Gå til innhold

By lavt i disse urolige boligtider?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I disse trange tider er det mye snakk om at boligprisene vil falle.

Skal på visning til uka, taksten er på 2 450 000 ,- I tillegg er det en fellesgjeld på nesten 300 000,-

Hvor lavt kan jeg eventuelt starte budet med tanke på utviklingen i markedet? Vil ikke virke usæriøs, men vil jo gjerne få boligen biligst mulig og :)

Takk takk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vel, hva er det realistisk at en bolig kan selges for i markedet i dag? Hvor langt ned tror du selgeren er villig til å gå? Beliggenhet, oppussingsobjekt eller ikke, barnevennlig, fellesgjeld... osv. vil jo spille inn på markedsprisen. (Altså, hvor mye konkurranse vil du få på denne leiligheten? Noen leiligheter vil jo alltid være attraktive uansett. Eller er det et hus?)

Jeg har ingen erfaring med dette (er også interessert i svar på dette!) men det må da være lov å legge seg 2-300 000 under...? At man selger for f.eks. 500 000 under takst vil jeg tro omtrent aldri skjer når taksten er satt til ca 2,5... men igjen, jeg har virkelig ikke peiling, jeg bare tror, akkurat som deg :)

Skrevet

Er det en enebolig kan du iallfall først sjekke hva forrige eier ga for den... Men ta utgangspunkt i det urolige markedet: 2350.000? Her skal du ikke by mer enn 2.000.000. Du trenger ikke å by, heller. Iallfall ikke med det samme. Vær lunken, avvent, sett deg på liste slik at megleren sier fra hvis det kommer bud. En uke eller to etter visning så byr du to millioner. Ikke mer. Hvis ingen andre byr, og hvis selger avslår budet, så be selger komme med et motbud. Han vil nok prøve seg på 2.3. Du sier nei takk, men byr ham 2.100.000

Så kommer han ned til 2.2, og du møter ham på halvveien: 2.150.000

En god pris for begge to.

Skrevet

Takk for flotte svar :)

Det er snakk om en borettslags bolig- rekkehus.

Kan jeg da få sjekket opp hva selger har gitt for denne tidligere?

Det er fellesgjeld på boligen, ca 300 000 noe som utgjør ca 3 790,- mnd

Skrevet

Vel, du kan forsåvidt prøve å gå inn på www.bt.no/eiendom, der kan du søke på adresse eller gårds- og bruksnummer. Men jeg tror ikke du vil finne annet enn eneboliger der, evt selveide rekkehus. Men ikke andelsleiligheter, noe jeg kanskje tror det er snakk om i dette tilfellet. Men prøv og sjekk :-)

Skrevet

Taksten på huset vi kjøpte lå på 600 000 over vårt første bud, og taksten var på 550 000 over budet selger aksepterte. Noen klarer ikke å ha is i magen, og er bare glad til at de får bud på boligen sin. Derfor ville jeg i alle fall lagt meg på ca 400 000 - 500 000 under takst, for så å sett hva som skjedde videre.

Skrevet

Ja, det værste som kan skje er vel at selger syntes det er alt for lavt og at jeg må by en gang til? Så lenge jeg står oppført som interessert vil jeg vel bli kontaktet på nytt selvom selger mener første bud er for lavt?

Skrevet

Eller hvis de allerede har sett seg ut en ny bolig eller kjøpt ny bolig..da haster det jo med å få solgt den de sitter på nå...

Skrevet
Eller hvis de allerede har sett seg ut en ny bolig eller kjøpt ny bolig..da haster det jo med å få solgt den de sitter på nå...

Ikke i alle tilfeller, for er lånet nesten nedbetalt så har de jo ikke akkurat store utgifter på den boligen. Eller om de vurderer å leie ut, om de ikke får det de skal. Derfor er det ikke alltid sikkert at det haster, selv om de har funnet seg ny bolig.

Men jeg ville begynt lavt, og heller gått opp litt om selger ikke aksepterer budet. Og så lenge du er budgiver, vil megler kontakte deg om det kommer inn andre bud. Men jeg ville satt en tidsfrist på budet, for da setter du litt mer press på selger. Det er en del soms etter åpen frist, og da kan jo selge vente for å se om det er mulig å få mer for boligen. Men setter du en frist på budet, må selger bestemme seg innen den tid, og det kan godt være da at selger vil akseptere et lavere bud enn forventet bare fordi de rett og slett ikke våger at budfristen skal gå ut. For da vil de jo ikke ha noe bud på boligen sin, og det er heller ikke noe videre.

Skrevet

Godt poeng!

Det er sikkert flere enn bare en på visning, men det er jo mye sagt om borettslagsleiligheter i media om dagen og mange har blitt skeptiske.

Jeg tror dette kan være en fordel.

Skrevet
I disse trange tider er det mye snakk om at boligprisene vil falle.

Skal på visning til uka, taksten er på 2 450 000 ,- I tillegg er det en fellesgjeld på nesten 300 000,-

Hvor lavt kan jeg eventuelt starte budet med tanke på utviklingen i markedet? Vil ikke virke usæriøs, men vil jo gjerne få boligen biligst mulig og :)

Takk takk!

Det er vanskelig å si. Enten kan du ha flaks og få tilslag på en lav pris, eller du kan starte en budrunde som mange vil være med på. Det er vel bare å prøve seg fram, de fleste må gjennom endel budrunder før man vinner tilslaget.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...