Gjest Gjest_Kleo_* Skrevet 18. september 2008 #1 Skrevet 18. september 2008 Samboeren min arvet for en stund siden et hus. Vi har sammen pusset opp dette, men jeg har hatt mer jobb med det enn utlegg da lånet til oppussingen står på ham. Dette fram til jeg får råd til å kjøpe ut min halvdel, og det har jeg ikke råd til så lenge jeg er student. Jeg har i grunnen fått "sikret" meg ved et eventuelt brudd, da vil jeg få tilbake penger jeg hver måned betaler inn som litt avdrag på huset (hjelper til på lånet for oppussing, men betaler meg på den måten litt inn i huset). Nå har jeg begynt å bekymre meg for at hvis det verste skulle skjedd og han skulle ha dødd i en ulykke eller lignende, ville jeg ikke hatt noen rettigheter og måtte finne meg et annet sted å bo. Siden jeg er student, ville jeg ikke hatt råd til å leie noe særlig mer enn en liten hybel, og derfor ville jeg heller ikke hatt noe sted å oppbevare alle de eiendelene vi begynner å få. Har begynt å tenke på at han kunne ha skrevet et slags "ønske" om at hvis han faller fra, så skal jeg i så fall få bo der til jeg er ferdig med studiene. Føler ikke det er riktig å sette opp gjensidig testamente siden han eier såpass mye mer enn meg.. Hva ville dere synes om dere hadde blitt spurt om å sette opp et slikt "siste ønske"? Finnes det andre muligheter enn å sette opp testamente? I tillegg har jeg jo funnet ut at vi bør skrive samboerkontrakt. Har ikke dette foreløpig, og blir det i så fall slik at foreldrene hans arver alt innbo jeg ikke kan bevise med kvittering at jeg eier? Vi har ikke barn. Andre råd?
Gjest Elfrida Skrevet 18. september 2008 #2 Skrevet 18. september 2008 Han må nok skrive testamente for å få på plass dette. Men han trenger jo ikke å testamentere alt til deg for det. Jeg tror han fint kan skrive i sitt testamente at foreldrene skal arve huset, men at du skal ha rett til å bo der en viss tid, hvis det er noe slikt dere ser for dere. Et sånt litt spesielt testamente ville jeg dratt til en advokat for å få satt opp.
Annikken Skrevet 18. september 2008 #3 Skrevet 18. september 2008 Hmm... pålegger ikke loven at et minstebeløp av det han etterlater seg MÅ gå til nærmeste i nedadgående eller oppadgående rekke? Dvs at foreldrene hans vil arve en viss sum (noe med G'er og sånn) mens det som blir til overs kan han testamentere enn deg? Uansett så vil vel foreldrene hans følge hans ønske, så dersom han skriver ned at han ønsker at du skal ha forkjøpsrett/ få arve/ få sitte i "uskiftet samboerbo" om man kan kalle det det, så vil vel foreldrene hans respektere det. Men juridisk sett har ikke samboere de samme rettighetene som ektefeller ville hatt. (Uskiftet bo osv.) Jeg vet ikke, jeg bare tror...
Noli Skrevet 18. september 2008 #4 Skrevet 18. september 2008 (endret) Hmm... pålegger ikke loven at et minstebeløp av det han etterlater seg MÅ gå til nærmeste i nedadgående eller oppadgående rekke? Nei, det gjelder bare barn, det man kaller livsarvinger. Har du barn må det være minst en million til hvert av dem før du kan testamentere bort noe til andre. Så lenge han er barnløs, kan han testamentere alt han vil til hvem han vil. Jeg eier også veldig mye mer enn samboeren min, men for meg er det helt utenkelig at han ikke skulle arve meg. Med mindre dere har samboerkontrakt med detaljert liste over hvem som eier hva, vil svigerforeldrene dine arve halvparten av alt dere eier. Det du har kvittering på beholder du, men resten blir delt etter verdi. Endret 18. september 2008 av Noli
Gjest Gjest_Kleo_* Skrevet 18. september 2008 #5 Skrevet 18. september 2008 Da er jeg litt klokere.. Vi kommer nok til å gifte oss om et par år, det er bare greit å ha alt i orden fram til da. Jeg pleier å kunne snakke med ham om absolutt alt, men akkurat dette synes jeg er et litt følsomt og vanskelig tema. Man vil jo ikke tenke på at den andre kan dø.. Har et spørsmål til.. Vi har en bil, hvor han står som eier og jeg står som medeier. Lånet på bilen står på ham. Han har gjeldsforsikring. Vi har satt oss begge som eiere fordi jeg er med og betaler lån og forsikring. Hva vil skje med denne hvis han faller fra? Jeg/vi har jo betalt en del på den, men lånet står som sagt på ham.
Noli Skrevet 18. september 2008 #6 Skrevet 18. september 2008 Du arver halvparten av bilen, og de som arver han arver andre halvparten + lånet hans. Hvis det er pant i bilen må de betale den ut, og da er det usannsynlig at det blir noe penger igjen til deg, siden man svært sjelden har biler som er verdt mer enn lånet.
Mamma1 Skrevet 19. september 2008 #7 Skrevet 19. september 2008 Nei, det gjelder bare barn, det man kaller livsarvinger. Har du barn må det være minst en million til hvert av dem før du kan testamentere bort noe til andre. Dette er feil. Barn (livsarvinger) har krav på å arve 2/3 av det du etterlater deg, begrenset oppad til 1 mill til hvert barn.- det blir noe helt annet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå