Gå til innhold

Hva er egentlig "losjen" ?

Anbefalte innlegg

Gjest psyko mum
Skrevet

Er det noen som kan fortelle meg det?

Er det noen her som har mann, far eller bekjente som er med i losjen?

Og hva synes du om det?

Jeg har en mor som blir forbanna og gal hver gang min far skal i losjen. Hun er en kontrollfreak og tilter fordi hun ikke vet hva han driver på med der. Også er det selvfølgelig også viktig å ta fra han den gleden han måtte ha ved å ha tilhørighet der ved å snakke mest mulig dritt om det og lage et helvete.

Hun er med dit en gang i året når alle kan ha med seg konene, og det er visst helt forferdelig og grusom atmosfære der. Det er ikke måte på hvor jævlig det er...

Skrevet
Er det noen som kan fortelle meg det?

Er det noen her som har mann, far eller bekjente som er med i losjen?

Og hva synes du om det?

Jeg har en mor som blir forbanna og gal hver gang min far skal i losjen. Hun er en kontrollfreak og tilter fordi hun ikke vet hva han driver på med der. Også er det selvfølgelig også viktig å ta fra han den gleden han måtte ha ved å ha tilhørighet der ved å snakke mest mulig dritt om det og lage et helvete.

Hun er med dit en gang i året når alle kan ha med seg konene, og det er visst helt forferdelig og grusom atmosfære der. Det er ikke måte på hvor jævlig det er...

Med "losjen" mener man vel Frimurerlosjen. Jeg har ikke noen kjennskap til den utenom det man kan lese som er åpen informasjon.

Skrevet

Et sted for nettverksbygging mellom menn. Har mange hemmelige ritualer og er veldig spennende. Man må bli anbefalt for å være med, og alle går med kjole og hvitt. De har møter i rom uten vinduer. Av og til er konene heldige og får være med, men da er det bare fest og ikke noe hemlis. Det er helt krise om en kvinne kommer inn under møtene.

Skrevet

Pappen min er med i Frimurerlosjen. Er ikke noe spesielt "hemmelig", det meste står på www.frimurer.no. Kanskje du skal vise denne siden til din mor, virker ikke jo noe hyggelig for din far om hun skal ødelegge opplevelsen for ham! Min far har stor glede av å være med så vidt jeg har forstått, og svarer hvis det er noe jeg lurer på. Men han sier de må ha litt taushetsplikt om ting rundt ritualer osv, nettopp fordi dette skal være lukket og føles spesielt for dem som gjennomgår det.

Skrevet
Et sted for nettverksbygging mellom menn. Har mange hemmelige ritualer og er veldig spennende. Man må bli anbefalt for å være med, og alle går med kjole og hvitt. De har møter i rom uten vinduer. Av og til er konene heldige og får være med, men da er det bare fest og ikke noe hemlis. Det er helt krise om en kvinne kommer inn under møtene.

Kjole og hvitt?? virkelig?! :skratte:

Ja da skjøner jeg jo godt hvorfor konene ikke får være med :)

Skrevet

Ikke kjole som kjole for kvinner! Kjole og hvitt er et gallaantrekk for menn, også kalt snippkjole. Pingvindrakt!

Gjest Psyko mum
Skrevet
Pappen min er med i Frimurerlosjen. Er ikke noe spesielt "hemmelig", det meste står på www.frimurer.no. Kanskje du skal vise denne siden til din mor, virker ikke jo noe hyggelig for din far om hun skal ødelegge opplevelsen for ham! Min far har stor glede av å være med så vidt jeg har forstått, og svarer hvis det er noe jeg lurer på. Men han sier de må ha litt taushetsplikt om ting rundt ritualer osv, nettopp fordi dette skal være lukket og føles spesielt for dem som gjennomgår det.

Ahaa, det er det sikkert! Jeg skal kikke nærmere på den siden, men min mor er nok ikke interessert i å se, hun er mest interessert i sine egne negative oppfatninger...

Virker forresten som at min far også har glede av å være med, man han kan jo ikke vise det hjemme, det ville vært som å banne i kirken..

Skrevet
Kjole og hvitt?? virkelig?! :skratte:

Ja da skjøner jeg jo godt hvorfor konene ikke får være med :)

:fnise: Du tuller nå, ikke sant?

Skrevet

jeg vet om noen herrer som er med i en slik losje. det er ganske likt den hennelige losjen i filmen eyes wide shut...

Skrevet
jeg vet om noen herrer som er med i en slik losje. det er ganske likt den hennelige losjen i filmen eyes wide shut...

:fnise:

Skrevet
:fnise: Du tuller nå, ikke sant?

