Gjest Gjest Skrevet 18. september 2008 #1 Skrevet 18. september 2008 ååå! nå må jeg nesten bare få lettet mitt hjerte her og tankene som gjør meg så utrolig nervøs! håper noen har noen betryggende tanker å gi meg.. jeg ble ferdig som student i sommer, har jobbet i 2 måneder i full jobb.. dette er et vikariat og det går ut i august. kan hende jeg får lenger også dersom ikke hun som er i mamma perm kommer tilbake på nyåret.. det kan hende hun slutter.. dette vet vi på nyåret (fikk jeg beskjed om på jobb intervju) saken er nå at vi har drømt om barn i lang tid nå, og jeg har følt meg kjempe klar og snakket mye om babyer. det har ikke akkuratt lagt en demper på det at fler av venninnende mine er nå gravide.. er så baby sjuuuuk! men jobbsituasjonen gjør meg gal!! saken nå er at over igår når jeg skulle legge meg så fant jeg ikke p-pillene mine, jeg gikk og spurte samboer om hvor de var, og han sa at han hadde lagt de bort. han ville at vi skulle prøve å få barn. og som han sa, det kan ta tid før du blir gravid. jeg ble uber glad for at han har nå gått å tenkt på det lenge og endelig følte han seg klar for det også. så jeg tokk ikke p-pillene og vi koste oss i senge halmen.. også ble jeg litt redd for at nå er jeg kanskje allerede gravid.. men nå begynner jeg å bli i tvil.. ikke fordi jeg ikke er klar for den lille, noe jeg så absolutt er! men jeg tenker så mye lenger.. hva hvis, hva hvis med jobben! uff.. jeg tenker sånn på jobben jeg har.. skal jeg komme på nyåret og muligens fortelle at jeg er gravid, de vil føle at jeg steller de i stikken med tanke på at jeg går ut i perm like før vikariatetet er over.. og det kan hende styrer ikke vil gi meg fast eller lenger siden jeg er gravid (siden kontrakten går ut i august og blir jeg gravid nå går jeg ut i perm i forhåpentligvis ikke komplikasjoner i juni, kanskje før) uff.. kanskje ikke de vil da gi meg fast pga dette... men igjen er det kjekt å bli gravid nå dersom jeg ikke vil få mer enn denne tiden. for da kan jeg gå og kose meg hjemme med den lille uten å vite at jeg har en fast jobb å gå tilbake til igjen.. men kan da gå litt lenger hjemme... men så tenker jeg, når jeg da går ut i ny jobb igjen kan jeg vel ikke kreve en redusert stilling pga jeg ønsker ikke 100% jobb når jeg har en liten en... det er vel litt lettere å redusere stillingen hvis man har en jobb fra før av å gå tilbake til... for de fleste jobber er 100% og jeg kan da ikke sitte på intervju og si at jeg ikke ønsker mer enn feks 60-70% men litt lettere hvis jeg har en jobb å gå tilbake til for så å spøre om dette.. for jeg er pliktet til redusert stilling dersom jeg ønsker det.. off... de jobbtankene gjør meg gal! kan noen hjelpe meg? betrygge meg? jeg trenger så sårt noen hjelpende ord!
^^Sunny^^ Skrevet 20. september 2008 #2 Skrevet 20. september 2008 (endret) Dersom du er så bekymret for jobbsituasjonen din så hadde jeg nok ventet litt med barn.. Men det kommer jo litt an på hvor vanskelig/lett det er å få jobb i ditt yrke ..? Tror ikke jeg hadde tatt sjangsen på å sitte uten arbeid, men hvis du f.eks jobber innen helsevesenet så trenger dem jo alltid folk ! Det kommer an på hvor lenge du greier å vente med å få barn , og hvor langt unna den "faste stillingen" er ? Kan dere klare dere økonomisk dersom du ikke får jobb med en gang etter permisjon ? Lykke til Endret 20. september 2008 av Ann78
AnetteR Skrevet 20. september 2008 #3 Skrevet 20. september 2008 Det kommer helt ann på jobben, og hva du er villig til, og har muligheten til, å risikere økonomisk. I værste fal må du gå ut i fødslespermisjon uten penger. Når man nettopp er ferdig med studiene, er man i en veldig sårbar situasjon. Loven krever at du har hatt jobb i minst 6 måneder (rett på meg hvis jeg tar feil) for å få penger i permisjonstiden. Det er lett å bli syk i svangerskapet, og med bare 2 måneders jobberfaring kan det plutselig bli for lite. Jeg har faktisk 2 venninner som har fått til dette, så akkurat de siste 6 månedene i studier og første 6 månedene i jobb var den perioden jeg var overivrig med prevansjon.
liv Skrevet 20. september 2008 #4 Skrevet 20. september 2008 Sykemelding gir rett på sykepenger. Sykepenger teller i grunnlaget for permisjonspenger så det er ikke noe problem AnetteR.
AnetteR Skrevet 20. september 2008 #5 Skrevet 20. september 2008 Sykemelding gir rett på sykepenger. Sykepenger teller i grunnlaget for permisjonspenger så det er ikke noe problem AnetteR. Den ene jeg kjenner som fikk til dette, hadde faktisk vært i jobb i 2-3 måneder da hun ble gravid. Men av en eller annen grunn gav ikke dette rett på sykepenger, da det bare var et vikariat over sommeren som løp ut i begynnelsen av graviditeten. Hun fikk ny jobb i graviditetens 2. måned, men klarte bare på jobbe ca 3 måneder totalt. Hun stod da helt uten rettigheter, og har ikke fått en krone i støtte. Nå er jeg ingen ekspert på hverken syke- eller fødselspenger. Poenget mitt var bare at man bør sette seg inn i økonomiske rettigheter før man blir gravid=)
liv Skrevet 20. september 2008 #6 Skrevet 20. september 2008 (endret) Så lenge en har jobbet minst en mnd så har en rett på sykepenger når en er sykemeldt fra lege. Også etter vikariater er ferdige. Det fikk jeg i allefall. Endret 20. september 2008 av liv
AnetteR Skrevet 20. september 2008 #7 Skrevet 20. september 2008 Så lenge en har jobbet minst en mnd så har en rett på sykepenger når en er sykemeldt fra lege. Også etter vikariater er ferdige. Det fikk jeg i allefall. Hm... Kanskje den "farlige" situasjonen er om vikariatet løper ut, og du så blir sykemeldt. Men nå er jeg i alle fall sikker på at den omtalte venninnen fikk seg en slags jobb i svangerskapet, men hun klarte ikke å stå i denne i 6 mnd. Ble litt nysgjerrig nå, i og med at jeg kjenner noen som tydeligvis har fått til å stå uten økonomisk støtte. Lurer på om det skyldes maksimal uflaks med når man står i jobb, eller om de rett og slett ikke fikk det de hadde krav på....
liv Skrevet 20. september 2008 #8 Skrevet 20. september 2008 Så lenge en er sykemeldt før vikariatet løper ut så får en sykepenger med tilsvarende lønn frem til sykemeldingen er ferdig. F.eks Jeg jobbet i et års vikariat, vikariatet gikk ut i slutten av juli mens termin var 20 september. Jeg ble sykemeldt i beg av juni med bekkenløsning men fikk sykepenger også i august - da jeg egentlig var arbeidsledig, siden jeg var sykemeldt.
Gjest krikkert Skrevet 20. september 2008 #9 Skrevet 20. september 2008 Her var det mye info å ta stilling til. For det første: Arbeidsgivere er kyniske. Du blir ikke tilsatt i en fast stilling dersom du er gravid, eller forteller at du planlegger barn i nær fremtid. Og du blir /ihvertfall/ ikke tilsatt i fast stilling dersom du bryter ut av et vikariat. Ellers følger det av folketrygdlovens § 8-18 at arbeidstakers rett til sykepenger fra arbeidsgiver faller bort når arbeidstaker slutter i arbeidet, hvis sluttdato var fastsatt før sykdommen oppsto (man kan derimot ha rett til sykepenger fra NAV). Derimot, hvis du er midlertidig ute av inntektsgivende arbeid (altså, du søker ny stilling), har du krav på sykepenger med 65% av grunnlaget. Når det gjelder at 'alle stillinger er vel 100%' så er ikke det helt riktig. Veldig mange lyser ut brøkstillinger, men det store problemet her er at mange arbeidstakerorganisasjoner jobber hardt mot dette -- de vil jo ha flest mulig inn i heltidsstillinger.
Littlebird Skrevet 21. september 2008 #10 Skrevet 21. september 2008 Jeg ville ikke tenkt så mye på jobben, men prioritert barn nå. Det ordner seg nok med jobben din. Alle vet at det er en "risiko" for at unge damer får barn, så det er sånt man må ta med i beregningen. Det er slett ikke sikkert dere blir gravide umiddelbart, det går jo fort en måned eller fem.. Det finnes kyniske arbeidsgivere, men det finnes også de som ansetter folk som ikke engang begynner i ny stilling, men går rett ut i permisjon før de begynner fast. Er du en god arbeider er du vel verdt å vente på! Jeg ville jobbet best mulig i dette vikaritatet, for å vise at du er en verdifull medarbeider, og så får du heller se hva som skjer videre. Hvis du får en arbeidsgiver som ikke har forståelse for dette er det kanskje ikke en hyggelig plass å jobbe med småbarn heller. Lykke til!!
Gjest Fisk73 Skrevet 21. september 2008 #11 Skrevet 21. september 2008 Jeg er litt enig med littlebird... Man vet ikke når man eventuelt får barn, og jobb, vel det finnes mer enn en 'drømmejobb'.. Og i mange tilfeller så har man ok sjefer, ikke alle sjefer er kyniske som en gjest antyder over her. Tenk gjennom, kanskje skriv deg en liste over fordelene og ulempene? Det hjelper deg kanskje til å tenke gjennom dette, men jeg tror du må gjøre det alene siden samboeren din mest sannsynlig bare vil se fordelene med å få barn Lykke til!
Gjest TS Skrevet 22. september 2008 #12 Skrevet 22. september 2008 trådstarter her. endelig internett igjen. den forsvant noen dager her.. tusen takk for alle innspillene deres. det var utrolig deilig å dele synspunkter med dere og få tilbakemeldinger! fikk vel en bekreftelse på at mine tanker og ønsker ikke er feil de siste dagene har jeg egentlig tenkt at jeg kunne egentlig jobbet andre steder eller andre jobber etterhvert. så det er vel egentlig ikke det store tapet. er litt opp og ned på trivselsfaktoren, etter hvordan sjefens humør er.. sjefen kan være litt fornedrene og bedrevitende ovenfor meg pga jeg er ny og ung, og jeg har vel egentlig ikke lyst på fast lenger tror jeg.. ønske om barn er størst og jeg er fremfor alt en som prioriterer fammilie fremfor jobb.. det som er litt kjekt med vikariat er at jeg kan være litt lenger hjemme med den lille.. vi leier, så vi kan da klare oss med hans jobb. inntill vi skal kjøpe hus, da må jeg ut i jobb igjen. derfor velger vi fortsatt å leie. jeg sluttet med p-pillene for bare noen dager siden, mensen er her og så fort den forsvinner så er det påan igjen med prøving. min mor og søster ble begge gravide rimelig kjapt, så håper jeg er like heldig.. håper også på dette, slik at jeg kan gå ut i permisjon rett etter vikariatet er over. MEN hvis jeg blir gravid om noen måneder og jeg går et par måneder uten jobb etter vikariatet, er det slik at disse månedene blir med i gjennomsnittsregningen for permisjonspenger?? er jo fare for at jeg kan gå et par- tre måneder før jeg føder etter vikariatet er over.. setter utrolig pris på alle svar og råd jeg får her! tusen takk! dere er supre!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå