Gå til innhold

Hva kan nav pålegge meg å skaffe til veie?

Anbefalte innlegg

Gjest uvitende borger
Skrevet

Hei!

Min mor har fått et brev fra nav der hun blir bedt om å finne alle mulige slags opplysninger om 3 av sine barn, der to av dem er myndige og forsørger seg selv. Hun får ingen opplysninger om hvilken sak dette gjelder eller hvem denne saken gjelder. men verken hun eller min far har startet en sak med nav.

Etter en samtale med saksbehandler får hun rede på at hun har under 14 dager på seg å finne opplysninger om alt ned til arbeidsavtaler og inntekt i løpet av de siste 10 år. overskrides fristen får hun et gebyr på nesten 900kr.

Jeg trodde at nav hadde tilgang til alle opplysninger om inntekt og andre offentlige opplysninger. Eller skal det virkelig være slik at jeg må sende et brev til nav med vedlegg for alle jobber, utdanning og steder jeg har bodd i løpet av de siste 10 år? Gjør de dette for å være vanskelig, for at jeg skal få mer å gjøre?

Hjelp!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun får heller ikke på forespørsel opplyst hva saken gjelder? Høres ut som en saksbehandler som trenger å jekkes ned en hel del hakk. Hadde det vært meg tror jeg at jeg ville begynt med å spørre skriftlig etter begrunnelse for kravet og ikke minst lovhjemmel både for å kreve slik informasjon og å kreve 900 kr gebyr.

Skrevet

Hvis hun har mottatt barnebidrag gjennom NAV kan det være at hun ikke har hatt krav på det hvis barna har hatt over en viss inntekt.

Synes dette virker merkelig. Forstår ikke hvorfor NAV bryr seg om det nå. Bidraget blir jo heller ikke betalt av NAV men av faren.

Hvis moren din har vært ufør eller gått på yrkesrettet attføring kan hun ha mottatt mer trygd hvis hun forsørget barn. Også i dette tilfelllet ville hun mistet ekstra trygd hvis barnet tjente over en viss sum.

Gjest uvitende borger
Skrevet
Hvis hun har mottatt barnebidrag gjennom NAV kan det være at hun ikke har hatt krav på det hvis barna har hatt over en viss inntekt.

Synes dette virker merkelig. Forstår ikke hvorfor NAV bryr seg om det nå. Bidraget blir jo heller ikke betalt av NAV men av faren.

Hvis moren din har vært ufør eller gått på yrkesrettet attføring kan hun ha mottatt mer trygd hvis hun forsørget barn. Også i dette tilfelllet ville hun mistet ekstra trygd hvis barnet tjente over en viss sum.

Godt å vite at det ikke bare er jeg som synes at dette er merkelig!

Det er akkurat det, at hun ikke har fått barnebidrag i det hele og det store pga at omsorgen har vært delt 50/50.

Har anbefalt henne å prøve å finne ut om det virkelig er nødvendig å gjennomføre dette. Hun er enig, men tørr ikke gjøre noe annet enn å gjøre det hun har blitt bedt om pga det straffegebyret. Kjenner jeg klagetiden rett, tar det vel lengre tid å få behandlet en klage enn at "svarfristen" går ut.

Takk for alle innspill:)

Skrevet

Ville aldri gitt fra meg de opplysningene uten å fått begrunnelsen først.

Skrevet
Ville aldri gitt fra meg de opplysningene uten å fått begrunnelsen først.

hun fikk beskjed om at den mappen kan hun ikke få se. ingen vil si hvem som har kommet med krav. og verken hun eller pappa har lagt inn krav om noe form for stønad.

hun får ikke vite hvorfor.

Skrevet
hun fikk beskjed om at den mappen kan hun ikke få se. ingen vil si hvem som har kommet med krav. og verken hun eller pappa har lagt inn krav om noe form for stønad.

Da hadde jeg sendt et brev til instansen over Nav med et krav om forklaring.

Skrevet

Med få unntak har man rett til å se dokumentene i saken sin.

Skrevet

Synes du bør umiddelbart ta kontakt med trygderetten direkte for å høre om dette er en fremgangsmåte som er lovlig. Alternativt så kan du sende en mail til en av de mange jus gratistjenestene som er å finne på nettet f.eks. www.jusbuss.no.

Tror neppe de har lov til å gjøre dette og innsyn har du krav på såfremt der ikke er en meget spesiell grunn.

Skrevet

Høres ut som de opererer på samme måten som Skatteetaten. Får nesten hvert år sure og truende brev med mange rare krav og påstander, av og til holder det å spørre etter lovhjemmel for å få dem til å holde kjeft, av og til må jeg få en advokat til å skrive brev, men ikke én gang har de vunnet frem med sitt opprinnelige krav.

Når NAV allerede har vist seg så vanskelige tror jeg du må få tak i f.eks. jussbuss.no som Heritære viser til, nå trengs det noen med mer peiling på lovverket enn denne saksbehandleren.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...