Nei, jeg så faktisk for meg menn iført lange hvite kjoler, litt ala sånn konfirmasjonskjole :sjenert:

Skrevet
Nei, jeg så faktisk for meg menn iført lange hvite kjoler, litt ala sånn konfirmasjonskjole :sjenert:

:ler:

Skrevet

Det er en miliardær eller millionklubb der bare sigarrøkende rikinger slipper inn!

Gjest psyko mum
Skrevet

Min far har sagt at i losjen lærer han å bli et bedre menneske og etter å ha lest på linken jeg fikk her så ser jeg at: Frimureriet har som idé og mål å virke for menneskets foredling og forbedring ved å fremme ydmykhet, toleranse og barmhjertighet Så det stemmer jo.

Min mor mener derimot at det umulig kan være noe godt disse mennene driver med fordi atmosfæren og de andre konene er så stive og fæle, og det må være de fæle losje mennene som står bak dette. (Ja, forstå det dem som kan)

Det hun heller ikke har forstått, som jeg nå forstår er at selv ikke medlemmene i losjen vet hva som foregår i neste grad som de jobber seg opp mot. Dette for at det skal være litt høytidelig og spesielt. Hun går rundt og tror at det er min far som er "vanskelig" som bare ikke gidder å si det til henne.

Så takk for informasjonen alle sammen, jeg skal prøve å forklare dette for henne,,, hvis hun er interessert...

Skrevet
Det er en miliardær eller millionklubb der bare sigarrøkende rikinger slipper inn!

Jeg kjenner en sigarettrøykende taxisjåfør og en ikkerøykende dårlig betalt mekaniker som er medlem, men jeg kjenner også flere godt betalte frimurere.

Medlemsmatrikkelen er heldigvis fritt tilgjengelig, så hvis noen gidder kan de sjekke det ene navnet etter det andre i skattelistene og få bekreftet at en anseelig del av medlemsmassen ikke er plagsomt velstående.

Annonse
Skrevet

Det jeg har imot losjen og andre gutteklubber er at de ekskluderer et stort antall mennesker. Videre at de er "brødre" som forplikter seg til å hjelpe hverandre. Dette skaper usunne relasjoner i næringslivet. På små steder og i mindre byer får dette stoe følger, dessverre.

Skrevet (endret)

Også finnes det kvinnelige losjer. Losjer er ikke bare Frimurerlosjen, men også f.eks Odd-Fellow.

Jeg kjenner flere i både kvinnelige og mannlige losjer, og felles for dem er samholdet. Det er som regel høytidelige middager ved møter.

Troen står også sterkt.

Det jeg har imot losjen og andre gutteklubber er at de ekskluderer et stort antall mennesker. Videre at de er "brødre" som forplikter seg til å hjelpe hverandre. Dette skaper usunne relasjoner i næringslivet. På små steder og i mindre byer får dette stoe følger, dessverre.
Frimurerlosjens eneste krav er at du blir anbefalt av en (eller er det to?) bror og at du er kristen.

Det med at brødrene skal hjelpe hverandre er sterkt overdrevet. Det er viktig for Frimurerlosjen å følge den norske lov.

Endret av lillesky
Skrevet

Det er også kvinnelige losjer, ja. Jeg har vokst opp med en far i losjen, og ser i dag hvor stor glede og nytte han har av dette nettverket på sine pensjonistdager. Jeg er ikke med enda, men om noen år blir det nok aktuelt også for meg.

Skrevet

Men er det ikke hemmelig medlemskap der da? jeg trodde ikke at de hadde lov å fortelle at de er med der?

Har de sånn "åpen dag" der altså,at konene kan være med,på en måte som julebord?

Skrevet

Det er ikke hemmelig medlemskap i logen nei, hva skulle man da bortforklart med hver gang man er på møter!?

Du kan til et visst punkt si at troen står sterkt, det som kreves er at man skal tro på et høyere vesen, det være seg enten Gud, Allah, Buddah eller noe annet, det finnes ikke krav om at må være kristen. Det eneste de ikke godtar er ateister, som jo som kjent, ikke tror på noe. Har to besteforeldre som er svært aktive i logen, og far og onkel som er medlem, men som jeg ikke tror har vært med på et møte på flere år. Jeg synes det høres spennende ut, og fikk lov til å være med inn i en av salene deres der de har møter og utfører ritualer, og jammen var det fint der! Skikkelig stjernehimmel i taket.

Både frimurere og Odd-Fellowere svarer gjerne på spørsmål, de vet selv hvor grensen går og hvor mye de kan si. Logen holder også informasjonsmøte for evnt nye medlemmer, men for å bli medlem, må man bli anbefalt. Du blir også tildelt en fadder ved opptak som er til støtte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...