Gå til innhold

Bidrag til bryllup

Anbefalte innlegg

Gjest spydigrypa
Skrevet

Jeg er alt for selvstendig for sånt som dette her, jeg hadde vel både planlagt og betalt bryllupet mitt selv uten engang å tenke på at mine foreldre og kommende svigerforeldre skulle vært med å betalt. Det må være noe galt med oppdragelsen min. :fnise: Den kommende brudgom skulle selvsagt fått lov til å være med på planleggingen, han skulle fått lov til å bestemme noe selv også -det er visst heller ikke helt vanlig i dag.

:klø:

Videoannonse
Annonse
Gjest ¤bella¤
Skrevet
En av mine bestevenninner, som skal være en av mine to forlovere, mener at jeg bør spørre rett ut, men jeg er redd for at dette blir for direkte og oppfattet som frekt.. Hva synes dere? Har dere noen erfaringer fra lignende?

Ønsker de å bidra, gjør de det, og sier det frivillig.

Skrevet

jeg vil helst dekke hele bryllupet selv, men vet at i vår familie kan man ikke si nei om noen tilbyr seg.. pappa har hittil tilbudt seg å dekke avecen, kjenner jeg han rett vil han tilby oss mer, men jeg håper virkelig ikke.. familien til min forlovede er ikke så pengesterke så vi forventer ingenting fra dem..

jeg vil enkelt og greit dekke alt selv, hvis noen vil støtte oss økonomisk kan de gi oss reisegavekort i bryllupsgave.. slik at vi får drømmebryllupsreisen..

men for å svare Siripia: kjempe kjekt at moren din vil gi dere 25000!! jeg vet ikke hvor nært dere er familien og hvor pengesterke dere er, men det kan bli tatt ille opp om dere spør/ hinter om penger.. jeg ville nok bare planlagt budsjettet rundt de 25000 og evt det dere har tenkt å betale selv, og heller bli super happy om det er flere som tilbyr seg å delta..

Skrevet
jeg vil helst dekke hele bryllupet selv, men vet at i vår familie kan man ikke si nei om noen tilbyr seg.. pappa har hittil tilbudt seg å dekke avecen, kjenner jeg han rett vil han tilby oss mer, men jeg håper virkelig ikke.. familien til min forlovede er ikke så pengesterke så vi forventer ingenting fra dem..

jeg vil enkelt og greit dekke alt selv, hvis noen vil støtte oss økonomisk kan de gi oss reisegavekort i bryllupsgave.. slik at vi får drømmebryllupsreisen..

men for å svare Siripia: kjempe kjekt at moren din vil gi dere 25000!! jeg vet ikke hvor nært dere er familien og hvor pengesterke dere er, men det kan bli tatt ille opp om dere spør/ hinter om penger.. jeg ville nok bare planlagt budsjettet rundt de 25000 og evt det dere har tenkt å betale selv, og heller bli super happy om det er flere som tilbyr seg å delta..

Jeg er enig med covergrl. Planlegg ut ifra det dere har å forholde dere til nå. De andre kommer sikkert på banen dersom det er noe de ønsker og har mulighet til.

I opplyse om hva og hvor mye moren din tilbyr, ville jeg tolket som et hint eller en indirekte forspørset om økonomisk støtte til bryllupet. Ikke minst at de andre foreldrene kanskje vil føle seg presset til å gi minst like mye...

Skrevet
Og jeg forstår ikke hvorfor andre har noe emd hva andre ahr bidratt med, for hvorfor skal de egentlig få vite hva andre har bidratt med? Jeg vil si at du fortalte det,f or at de da kunne hjelpe til også. Penger spart for dere, for ellers klarer ikke jeg å forstå hvorfor noen ahr noe med hva noen har bidratt med.

Tror du svigerforeldrene dine hadde reklamert med at de bidro med si og så? For ellers ville det jo bare vært dere og svigers som visste det, så hvorfor skal da dine foreldre få dette presenter, om det da ikke er for å tyne de for litt penger også. Og min mening er at det fortsatt er frekt, for jeg klarer ikke i min villeste fantasi forstå hva andre ahr med bidragene til bryllupet å gjøre.

Er man ikek voksen når man gifter seg? Skulle nesten ikke tro det, siden man må diskutere den økonomiske biten med begge foreldreparene. Og siden man føler at man må gjøre det, så er man kanskje ikke voksen nok til å gifte seg.

Dette var en merkelig reaksjon, synes jeg! Vi er ikke, hverken jeg eller han, de første i våre søskenflokker som gifter seg, og det har vært vanlig at foreldrene bidrar litt. Vi dekker selvsagt det meste selv, men foreldrene våre ØNSKER å bidra, på forskjellige måter.

Penger spart for oss? Ja, selvsagt, men det er ikke noe vi krever! Jeg var klar over at de hadde tenkt å bidra, nå fikk vi det formelle overstått med tanke på summen, som uansett ikke vil bli lik pga at de hjelper med andre ting i tillegg.

Jeg synes det er ryddig å fortelle mine foreldre hva hans foreldre har bidratt med. Jeg vet at de ville lurt på det ellers. Hadde det vært enorme summer som var hinsides all fornuft, ville det stille seg annerledes. Men når summene ligner på det som er gitt til søsknene før oss, synes jeg det er fint at det blir gjort oversiktelig. Vi er vant til å prate om ting i min familie, da. Og synes at nettopp dette er "voksent".

Men oss om det, tydeligvis.

Skrevet (endret)
Dette var en merkelig reaksjon, synes jeg! Vi er ikke, hverken jeg eller han, de første i våre søskenflokker som gifter seg, og det har vært vanlig at foreldrene bidrar litt. Vi dekker selvsagt det meste selv, men foreldrene våre ØNSKER å bidra, på forskjellige måter.

Penger spart for oss? Ja, selvsagt, men det er ikke noe vi krever! Jeg var klar over at de hadde tenkt å bidra, nå fikk vi det formelle overstått med tanke på summen, som uansett ikke vil bli lik pga at de hjelper med andre ting i tillegg.

Jeg synes det er ryddig å fortelle mine foreldre hva hans foreldre har bidratt med. Jeg vet at de ville lurt på det ellers. Hadde det vært enorme summer som var hinsides all fornuft, ville det stille seg annerledes. Men når summene ligner på det som er gitt til søsknene før oss, synes jeg det er fint at det blir gjort oversiktelig. Vi er vant til å prate om ting i min familie, da. Og synes at nettopp dette er "voksent".

Men om de lurte på hva de andre hadde gitt, hvorfor kunne de da ikke bare spurt om det da? Siden dere tydeligvis har for vane å snakke om slike ting id eres familie, burde det være mer naturlig at de spurte.

Men meg om det

Og vi også snakker om masse i vår familie, men vi fortalte ikke hva det andre foreldreparet hadde gitt til vår bryllupsdag, for det var ingen som spurte.

En liten ting til. Du innrømmet i ditt innlegg at dere snakket med foreldrene deres, bare for å finne ut hvor mye de ville bidra med. Så da hadde jeg jo rett da, at dere fortalte det for å finne ut hvor mye de kunne bidra med.

Endret av Piper
Skrevet

Jeg tror de vil foreslå å bidra selv innen rimelig tid dersom de vil det. De vet nok at det er vanlig, og hvis de har penger til det, regner jeg med at de vil si noe om det, og bestemme sum. Jeg ville ikke spurt.

Da jeg forlovet meg, tilbød foreldre på begge sider seg å betale noe. Vi syns imidlertid det ble litt voldsomt, og vi takket nei. Så vi sparte opp, og det var veldig greit å føle at vi kunne stå for det hele selv og vite at vi kunne klare kostnaden. Vi tenkte egentlig at de heller kunne gi oss en fin bryllupsgave om de ville det. Man kan vel si at vi fikk summer over all forventning, fra foreldre og besteforeldre, og at vi dermed kunne kjøpe oss en ordentlig bil (gaver+sparepenger, altså), men det er en annen historie.

Skrevet

det er jo selvfølgelig veldig individuelt det der, i deres familie er det bare å snakke åpent om det (samme er det i min familie), i andre familier har de kanskje dårligere økonomi eller andre ting som gjør at de ikke snakker åpent om akkurat dette..

jeg vil ikke be om en krone, jeg vil dekke alt selv og dette er noen familien vet.. men om de likevell tilbyr så sier vi ikke nei takk.. men helst vil jeg dekke bryllupet selv og stolt kunne innrømme at jeg ikke trenger noe fra andre..

det er forskjellige måter å ordne ting på i familier, man er ikke mer eller mindre voksen uansett hvilken måte man velger..

Skrevet
En liten ting til. Du innrømmet i ditt innlegg at dere snakket med foreldrene deres, bare for å finne ut hvor mye de ville bidra med. Så da hadde jeg jo rett da, at dere fortalte det for å finne ut hvor mye de kunne bidra med.

Jeg vet ikke helt hvor du har dette fra. Jeg skriver at hans foreldre tilbød seg å betale en sum, og da jeg hadde en bryllupsprat med mine foreldre (vi har det ganske ofte for tiden) nevnte jeg også dette med at svigers hadde sagt hva de ville bidra med. Som sagt har vi begge søsken som er gift, og hvor begge foreldreparene har bidratt, og det var ikke noe vanskelig tema å ta opp.

Dette blir jo flisespikkeri, men jeg blir provosert over at du kan antyde at vi ikke er voksne nok til å gifte oss, på grunn av at vi har avklart det økonomiske med våre foreldre.

Skrevet

Vi har satt opp et budsjett og en spareplan slik at vi har mulighet til å betale alt selv. Samboeren min tror foreldrene hans kommer til å ville bidra litt (siden det er vanlig i hans familie og de er ganske velstående), men avtalen sambo og jeg har oss i mellom er at ALT som kommer som gaver skal være som en bonus og de pegene vi da får til overs skal settes på BSU-konto.

For meg er det helt merkelig at foreldrene våre skal være med på å betale for vårt bryllup. Det er ikke vanlig i min familie, men vi er heller ikke så velstående som svigerfamilien. Jeg kunne ALDRI spurt noen om penger.

Gjest Kostnader!!
Skrevet

Hvorfor i helvete er bryllup og det som medfølger blitt synonymt med PENGER i så j... stor grad?

I dag tror jeg INGEN forventer at foreldre skal betale bryllup lenger, det var en skikk som ble fulgt tidligere. MEN, i dag har vel stort sett de fleste etablert seg når de gifter seg og har dermed god råd? Moroa bør man betale selv, og gjøre det så fancy en har lyst og råd til. Er rett og slett frekt å forvente at mor di skal betale at du velger å gifte deg!

Velkommen til utdrikningslag , det koster bare 1000kr og vi skal rafte i Sjoa, bruden skal få spa og 3 retters middag, vi skal drite ut bruden på Karl Johan osv osv osv... WHY? Jeg trodde poenget med et slikt lag var å samle venner til brud og faktisk ikke overgå hverandre i fancy opplegg med tilsvarende kostnader og gjøre noe hyggelig som man sjelden får gjort i tidsklemma ellers???

Jeg lurer virkelig på dette og kan i samme slengen ta med min oppfatning om gaveforventninger til bryllup. Om brudeparet ikke vil ha gaven de får av meg, så gi den bort eller noe i den dur- er vi kommet dit hen at man gifter seg for å få gaver og dermed må sikre seg de rette gavene ved å skrive lister??

TRIST!

Jeg tror på kjærligheten, men slik det har utviklet seg i min vennekrets, ja så får jeg faktisk ikke lyst å gifte meg (stikker til Vegas i stedet)

Skrevet

Ja, trådstarters motiv har da vært klart helt fra begynnelsen av. Det som er enda mer patetisk, er at hun i en annen tråd skrev at en med tilnærmet lik "problemstilling" var både grisk og lite reflektert. :roll:

Trådstarter er utvilsomt ute etter så mye penger som mulig, men er for feig til å si det rett ut.

Å prestere å si at hun kun vil fortelle de tre andre foreldrene om morens pengegave skyldes at hun ikke vil de skal føle seg utenfor, er så dumt at det ikke er til å tro.

Skrevet

Hva i svarte er avecen? Har det noe med ett bryllup å gjøre?

Gjest ¤bella¤
Skrevet

det er til kaffe, etter maten

Skrevet
Hvorfor i helvete er bryllup og det som medfølger blitt synonymt med PENGER i så j... stor grad?

I dag tror jeg INGEN forventer at foreldre skal betale bryllup lenger, det var en skikk som ble fulgt tidligere. MEN, i dag har vel stort sett de fleste etablert seg når de gifter seg og har dermed god råd? Moroa bør man betale selv, og gjøre det så fancy en har lyst og råd til. Er rett og slett frekt å forvente at mor di skal betale at du velger å gifte deg!

Velkommen til utdrikningslag , det koster bare 1000kr og vi skal rafte i Sjoa, bruden skal få spa og 3 retters middag, vi skal drite ut bruden på Karl Johan osv osv osv... WHY? Jeg trodde poenget med et slikt lag var å samle venner til brud og faktisk ikke overgå hverandre i fancy opplegg med tilsvarende kostnader og gjøre noe hyggelig som man sjelden får gjort i tidsklemma ellers???

Jeg lurer virkelig på dette og kan i samme slengen ta med min oppfatning om gaveforventninger til bryllup. Om brudeparet ikke vil ha gaven de får av meg, så gi den bort eller noe i den dur- er vi kommet dit hen at man gifter seg for å få gaver og dermed må sikre seg de rette gavene ved å skrive lister??

TRIST!

Jeg tror på kjærligheten, men slik det har utviklet seg i min vennekrets, ja så får jeg faktisk ikke lyst å gifte meg (stikker til Vegas i stedet)

er helt enig med deg ang det med dyrt utdrikkningslag.. er jo ikke alle som har råd til det.. det viktigste for meg er at jeg får samlet vennene mine.. forloveden min ønsker ikke utdrikkningslag engang!!

hvorfor skal bryllupet være dyrt..? jeg må ærlig innrømme at bryllupet vårt får en høg sum, men vi betaler alt selv og er forberedt på det.. vil noen av foreldrene våre betale noe så helt greit, skal ikke nekte de det, men vi er forberedt og ønsker å betale selv..

når det gjelder det med gavelister ønsker jeg å legge igjen en slik i noen butikker fordi at gjestene ikke ender opp med å kjøpe det samme, i tillegg til at det kan være enklere å finne gaver. på vår ønskeliste står det både rimlige og dyrere ting, enkelt og greit fordi vi trenger det, og fordi at de med dårligere økonomi skal slippe å føle seg presset til å gi en dyr og fancy gave..

Skrevet

avec blir servert etter middag, før kaffe og kaker.. der er feks cognac og kaffe, evt bailey`s og kaffe..

Gjest Fru Mæla
Skrevet

Jeg ville spurt rett ut; Nå holder vi på å lage budsjett til den store dagen og lurer derfor på om dere ønsker å bidra med noe (enten penger eller i form for at de betaler noe de har bestemt seg for)

Vi giftet oss unge (jeg var 18 og han 21) og våre foreldre betalte (delte) alt i bryllupet. Eneste vi betalte selv var klær (og jeg solgte jo kjolen etterpå) :)

Skrevet

Nå skriver TS at de egentlig ikke trenger bidrag. Utifra det, så vil jeg tro at svigerfamilien ikke har tenkt å være med å betale bryllupet, og jeg ville heller ikke spurt. Nå er jeg ikke en bryllupsekspert, men det er vel ikke vanlig å sponse bryllupet til etablerte par, med mindre det er tradisjon i familien. Men da ville sikkert forloveden visst om det, + at de hadde sikkert nevnt det tidligere.

Gjest Gjest_Trulte_*
Skrevet

Når familien har spurt om vi ikke har tenkt å gifte oss snart, så har jeg sagt som så at "det blir når vi får spart opp penger, eller hvis noen ønsker å sponse oss".

Jeg kan ikke begynne å planlegge et bryllup uten å vite hvor mye penger jeg har å rutte med. Det har jeg fortalt dem også. Foreløpig er det lite å hente til det :) Men har fått vite at vi kommer til å få litt hjelp.

Vi er i etablererfasen hvor jeg er student og vi betjener stort huslån. Så om familien forventer et storkalas uten at de bidrar så tar de feil. Jeg tar ikke på meg et lån fordi familien vil ha stor fest. Da får det bli som det blir.

Skrevet

I mine øyne er det brudeparets valg å gifte seg og da tenker jeg at er man voksne nok til å gifte seg så kan man i utgangspunktet betale alt selv også.

Klart det er kjekt om foreldre vil spleise litt, men jeg hadde aldri spurt og forventer det absolutt ikke.

Skulle jeg gifta meg og ikke hadde budsjett til si eller så, så hadde jeg venta og spart penger, eller hatt bryllup i forhold til økonomien.

Men jeg ser jo overalt her inne at foreldre spytter i penger så det står etter, så dette er jo veldig ulikt fra familie til familie.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...