Gå til innhold

Ekteskap, ulik formue

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Gjesten_*
Skrevet

Jeg tror jeg trenger litt råd.

Jeg skal nå gifte meg med min mann. Vi har vært sammen i snart 10 år og jeg håper og tror selvsagt at det skal bli oss to resten av livet. Men, man vet jo aldri.

Per dags dato eier vi en leilighet som vi tok opp hvert vårt lån på. Vi har hatt relativt adskilt økonomi til nå (jeg betaler mitt lån og han betaler sitt + vi setter av like mye penger til fellesutgifter). Vi skal nå selge leiligheten og kjøpe hus. I utgangspunktet ønsker vi å gå over til fellesøkonomi og ta opp et felles lån på det nye huset.

Problemet er at jeg har mye mer penger enn han. Hvis vi får takst (noe jeg regner med, tilsvarende boliger i lager er solgt for takst nylig) vil jeg sitte igjen med egenkapital fra hussalget på ca 750.000,- I tillegg har jeg 100.000,- oppspart i BSU. Altså totalt rundt 850.000,- i egenkapital (jeg har penger i fond også, men det holder jeg utenfor). Jeg har da innfridd boliglånet mitt. Jeg har ikke studielån.

Min mann vil sitt igjen ca 250.000,- i egenkapital fra hussalget etter at han har innfridd sitt boliglån. Han har studielån på 400.000,- Ingen penger på bok.

Jeg er altså gjeldfri med 850.000 på bok og han har 250.000 på bok + 400.000 i gjeld.

Hvordan bør vi gjøre det når vi nå blir gift? Er det fryktelig dumt og naivt av meg å se på alt sammen som ”vårt” og ta opp et felles lån? Jeg ønsker fellesøkonomi, men det er kanskje ikke så lett når forskjellen er såpass stor?

Per dags dato tjener vi ganske likt, men han vil trolig ligge på rundt 50.000 mer enn meg i året fra og med i år.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fra ekteskapslovens paragraf 59:

Verdien av formue som klart kan føres tilbake til midler som en ektefelle hadde da ekteskapet ble inngått eller senere har ervervet ved arv, eller ved gave fra andre enn ektefellen, kan kreves holdt utenfor delingen.

Skrevet

Tja, jeg vet ikke hva jeg hadde gjort jeg.. Kansje jeg hadde holdt noe av det utenfor, men ikke alt. Si 500 000. Det at han tjener mer enn deg veier kansje opp for studielånet? Ha særeie i livet, men fellesie ved død? Dvs at så lenge dere begge lever har du særeie på dine penger, og ved brudd deles det deretter, men ved evt dødsfall går alt som felleseie. Ved brudd tar jo han uansett med seg sitt studielån, og ved evt død, slettes dette, så studielånet ser ikke jeg på som så viktig, iom at han uansett tjener mer enn deg fra i år.

Jeg hadde nok gått for en slik løsning. Holdt ca 500 000 utenfor ved særeie, og delt resten broderlig. Ved død er alt felleseie.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...