Gå til innhold

Kokk

Mille123

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

I de bryllupene jeg har vært i til nå har alltid stedet vært en restaurant ol som har ordnet mat. Drikke har enten måtte kjøpes derfra, og i et tilfelle kunne brudeparet kjøpe dette selv.

Vi skal antakeligvis gifte oss neste år. Vet om et lokale ikke så langt unna som jeg tror er flott. Der er det sånn at man leier lokalet for en helg, også ordner man mat osv selv. Er det noen som har erfaringer med dette? Tenker å ha en "vanlig" 3-retters (forrett, hovedrett og dessert). Noen som har erfaring og aner hva dette vil koste? Vil det bli billigere enn å kjøpe maten på en restaurant?

Er vel ganske mye annet man må fikse selv og da; feks pynting, vasking osv??

Pleace let me know :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Sarah_*
Skrevet

Skal gifte oss til neste år, og lurer litt på det samme selv... Så fint om noen kommer med tips. Tror det er greit å leie et lokale for en helg, slik at det kan pyntes på fredag, og ryddes på søndag. Slik jeg ser det vil det absolutt bli billigere å enten leie kokk eller bestille gjennom catering, enn å arrangere bryllupet på restaurant. Tror catering koster fra ca. 300,- og oppover pr. kuvert for en treretters (uten drikke). Familien vår kjenner en kokk som sikkert kan ta på seg oppdraget for en grei pris. Er det da vanlig å kjøpe inn mat selv (f.eks i Sverige) som kokken kan tilberede? Vi har i tillegg tenkt å ha fri bar, dette har vi også tenkt å handle i Sverige (har familie like ved grensen). I tillegg kommer jo leie av dekketøy... Mye å tenke på ja!

Gjest svenskekokken
Skrevet

Tar av og til slike freelance oppdrag. Det varierer hvordan man ordner det praktiske, noen ganger ønsker de at jeg tar meg av innkjøpene, andre ganger setter jeg opp en spesifikk handleliste som de handler inn etter. Prisen vil variere veldig med hva slags meny du vil ha, men du må generelt beregne 200g kjøtt/fisk pr pers til hovedrett, 250g metningsgarnityr (poteter el.) og så må du ha litt grønnsaker og garnityr for å pynte med. Forrett og dessert er vanskelig å måle uten å vite hva du ønsker. Under normale omstendigheter vil dette stort sett bli billigere enn på restaurant, men dette er selvfølgelig avhengig av antall gjester og om du må betale mye for servitører. Jeg tar vanligvis 3.000 for et slikt oppdrag, da kommer jeg dagen før og forbereder alt som kan gjøres på forhånd, og tar hånd om middag og oppvask på selve dagen.

Skrevet

dette lurer jeg også på.... hvis man feks er 70 gjester og har en helt vanlig 3-retters? hva vil det da koste for leie av kokk og matvarer???

Skrevet

Vi skal ha et profesjonelt cateringfirma, og vi betaler da 445 kr (2 ganger servering av hovedrett) for en 3 retters, men dette kalles "eksklusiv catering", man kan få tradisjonell billigere, ned i 280-300 per pers tror jeg... kokk og servitører kommer utenom for 325 kr timen per pers.

Nå er det ikke 100 % sikkert vi får booket disse da, men håper det, sendte dem mail i dag.

Nå bor jeg i Bergen da, så vet ikke om det kanskje er billigere på mindre steder, men på fine restauranter/lokaler her koster 3-retters gjerne rundt 600 kr, og det er uten alkohol inkludert, så jeg synes ikke prisen er så avskrekkende :) Men er først og fremst for å kunne spandere fri bar at vi har festen et annet sted, skal man ha 3-retters koster det gjerne endel uansett...

Skrevet

Vi hadde en god venn som kokk, så det ble bryllupsgaven til oss. Vi spiste en nydelig tre-retters. Forrett: Ristede kamskjell med lun salat og saus. Hovedrett: Helstekt indrefilet av okse med sopp, røtter, grønnsaker, urtepoteter og nydelig saus. Dessert: Sjokoladetrøffelkake med vaniljeis og villbringebærcoulis. Vi kjøpte fersk, norsk indrefilet i Sverige til SEK 259 pr kilo. 2000 norske for 9 kg kjøtt til 27 mennesker med to runder av hovedrett, pluss at de fem i "personalet" (venner som hjalp til med servering og kokking) spiste middag, og flere gode restemiddager. Bringebærene plukket vi selv, dvs min kjære mor gjorde det. Kokken vår handlet resten, og det kom på 1600 kroner. (Kamskjellene ble kjøpt på innvandrerbutikk i Oslo, til 119 kr pr kilo.) 2600 kr på 27 mennesker er under 100 kr per kuvert. Det går altså meget godt an å gjøre det rimelig! Og dette var absolutt helt nydelig mat , ikke noe sparegreier!! :)

Hele bryllupet kom forøvrig på 21'... Og ingen klaget over noe som helst, selv om vi ikke hadde do-kurver og fullt stæsj. :ler:

Frk Rose er nå fru.

Skrevet
Vi skal ha et profesjonelt cateringfirma, og vi betaler da 445 kr (2 ganger servering av hovedrett) for en 3 retters, men dette kalles "eksklusiv catering", man kan få tradisjonell billigere, ned i 280-300 per pers tror jeg... kokk og servitører kommer utenom for 325 kr timen per pers.

Nå er det ikke 100 % sikkert vi får booket disse da, men håper det, sendte dem mail i dag.

Nå bor jeg i Bergen da, så vet ikke om det kanskje er billigere på mindre steder, men på fine restauranter/lokaler her koster 3-retters gjerne rundt 600 kr, og det er uten alkohol inkludert, så jeg synes ikke prisen er så avskrekkende :) Men er først og fremst for å kunne spandere fri bar at vi har festen et annet sted, skal man ha 3-retters koster det gjerne endel uansett...

Det var veldig fin pris! Hvordan gjør de det med cateringen egentlig? Har de lagd ferdig maten på forhånd og frakter den til stedet der festen er og holder den varm der? Holder maten seg varm da? Og ikke blir sånn "vannete"/våt?

Gjest Gjeste Blondie65
Skrevet

Jeg har brukt egen kokk ved to anledninger - den ene gangen var da jeg giftet meg. I begge tilfellene fikk kokken selv kjøpe inn maten (vi er langt unna Sverige her vest ...) etter at vi i fellesskap hadde bestemt meny. Har ikke angret noen av gangene og dette ble langt billigere enn både catering og restaurant. Begge gangene tok kokken seg også av å finne serveringshjelp, oppvask og rydding av kjøkkenet, selv om vi måtte organisere rydding og pynting av selve lokalet.

Jeg ville ikke stusset på å gjøre det igjen.

Husk at profesjonelle kokker ofte har forbindelser som gjør at de kan kjøpe inn i stort til storkjøkkenpris, det blir ikke samme prisen som å kjøpe det på butikken.

Skrevet (endret)

Hvis man ikke kjenner en kokk eller kjenner noen som kjenner en kokk - hvordan får man da tak i en? (sånn utenom catering etc) Vi vurderte nemlig det alternativet, men siden ingen vi kjente kjente en kokk (her vi bor - jeg kjenner flere andre steder i landet, men det hjelper lite) så la vi den planen på is.

Endret av Concertina
Skrevet
Det var veldig fin pris! Hvordan gjør de det med cateringen egentlig? Har de lagd ferdig maten på forhånd og frakter den til stedet der festen er og holder den varm der? Holder maten seg varm da? Og ikke blir sånn "vannete"/våt?

Sånn jeg har forstått det (har ikke snakket så mye med de enda, bare fått bekreftet at de er ledige den dagen), så blir maten tilbredt i selskapslokalet vi skal ha (har kjøkken)... siden man må ha kokk, tenker jeg (dette gjelder kun den eksklusive da)... men kan hende jeg har misforstått... har uansett hørt mye skryt om firmaet, så kommer til å gå for de uansett... kan jo skrive her igjen når jeg vet! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...