Gå til innhold

Katt som kaster opp...

Anbefalte innlegg

Skrevet

her en hokatt som er snart tre år, og de siste mnd har hun kastet opp rimlig ofte.. han har fått flere ormekurer så det er ikke det som er problemet, hadde litt problemer med tarmene for et år siden men fikk medisiner for det og veterinæren mener hun er frisk fra dette.. hun har en tendens til å "stikke av" og være borte i noen dager, og når hun kommer hjem så bruker hun til tider å spise litt fort.. vi tror dette kan være grunnen, men lurer på om noen her kan ha flere forslag til hva det kan være.. hun er fin i pelsen, ikke dehydrert og er ikke undervektig.. håper noen har råd eller tips, begynner å bli litt bekymret, det er jo tross alt babyen vår.. :hjerte:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den ene katten min også har en tendens til å sluke maten når han har vært borte en stund, og da kommer den gjerne opp igjen ja. Så kan han spise litt til, og da er det greit. Hold øye med pusen, blir hun tynn eller du synes hun kaster opp ofte, så ta en tur til vet med henne. Hun kan ha matintoleranse også.

Skrevet
Den ene katten min også har en tendens til å sluke maten når han har vært borte en stund, og da kommer den gjerne opp igjen ja. Så kan han spise litt til, og da er det greit. Hold øye med pusen, blir hun tynn eller du synes hun kaster opp ofte, så ta en tur til vet med henne. Hun kan ha matintoleranse også.

tenkte litt på det med matintoleranse jeg også... sa det til samboeren min i går at jeg mistenker at hun ikke tåler friskies kattemat i saus.. føler det er ofte etter hun har fått det at hun kaster opp.. men vi prøver å følge med og så håper vi flere kan gi råd og tips.. tusen takk =)

Skrevet (endret)

Den forrige katten vi hadde kastet opp nesten alt som var av våtfor som vi kjøpte på butikken. Tørrfor og kokt sei gikk helt fint, det beholdt hun. Antagelig noe i våtforet hun ikke tålte, kanskje??

Endret av Sisu
Skrevet

Det kan være mulig at katten din stress spiser.

En katt som stress spiser gjør dette fordi den er redd for at noen andre skal ta den. Dette er ganske vanlig dersom katten deler mat med andre katter!

Da blir det gjerne om å gjøre å få i seg mest mulig på kortest mulig tid.

Gi katten din veldig lite mat av gangen. Om katten din holder på det så tåler pus maten og da kan det være stress spising/for mye mat du gir den av gangen!

Om ikke så kan det være noe i den type mat den ikke tåler.

Gjest Gjest_Jenny_*
Skrevet
Det kan være mulig at katten din stress spiser.

En katt som stress spiser gjør dette fordi den er redd for at noen andre skal ta den. Dette er ganske vanlig dersom katten deler mat med andre katter!

Da blir det gjerne om å gjøre å få i seg mest mulig på kortest mulig tid.

Gi katten din veldig lite mat av gangen. Om katten din holder på det så tåler pus maten og da kan det være stress spising/for mye mat du gir den av gangen!

Om ikke så kan det være noe i den type mat den ikke tåler.

Signerer denne..

Katten min gjorde dette ofte da hun fikk for mye kattemat,da. Fra dyrebutikken! Skal ha en viss mengde om dagen...

Men når katten din virker stresset og ikke er hjemme hver dag, er det kanskje ikke samme problem.

Skrevet
Signerer denne..

Katten min gjorde dette ofte da hun fikk for mye kattemat,da. Fra dyrebutikken! Skal ha en viss mengde om dagen...

Men når katten din virker stresset og ikke er hjemme hver dag, er det kanskje ikke samme problem.

hun får rett mengde mat.. vi har alltid vært veldig påpasslige der.. hver onsdag får hun p-pille som er litt vrien å få i henne, da får hun bløtt for fra butikken og det kjøper vi kun i porsjonspakninger.. hun får også denne typen mat når vi vil skjemme henne bort, men maks seks ganger i mnd.. middags rester vil hun ikke ha å fisk tåler ikke rasen hennes..

jeg mistenker at hun enten stress spiser fordi hun har vært borte i noen dager og ikke får i seg nok, eller at hun reagerer på våt foren eller p-pillen..

Skrevet

Kan være mange årsaker;

- Røyting. En katt som røyter, svelger mye pels, og kaster opp oftere. Et kvalitetsfor som gjør at katten fordøyer hårballer bedre hjelper. Det samme gjør regelmessig børsting.

- Som allerede nevnt - at katten kaster i seg maten. Dette gjelder særlig ved bløtfor, eller andre godbiter de får.

- Sykdom. Begynner katten plutselig å kaste opp, uten at det er endring i mat el. kan det være en ide å ta en tur til veterinæren.

Skrevet

Jeg vil anbefale å gi katten et kvalitetsfor fra dyrebutikk eller veterinær.

Friskies er kattens svar på "Junkfood"og inneholder lite næringsstoffer for katten.

Mitt tips er å gi katten et bra tørrfor som primærfor og heller gi litt våtfor som kos en gang i uka eller to.

Skrevet

Jeg synes alltid det er rart at folk som er bekymret for om dyra sine er friske, ikke bare drar til veterinær. Jeg synes i hvert fall det er bedre og gå en gang for mye enn en gang for lite ;)

(P-piller er kreftfremkallende så hvis du er interessert i at katten din skal være frisk så burde du heller kastrere henne.)

Skrevet

hun får kvilitetsfor kjøpt hos veterinær, men når hun skal ha kose mat er hun kun interesert i friskies, har prøvd alt mulig hele livet hennes men det er friskies som er det store.. hehehe.. er vel det samme som at vi ønsker en feit burger eller noe av og til..

kom kanskje litt utydelig frem på første innlegget, men vi har vært hos veterinær og hun finner ingenting galt med pusen.. men vi snakket om stress spising og allergi, så vi skal prøve oss frem.. men grunnen til at jeg startet denne tråden er for å se om det kan være noe vi har oversett.. når vi fortsatt ikke vet noe sikkert så blir man jo litt mer urolig..

Skrevet

En av våre to puser begynte også med dette når hun var ca et år. Vi begynte å koke fisk til henne en gang i uka, og siden har hun vært helt fin. Trengte bare å balanseres litt.

Men hvis pusen ikke tåler fisk er det kanskje noe annet som går ann?

Skrevet (endret)

Husk at hvis katten kaster opp, så kan det hende at den kaster opp p-pillen også. :) Kanskje en idé å sterilisere henne? :) Da tar du vekk kreftfaren også.

Håper dere finner ut av det!

Endret av Miss Ariel
Skrevet
Husk at hvis katten kaster opp, så kan det hende at den kaster opp p-pillen også. :) Kanskje en idé å sterilisere henne? :) Da tar du vekk kreftfaren også.

Håper dere finner ut av det!

vi vet jo det at hun kaster opp p-pille også.. sterilisering er et absolutt tema for oss og vi er i dialog med veterinær ang akkurat det, men vi har kun en veterinær i området så med mindre det er en nødsituasjon så er det lang ventetid.. og inntil vi får time med veterinær så må hun jo få p-piller, så slipper vi å måtte utsette operasjonen ytterligere pga graviditet..

Skrevet

Skjønner. :) Husk at hvis hun skulle blitt gravid så tar dyrlegen bort alt under steriliseringen/kastreringen, så det er ikke noe å tenke på. :) For det kan jo hende at hun blir gravid siden hun kan ha kastet opp en pille eller to.

Skrevet
Skjønner. :) Husk at hvis hun skulle blitt gravid så tar dyrlegen bort alt under steriliseringen/kastreringen, så det er ikke noe å tenke på. :) For det kan jo hende at hun blir gravid siden hun kan ha kastet opp en pille eller to.

selvfølgelig, men jeg klarer ikke tanken på fjerne kattungene ved en sterilisering.. ikke når jeg vet at folk veldig gjerne ønsker kattunger fra oss, så jeg vet at de ville fått gode hjem..

Skrevet

Men tenk på alle stakkars kattunger som allerede er født som kunne fått kommet til de hjemmene isteden da? Det er altfor mange katter der ute fra før som ikke har ett hjem...

Skrevet
Men tenk på alle stakkars kattunger som allerede er født som kunne fått kommet til de hjemmene isteden da? Det er altfor mange katter der ute fra før som ikke har ett hjem...

selvfølgelig.. er veldig trist.. men jeg sier ikke at vi planlegger å sette kull på katten, men om "uhellet " først er ute så har vi flere i kø som venter på kattunger hos oss..

hvis jeg hele tiden skulle tenke på de som ikke har det så bra her i verden så hadde jeg ikke hatt noe verdig liv.. jeg må også si at jeg synes det er unødvendig å ta oppe slike ting i denne diskusjonen (ellers også for den saks skyld).. det er klart at det er trist med de kattene som ikke har et hjem, men naturen må jo gå sin gang.. blir en katt gravid så blir en katt gravid..

tenk jo bare på alle de foreldreløse barna rundt om i verden.. desse er allerede født og trenger foreldre.. skal jeg da droppe å få egne barn for å redde de som ikke har noen..? jeg synes at om personer ønsker å få en ny pus eller en baby, så burde det være opp til hver enkelt om de skal adoptere en trengende katt/baby eller få en egen..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...