Lissi Skrevet 18. september 2008 #1 Skrevet 18. september 2008 (endret) Gruer du deg til jul pga vanskelige familieforhold? Sliter dere med alkoholproblemer i familien og hvordan løser dere det i forbindelse med jula? Kan man nekte noen å drikke i mitt hus? Endret 18. september 2008 av Lissi33
Jade Skrevet 18. september 2008 #2 Skrevet 18. september 2008 Klart du kan nekte folk å drikke i ditt hus Det skulle bare mangle! Og etter posten din å dømme, så har du vel god grunn til det også!
Gjest Gjest_gambaray_* Skrevet 18. september 2008 #3 Skrevet 18. september 2008 Du kan så klart gjøre det. Folk feirer jul forskjellig (jeg gjør ikke det), men du kan for eksempel servere/la dem drikke gløgg, for å ikke virke så streng den ene kvelden i hele året. Men ellers man må bare takke for å ha en som tenker på dem og deres problem i stedet å tenke at du er uhyggelig. Dårlig formulerering, men håper du forstår hovedpoenget:) PS: Har norsk som andre språk:)
Gjest Tigress Skrevet 18. september 2008 #4 Skrevet 18. september 2008 (endret) Gruer du deg til jul pga vanskelige familieforhold? Sliter dere med alkoholproblemer i familien og hvordan løser dere det i forbindelse med jula? Kan man nekte noen å drikke i mitt hus? Det er vel eigentleg berre å la vere å servere alkohol, er vel ikkje så ofte ein tek med seg drikke til folk i jula? Må forresten få tipse deg om Munkholm sitt juleøl - det var kjempebra i alle fall i fjor. Heime hjå oss gjekk det meir Munkholm enn vanleg øl, utan at vi har noko alkoholproblem å snakke om, altså, det var berre veldig godt. Edit: gløymde å svare på dei første spørsmåla - nei og nei. Eller, eg gruer meg til jul, men det er fordi eg ikkje likar heile julefeiringa og alt maset, ikkje pga alkoholen. Endret 18. september 2008 av Tigress
Lissi Skrevet 18. september 2008 Forfatter #5 Skrevet 18. september 2008 Det er vel eigentleg berre å la vere å servere alkohol, er vel ikkje så ofte ein tek med seg drikke til folk i jula? Må forresten få tipse deg om Munkholm sitt juleøl - det var kjempebra i alle fall i fjor, og heime hjå oss gjekk det meir Munkholm enn vanleg øl, utan at vi har noko alkoholproblem å snakke om, altså, det var berre veldig godt. Åjoda, alkoholen var planlagt i fjor før maten. Var en periode vi ikke hadde alkohol i huset og da begynte svigermor å ta med drikke selv, bare for en dag.
lille katt Skrevet 18. september 2008 #6 Skrevet 18. september 2008 Gruer du deg til jul pga vanskelige familieforhold? Nei, ikke nå lengre, heldigvis. Feirer ikke jul med den delen av familien. Sliter dere med alkoholproblemer i familien og hvordan løser dere det i forbindelse med jula? I oppveksten var julen en skummel høytid med altfor mye fyll og krangling. Som barn var det lite å gjøre med. Skulle ønske min mor hadde gjort noe. Da vi barna begynte å bli voksne var det noen av oss som valgte alkoholfri jul for å forhindre problemer. Kan man nekte noen å drikke i mitt hus? Ja, definitivt. Og hvis noen har et problem med det, sier det mer om dem enn om deg som nekter dem. Åjoda, alkoholen var planlagt i fjor før maten. Var en periode vi ikke hadde alkohol i huset og da begynte svigermor å ta med drikke selv, bare for en dag. Huff. Det høres bare helt sinnsykt trasig ut. Hvis det er så ille, hadde jeg vurdert en konfrontasjon. Hvis hun ikke vet at hun har et alkoholproblem, kan det være vanskelig å konfrontere henne. Men da ville jeg vurdert å innføre totalalkoholfri sone i hjemmet deres. Det innebærer jo da at dere aldri skal ha alkohol i huset (med mindre dere er garantert dere to, deler en flaske vin og kaster tomflaska, for eksempel), og at dette formidles til aktuelle gjester. Hvis dere har barn, er de i seg selv god nok grunn til å ha alkoholfri sone. Det er utrolig ubehagelig for små barn å oppleve mennesker med alkoholproblemer på nært hold. Det har jeg opplevd selv.
Gjest Tigress Skrevet 18. september 2008 #7 Skrevet 18. september 2008 Åjoda, alkoholen var planlagt i fjor før maten. Var en periode vi ikke hadde alkohol i huset og da begynte svigermor å ta med drikke selv, bare for en dag. Kjære vene. Nei, då har eg ikkje noko råd, altså. Men det er ikkje noko problem synest eg å nekte alkohol i huset ditt.
Storm83 Skrevet 18. september 2008 #8 Skrevet 18. september 2008 Ja, jeg kvir meg til jula. Som hver eneste jul er pappa full lenge før middagen er komt på bordet. Når jeg får barn og/eller har julefeiringa hjemme hos meg, vil jeg nekte å servere alkohol, nekte alle å drikke alkohol og de som ikke liker det kan gå å feire jul et annet sted! I mitt eget hus er det heldigvis jeg som bestemmer og setter reglene. I fjor gikk julefeiringa så ille for seg at jeg kollapset like etter jul og ble sykemeldt. Siden jeg feirer jul som regel hjemme hos mine foreldre, så føler jeg ikke at jeg kan sette reglene, selv om ingen har det noe gøy eller koselig. Men jeg hadde definitivt gjort det i mitt eget hus. For å svare på hvordan vi løser det, så kan jeg bare si at vi later som om alt er ok. Synd at det er slik, men sånn er d da bare blitt..
Storm83 Skrevet 18. september 2008 #9 Skrevet 18. september 2008 Håper for din del at du tør å sette ned foten hjemme hos deg selv. En må kunne ha noen grenser for hva en skal måtte tolerere.
Frk Johansen Skrevet 18. september 2008 #10 Skrevet 18. september 2008 Jula skal være en hyggelig høytid og en hyggelig tid med familien, det er i alle fall min definisjon av det... Jeg er nok heldigstilt, mine foreldre har alltid drukket alkohol men de har aldri vært beruset så jeg har sett det i alle fall. Dersom jeg nå i voksen alder hadde fått en svigermor eller annet familiemedlem som ikke klarer å styre seg hadde jeg ganke enkelt tatt en prat med vedkommende. Sagt at dere ikke hygger dere i omgang med alkohol og at det gjelder alle som er hos dere. Si at dere alle respekterer hverandre men at dere ønsker en helt alkoholfri julekveld til beste for alle parter. Det er jo flere utganger på en slik samtale men jeg tror dere gjør dere og svigermor en tjeneste i lengden selv om hun kanskje ikke ser det slik nå. Og dersom hun faktisk velger å være alene (eller sammen med andre hvor hun kan drikke) så er det hennes valg og det må dere respektere.
Lissi Skrevet 18. september 2008 Forfatter #11 Skrevet 18. september 2008 Ja, jeg kvir meg til jula. Som hver eneste jul er pappa full lenge før middagen er komt på bordet. Når jeg får barn og/eller har julefeiringa hjemme hos meg, vil jeg nekte å servere alkohol, nekte alle å drikke alkohol og de som ikke liker det kan gå å feire jul et annet sted! I mitt eget hus er det heldigvis jeg som bestemmer og setter reglene. I fjor gikk julefeiringa så ille for seg at jeg kollapset like etter jul og ble sykemeldt. Siden jeg feirer jul som regel hjemme hos mine foreldre, så føler jeg ikke at jeg kan sette reglene, selv om ingen har det noe gøy eller koselig. Men jeg hadde definitivt gjort det i mitt eget hus. For å svare på hvordan vi løser det, så kan jeg bare si at vi later som om alt er ok. Synd at det er slik, men sånn er d da bare blitt.. Syns det er forferdelig trist å høre dette. Slik skal det ikke være. Jeg skjønner nesten ikke hvorfor du klarer å feire der? Når du i tillegg blir syk av det? Jeg lurer på om de som drikker skjønner at folk rundt dem sliter med det? Bryr de seg ikke? Det viktigste er at de får drikka si. Jeg har lest at mange barn gruer seg til jul for da er det fri og jul er ensbetydende med aqeuvit og fyll.
Storm83 Skrevet 19. september 2008 #12 Skrevet 19. september 2008 For å si d slik så kjenner jeg på meg at det ikke går i lengden. Jeg må nok ta et oppgjør med begge to. Men det er jo også slik at en blir så lojal og vil ikke lage "ekstra" problemer. Men nå er jeg blitt så voksen (er 25) at jeg vil velge hvordan jeg skal ha det i jula. Nesten bedre å sitte alene, enn å være hjemme med fylla til pappa. Men tenk på alle de barna som ikke kan velge seg bort et annet sted. De må være der å feire jul sammen med sine alkoholiserte foreldre... Jeg tror at de som drikker merker at de rundt mistrives med det, men kanskje de bare lukker øynene for det. Min far har prøvt å slutte flere ganger men mamma er så bitter at hun ikke klarer å støtte han. Så det varer aldri lenge. En er jo fryktelig glad i familien sin uansett hvor dysfunksjonell den er...men en må også sette noen grenser for å beskytte seg selv.
thapara Skrevet 19. september 2008 #13 Skrevet 19. september 2008 Jeg tror mamma og pappa alltid (bortsett fra når vi var helt små, da ville minst en av de være kjørbare) har tatt et glass vin til maten, og et glass akevitt (?) etterpå, men aldri så jeg har sett de være beruset. Men jeg synes helt fint du kan la være å servere alkohol på julaften. Jeg er ikke avholds, men det falt meg ikke inn å kjøpe alkohol til jul i fjor, ble ingen sure miner av den grunn
covergrl Skrevet 19. september 2008 #14 Skrevet 19. september 2008 Syns det er forferdelig trist å høre dette. Slik skal det ikke være. Jeg skjønner nesten ikke hvorfor du klarer å feire der? Når du i tillegg blir syk av det? Jeg lurer på om de som drikker skjønner at folk rundt dem sliter med det? Bryr de seg ikke? Det viktigste er at de får drikka si. Jeg har lest at mange barn gruer seg til jul for da er det fri og jul er ensbetydende med aqeuvit og fyll. er helt enig med deg, synes det er grusomt.. jeg har ikke hatt de samme problemene i min oppvekst, jeg gjeder meg alltid til jul og koser meg masse =) men jeg har en venninne som vokste opp med alkoholiserte foreldre og feiret ofte jul hos oss.. de som drikker skjønner at det sliter på de rundt dem, men de har en avhengighet.. de må ha alkoholen for å kunne fungere... det har ingenting med at de ikke bryr seg å gjøre, for det tror jeg oppriktig talt at de gjør.. behovet for alkohol er bare for stort til at de klarer å se klart..
Suzy Skrevet 19. september 2008 #15 Skrevet 19. september 2008 Jeg gruer meg ikke til jul nå, men jeg har levd sammen med en alkoholiker og vet hvordan det er å grue seg. Jeg har fortsatt et litt anstrengt forhold til jul fordi det var så slitsomt med han som ramlet av stolen under familiemiddagen, snøvlet og styrte... Jeg kan si at mye av følelsene mine rundt høytiden ble ødelagt av det. Jeg vet ikke hva slags råd jeg kan gi, men jeg tror kanskje at jeg vil foreslå å si at det er forbud mot alkolhol hos dere. Punktum. Så får heller de ubehagelige gjestene sitte der, sure men edrue....
Lissi Skrevet 19. september 2008 Forfatter #16 Skrevet 19. september 2008 Jeg gruer meg ikke til jul nå, men jeg har levd sammen med en alkoholiker og vet hvordan det er å grue seg. Jeg har fortsatt et litt anstrengt forhold til jul fordi det var så slitsomt med han som ramlet av stolen under familiemiddagen, snøvlet og styrte... Jeg kan si at mye av følelsene mine rundt høytiden ble ødelagt av det. Jeg vet ikke hva slags råd jeg kan gi, men jeg tror kanskje at jeg vil foreslå å si at det er forbud mot alkolhol hos dere. Punktum. Så får heller de ubehagelige gjestene sitte der, sure men edrue.... Det viser jo også at de har et problem om det blir sure miner pga det. Da jeg var lita fikk jeg ikke lov å være hos besteforeldrene mine alene, fordi min bestefar drakk. Han var også voldelig mot min bestemor. En gang var han så full at han kom krypende hjem fra puben, det glemmer jeg aldri. Da han døde for 6 år siden gråt ikke min bestemor en tåre. Tenk hva hun har gått gjennom. Da min mamma ble sammen med min far( alkoholiker)bestemte hun seg for at hennes barn ikke skulle vokse opp slik hun har gjort, så hun tok med seg 2 barn og kjøpte seg hus (1976) Hun var tøff og bestemt. Pga min mor har jeg sluppet hverdagen med fyll, men jeg kan knapt huske å ha sett min far edru noen ganger. Så når folk drikker seg full får jeg vondt i magen. Jeg har opplevd mange ubehagelige opplevelser rundt dette, og dette bagatelliserer min svigermor. Hun forstår ikke dette, samt at hun syns ikke det var fyll i ferien. Så vi har så vidt forskjellig syn på dette at jeg ser at det ikke er vits, å prøve å forklare. For min del skal ingen høytider for min del bli ødelagt av svigerfar og sprit. En ferie var nok.
Suzy Skrevet 19. september 2008 #17 Skrevet 19. september 2008 Stå på for synet ditt - det har du full rett til å gjøre. Alkohol er så ødeleggende at jeg av og til lurer på om det burde vært forbudt
Lissi Skrevet 19. september 2008 Forfatter #18 Skrevet 19. september 2008 Stå på for synet ditt - det har du full rett til å gjøre. Alkohol er så ødeleggende at jeg av og til lurer på om det burde vært forbudt Enig!!
Gjest Gjest Skrevet 19. september 2008 #19 Skrevet 19. september 2008 Det er vel eigentleg berre å la vere å servere alkohol, er vel ikkje så ofte ein tek med seg drikke til folk i jula? Må forresten få tipse deg om Munkholm sitt juleøl - det var kjempebra i alle fall i fjor. Heime hjå oss gjekk det meir Munkholm enn vanleg øl, utan at vi har noko alkoholproblem å snakke om, altså, det var berre veldig godt. Edit: gløymde å svare på dei første spørsmåla - nei og nei. Eller, eg gruer meg til jul, men det er fordi eg ikkje likar heile julefeiringa og alt maset, ikkje pga alkoholen. Nynorsk berter fra vestlandet vil ikke forstå hvordan det er i resten av verden eller? Der har folk med vin til hverandre året rundt, og spesielt også i julen.
Gjest Gjest Skrevet 19. september 2008 #20 Skrevet 19. september 2008 Stå på for synet ditt - det har du full rett til å gjøre. Alkohol er så ødeleggende at jeg av og til lurer på om det burde vært forbudt Så jeg som er moderat, måteholden og liker et glass rødvin av og til skal bli nektet varen fordi andre har problemer? Hvor er logikken i det resonnementet, mener du?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå