Gjest Gjest Skrevet 18. september 2008 #1 Skrevet 18. september 2008 Barnet mitt er med i et idrettslag, og vi fikk nettopp litt info ang. året som kommer derfra. Fikk vite at vi er nødt til å stille opp på 15 timers dugnad i løpet av året, evt kan vi kjøpe oss fri for 1500 kroner. Jeg lurer rett og slett på om de har lov til å tvinge oss til å være med på dugnad på denne måten? Kan de kreve at vi betaler hvis det ikke passer å stille opp på disse dugnadene? La meg presisere, før noen begynner å gnåle om foreldre som ikke stiller opp, at jeg på ingen måte har tenkt å snike meg unna noe som helst, men jeg synes rett og slett det blir litt mye... Vi stiller jo opp og kjører til kamper når det trengs, baker kaker til cuper, står i kiosk... og nå kommer altså dette i tillegg.
Gjest Gjest Skrevet 18. september 2008 #3 Skrevet 18. september 2008 Sånn er det på fotballen her også.. bare 25 timer med dugnad. :S Vi har også muligheten til å kjøpe oss fri. Tror dette er ganske vanlig.. men om de har lov til det vet jeg ikke.
Gjest Gjest Skrevet 18. september 2008 #4 Skrevet 18. september 2008 De kan ikke tvinge deg til å delta på dugnaden eller betale, men hvis du ikke stiller opp kan du heller ikke regne med at barnet ditt får lov til å trene med idrettslaget. Dette er bare min personlige mening, vet ikke hva lovverket sier. Men dette er en privat organisasjon, så de kan vel bestemme medlemskriteriene selv.
Gjest Wolfmoon Skrevet 18. september 2008 #5 Skrevet 18. september 2008 Barnet mitt er med i et idrettslag, og vi fikk nettopp litt info ang. året som kommer derfra. Fikk vite at vi er nødt til å stille opp på 15 timers dugnad i løpet av året, evt kan vi kjøpe oss fri for 1500 kroner. Jeg lurer rett og slett på om de har lov til å tvinge oss til å være med på dugnad på denne måten? Kan de kreve at vi betaler hvis det ikke passer å stille opp på disse dugnadene? La meg presisere, før noen begynner å gnåle om foreldre som ikke stiller opp, at jeg på ingen måte har tenkt å snike meg unna noe som helst, men jeg synes rett og slett det blir litt mye... Vi stiller jo opp og kjører til kamper når det trengs, baker kaker til cuper, står i kiosk... og nå kommer altså dette i tillegg. Hva med å spørre om blant annet det å stå i kiosk kan regnes som dugnadstimer, fordi du ellers må si nei til å ta på deg ansvar i kiosken for å dekke dugnadstimene dine? Såvidt jeg husker fra min tid så var det alltid problemer med å få folk til å ta ansvar for sånne ting. Ellers synes jeg det er trist at idrettslagene ser seg nødt til å kreve at folk er med på dugnad, med tanke på at mange av de startet opp, bygde annlegg etc kun basert på frivillig dugnadsarbeid. Ikke akkurat den utviklingen jeg synes samfunnet burde ha tatt.
Gjest Gjest Skrevet 18. september 2008 #6 Skrevet 18. september 2008 De kan vel ikke nekte ungen å være med i laget så lenge medlemskontingenten er betalt? Dette ang. å stå i kiosk og å stille opp og hjelpe til når det arrangeres kamper og cuper ble ikke regnet som dugnadstimer, fikk vi beskjed om.
Gjest Wolfmoon Skrevet 18. september 2008 #7 Skrevet 18. september 2008 Kommer vel litt an på hva som står i klubb reglementet regner jeg med. Hvis de ikke regner slike ting som dugnadstimer, så hadde jeg faktisk gitt beskjed om at jeg ikke aktet å hjelpe til med dette, hvis dette er noe man stiller opp på frivillig da. Skal man først sette opp et antall dugnadstimer som man må være med på, så får dette dekke all hjelp de trenger i løpet av året. Men det er min mening da.
Ugla Skrevet 18. september 2008 #8 Skrevet 18. september 2008 De kan vel ikke nekte ungen å være med i laget så lenge medlemskontingenten er betalt? Alternativet kan vel bli at medlemskontingenten økes? Men å leie inn folk er jo enda dyrere (ser at 15 dugnadstimer er verdsatt til kr 1500 = kr 100 pr time).
The Kitten Skrevet 18. september 2008 #9 Skrevet 18. september 2008 Barnet mitt er med i et idrettslag, og vi fikk nettopp litt info ang. året som kommer derfra. Fikk vite at vi er nødt til å stille opp på 15 timers dugnad i løpet av året, evt kan vi kjøpe oss fri for 1500 kroner. Jeg lurer rett og slett på om de har lov til å tvinge oss til å være med på dugnad på denne måten? Kan de kreve at vi betaler hvis det ikke passer å stille opp på disse dugnadene? La meg presisere, før noen begynner å gnåle om foreldre som ikke stiller opp, at jeg på ingen måte har tenkt å snike meg unna noe som helst, men jeg synes rett og slett det blir litt mye... Vi stiller jo opp og kjører til kamper når det trengs, baker kaker til cuper, står i kiosk... og nå kommer altså dette i tillegg. Jeg tror ikke de har lov til dette nei, med mindre dere har skrevet under på at det er greit å stille opp på dugnad 15 timer.
AnetteR Skrevet 18. september 2008 #10 Skrevet 18. september 2008 Alternativet til å ikke stille opp på dugnad for idrettslag, er jo at medlemmskontigentene økes. Pengene som samles inn går jo til laget, og medfører at man har råd til drakter, treningsanlegg, utstyr mm, og bidrar på den måten til å holde kontigentene nede. Jeg synes dugnad er et bra tiltak, da foreldre på den måten kan bidra med arbeidskraft i stedet for å betale. På den måten får flere barn muligheten til å delta i organisert idrett.
Gjest Gjest Skrevet 18. september 2008 #11 Skrevet 18. september 2008 Jeg tror dette er ment som en slags "option" for de som ikke har tid/gidder/har ræva full av penger. For de aller fleste vil det være greit å stille opp på noen timer dugnad av ymse art i løpet av et år. Det er vel neppe slik at idrettslaget fører nøye kontroll med antall timer? Evnt. at de skal komme og avkreve deg pengene om du ikke betaler?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå