Gå til innhold

Hva er egentlig "losjen" ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Far min er frimurar, og har stor gledje av det. Han røykar, men om han er milliardær har han klart å skjule det godt, men det er jo lov å håpe - eg er einearving... :)

Matrikkelen er offentleg, finst ofte på biblioteket faktisk. Ein må ha fire eller fem mann som går god for deg for å få bli medlem. Dei fleste som er med er heilt vanlege folk, og eg trur ikkje dei ete speborn. Mor mi har få problem med Logen, men er litt lei av at han pratar om den heile tida.

Eg synst denne mora høyrast ut som ei surmaga megge.

Skrevet

Bare sånn for å presisere: man må vanligvis bli anbefalt av to medlemmer for å bli medlem selv, men dersom den som anbefaler deg er av veldig høy rang kan det rekke med en anbefaling.

Skrevet

Odd-Fellow er pappa med i. Husker at da jeg var mindre var jeg fryktelig nysgjerrig på hva det var når han "gikk i losjen". Men han sa alltid at det var hemmelig. Synes det er litt spesielt jeg, ser nesten litt for meg "Eyes Wide Shut" ja! Når jeg tenker meg om er jeg fortsatt dritnysgjerrig på hva det er de driver med/prater om!

Skrevet

Kjente engang en mann som var medlem av frimurerlosjen. Selv om han virket litt tilbakeholden med opplysninger, fikk jeg likevel en del informasjon/inntrykk. Og noe av det likte jeg slettes ikke.

Ganske riktig så har de en del ritualer rundt ulike ting, uten at han ville gå i detaljer der, noe som i seg selv virker mistenkelig. Hva er det med disse ritualene som ingen andre må vite om? Tankene mine gikk i retning ofring av levende skapninger. Dette spurte jeg mannen om, noe han på ingen måte avkreftet...

En annen ting, som han selv fortalte uoppfordret, var at denne "gutteklubben" av og til gikk på massasjestudio og andre lugubre steder. Det var visst noe de gjorde regelmessig, forsto jeg.

Det inntrykket jeg sitter med, er at frimurerlosjen er mer tvilsom enn det vi aner.

Skrevet

Ok, det er ditt inntrykk, men det er muligens fantasien din som løper løpsk.

Jeg har en i nær familie som er med i losjen, og han har fortalt om disse ritualene som skjer når det taes inn nye medlemmer og når man går opp i gradene. Etter hva jeg har skjønt, så er det ikke så mye annet enn en tekst som leses opp.

Lugubre steder? :ler: Har jeg aldri hørt om, men jeg får sikkert ikke vite alt menn gjør heller. Men de har hatt arrangementer, bl.a. var de frivillige under en grillfest for narkomane. Det er ikke så lugubert, tvert i mot en god gjerning, synes jeg.

Veldig mange losjer og forening driver med veldedig arbeid. Og det de gjør bak de lukkede dørene er ikke så skummelt som mange tror.

Skrevet

Jammen det virker så rart bare,trodde det var strengt hemmelig

Skrevet

Min far og min bror er med i Odd Fellow. Og nå er min mann anbefalt også.

Jeg syns det ikke er værre enn at vi kvinner er med i foreninger osv jeg.

Jeg ser på losjen som en mulighet til netverksbygging, både i jobbsammenheng men også for å skaffe nye venner privat.

Jeg syns det er flott at slike losjer finnes.

Jeg syns også ts sin mor virker utrolig sjalu over at mannen får ta del i noe hun er utestengt fra. Hva om det hadde vært andre veien?

Skrevet

Rituala er hemmelege fordi dei som ikkje har vore gjennom dei (det er jo ulike gradar) ikkje skal vite om dei - ein del av utfordringa ved rituala mistar meining dersom den som skal opp i ny grad veit om kva som skjer før han kjem dit.

Eg trur ikkje det er så vanleg at dei går på massasjeklubb i losjeregi, og det folk som kjenner kvarandre gjer saman på fritida, det kan ein ikkje knytte saman med frimurerlogen, då... Eg meiner, eg er lærar, men det blir jo heilt feil å knytte mi interesse for sykling saman med det berre fordi eg av og til syklar saman med folk eg kjenner frå jobben - det blir jo same sak.

• 1 måned senere...
Skrevet
Men de har hatt arrangementer, bl.a. var de frivillige under en grillfest for narkomane. Det er ikke så lugubert, tvert i mot en god gjerning, synes jeg.

Veldig mange losjer og forening driver med veldedig arbeid. Og det de gjør bak de lukkede dørene er ikke så skummelt som mange tror.

Lenge siden det var aktivitet her men jeg kommenterer likevell:

Først: Hvordan kan Lillesky vite at det de gjør bak lukkede dører ikke er noe "skummelt"?

Dernest, det at disse brødrene deltar som frivillige på arangementer for mennesker som aldri, uansett hvor "frisk" de blir, får delta i deres klubb, det gir meg en ekkel smak i munnen. Ovenfra og ned.

Skrevet (endret)

Gir det deg ekkel smak i munnen at Odd Fellows står for sang og musikk samt servering av kake en gang pr. mnd på en skjermet dementavdeling? For det gjør de her i Trondheim.

Mennesker med demens er på mange måter den svakeste av de svake eldre. Bak låste og lukkede dører. Det er mange beboere på slike avdelinger som ikke er utenfor avdelingen de siste årene av sitt liv. Noen steder er det ikke engang mulig å ta beboere med ut i friluft, langt mindre delta på konserter el. Mennesker med demens er på mange måter et "vanskelig" publikum. Ikke sitter de i ro , noen roper,er aggresive eller verbalt utfordrende,. Men dette er symptomer pga sykdommen, ikke personen selv.Det er ikke enkelt å lage underholdning som "treffer". Karene fra Odd Fellows har lagt mye arbeid og tid i å sette sammen sanger som kan treffe kjente strenger, og bidra til litt avveksling i den daglige rutinen.

Og det er faktisk INGEN andre som kommer inn her og gjør det samme. Absolutt INGEN!Beboerne er helt avhengige av personalet.

Tilbudet til kognitivt friske eldre er langt bedre, bla med den kulturelle spaserstokken. I tillegg er det mange lokale arragnementer som retter seg mot eldre. Mennesker med demens har et utrolig snevert tilbud, og de kan heller ikke etterpørre eller krever det selv.

Jeg får slettes ingen ekkel smak i munnen når disse karene kommer, setter seg ned sammen beboeren, gir av sin tid og av seg selv. Det har derimot være flere ganger jeg har hatt tårer i øynene når jeg ser små gyldne øyeblikk av glede hos beboere.For mennesker med demens lever i nuet; fortid og nåtid gir ofte ingen mening. De små gyldne øyeblikkene hvor glassdøren glir litt til side og man får et glimt av mennesket bak sykdommen og symptomene, de er virkelig gull verdt.

Endret av Wildy
Skrevet

Wildy, nå forhærliger du ganske kraftig. Her jeg bor skjer det ting også rundt de demente, så det du beskriver er nok noe stedsavhengig.

Uansett, å underholde for demente er sikkert vel og bra. Men når brødrene er frivillige ved tilstelninger for f.eks , narkomane, insatte etc - som kan bli frisk, men som aldri vil få bli en av brødrene, da synes jeg det er ekkelt.

Skrevet

Hvordan kan du si at de aldri kan bli medlemmer? Nei, hvis de er kvinner så kan de ikke det (eller de mannlige kan ikke bli medlemmer av en kvinnelosje). Men ellers så kan hvem som helst bli medlem om de blir anbefalt av to medlemmer.

Skrevet
Kjente engang en mann som var medlem av frimurerlosjen. Selv om han virket litt tilbakeholden med opplysninger, fikk jeg likevel en del informasjon/inntrykk. Og noe av det likte jeg slettes ikke.

Ganske riktig så har de en del ritualer rundt ulike ting, uten at han ville gå i detaljer der, noe som i seg selv virker mistenkelig. Hva er det med disse ritualene som ingen andre må vite om? Tankene mine gikk i retning ofring av levende skapninger. Dette spurte jeg mannen om, noe han på ingen måte avkreftet...

:fnise:

Skrevet
Wildy, nå forhærliger du ganske kraftig. Her jeg bor skjer det ting også rundt de demente, så det du beskriver er nok noe stedsavhengig.

Uansett, å underholde for demente er sikkert vel og bra. Men når brødrene er frivillige ved tilstelninger for f.eks , narkomane, insatte etc - som kan bli frisk, men som aldri vil få bli en av brødrene, da synes jeg det er ekkelt.

Selvføgelig er det stedavhengig!Og for denne avdelingen er det slik at de eneste som kommer inn med underholdning er nettopp en loge.

Mennesker med demens finner du på de aller, aller fleste sykehjmesavdelinger.Men på skjermet dementavdeling og sterkavdelinger er det ikke mye som skjer av underholdning fra aktører utenfor institusjonen, nei.Og akkurat det er ikke utpreget spesielt hverken for det sykehjemmet jeg arbeider ved eller denne kommunen.

Er frivilig arbeid vel og bra? Kanskje alle bare skulle drite i det? For det er jo ovenfra og ned?Ikke gjør noe hyggelig for ande med mindre de er av samme "rang" som deg selv?Det er mye arbeid som skjer ( og slettes ikke bare fra ulike loger) for mennesker som har vært uheldige i livet og som ikke har en spesiell høy "plassering" eller muligheter i samfunnet. Er det virkelig ekkelt at folk tar seg tid til å gjøre livet for andre litt bedre for en stakkars stund?

Skrevet

Frimurerordnen er ikke hemmelig, men lukket.

Poenget med de "hemmelige" ritualene er at de skal være nye for den som går igjennom det for første gang (stiging i gradene).

Her står det litt om ritualene, for de som er opptatt av det.

Alle kan bli frimurer (også narkomane), så lenge de oppfyller disse kravene:

- Har fylt 24 år

- Gir sin tilslutning til den kristne tro (herunder ingen spesiell dogme eller retning)

- Er en mann med godt omdømme og med en ordnet økonomi

- Er anbefalt av minst to frimurere

Annonse
Skrevet
Hvordan kan du si at de aldri kan bli medlemmer? Nei, hvis de er kvinner så kan de ikke det (eller de mannlige kan ikke bli medlemmer av en kvinnelosje). Men ellers så kan hvem som helst bli medlem om de blir anbefalt av to medlemmer.

Nei, det er ikke slik. En eksnarkoman er en tidligere kriminell og de får i praksis ikke medlemsskap. Merk deg i praksis.

Skrevet
Nei, det er ikke slik. En eksnarkoman er en tidligere kriminell og de får i praksis ikke medlemsskap. Merk deg i praksis.
Ikke alle narkomane er kriminelle. Frimurerne vil ikke ha fengselsstraffede.

Og jeg er enig i den i praksis. ;)

Skrevet
Det jeg har imot losjen og andre gutteklubber er at de ekskluderer et stort antall mennesker. Videre at de er "brødre" som forplikter seg til å hjelpe hverandre. Dette skaper usunne relasjoner i næringslivet. På små steder og i mindre byer får dette stoe følger, dessverre.

Det tror jeg er et begrenset problem, og når det gjelder nettverksbygging og allianseknytting i og utenfor næringslivet er nok ikke Frimurerne verst i klassen.

Skrevet

Det stemmer ikke at bare menn kan være losjemedlemmer. Det finnes mange "losjer" der kvinner er velkomne på lik linje med menn. Jeg kunne godt tenkt meg å være medlem av en slik selv, det tror jeg man drar mange fordeler av.

Skrevet

I praksis er det svært få som er aktuelle for medlemskap i de forskjellige losjene siden man a) må være interessert i å bli medlem, b) kjenne minst to som kan anbefale dem.

Mannen er frimurer, og han ble i alle fall ikke avkrevd noen vandelsattest før han ble medlem. Det er jo et nettverk, og nettverk består jo av (til en viss grad) likesinnede mennesker.

Men i teorien kan omtrent alle bli medlem av en losje.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...