oktoberbarnet Skrevet 18. september 2008 #1 Skrevet 18. september 2008 Hei, Lurer på om noen kan hjelpe meg med med noen matoppskrifter innenfor en veldig snever diett! Jeg var nemlig hos legen i dag og fikk resultatene av matvareintoleransetester som ble gjort for en tid tilbake. Det viste seg blant annet at jeg reagerer på 30 matvarer. Må følge en streng diett i ukene fremover, og har fått en liste med de matvarene jeg har lov til å spise innenfor denne. Dietten går over en 4-dagers rotasjon, slik at jeg kan spise de samme matvarene bare hver fjerde dag. Ingen andre krydder eller smaksforsterkere (som pepper o.l.) enn de som står på listen er tillatt. Det er veldig mye bønner i dietten, noe jeg misliker intenst, men må man, så må man:-) Siden listen jeg har fått er på dansk, kan det godt være at bønnetypene heter noe annet på norsk, er som sagt ikke særlig bevandret når det gjelder bønner. Lurer på om noen av dere får noen gode ideer til oppskrifter når dere ser hva jeg kan spise. Synes nemlig det er vanskelig å være kreativ og finne på velsmakende matkombinasjoner til både frokost, lunsj og middag når jeg ser på listen. Dette blir et lang innlegg, men håper noen tar seg tid til å se på dette allikevel! Jeg blir veldig, veldig glad for alle forslag! Tusen takk! DAG 1 Protein: Egg, hyse, makrell, okse, sjøtunge, ørret. Grønnsaker: Vanlig potet Bønner/Gryn/Belgfrukter: Pintobønner, Hirse Frukt&Nøtter: Ananas, fersken, jordbær, mandel Krydder etc: Hvitløk, tistel, sennep Drikkevarer: Geitemelk, te og vann DAG 2 Protein: Flyndre, kamskjell, kylling, laks, ost laget av kun geitemelk, sik, sild. Grønnsaker:Gule bønner, gulrot, persille, søtpotet, selleri, zucchini Bønner/Gryn/Belgfrukter: Bygg, limebønner, erter Frukt&Nøtter: Appelsin, cashewnøtt, kokosnøtt, mandarin, cuantalopemelon Krydder etc: Ingenting Drikkevarer: Te, vann DAG 3 Protein: Abbor, hummer, lam, reker, torsk, tunfisk, østers Grønnsaker: Asparges, aubergine, avocado, salat, sopp Bønner/Gryn/Belgfrukter: Bokhvete, mungbønner, rug, soyabønner Frukt&Nøtter: Banan, druer, eple, kirsebær, peanøtt, pecannøtt Krydder etc: Lime, oliven, sitron Drikkevarer: Te, soyamelk, vann DAG 4 Protein: Kalkun, krabbe, kveite, muslinger, snapper, svin Grønnsaker: Grønne bønner, grønn paprika, reddik, rødbeter, gul squash, yam. Bønner/Gryn/Belgfrukter: Kidneybønner, linser, mais, ris Frukt&Nøtter: Grapefrukt, papaya, plomme, solsikke, valnøtt Krydder etc: Rørsukker Drikkevarer: Rismelk, Re, Vann
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå