for gitt at folk ikke tar ansvar for dyrene sine gjør meg fryktelig provosert! Jeg elsker katten min, hun er som en "datter" for meg. Og hun får sikkert mye mer kjærlighet enn dine "avlskatter", sånn som du beskriver det! Så kom ikke her å belær meg!

Skrevet
Det som jeg nå uthevet med fet skrift har de fleste som er innom hos dyrebeskyttelsen for å bidra litt med stell av kattene hørt før...

Det sier de fleste som setter kattunger i pappesker utenfor veterinærkontoret også..."Vi hadde hjem til dem, men så meldte de avbud i siste liten. Nå vil ingen ha dem, så vi setter dem her i håp om at de får seg nye hjem"...

Jeg sier min ærlige mening om min oppfatning av folk som ønsker å sette kull på kattene sine, og følerselv jeg kom med et konstruktivt og informerende svar til deg.

Dette er et åpent forum, og når du legger ut slike tråder, så må du tåle å få slike svar tilbake.

Jeg håper du leste godt gjennom linken jeg ga deg lengre oppe i tråden, og håper du nå velger å kastrere katten istedenfor å la den gå gjennom en drektighetsperiode og fødsel.

...og JO, du skrev faktisk at du ønsket å beholde en av hennes egne.

Greit, jeg formulerte meg sikkert dårlig. Men det er ikke poenget.

Du vet ingenting om meg, og kan derfor ikke ta utgangspukt i at jeg er uansvarlig.

Ja det er et forum, og derfor har jeg også like rett til å "ta igjen". Og jeg tar gjerne denne diskusjonen. Jeg er et katteelskende menneske som har hatt katter hele mitt liv. Jeg har forsikret meg godt om at skal katten min ha kattunger, skal jeg vite at de jeg ikke skal beholde kommer i et godt hjem. Jeg har god plass, så om noen skulle trekke seg, beholder vi de selv. Vi har planlagt dette i ett år, så det er nøye gjennomtenkt. Det var også derfor vi måtte vente til vi flyttet. Nettop pga alderen har jeg også snakket med vetrinær om dette er noe problem, det er det ikke i dette tilfellet, for hun er en meget sprek og frisk katt.

Skrevet
det er i samtaler med vetrinæren vi nå tar henne av pillen for så å sterilisere henne etter drektighet

Jeg regner med at det er du som har sagt til veterinæren at du SKAL ha et kull på katten, og at veterinæren har prøvd å fraråde deg dette.

Hvis ikke, setter jeg store spørsmål ved veterinæren du bruker.

99% av veterinærene her i Norge anbefaler nok kastrering istedenfor et kull.

Skrevet
Jeg regner med at det er du som har sagt til veterinæren at du SKAL ha et kull på katten, og at veterinæren har prøvd å fraråde deg dette.

Hvis ikke, setter jeg store spørsmål ved veterinæren du bruker.

99% av veterinærene her i Norge anbefaler nok kastrering istedenfor et kull.

Siden du vet alt, burde du kanskje vite at man ikke kastrerer hunnkatter, man steriliserer dem ;)

Ja, men det er ikke fordi katten ikke tåler det, slik du antyder. Det er fordi det er så mange katter i norge fra før. Og ja, selvfølgelig burde jeg tatt til meg en husløs, men det hadde ikke gått her ifht til min katt.

og hvorfor skal du ha mer rett til at din katt skal få et kull, selvom du er oppdretter? Fordi du tjener penger på det?

Skrevet
Greit, jeg formulerte meg sikkert dårlig. Men det er ikke poenget.

Du vet ingenting om meg, og kan derfor ikke ta utgangspukt i at jeg er uansvarlig.

Ja det er et forum, og derfor har jeg også like rett til å "ta igjen". Og jeg tar gjerne denne diskusjonen. Jeg er et katteelskende menneske som har hatt katter hele mitt liv. Jeg har forsikret meg godt om at skal katten min ha kattunger, skal jeg vite at de jeg ikke skal beholde kommer i et godt hjem. Jeg har god plass, så om noen skulle trekke seg, beholder vi de selv. Vi har planlagt dette i ett år, så det er nøye gjennomtenkt. Det var også derfor vi måtte vente til vi flyttet. Nettop pga alderen har jeg også snakket med vetrinær om dette er noe problem, det er det ikke i dette tilfellet, for hun er en meget sprek og frisk katt.

Jeg vil ikke kalle et menneske som utsetter sn katt for dette for et katteelskende menneske.

Du sier jeg ikke kjenner deg, og det stemmer nok sikkert, men det du skriver i dine innlegg, sier mye om den du er.

Jeg regner også med at din veterinær har opplyst deg om farene med å la en katt i den alderen få sitt første kull?

Hva om ting går galt? Det er vel ca 50% sjangs for at det skal gå galt...

Hva gjør du da?

Regner med at du da kommer til å sitte med verdens største skyldfølelse fordi det var din feil at katten døde, og forbanne deg selv over at du ikke hørte på rådene veterinæren ga deg eller " de teite folka" inne på kvinneguiden.

Skrevet
Jeg vil ikke kalle et menneske som utsetter sn katt for dette for et katteelskende menneske.

Du sier jeg ikke kjenner deg, og det stemmer nok sikkert, men det du skriver i dine innlegg, sier mye om den du er.

Jeg regner også med at din veterinær har opplyst deg om farene med å la en katt i den alderen få sitt første kull?

Hva om ting går galt? Det er vel ca 50% sjangs for at det skal gå galt...

Hva gjør du da?

Regner med at du da kommer til å sitte med verdens største skyldfølelse fordi det var din feil at katten døde, og forbanne deg selv over at du ikke hørte på rådene veterinæren ga deg eller " de teite folka" inne på kvinneguiden.

"Det jeg skriver i innleggende mine sier mye om hvem jeg er" ?? Hvem tror du egentlig at du er?? Du må regne med å få reaksjoner når du skriver så provoserende innlegg. Du går jo på meg som person. Du oppfører deg som en bedreviter.

Jeg er faktisk helt sjokkert, at det går an å gå så personlig på et mennske man ikke kjenner, og ha så meninger om hva slags menneske man er utifra at man ønsker at katten skal få oppleve å bli mamma. Har du en dårlig dag, eller hva??

Du er jo ikke vetrinær selv, du har ikke undersøkt katten min, så hvordan kan du si at det 50% sikkert kommer til å gå galt?? Når en vetrinær har sagt at det kommer til å gå helt fint!!

Skrevet
Siden du vet alt, burde du kanskje vite at man ikke kastrerer hunnkatter, man steriliserer dem ;)

Ja, men det er ikke fordi katten ikke tåler det, slik du antyder. Det er fordi det er så mange katter i norge fra før. Og ja, selvfølgelig burde jeg tatt til meg en husløs, men det hadde ikke gått her ifht til min katt.

og hvorfor skal du ha mer rett til at din katt skal få et kull, selvom du er oppdretter? Fordi du tjener penger på det?

Jeg kan iallefall si at "å sterilisere" er et inngrep hvor man kun klipper egglederne til hunnkatten, slik at hun ikke kan få kattunger. Katten har fremdeles hormonelle forstyrrelser i kroppen, og vil fremdeles ha løpetider, noe som er stressende for katten.

"å kastrere" er det man i dag kaller inngrepet om å fjerne kattens livmor, slik at de hormonelle svingningene i kattens kropp som forårsaker løpetider opphører og katten ikke kan få kattunger.

Desverre henger det gamle ordet "sterilisering" igjen, da dette er et mer forståelig begrep for "allmennheten".

Jeg kan også si med hånden på hjertet at man ikke blir rik av å være oppdretter, men at det er en hobby.Somregel går man i dundrende underskudd. Det er utrolig mye man må sette seg inn i når det gjelder avl og genetikk før man setter kull på sin katt, det er ikke bare å parre to individer, som mange her inne kanskje tror.

Skrevet
Du er jo ikke vetrinær selv, du har ikke undersøkt katten min, så hvordan kan du si at det 50% sikkert kommer til å gå galt?? Når en vetrinær har sagt at det kommer til å gå helt fint!!

Jeg er ikke veterinær ennå, men mener jeg har nok medisinsk og faglig bakgrunn til å uttale meg om emnet.

Skrevet
Jeg er ikke veterinær ennå, men mener jeg har nok medisinsk og faglig bakgrunn til å uttale meg om emnet.

Så fint at du skal bli veterinær, for du brenner tydlligvis for dette! Men jeg håper du behandler de som kommer til deg og ber om råd senere i livet, med bittelitt mer respekt, og ikke antar umiddelbart at de ikke gjør ting i beste tro mot dyrene sine.

Mange er kanskje uvitene, og man stoler selvfølgelig på hva fagpersonell sier til en. Jeg tror du sikkert har enormt mye å komme med, og derfor synes jeg det er kjempe trist at du går ut så hardt og skaper en vegg istedet for en dialog. Mennesker går i forsvar vet du.

Men jeg orker ikke diskutere dette mer med deg, jeg tror det kunne vært interessant, men når du ble så personlig som du ble synes jeg rett og slett det blir for idiotisk.

Lykke til med videre oppdrett og veterinærutdannelse hvis det er det du driver med, siden du skrev at du ikke var veterinær enda!

Skrevet

Takk:)

Ja, jeg behandler vanligvis folk med større respekt enn det jeg har gjort her, heldigvis, men av og til er det godt å få frese av seg etter å ha hatt en fæl dag.

Her inne slipper man heldigvis å stå "face to face" med vedkommende.

Skrevet

Det jeg reagerer mest på med dette er at du har latt katten gå på p-piller i 3,5 år.

De aller fleste veterinærer er svært restriktive med å gi p-piller til katter selv om det bare er snakk om en kort periode, og det med god grunn!

Jeg vet at veterinæren jeg bruker har lange og inngående samtaler med alle som ber om p-piller til katten sin, er hun opplyser om alle farene ved det, og på det sterkeste oppfordrer til kastrering.

Hun skriver uansett ikke ut resept på p-piller for mer enn 2 mnd av gangen. Så jeg setter store spørsmålstegn ved seriøsiteten til veterinæren du bruker.

Selv har jeg ikke engang tenkt tanken å la noen av mine katter gå på p-piller.

Jeg forstår heller ikke hvorfor du har ventet så lenge til at katten er 4 år før du vil ha et kull på den.

Skrevet

Det jeg reagerer mest på er å utsagnet "en av hennes egne". Hvorfor ikke adoptere en hjemløs stakkar fra dyrebeskyttelsen eller FOD istedenfor?

Skrevet

Jeg synes det er provoserende både at man utsetter katten for en slik betydelig kreftfare og setter unger til en verden som renner over av overskuddskatter fordi man har et egoistisk behov for å ha kattunger.

Er man glad i katter bør man bry seg om de kattene man ikke kjenner også. Når man setter kull på katten sin bidrar man til problemet med mangel på gode hjem. Disse menneskene som vil ha kattunger av deg kunne tatt noen av de andre som sitter og venter på et hjem. Du velger å drite i de andre kattene og det synes jeg ikke er noe som kan betegne en "katteelsker". Mulig du er glad i din egen katt (selv om du driter i livmorkreftfaren) men andre katters skjebne ser ikke ut til å være så viktig.

Du synes sikkert det er provoserende at du får pes for dette da det ikke var tema, men når folk er så egoistiske, klarer ikke så mange folk som bryr seg om de mange tusen kattene som er hjemløse å holde kjeft.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...