Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Ja, det har de.

Stemmer, det. Det står vel at registreringen ikke gjelder de man har et "løpende kundeforhold med". Litt flytende grenser der sikkert, men om en bokklubb du meldte deg ut av for 5 år siden ringer, er det ikke greit.

Når det er sagt, går det ofte an å reservere seg ved å si fra til selskapet. jeg ble stadig vekk ringt opp av en bokklubb, og spurte til slutt om de kunne fjerne meg fra listene sine. "Ja selvfølgelig" var svaret da. (men ikke tror jeg alle steder har så bra service..hehe)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Som en nevnte over her - telefonselgere har faktisk ikke lov til å ringe fra skjult nummer lenger! Så om det skjer er det bare å sette i gang med anmeldelsetrusler!

Ellers er www.telefonterror.no et godt redskap, der legger folk inn nummer til selskaper som har ringt dem for å selge noe. Det er også et diskusjonsforum der.

Skrevet

Som andre her sier; politi, brann, legekontorer og andre "viktige steder" har ofte skjult nummer.

Som i vinter, når min 10 år gamle niese havnet på legevakta, og hennes foreldre ikke var å få tak i. Fortvilet, med bare fremmede mennesker rundt seg, ba hun de ringe til tante (meg). Og tante svarte på skjult nr., og dro og hentet tanteungen sin.

M.a. derfor, svarer jeg alltid, selv om det er skjult nummer!

Skrevet

Oj, mange paranoide her eller?

Jeg tror ikke jeg bruker å se på telefondisplayet før jeg svarer engang, ringer det så tar jeg den. Og er det noen jeg ikke vil snakke med så legger jeg på.

Hva gjorde dere som er redd for skjult nr før det ble mulig å se hvem som ringer? eller brukte dere ikke telefonen dengang? Er vel ikke mer enn 10 år siden de fleste hustelefoner var uten display.

Skrevet
:jepp: har det ja, og det er lenge siden også. Heldigvis er det ikke ofte jeg blir oppringt av selgere da :)

Og du er klar over at det må fornyes etter en viss tid og at du bør fornye den når du flytter?

Her kan man reservere seg mot reklame og telefnsalg:

https://w2.brreg.no/reservasjon/index.jsp

Skrevet
Og du er klar over at det må fornyes etter en viss tid og at du bør fornye den når du flytter?

Kor står det at ein må fornye det, då? Kan ikkje sjå noko om det på dei sidene som ligg i tilknytning til den lenkja du la ved?

Skrevet

Husker ikke hvor jeg leste/hørte det, det begynner å bli ei stund siden.

Skrevet
Husker ikke hvor jeg leste/hørte det, det begynner å bli ei stund siden.

Det burde jo opplyses om eventuelt da på siden der man registrerer seg. Jeg har hørt flere si at man må fornye det, men har aldri kommet over noe konkret informasjon om det fra Brønnøysundregisteret. Jeg gidder ikke å registrere meg på nytt og på nytt hvis ikke det er nødvendig, så hvis noen ringer meg for å selge nå så sier jeg at jeg har reservert meg mot telefonsalg.

Skrevet

Jeg tar alltid telefonen når den ringer, med mindre jeg ikke har anledning. Uansett om det er skjult nummer eller ikke. Jeg blir så veldig nysgjerrig. Og dersom det er telefonselgere eller noen du ikke vil snakke med, så er det jo bare å legge på igjen. Ikke noe problem.

Skrevet

Man skal ikke behøve å fornye reservasjonen. Dette er noe en del selgere sier når man opplyser dem om at man er reservert, sikkert for å redde seg selv. Man reserverer jo hverken telefonnummeret eller adressen sin, men personnummeret.

Skrevet

Ringer det med skjult nr, skjønner jeg som regel hvem det er før jeg tar telefonen, altså folk som vet at jeg ikke ønsker å snakke med de. Derfor svarer jeg så å si aldri på telefoner med skjult nr. Litt dumt at folk jeg kjenner som jeg ikke vil ha noe med, driver og skjuler nr sitt da det en dag kan komme en viktig telefon fra politi eller lignende. Telefonselgere sier jeg bare nei takk til, syns ikke telefonselgere er noe stort problem.

Skrevet

Det er feil! Reservasjonen er noe som gjøres en gang, og bare en. Det har Datatilsynet gårr ut og poengtert i media.

Jeg har også opplevd at en selger sier at det må oppdateres, men det er bullshit.

Og det med at det går på adresse er bare tull, det går på personnummer.

Skrevet
Det er feil! Reservasjonen er noe som gjøres en gang, og bare en. Det har Datatilsynet gårr ut og poengtert i media.

Jeg har også opplevd at en selger sier at det må oppdateres, men det er bullshit.

Og det med at det går på adresse er bare tull, det går på personnummer.

Hehe, dette er vel nesten nøyaktig hva jeg skrev to innlegg lenger oppe...;)

Skrevet

Har et spørsmål som kanskje ikke helt omhandler dette men. Jeg fikk mange telefoner fra SSB om en undersøkelse om jobbsituasjon eller liknende som jeg var pliktet til å svare på. Kan man være pliktet til å svare på en undersøkelse? Er bare nyskjerrig... Var ikke egentlig noe problem å svare, men jeg var ikke klar over at dette var vanlig?

Skrevet

Hva er SSB? Har aldri hørt om før at man er pliktet til å svare. Hva om når man ikke har tid?

Skrevet (endret)

Statistisk sentralbyrå. :)

Jeg må inrømme at jeg ikke gadd å ta telefonen fordi det viste seg at det var dem, men da ringte de hjem til moren min for å få henne til å be meg om å ta telefonen når de ringte. :P Jeg må inrømme at jeg blir litt stresset av å være tilgjengelig hele tiden...

Endret av Miss Ariel
Skrevet

Neida, man er ikke pliktig til å svare SSB, men man kan ikke reservere seg mot oppringing fra dem og lignende instanser.

Skrevet

Sikker? For jeg fikk nemlig et brev om at jeg var pliktet til å svare på undersøkelsen. Og de ringte som sagt hjem til min mor da jeg ikke svarte på mobiltelefonen min og maste på å få henne til å snakke med meg fordi jeg faktisk var pliktet til å svare på undersøkelsen. :snurt:

Skrevet

Det stemmer at det finnes enkelte undersøkelser man plikter å svare på ihht norsk lov.

§ 2-2. Plikt til å gi opplysninger.

(1) Kongen kan ved forskrift eller enkeltvedtak pålegge enhver å gi de opplysninger som er nødvendige for utarbeidelse av offisiell statistikk, så langt lovbestemt taushetsplikt ikke er til hinder for dette.

(2) Det kan settes tidsfrist for å gi opplysninger, og fastsettes i hvilken form opplysningene skal gis. Opplysningsplikten er overtrådt når de pålagte opplysninger ikke er gitt innen utløpet av tidsfristen.

Se Lov om offisiell statistikk og Statistisk Sentralbyrå (statistikkloven).

Skrevet

Hva skjer hvis man ikke svarer da? :fnise: Og når man er pålagt, burde det ikke finnes flere alternativer enn over telefon? Tenk på de som har angst osv?

Takk for informasjonen Lunacia. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...